Jump to content
IGNORERAD

Vilka bolag reser ni med? / Vart bokar ni?


skunk_10

Recommended Posts

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Grevenigrevie

    5

  • skunk_10

    5

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

I år blev de Aerosvit. Reser den 13 dec till BKK och tillbaka till Arlanda ca:3,5 veckor senare.Kostade 9,400 sek.Alldrig flygit med Aerosvit tidigare men de har bra tider och kort mellanlandning i Kiev (1,5 tim.).

Det är lättare att hitta ressällskap än att bli av med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som åkt charter som tex mellanlandar i Förenade Arabemiraten måste man då ha transit visa som thailändare?

Eller man går kankse inte av planet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ni som åkt charter som tex mellanlandar i Förenade Arabemiraten måste man då ha transit visa som thailändare?

Eller man går kankse inte av planet?

Första gången jag reste till Thailand 2000, mellanlandade vi båda vägarna i Arab emiraten, och det behövdes inga extra visum.

Däremot var det riktigt skönt med en "bensträckare" samt att det serverades en riktigt fin frukost på flygplatsen medan vi väntade!

Har för mig att vi reste med Fritidsresor.

:wai: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte passerar passkontrollen på flygplatsen är man vid mellanlandning på internationellt område, dvs "ingen mans land". Inget visum behövs.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så länge man inte passerar passkontrollen på flygplatsen är man vid mellanlandning på internationellt område, dvs "ingen mans land". Inget visum behövs.

Herr Chang har talat.

Beror på vilket land det handlar om och vilken nationalitet man har. I en del länder räcker det att man bara befinner sig på flygplatsen och man behöver då ett transit visum. Tex i Singapore, har du en mellanlanding som är länge än 4 timmar så behövs ett transit visum för vissa nationaliteter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade SAS direkt. Enligt biljetten så är det direkt båda vägarna. Betalade 10800. Åker 1 jan hem 6 feb 2009. Däremot har jag åkt Air France en gång och aldrig mer. Värre bolag har jag aldrig åkt med. Men jag hade kanske otur. Först överbokat plan. Tjafs om det tills det löste sig inne i planet vid dags för start. Då hade det tagit lång tid. Med den påföljden att en australiensare blev förbannad  . Då åkte han av också. Så plannet gick nu minus en person. Och ytterliggare väntan på ca 4 timmar. För allt bagage måste rivas ut för att människan inte hade en bomb

Link to comment
Dela på andra sajter

John, du har inte flugit med något stort Amerikanskt bolag de senaste åren, förstår jag...

Flög bland annat Delta förra året, rent otrevliga flygvärdinnor som i princip vägrade servera dricka, trots att de kostade 5 dollar stycket, på långdistansflygning mellan Tokyo och Huston, Texas...

Jag var varken otrevlig eller berusad, men jag blev otrevlig, när en flygvärdinna som var helt upptagen av att snacka skit med sina kollegor i "byssan" (där slapp de ju se passagerarna), kommenterade min drinkbeställning på en Öl och en Scotch, ordagrannt: "so what beer do you want... Ooh you dont care, do you?"...

Mitt svar: "I care, I dont want any tasteless American beer, i want Ashai, and give me the 12 year old macallan" :diablo:

Hon krympte lite, kan man säga...

Förutom att vara lata och otrevliga så var de även byggda som medel-Amerikanska kvinnor (från USA) FETA!

United var inte mycket bättre

:yes: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Beror på vilket land det handlar om och vilken nationalitet man har. I en del länder räcker det att man bara befinner sig på flygplatsen och man behöver då ett transit visum. Tex i Singapore, har du en mellanlanding som är länge än 4 timmar så behövs ett transit visum för vissa nationaliteter.

Hej skunk_10,

Det visste jag inte. Är detta transitvisum något som kan fyllas i på planet dit, eller måste det ordnas i förväg?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej skunk_10,

Det visste jag inte. Är detta transitvisum något som kan fyllas i på planet dit, eller måste det ordnas i förväg?

