Jump to content
IGNORERAD

Överklassen står över lagen


NKP

Recommended Posts

Att problemet med särbehandling av överklassen finns i många andra länder ursäktar väl inte på något sätt hur vidrigt överklassen beter sig i Thailand, dessutom är det väl heller ingen som påstått att problemet endast finns i Thailand?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • NKP

    14

  • Baa

    8

  • Surin P3

    7

  • acdc

    6

Mest aktiva i denna tråd

Han har ju fått dagsböter för samma sak tidigare, så kanske.

Ingen villkorlig dom för "överklassen" i Sverige den gången!

MVH Tommy

Med den upplysningen vore 1 månad i buren rätt.

Återfalls förbrytelse!

Inte bra.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske stämmer ute på landet men inte här

Snacka om patetisk!

Du har bott tillrackligt lange i Thailand for att veta battre an sa!

Har du kontakter, fine, inga kontakter, betala!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om patetisk!

Du har bott tillrackligt lange i Thailand for att veta battre an sa!

Har du kontakter, fine, inga kontakter, betala!

Ett exempel från Phuket Det var en som i en trafik olycka vägrade att betala mutor till polisen på 20 000 tusen baht utan ville ha rättegång dom kan bara hålla han i 48 timmar sedan måste det bli rättegång och Domarna brukar komma från andra delar av landet så att dom inte är jäviga.

Efter en timme så fick han 500 hundra Baht i böter och kunde gå därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror det, om han var släkt med Polischefen.

MVH Tommy

Hej

Det är väl enda möjligheten för honom, men är man rik behöver man inte ens vara släkt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

betalar alltid mina böter 100-200 Baht oavsett om jag har rätt eller fel i Thailand. Här gäller inte:Kunden har alltid rätt utan

Polisen har aldrig fel :thumbsup:

Visst !! det ar bara att betala och se glad ut, så slipper man problem...Man lagger det som driftskostnader.mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Det grundläggande problemet är väl att rattfylleri knappast straffas alls i Thailand oavsett förövarens samhällsklass, hade Somchai i byn varit bundis (dryckespolare) med polischefen i byn så hade han ju givetvis inte behövt blåsa om han stoppades utan han hade givetvis hänvisat till sin dryckespolare polischefen.

Men det är intressant hur många som inte tycker det är något problem att köra rattfull i Thailand-alla gör det ju-men som förmodligen inte skulle kunna komma på tanken att göra det i Sverige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du Somchai ifrån byn hade kunnat ringa en polischef, be om att få dricka vatten och vänta med att blåsa?

Mvh isan Lover

nej, han hade ringt sin lokale rödskjorteledare, som kommit dit apfull med två pickups fullastade med de lokala begåvninsreserven, klädda i rött och svart hade de slagit ihjäl polisen och när de under kommande vecka blev gripna hade gråtit ut i tv om bristen på politisk åsiktsfrihet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det grundläggande problemet är väl att rattfylleri knappast straffas alls i Thailand oavsett förövarens samhällsklass, hade Somchai i byn varit bundis (dryckespolare) med polischefen i byn så hade han ju givetvis inte behövt blåsa om han stoppades utan han hade givetvis hänvisat till sin dryckespolare polischefen.

Men det är intressant hur många som inte tycker det är något problem att köra rattfull i Thailand-alla gör det ju-men som förmodligen inte skulle kunna komma på tanken att göra det i Sverige.

Hej

Problemet med att överklassen står över lagen är ett mycket större problem än vad detta rattfylleriärende visade, men det tar jag för givet att du redan har insett.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som IL säger så är problemet med att överklassen står över lagen ett mycket större problem än problemet med polisen som vill ha 100-200 baht till kaffekassan, där det handlar om korrupta poliser som tar alla chanser till sidoinkomster.

Att överklassen och speciellt deras bortskämda snorungar och de så kallade "kändisarna" som anser att lagen inte gäller för de som tillhör Hi-So klassen, vet du vem min pappa är, en minst sagt vidrig människosyn som de inte ens försöker dölja det minsta utan tvärtom påpekar så fort de får en chans.

Yes, We do know who your daddy is

When superstar Chermarn ''Ploy'' Boonyasak was accused of tax fraud, what did she do? The 29 year old told the public she could and should get away with it because she believes she's above the system.

There's a pattern of behaviour here. The same instinct kicked in for both individuals _ ''I can get away with it.'' Despite any trauma or distress, their initial reaction was that their status in society would ensure the patronage system favouring them in their plights _ and they were correct.

http://www.bangkokpo...o-your-daddy-is

Girly Berry star on DUI charge after night out

http://www.bangkokpo...g-drunk/page-2/

Rich get bail, while poor go to jail

http://www.bangkokpo...poor-go-to-jail

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet med att överklassen står över lagen är ett mycket större problem än vad detta rattfylleriärende visade, men det tar jag för givet att du redan har insett.

