Jump to content
IGNORERAD

Är det omöjligt att hitta jobb i thai?


moolek

Recommended Posts

Man måste inte tjäna 50000Baht/ månad, men man måste betala skatt för den summan.

Du kan tjäna 25000 eller 65000, skatten är samma ändå.

Den skatten betalar man om man har den enklaste formen av företag, "xxxx Co, Ltd"

Om man är anställd på nåt större företag är det andra regler tror jag.

Sen det där med att tjäna mycket pengar eller att blir rik...

Varför måste man det? Kan man inte ha ett bra jobb man trivs med och tjäna så pass att det går runt?

Ha ett bra liv behöver man väl inte ha så mkt pengar för, eller?

Alla betalar skatt enligt samma regler.

25.000 baht/månad innebär 1000 baht/månad i skatt

65.000 baht/månad innebär 7083 baht/månad i skatt.

Här kan du räkna ut den skatt du skall betala.

http://www.rd.go.th/...ish/6045.0.html

Jag har betalat skatt i sju år och jag har inte betalat samma skatt varje år, enklaste typen av företag.

Enbart om man tjänar under 150.000 baht/år så betalar alla samma, dvs noll baht.

50.000 baht har immigrations bestämt att en Europe måste tjäna, undantaget lärare.

Spelar ingen roll om man kan gå runt på mindre.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    9

  • ragson

    6

  • andrejsdenruskige

    4

  • moolek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sen det där med att tjäna mycket pengar eller att blir rik... Varför måste man det? Kan man inte ha ett bra jobb man trivs med och tjäna så pass att det går runt? Ha ett bra liv behöver man väl inte ha så mkt pengar för, eller?

Du har så rätt, problemet kommer när det blir pensionsdags, vem skall forsörja dej då ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt, problemet kommer när det blir pensionsdags, vem skall forsörja dej då ?

Svenska staten.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska staten.

Finns inte så mycket kvar, när dom som är lite yngre går i pension

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte så mycket kvar, när dom som är lite yngre går i pension

Norska staten?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla betalar skatt enligt samma regler.

25.000 baht/månad innebär 1000 baht/månad i skatt

65.000 baht/månad innebär 7083 baht/månad i skatt.

Här kan du räkna ut den skatt du skall betala.

http://www.rd.go.th/...ish/6045.0.html

Jag har betalat skatt i sju år och jag har inte betalat samma skatt varje år, enklaste typen av företag.

Enbart om man tjänar under 150.000 baht/år så betalar alla samma, dvs noll baht.

50.000 baht har immigrations bestämt att en Europe måste tjäna, undantaget lärare.

Spelar ingen roll om man kan gå runt på mindre.

När jag betalade skatt för mej i Krabi, betalade jag samma summa varje månad, tror det var 2500 Baht.

Spelade ingen roll hur mycket jag hade tjänat per månad.

Tycker hittills att det här med labour i Thailand är ett stort skämt.

Alla har olika berättelser om hur dom gör och alla ruskar på huvudet om hur labour beter sej.

Verkar som att ingen riktigt vet eller gör lika. Himla dåligt.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag betalade skatt för mej i Krabi, betalade jag samma summa varje månad, tror det var 2500 Baht.

Spelade ingen roll hur mycket jag hade tjänat per månad.

Tycker hittills att det här med labour i Thailand är ett stort skämt.

Alla har olika berättelser om hur dom gör och alla ruskar på huvudet om hur labour beter sej.

Verkar som att ingen riktigt vet eller gör lika. Himla dåligt.

Betalade du till skattekontoret eller till en agent?

Signerade du din månads skatt sedel P.N.D 1 varje månad, som man skall göra?

Har du en P.N.D 91, dvs slutskattesedel.

Om du inte har det så har du blivit blåst och får problem om du skall jobba bosatta dig i Thailand.

Då har din agent tagit dina 2500 baht i månaden i egen ficka.

Jag har mina P.N.D 1 och P.N.D 91 i gott förvar

Hade du ett arbetstillstånd (blå bok) m där står det vilken lön du skall ha.

Jag tror att din arbetsgivare har tagit din skatt i sin egen ficka, 2500 baht räcker inte i skatt om du inte jobbat som lärare.

Verkar som att ingen riktigt vet eller gör lika. Himla dåligt.

Jag vet.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då inte enklare att byta jobb i Sverige till ett arbete som kan skötas på distans (m.h.a. dator, internet etc)?

//Singha711

Förslag på de jobb som kan utföras på distans via dator och internet vore intressant att få reda på.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på de jobb som kan utföras på distans via dator och internet vore intressant att få reda på.

Du kan inte jobba i Thailand utan arbetstillstånd, varken i landet eller på distans.

Naturligtvis finns det massor som gör det illegalt, men det är inget jag uppmuntrar.

Fem år på bangkopk hilton finns på straffskalan.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade du till skattekontoret eller till en agent?

Signerade du din månads skatt sedel P.N.D 1 varje månad, som man skall göra?

Har du en P.N.D 91, dvs slutskattesedel.

Om du inte har det så har du blivit blåst och får problem om du skall jobba bosatta dig i Thailand.

Då har din agent tagit dina 2500 baht i månaden i egen ficka.

Jag har mina P.N.D 1 och P.N.D 91 i gott förvar

Hade du ett arbetstillstånd (blå bok) m där står det vilken lön du skall ha.

Jag tror att din arbetsgivare har tagit din skatt i sin egen ficka, 2500 baht räcker inte i skatt om du inte jobbat som lärare.