Herr Chang har talat.

Söks som vanligt visum i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gångerna har jag bokat SAS direkt.

Med silverkortet har jag 10 kg extra bagagevikt och har aldrig behövt betala för golfbag

Sedan föredrar jag SAS flygtider.Lättare att sova på natten.

Har åkt  BKK - Arlanda en gång, avgång mitt på dagen

och det var en mäktig syn att flyga längs med himalaya

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "vi" brukar använda mrjet eller kelkoo, och sen försöka hitta det bästa alternativ med Thai air eller SAS. Priserna kan variera  ganska ordentligt beroende på vilka veckodagar man reser iväg på. Så är det nuför tiden iallafall till skillnad från när jag var ung. Jag minns JAT med mellan landning som blev till en natt i Beograd beväpnade vakter och förbud att lämna hotellet osv osv. Nu är jag mer bekväm "gammal"  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Reseförsäkringen via Länsförs gick lös på 2035 kr för 77 dgr och 1000  kr kostade mitt visum.

1000 spänn för ett visum, var det verkligen ett vanligt turistvisum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

1000 spänn för ett visum, var det verkligen att vanligt turistvisum?

Antar att Kim söker NON-IMIGRANT VISA så han kan pendla in och ut hur han vill när han är nere...

Dock säkrare att invänta svar från honom själv kanske.  :whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest thaiove1

i vinter vart det med sas (direkt flyg).bokat med odenresor i göteborg.visat kostar 200 kr.allt är klart för avfärd i december nu :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1000 spänn för ett visum, var det verkligen att vanligt turistvisum?

Nej, ett 1-årigt non immigrant O, multiple entry. Hade den här gången iofs klarat mig på ett vanligt 200 kr turistvisa + en 1900 bahts förlängning eftersom vi pga frugans graviditet inte kan stanna borta längre än 77 dgr. Men jag räknar med att kunna nyttja det här visat vid åtminstone ytterligare en inresa till Thailand när vi så småningom ska visa upp det nya barnbarnet inför svärföräldrarna.

Och eftersom det kommer att kosta mig många tusenlappar att flyga ner till thailands ambassad i Sthlm för att på plats söka visum hädanefter så är ett visum jag klarar mer än en resa på värt mycket mer än den tusenlapp ansökningskostnaden går lös på.

För övrigt så kan jag väl angående vår försäkring nämna att Folksam ville ha 2445 kr för att förlänga reseskyddet dom 32 dgr som överstiger dom 45 som ingår i vår kollektiva hemförsäkring. Så jag gjorde som vi gjort dom sista 2-3 åren, tecknade ytterligare en hemförsäkring hos Länsförsäkringar samt förlängde dess reseskydd dom nödvändiga dagarna för en totalkostnad på 2035 kr.

Sagt bara som ett tips till andra, och ju längre man är borta detso större blir skillnaden mellan bolagen. Den gången vi var i Thailand 189 dgr så skiljde det flera tusenlappar i pris.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Vad jag vet Kim så kan man fortfarande skicka med post till Konsulatet i Göteborg...

Tänkte så du slipper extraflygningen...  ;)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad jag vet Kim så kan man fortfarande skicka med post till Konsulatet i Göteborg...

Tänkte så du slipper extraflygningen...  ;)

Jo det är ju bra så länge den möjligheten är öppen. Men jag törs inte ta det för givet att så också är fallet till sommaren när jag skulle ha behövt nästa visa. Håller det inte allt för otroligt att konsulatet i Göteborg snart följer Sthlms exempel.

Fast jag hoppas förstås på att även ambassaden i Sthlm hinner ompröva sitt mycket serviceovänliga beslut fram tills den dag mitt 1 åriga visa behöver förnyas. Läste en artikel i lokaltidningen om ett äldre svenskt par som köpt hus i Hua Hin där dom brukar tillbringa några månader varje vinter. Men pga dom nya visumansökningsreglerna så hade dom till denna vinter besviket förkortat ned sin restid drastiskt istället för att lägga ut 7-8 tusenlappar på att resa ned till Sthlm under en hel vecka för att söka ett längre visa.

