Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Gratis..


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Numer har vi ingen fast telefon hemma ..

Och vi har ingen privat mobiltelefoni.

Vi har nu smartphones som våra arbetsgivare betalar både fri Surf och fria samtal för.. 24/7/365..

Hårdvara? Skit samma! Jag kan byta imorgon!

Gratis är gott!

Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • pangalus

    2

  • scorpio63

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inget är gratis. På ett eller annat sätt betalar man ändå

Jo allt man får utan motprestation är gratis

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo allt man får utan motprestation är gratis

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jo, det är så det upplevs

Men ofta finns dolda saker bakom man inte tänker på eller inser som är orsaken till att man får något "gratis"

T.ex gratis smakprover i affären är ju ett sätt för företag att tjäna mer på merförsäljning än vad det kostar att dela ut dom "gratis" proverna.

Eller när man lockar folk med stora rabatter (jämfört med ordinarie pris) om dom köper ny bil istället för att bara sänka priset från det ordinarie

Reklambranschen är världsmästare på att lura i folk att dom får något "gratis".

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget är gratis. På ett eller annat sätt betalar man ändå

Jo allt man får utan motprestation är gratis

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jo, det är så det upplevs

Men ofta finns dolda saker bakom man inte tänker på eller inser som är orsaken till att man får något "gratis"

T.ex gratis smakprover i affären är ju ett sätt för företag att tjäna mer på merförsäljning än vad det kostar att dela ut dom "gratis" proverna.

Eller när man lockar folk med stora rabatter (jämfört med ordinarie pris) om dom köper ny bil istället för att bara sänka priset från det ordinarie

Reklambranschen är världsmästare på att lura i folk att dom får något "gratis".

OCH när du "får" en telefon från jobbet så är det för att de skall kunna ha dig tillgänglig hela tiden, kanske tom på din semester.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

OCH när du "får" en telefon från jobbet så är det för att de skall kunna ha dig tillgänglig hela tiden, kanske tom på din semester.

MVH Tommy

Japp. Definitivt

Vi ger inte våra anställda gratis telefoner utan att räkna med att det ger andra "gratiseffekter" tillbaka som motiverar investeringen och ger ett bra ROI.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

Japp. Definitivt

Vi ger inte våra anställda gratis telefoner utan att räkna med att det ger andra "gratiseffekter" tillbaka som motiverar investeringen och ger ett bra ROI.

Stämmer nog bra det! Inget vinstdrivande företag finns ju för skojs skull!

Finns dock olika sätt att se på ROI för anställdas smartphoner.

För många företag är det helt enkelt mer kostnadseffektivt i tråkiga kronor och ören att helt slopa fasta telefonin och förse alla medarbetare smartphones.

För andra företag med många kundkontakter och med stor kundyta kan det ses som god ROI att framstå som teknikvänliga etc. utan att ROP kan räknas i kronor och ören..

Andra företag har ägarkonstellationer som inkluderar en hårdvaruruleverantör eller telecomföretag.. Där räknas ROI i display av produkten/tjänsten ..

Och sen det jag tror du tänker på .. Att ROI räknas i medarbetarens tillgänglighet och/eller att stimulera medarbetaren att utföra arbetsuppgifter på slötid, som att läsa arbetsmejl på fritiden.,

För det företaget jag jobbar på tror jag att allt ovanför påverkar..

För mej känns det inte så jobbigt att besvara några jobbmejl på "resetid" man besvarar ju några privatmejlb på arbetstid ibland..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GRATIS E GOTT!!!!!!!

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer nog bra det! Inget vinstdrivande företag finns ju för skojs skull!

Finns dock olika sätt att se på ROI för anställdas smartphoner.

För många företag är det helt enkelt mer kostnadseffektivt i tråkiga kronor och ören att helt slopa fasta telefonin och förse alla medarbetare smartphones.

För andra företag med många kundkontakter och med stor kundyta kan det ses som god ROI att framstå som teknikvänliga etc. utan att ROP kan räknas i kronor och ören..

Andra företag har ägarkonstellationer som inkluderar en hårdvaruruleverantör eller telecomföretag.. Där räknas ROI i display av produkten/tjänsten ..

Och sen det jag tror du tänker på .. Att ROI räknas i medarbetarens tillgänglighet och/eller att stimulera medarbetaren att utföra arbetsuppgifter på slötid, som att läsa arbetsmejl på fritiden.,

För det företaget jag jobbar på tror jag att allt ovanför påverkar..

För mej känns det inte så jobbigt att besvara några jobbmejl på "resetid" man besvarar ju några privatmejlb på arbetstid ibland..

Med vänlig hälsning,

Stämmer bra det

Vi har nog också en kombination av ett antal av dom faktorerna. Bl.a kastade vi ut all fast telefoni och köpte smartphones till alla anställda. Dom är ofta på resande fot internationellt och sällan på kontoret

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis telefon måste beskattas det är en löneförmån... :crazy::crazy:

Det är ett effektivt arbetsverktyg som höjer deras förmåga att arbeta även utanför kontoret

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Definitivt

Vi ger inte våra anställda gratis telefoner utan att räkna med att det ger andra "gratiseffekter" tillbaka som motiverar investeringen och ger ett bra ROI.

Jag skaffade för en tid sedan plattor (blandning av ipads och Samsung Android) till alla i min ledningsgrupp.