Mvh Isan Lover

Så Somchai i byn slipper böta för att han är överklass och inte för att han krökar med den lokala polischefen?

Hur många känner du till i Thailand som har dömts till fängelse/böter-riktiga böter alltså, inte de rakt ner i fickan hos polisen-för att de kört på fyllan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mening med att vara överklass, om man inte får njuta frukterna av att stå över pöbeln?

Sug på den!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte hennes straff, om man nu kan kalla 12 tim samhällstjänst och 3500 i böter för straff, utan överklassens vidriga människosyn som var det stora problemet.

"Att överklassen och speciellt deras bortskämda snorungar och de så kallade "kändisarna" som anser att lagen inte gäller för de som tillhör Hi-So klassen, vet du vem min pappa är, en minst sagt vidrig människosyn som de inte ens försöker dölja det minsta utan tvärtom påpekar så fort de får en chans".

http://www.bangkokpo...o-your-daddy-is

There is a pattern that spells out a cultural norm. When something goes wrong, the first impulse for the rich and fabulous is to think, ''I can get away with it!'' _ while the less privileged among us would go, ''Oh crap! I'm chocolate fudge!''

This belief comes from the trust and reliance on the well-entrenched patronage system that ensures connections triumph over justice, that if you are a part of or affiliated with a gang or a tribe (whether political, business or one in uniform), you will get away with it.

With the right connections to a patronage network, a phu yai (an elder, a powerful person in society) will wing-ten (literally ''run and dance'' on your behalf to get you off). In the Ferrari case, even the police admitted some phu yai had been wing-ten on behalf of the son of the Red Bull empire.

These are societal norms. In this latest tragedy, public outrage erupted, but read the online forums and you will see that everyone pretty much takes it for granted that eventually the Red Bull heir will get away with it. This is because we know how the system works in Thailand.

So if we were to wonder why there's such disrespect for the rule of law, why justice is blind to justice itself, but bright-eyed to money and power, why the process and function of democracy is continually stalled _ all of this is because the most privileged individuals in our society flaunt it and abuse it with impunity, favouring the power-play of feudalism over the standards of democracy. While the rest merely express impotent outrage.

The cases described here are not mere accidents, but show a pattern of behaviour in this feudal democracy

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så Somchai i byn slipper böta för att han är överklass och inte för att han krökar med den lokala polischefen?

Hur många känner du till i Thailand som har dömts till fängelse/böter-riktiga böter alltså, inte de rakt ner i fickan hos polisen-för att de kört på fyllan?

Hej

Det som bl.a inträffar när överklassen står över lagen är t.ex att dom kan bygga i nationalparker, avhysa reda boende för att exploatera deras område, ta mark som har avsatts för fattiga, slipper straff när dom begår brott, kan få oskyldiga fällda vid en trafikolycka, kan bedriva olaglig veksamhet utan att någon ingriper, kan slippa betala skatter, slipper militärtjänst, o.s.v listan kan göras nästan hur lång som helst, och detta är naturligtvis inte bra för ett samhälles moral och det medverkar naturligtvis till att behålla landets klyftor där det är skillnad på folk och folk.

Vad det gäller Somchai byn så kan han mycket riktigt ta ett glas med den lokala polisen utan att riskera att straffas för det, men det är mer ett uttryck för att det ännu inte finns någon acceptans på landsbygden för lagarna gällande alkohol i trafiken än att han anses stå över lagen, men detta håller nog sakta på att förändras och inom 10 år kanske detta har ändrats.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här fallet känns som ett riktigt dåligt exempel eftersom det straff hon fick är det vanliga som alla får när de kört onyktra.

Alltså stod hon inte över lagen, just i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men det här fallet känns som ett riktigt dåligt exempel eftersom det straff hon fick är det vanliga som alla får när de kört onyktra.

Alltså stod hon inte över lagen, just i detta fall.

Hej

Håller med dig i detta, det intresanta här var väl egentligen hennes beteende och nonchalanta attityd som var ett riktigt överklassbeteende.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här fallet känns som ett riktigt dåligt exempel eftersom det straff hon fick är det vanliga som alla får när de kört onyktra.

Alltså stod hon inte över lagen, just i detta fall.

Visst finns det bättre exempel men nu var det som sagt inte straffet utan människosynen och attityden som avsågs.

Om du har bättre exempel eller om du har en annan åsikt så är du välkommen.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst håller jag med om att meningar som "vet du vem min farbror är" osv. är under all kritik och skulle helst ge ytterligare straff om de orden yttras.