Jag vet.

jag hade ett arbetstillstånd, en blå bok. Står inget om vilken lön jag ska ha där. Finns ignet fält för den uppgiften heller vad jag kan se.

Min revisor/konsult har skött allt, jag litade på dom. Tror inte dom har gjort något orätt.

Den firman är stor i Krabi och dom skulle inte göra något fel mot sina kunder, det är jag säker på.

http://www.krabiconsultants.com/

Däremot ska jag kolla allt extra noga denna gången, är inte lika säker på min nya advokat.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på de jobb som kan utföras på distans via dator och internet vore intressant att få reda på.

Hoppas att det är ok att jag svarar på din fråga till Singha71 edvardpop...

Jag managerar ett antal kunder via internet. Jag får in att det är ett fel i något av deras system via vårat eller kundens ärendehanteringssystem. Felet loggar jag sedan på någon av våra konsulter, allt detta görs via internet.

Har även haft möte via lync med våra kunder eller så köper jag ett TRUE telekort och ringer upp kunden från Thailand och diskuterar det som skall diskuteras (ni som var med hos Drivern kommer kanske ihåg att jag försvann ett litet tag från midsommarfirandet, jag satt då i möte med en av våra kunder).

Jag tror det största problemet inte är att jobba från Thailand utan det är kolleger och chefers avvundsjuka som ofta sätter hinder i vägen...

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på de jobb som kan utföras på distans via dator och internet vore intressant att få reda på.

Om du menar det arbetsrättsliga så "arbetar" man formellt inte i Thailand. Man är naturligtvis anställd av ett företag (evtl eget) i Sverige som man endast "kommunicerar" med (inkl. dess kunder) vilket såvitt jag vet inte är förbjudet i Thailand och inte heller kräver någon form av tillstånd.

Upplägget förutsätter givetvis att man inte demonstrerar för kreti och pleti att man livnär sig huvudsakligen på detta sätt. Det betyder inte att man behöver gömma sig i Thailand när man använder datorn utan syftet är att ger sken/intryck av en företrädesvis privat datoranvändning för utomstående.

Det finns tusentals faranger som försörjer sig på detta sätt inom tex många IT-yrken utan att någon gång haft problem med upplägget.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har du dina P.N.D 91, slutskattesedel i gott förvar?

Lönen skall stå på sidan fyra längst ner till höger i din blå bok.

post-7652-0-97665300-1349711520_thumb.jp

post-7652-0-97665300-1349711520_thumb.jp

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har du dina P.N.D 91, slutskattesedel i gott förvar?

Lönen skall stå på sidan fyra längst ner till höger i din blå bok.

post-7652-0-97665300-1349711520_thumb.jp

Låter nog klantigt, men jag vet inte. Alla papper ang min firma finns hos advokaten. Jag ska kolla med honom.

Jag har inte min blå bok kvar alls. Dom tog den när min firma stängdes i Krabi.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om du menar det arbetsrättsliga så "arbetar" man formellt inte i Thailand. Man är naturligtvis anställd av ett företag (evtl eget) i Sverige som man endast "kommunicerar" med (inkl. dess kunder) vilket såvitt jag vet inte är förbjudet i Thailand och inte heller kräver någon form av tillstånd.

Upplägget förutsätter givetvis att man inte demonstrerar för kreti och pleti att man livnär sig huvudsakligen på detta sätt. Det betyder inte att man behöver gömma sig i Thailand när man använder datorn utan syftet är att ger sken/intryck av en företrädesvis privat datoranvändning för utomstående.

Det finns tusentals faranger som försörjer sig på detta sätt inom tex många IT-yrken utan att någon gång haft problem med upplägget.

//Singha711

Stämmer exakt med mina erfarenheter. Det krävs förstås att man har befintliga kunder i Sverige och att man anses som värdefull konsult.

Jag satt och jobbade på distans i Chiang Mai åt ett stort svenskt företag. De hade inga större problem med att jag satt i Thailand så länge jag producerade det de ville ha.Jag debiterade tusen kronor i timmen. Det var till och med så att jag ringde upp dom och bad dom ringa tillbaka, För att spara dyra roaming-pengar. Thai style :wink:

Sen är det en annan historia att jag inte hade självdisciplin nog att jobba de timmar som man kunde anse motiverat. För mycket distraktioner i Thailand...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Men har du dina P.N.D 91, slutskattesedel i gott förvar?

Lönen skall stå på sidan fyra längst ner till höger i din blå bok.

post-7652-0-97665300-1349711520_thumb.jp

Menar du workpermitt boken, den som är blå? i min står inget om lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du workpermitt boken, den som är blå? i min står inget om lön.

Inte i min nya bok heller.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

för jobb i Thailand krävs nog mycket kontakter

för jobb i Thailand krävs nog mycket kontanter

Link to comment
Dela på andra sajter

för jobb i Thailand krävs nog mycket kontanter

Hörde precis att ett bra government jobb kostar ca 200 000 b, sant eller inte skall vara osagt...

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hörde precis att ett bra government jobb kostar ca 200 000 b, sant eller inte skall vara osagt...

bob

Låter lite för billigt för att vara sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

QA/QC jobb är ett alternativ där beställaren kan kräva standard efter egna normer.

T.ex på plattformar som byggs i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde precis att ett bra government jobb kostar ca 200 000 b, sant eller inte skall vara osagt

På tok för billigt det får du betala för ett surt kontorsjobb i en komun nån plats i Isaan

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...