Syftet var att dom skulle kunna läsa mail etc ännu enklare än tidigare.

Igår sa just min säljchef att "man blir nästan beroende av plattan" Eftersom han använder platan till privata saker också (det är ok inom vissa ramar enligt vår säkerhetspolicy) så läste han email även på helger.

Så visst får jag tillbaka i form av "gratis" arbetstid.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis telefon måste beskattas det är en löneförmån... :crazy::crazy:

Inte mobiltelefoner... möjligen fast telefoni i den anställdes bostad.

Det var så i början, men det blev alldeles för trassligt att hålla isär vad som var tjänstesamtal och vad som var privatsamtal. Så Skatteverket fick vika sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om arbetsgivaren tillhandahåller en anställd mobil telefoni enligt abonnemang med fast avgift för att användas i arbetet (arbetsredskap), ska den anställde inte förmånsbeskattas för privatsamtal som kan ha förekommit. Detta gäller under förutsättning att arbetsgivaren i varje enskilt fall bedömer att det är av väsentlig betydelse för att den anställde ska kunna utföra sina arbetsuppgifter att ha tillgång till mobiltelefon. Förmånen att kunna ringa privata samtal får då bedömas vara av begränsat värde och svår att särskilja från nyttan i anställningen.

Andra privata tjänster via mobiltelefonen omfattas inte av skattefriheten om de ligger utanför den fasta avgiften och faktureras särskilt.

Om en anställd i andra fall fritt får disponera en mobiltelefon för privat bruk uppkommer enligt allmänna regler en skattepliktig förmån. Detta gäller också fortsättningsvis för arbetstelefoner med möjlighet att särskilja privatsamtalen genom förvalda prefix, om arbetsgivaren betalar privatsamtalen.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13112621009111.5.5947400c11f47f7f9dd80002708.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej vad som är rätt men mina senaste arbetsgivare har tagit ut en kostnad på 75 kr i månaden

(billigt ändå) som de har hävdat att skattereglerna tvingat de till.

Dvs för 75 kr har du alltid en ny telefon,byte varje år, och ringer och surfar fritt.

dock ej utlandssamtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ut nya glasögon på företaget från synsam.

Ett par jättedyra

ett par normala

och ett par som jag fick ge bort,

1500kr till på dom så fick frugan max på sina glas.

Fakturerade allt till jobbet, skiter fullständigt hur det ska bokföras.

Men jag förstörde mina på jobbet och behöver samma för att kunna jobba

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej vad som är rätt men mina senaste arbetsgivare har tagit ut en kostnad på 75 kr i månaden

(billigt ändå) som de har hävdat att skattereglerna tvingat de till.

Dvs för 75 kr har du alltid en ny telefon,byte varje år, och ringer och surfar fritt.

dock ej utlandssamtal.

Visst, det är säkert så att Skatteverket är lite tuffare mot företag med många anställda. Men jag som enda anställd i mitt eget AB har just inga problem. Så länge inte mobilräkningarna blir anmärkningsvärda på något sätt. Och Skatteverket har nog inte resurser att kolla varenda samtal som ringts... det finns väl annat som är mer angeläget.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

Jaha ..

Då har man ringt och surfat gratis en vecka till på gratis IPhonen..

Funderar på om man ska "råka" tvätta den för att få en Iphone6?

Eller ska man sitta nöjd?

Eller tvätta den och välja en Android??

Vilket Android ska man välja i så fall??

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Visst, det är säkert så att Skatteverket är lite tuffare mot företag med många anställda. Men jag som enda anställd i mitt eget AB har just inga problem. Så länge inte mobilräkningarna blir anmärkningsvärda på något sätt. Och Skatteverket har nog inte resurser att kolla varenda samtal som ringts... det finns väl annat som är mer angeläget.

Herr Chang har talat.

Hej.

Tror att dom flesta företag har fastprisabbonemang för dom anställda numer och att många företag (av kostnadsskäl) slopat fasta telefonin helt så mobilen i stort sett obligatorisk för dom anställda.

Blir svårt för Skatteverket att skatta den anställda när

1. Företaget kräver att han har mobil.

2. Abonnemanget är fastprisabbonemang ..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Hej.

Tror att dom flesta företag har fastprisabbonemang för dom anställda numer och att många företag (av kostnadsskäl) slopat fasta telefonin helt så mobilen i stort sett obligatorisk för dom anställda.

Blir svårt för Skatteverket att skatta den anställda när

1. Företaget kräver att han har mobil.

2. Abonnemanget är fastprisabbonemang ..

Med vänlig hälsning,

De flesta har nog fri telefoni inrikes och fri surf. Problemen börjar när man börjar använda telefonen för utlandssamtal, betalning av SL biljetter, blocket annonser osv..då är reglerna lite mer luddiga och arbetsgivarna släpper nog mer här än vad som är brukligt för skattefri förmån.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

De flesta har nog fri telefoni inrikes och fri surf. Problemen börjar när man börjar använda telefonen för utlandssamtal, betalning av SL biljetter, blocket annonser osv..då är reglerna lite mer luddiga och arbetsgivarna släpper nog mer här än vad som är brukligt för skattefri förmån.

Håller med! Köper aldrig nåt med arbetsredskapet och stänger av dataroaming utomlands om det inte är tjänsteresa.

Lite moral får man ha... :)

Men ska man vaska Iphone5 för en Iphone6?

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...