Jump to content
IGNORERAD

Överklassen står över lagen


NKP

Recommended Posts

Då var det dags igen för överklassen att visa att lagen bara gäller för de fattiga men inte för den berömda Hi-So klassen.

Citat från Bangkok post:

http://www.bangkokpo...at-you-gonna-do

The 28-year-old pop singer's vehicle was stopped at a traffic checkpoint on Phatthanakan Road. According to the police, she initially refused to blow into a breathalyzer and said that she's ''a celebrity and knows many senior police officials''

When questioned if some senior official had phoned the officer in charge of the checkpoint in order to get the pop singer a pass, the police officer says yes, and that this is the norm. So having your authority as an enforcer of the law and your ability to perform your duty undermined by your superior is the norm.

The pop singer refused to take a breathalyzer, insisting that the police give her time to rest and drink lots of water so that she can pass the test. The logic (or lack thereof) of her thinking should prove that she was indeed drunk, completely insane or hopelessly brainwashed by the privileges of patronage

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • NKP

    14

  • Baa

    8

  • Surin P3

    7

  • acdc

    6

Mest aktiva i denna tråd

Amazing Thailand!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr alldeles för vanligt i Thailand men det finns samma förhållande i många västländer, vilket inte alls gör det mindre oanständigt.

Bra att Bangkok Post tar upp det.

Nu gäller det inte bara förhållandet med polisen. Hela Thailändska samhället bygger på vem du känner och hur du hanterar personer du känner som står "över dig" i hierarkin.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu dömdes hon till 2 års fängelse, villkorligt, 3500 bath i böter och 12 timmars samhällstjänst.

Jag har flera thaikompisar, fabriksarbetare, som torskat för rattfylla och ingen har fått vare sig fängelse eller samhällstjänst. Så visserligen ansåg hon att hon stod över lagen. Men det gjorde tydligen inte domstolen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera thaikompisar, fabriksarbetare, som torskat för rattfylla och ingen har fått vare sig fängelse eller samhällstjänst

Mitt ex:s kusin, tillika varan grannes son ar polis, vi betalade inga boter. vi fick parkera var o hur (nastan) vi ville, behovde vi fortur nanstans, samma telefonnummer hela tiden, saknar trots allt detta lite (dock icke exet bast att tillagga).

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ex:s kusin, tillika varan grannes son ar polis, vi betalade inga boter. vi fick parkera var o hur (nastan) vi ville, behovde vi fortur nanstans, samma telefonnummer hela tiden, saknar trots allt detta lite (dock icke exet bast att tillagga).

Den polisen skulle blivit avskedad

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bra att det kommer fram, så här fungerar det både i stort och smått, det är social position, pengar och kontakter som gäller sen kommer du undan med nästan vad som helst.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bra att det kommer fram, så här fungerar det både i stort och smått, det är social position, pengar och kontakter som gäller sen kommer du undan med nästan vad som helst.

Mvh isan lover

Vad kom hon undan med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu dömdes hon till 2 års fängelse, villkorligt, 3500 bath i böter och 12 timmars samhällstjänst.

Jag har flera thaikompisar, fabriksarbetare, som torskat för rattfylla och ingen har fått vare sig fängelse eller samhällstjänst. Så visserligen ansåg hon att hon stod över lagen. Men det gjorde tydligen inte domstolen.

Min svåger fick samhällstjänst 40-50 timmar att städa vägrenar efter att åkt fast upprepade gånger, han fick även böter (fast dem betalte min fru så han lärde sej inget av det)...

Nästa gång han fyllekörde så gick det tyvärr sämre, det var inte polisen som stoppade honom, utan en mobilkran stoppade hans skalle efter att han kört omkull med MC...

Nu är han permanent hjärnskadad, fast han kör MC igen...

Vad vi vet så har han slutat dricka alkohol iaf.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den polisen skulle blivit avskedad

Har du akt tillbaka till Sverige?

Helt normalt forfarande! I Thailand alltsa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kom hon undan med?

Hon kom inte undan utan fick ett JÄTTEHÅRT straff, 12 tim samhällstjänst, 3500 baht i böter och två års villkorligt...men det gjorde uppenbarligen dina fabriksarbetande thaikompisar som tydligen står över lagen.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/312555/bad-boys-bad-boys-what-you-gonna-do

It's not just the rich and fabulous who believe they can get away with flaunting the law, but also the downtrodden, when in sufficient numbers and headed by the rich and fabulous. Meanwhile, those in uniforms continue to get pushed around and undermined by their superiors.

It is then of little wonder that many in those same uniforms also commit crimes and believe they can get away with it. It is of even less wonder that the ones arrested and imprisoned, punished and suffering in perpetual mediocrity for all of this individual and group irresponsibility and unaccountability are every member of Thai society itself.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad kom hon undan med?

Hej

Tror du Somchai ifrån byn hade kunnat ringa en polischef, be om att få dricka vatten och vänta med att blåsa?

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker sådant är normalt

Ha det

Japp, om man med normalt avser "valigt forekommande", mitt personliga omdomme ar i sammanhanget totalt irrelevant.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, om man med normalt avser "valigt forekommande", mitt personliga omdomme ar i sammanhanget totalt irrelevant.

Man ska iallafall inte främja det det är min åsikt

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du Somchai ifrån byn hade kunnat ringa en polischef, be om att få dricka vatten och vänta med att blåsa?

Mvh isan Lover

Jag tror det, om han var släkt med Polischefen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska iallafall inte främja det det är min åsikt

Ha det

Hur framjar man det som redan finns som en vedertagen regel?

Jag formodar att du tackar nej till 200 bathsboterna och kraver rattegang!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur framjar man det som redan finns som en vedertagen regel?

Jag formodar att du tackar nej till 200 bathsboterna och kraver rattegang!

Ja det kan du ge dig på att jag gör, skulle aldrig betala om jag vet att jag gjort rätt

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan du ge dig på att jag gör, skulle aldrig betala om jag vet att jag gjort rätt

Ha det

Tjena!

betalar alltid mina böter 100-200 Baht oavsett om jag har rätt eller fel i Thailand. Här gäller inte:Kunden har alltid rätt utan

Polisen har aldrig fel :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svåger fick samhällstjänst 40-50 timmar att städa vägrenar efter att åkt fast upprepade gånger, han fick även böter (fast dem betalte min fru så han lärde sej inget av det)...

Nästa gång han fyllekörde så gick det tyvärr sämre, det var inte polisen som stoppade honom, utan en mobilkran stoppade hans skalle efter att han kört omkull med MC...

Nu är han permanent hjärnskadad, fast han kör MC igen...

Vad vi vet så har han slutat dricka alkohol iaf.

MVH Tommy

Är det i norra Thailand då eller ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det i norra Thailand då eller ?

Snarare centrala, men norra Bangkok kan man kalla det.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

betalar alltid mina böter 100-200 Baht oavsett om jag har rätt eller fel i Thailand. Här gäller inte:Kunden har alltid rätt utan

Polisen har aldrig fel :thumbsup:

Kanske stämmer ute på landet men inte här

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer reinfelds pappa skaka galler tro?

http://www.aftonblad...icle15234206.ab

Han har ju fått dagsböter för samma sak tidigare, så kanske.

Ingen villkorlig dom för "överklassen" i Sverige den gången!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...