Så personligen tror jag att ambassadens beslut inte kommer att gagna landets ekonomi, speciellt inte nu när turistintäkterna även kommer att sjunka pga den globala finanskrisen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

förstår inte det här med försäkringarna. vad är kostnaden för en extra hemförsäkring? Den borde ju kosta mer än de 400kr du sparar på resedelen.

varför åka ned till stockholm o fixa visa? ta dina 30 dagar vid inresa o fixa turistvisa i laos istället. De trippen borde vara ett bra alternativ för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

förstår inte det här med försäkringarna. vad är kostnaden för en extra hemförsäkring? Den borde ju kosta mer än de 400kr du sparar på resedelen.

varför åka ned till stockholm o fixa visa? ta dina 30 dagar vid inresa o fixa turistvisa i laos istället. De trippen borde vara ett bra alternativ för dig

Kostnaden för en till hemförsäkring inklusive förlängning är 2035 kr hos Länsförsäkringar medan endast en förlängning av försäkringen jag redan har i Folksam kostar 2445 kr.

Sedan är jag naturligtvis medveten om att jag kan resa till t ex Laos för att söka turistvisa och det alternativet kommer jag antagligen använda mig av den dag när jag tvingas resa till Sthlm personligen för att ansöka om visa. Men där är vi alltså inte än.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim kandu inte förnya visa i Cambodja?

Då du bor nära den gränsen

Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För övrigt så kan jag väl angående vår försäkring nämna att Folksam ville ha 2445 kr för att förlänga reseskyddet dom 32 dgr som överstiger dom 45 som ingår i vår kollektiva hemförsäkring. Så jag gjorde som vi gjort dom sista 2-3 åren, tecknade ytterligare en hemförsäkring hos Länsförsäkringar samt förlängde dess reseskydd dom nödvändiga dagarna för en totalkostnad på 2035 kr.

Sagt bara som ett tips till andra, och ju längre man är borta detso större blir skillnaden mellan bolagen. Den gången vi var i Thailand 189 dgr så skiljde det flera tusenlappar i pris.

Får ta o gå lägga mig nu. du skrev tydligt "totalkostnad på 2035 kr" missa det. Hoppas inte de är ahlzeimer light jag åkt på.

Ha en go o trevlig resa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim kandu inte förnya visa i Cambodja?

Då du bor nära den gränsen

Kenneth

Jo att gå över och få 30 nya dagar är en baggis eftersom vi har promenadavstånd till en gränsstn mot Kambodja. Söka visum måste man dock göra i Phnom phen vilket är lite besvärligare att ta sig till.

Men som sagt, så länge jag har mitt ettårsvisa behöver jag inte göra någonting. Problemen dyker upp först vint -09/10.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Denna gång blir det SAS. Bokar på nætet.

Tycker att SAS har bættre avgångar och ankomster (BKK-ARN) æn Thai (BKK-ARN) och SAS (BKK-CPH)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har tidigare sökt och funnit de absolut lägsta flygpriser till Thailand (ej charter) m.h.a. Aftonbladets sökmotor. På senare tid har denne trotjänare dock ”blundat” för många lågprisalternativ som bevisligen fanns där ute. Numera har den blivit ersatt av Destination.se som återigen visar alla budgetalternativ, dock på mycket kortare tid än tidigare. En fördel är också att man kan söka resor ifrån flygplatser utanför Sverige, men tyvärr visas det bara ett fåtal bokningssajter (max. 3). Val av bokningssajt tycker jag är också viktigt och då tänker jag inte bara på ovälkomna avgifter (kontokort, onödiga (över-)försäkringar etc.) utan på grundläggande konsumenttrygghet. Ett annat bra alternativ är PriceRunner 's sökmotor som än så länge är mindre 'korrupt' jämfört med många andra.

Lycka till!

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...