Det enda jag säger är att titeln "Överklassen står över lagen" och exemplet i sig var dåligt.

Men som du säger, attityden vissa rika har är sämre.

Fast å andra sidan har jag träffat en del arroganta människor med urusel människosyn i både medel- och underklassen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst håller jag med om att meningar som "vet du vem min farbror är" osv. är under all kritik och skulle helst ge ytterligare straff om de orden yttras.

Det enda jag säger är att titeln "Överklassen står över lagen" och exemplet i sig var dåligt.

Men som du säger, attityden vissa rika har är sämre.

Fast å andra sidan har jag träffat en del arroganta människor med urusel människosyn i både medel- och underklassen också.

de jag träffat i Thailand som varit mest rasistiska är de från sk underklass. De skyllde sina egna tillkortakommanden på tex thaikineser ( avundsjuka för att de lyckats bättre, förstod inte själva att hårt slit i skolan lönar sig i längden). Hatade muslimer, när jag frågade varför kunde inte svara utan satt som fågelholkar.De hade också en nedlåtande attityd mot gästarbetare från de fattigare grannländerna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst håller jag med om att meningar som "vet du vem min farbror är" osv. är under all kritik och skulle helst ge ytterligare straff om de orden yttras.

Fast å andra sidan har jag träffat en del arroganta människor med urusel människosyn i både medel- och underklassen också.

Dom finns överallt på denna planet, t.o.m här på MPR.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom finns överallt på denna planet, t.o.m här på MPR.

Fritz..

Fritz din spjuver, du ger mig alltsomoftast assosiationstankar till underhallningsvarlden, idetta fall Hasse o Tage och Martin Ljung...

det va valdigt va du ar lik din farmor!

Du kanner val inte min farmor?

Na. men man vet ju hur en gammal karring ser ut!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om patetisk!

Du har bott tillrackligt lange i Thailand for att veta battre an sa!

Har du kontakter, fine, inga kontakter, betala!

Jag håler lite på ACDC ur egna erfarenheter. Oftas nu förtiden om det handlar om att bli stoppad t.ex för fortkörning så betalar jag då den oftast är sann. men jag har även i Pattya blivit stoppad av korrupta snutar som vill ha mutor bara för att dom står i min färdväg och stoppar mig. Så har dom snabbt kommit på andra tankar och släppt mig sen jag tagit upp telefonen och deklarerat att jag är på väg att ringa turistpolisen.

Uppe i Isaan har jag sällan problem. Då jag oftast skojar och har trevligt med polisen så jag vinner deras vänskap och respekt därigenom.

Den som tror att polisen i Thailand aldrig backar om man själv är tuff. Kan jag av egen erfarenhet meddela att han har fel. Dock ska man vara lyhörd för att har man faktiskt gjort det som man blir anklagad för. Då kan många gånger en begärd muta vara ett billigt pris!

Så ur den bemärkelsen är kontakter inte alltid det som behövs.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håler lite på ACDC ur egna erfarenheter. Oftas nu förtiden om det handlar om att bli stoppad t.ex för fortkörning så betalar jag då den oftast är sann. men jag har även i Pattya blivit stoppad av korrupta snutar som vill ha mutor bara för att dom står i min färdväg och stoppar mig. Så har dom snabbt kommit på andra tankar och släppt mig sen jag tagit upp telefonen och deklarerat att jag är på väg att ringa turistpolisen.

Uppe i Isaan har jag sällan problem. Då jag oftast skojar och har trevligt med polisen så jag vinner deras vänskap och respekt därigenom.

Den som tror att polisen i Thailand aldrig backar om man själv är tuff. Kan jag av egen erfarenhet meddela att han har fel. Dock ska man vara lyhörd för att har man faktiskt gjort det som man blir anklagad för. Då kan många gånger en begärd muta vara ett billigt pris!

Så ur den bemärkelsen är kontakter inte alltid det som behövs.

Hej

Stämmer bra med mina egna erfarenheter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz din spjuver, du ger mig alltsomoftast assosiationstankar till underhallningsvarlden, idetta fall Hasse o Tage och Martin Ljung...

det va valdigt va du ar lik din farmor!

Du kanner val inte min farmor?

Na. men man vet ju hur en gammal karring ser ut!

:14:

Får mig osökt att tänka på en scen i Fletch 2, där Chevy Chase ärver en gammal totalt söndersliten gård och när han kommer dit står en färgad man på förstukvisten och säger att han är betjänten som arbetat där i många herrans år.

Betjänten ber å det ödmjukaste om ursäkt;

-"Hade jag vetat att du skulle komma hade jag sett till att ha kylskåpet fullt!"

-"Aha, inget käk...?"

-"Nej, inget kylskåp."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...