Jump to content
IGNORERAD

Undersökning angående fördomar


herbtrunk

Recommended Posts

Normalt sett brukar trådstarter som denna bli bannade på andra forum om admin inte godkänner ts, dvs om ts inte är seriös. Detta kan ju vara något för admin här att ta till sig. Mao borde admin ta kontakt med ts om det gäller enkäter för att själv förvissa sig om det är OK.

Både jag o min fru besvarade enkäten, har svårt att tänka mig att våra svar går att spåra till oss och medföra några problem

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • herbtrunk

    7

  • Tommy

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • scorpio63

    5

Mest aktiva i denna tråd

Normalt sett brukar trådstarter som denna bli bannade på andra forum om admin inte godkänner ts, dvs om ts inte är seriös. Detta kan ju vara något för admin här att ta till sig. Mao borde admin ta kontakt med ts om det gäller enkäter för att själv förvissa sig om det är OK.

Både jag o min fru besvarade enkäten, har svårt att tänka mig att våra svar går att spåra till oss och medföra några problem

Det låter väl bra i teorin, men jag har svårt att föreställa mig hur admin skulle göra det i praktiken? Dessutom är det kanske inte så bra att medlemmarna stänger av allt kritiskt tänkande, bara för att man utgår från att allt är granskat på det viset.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går en utbildning för att bli integrationspedagog och vi arbetar med projekt som handlar om människors fördomar. Vilka fördomar möter vi i samhället och hur yttrar sig dessa. Vi arbetar med olika ämnen, vissa arbetar med fördomar mot romer, fördomar mot kvinnliga poliser, religiösa grupper osv. Jag har alltså valt att försöka se vilka fördomar man möter som en svensk man med en kvinna från Thailand och hur thailändska kvinnor bemöts i det svenska samhället.

Om du ska få en någorlunda ärlig undersökning så borde väll inte vem som hälst kunna gå in via en länk och fylla i ett formulär? Enkäter skickas hem via brev så som SCB gör. Men det kräver en hel del jobb för att det ska förbli annonymt. Din undersökning blir således bara en gissning av fördommar antar jag. Tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går en utbildning för att bli integrationspedagog och vi arbetar med projekt som handlar om människors fördomar. Vilka fördomar möter vi i samhället och hur yttrar sig dessa. Vi arbetar med olika ämnen, vissa arbetar med fördomar mot romer, fördomar mot kvinnliga poliser, religiösa grupper osv. Jag har alltså valt att försöka se vilka fördomar man möter som en svensk man med en kvinna från Thailand och hur thailändska kvinnor bemöts i det svenska samhället.

Vem kommer att betala din framtida lön?

Vad blir ditt framtida yrke efter denna utbildning?

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem kommer att betala din framtida lön?

Vad blir ditt framtida yrke efter denna utbildning?

MVH Nonki

Kommun är väl den troliga arbetsgivaren.

I korthet handlar det som jag uppfattar det om att hjälpa barn in i den svenska skolan.

Så här kan en annons se ut:

Dina arbetsuppgifter

- Förbereda skolgången för barn från andra länder

- Vara behjälplig vid rekrytering av modersmålslärare/studiehandledare

- Följa upp och implementera de styrdokument som finns rörande skolans integrationsarbete

- Organisera fortbildning i integrationsfrågor

- Vara skolverksamhetens integrationssakkunniga

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=2][size=2]

Kommun är väl den troliga arbetsgivaren.

I korthet handlar det som jag uppfattar det om att hjälpa barn in i den svenska skolan.

Så här kan en annons se ut:

Dina arbetsuppgifter

- Förbereda skolgången för barn från andra länder

- Vara behjälplig vid rekrytering av modersmålslärare/studiehandledare

- Följa upp och implementera de styrdokument som finns rörande skolans integrationsarbete

- Organisera fortbildning i integrationsfrågor

- Vara skolverksamhetens integrationssakkunniga

Och så här kan en omedelbar aktiveringsplan se ut:

- Lära sig skriva svenska, och uttrycka sig korrekt på svenska

- Lära sig det svenska samhället och den svenska kulturen, så att man

klarar av att ställa frågor som passar in i kulturen

- Gå i lång träning INNAN man får komma in som full medlem på arbets-

marknaden

uncen...[/size][/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=2]Och så här kan en omedelbar aktiveringsplan se ut:

- Lära sig skriva svenska, och uttrycka sig korrekt på svenska

- Lära sig det svenska samhället och den svenska kulturen, så att man

klarar av att ställa frågor som passar in i kulturen

- Gå i lång träning INNAN man får komma in som full medlem på arbets-

marknaden

uncen...[/size]

Du kanske skulle bli integrationspedagog :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan alla!

Jag vill börja med att tacka alla som har svarat! Roligt att så många hjälpte mig i min lilla undersökning. Den kommer inte att publiceras någonstans utan bara användas och redovisas på min kurs. Jag hade verkligen inte som avsikt att göra människor här upprörda. Jag har förstått att många här på forumet tidigare har upplevt kränkningar och stött på fördomar från både människor i sin närhet men också i det samhälle/stad de bor. Flera säger sig dock inte ha upplevt några problem alls vilket är glädjande. Förutom den här enkäten har jag också gjort två kort intervjuer för att få lite mer detaljerade svar.

Spännande att ni undrar kring utbildningen. Den är ny, det här är andra året som den går. Den ger behörighet att arbeta på hem för ensamkommande barn. Jag är dock lärare i grunden och har jobbat som det under några år. Jag kommer försöka få ihop utbildningarna till att passa ovanstående annons vilken jag tyckte var bra :)

Min personliga grundinställning till fördomar är att vi alla har dem, utan dem skulle nog dessutom vår värld bli väldigt komplicerad. Tänk att varje gång jag träffar någon ny människa skulle vara totalt blank och inte alls ha en aning om hur jag skulle ställa mig inför den. Jag skulle inte veta vad som passar sig när jag träffar någon äldre eller ett barn eller någon från en annan kultur. Vi bemöter nog alltid människor efter tidigare erfarenheter även om vi inte träffat just den personen tidigare.

Tex så "vet" jag genast en massa saker om jag träffar en ung kille med rakad skalle och doc martins på fötterna. Han är nog farlig och rasist, eller kvinnor i Gudrun Sjöden klänningar är kulturellt intresserade... Inget av påståendena är nödvändigtvis korrekt men det är bilder jag får efter att jag träffat någon eller läst om en sådan i media. Vet, gör jag ju inte förrän jag pratat med, lärt känna just den här personen i fråga. Det finns de här på forumet som skriver att alla som är engagerade i ROKS är "flator" och de menar att de hatar män, andra säger att "thai kvinnor har ingen koll på pengar" osv. Generaliseringar är dock ofrånkomliga tror jag, men det är viktigt att tänka på att det kanske inte är en direkt sanning.

Tack än en gång för er medverkan och ert flitiga debatterande även här har jag lärt mig en hel del :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...