Jump to content
IGNORERAD

Är det omöjligt att hitta jobb i thai?


moolek

Recommended Posts

Halloj

Jag har sökt runt på nätet som en dåre efter jobb för svenskar i Thailand, men det finns ingen bra sida. Var ska man leta egentligen. Är villig att ta vad som helst bara jag slipper se blask och snö. hur gjorde ni som har jobb med svensk lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    9

  • ragson

    6

  • andrejsdenruskige

    4

  • moolek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En kompis hade en telemarketing firma i Bangkok som annonserade på Arbetsförmedlingen, har du kollat "Platsjournalen"

Tror firman lever ännu, men de hade svårt att hitta vettiga medarbetare..

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj

Jag har sökt runt på nätet som en dåre efter jobb för svenskar i Thailand, men det finns ingen bra sida. Var ska man leta egentligen. Är villig att ta vad som helst bara jag slipper se blask och snö. hur gjorde ni som har jobb med svensk lön.

Stepstone, Monster, LinkedIn etc

Utgår ifrån att du har universitetesutbildning och lång erfarenhet från ett yrke det finns behov för i Thailand. Annars lär det bli svårt...

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en händlese fick jag den här i mailen från mitt exsvägerska i Norge idag.

Vet inte hur aktuell den är men.

Hoppsan va litet det vart... :crazy:

post-5823-0-29487800-1347443897_thumb.pn

post-5823-0-29487800-1347443897_thumb.pn

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stepstone, Monster, LinkedIn etc

Utgår ifrån att du har universitetesutbildning och lång erfarenhet från ett yrke det finns behov för i Thailand. Annars lär det bli svårt...

//bob

Bra och sant inlägg.

Visst finns det jobb att få i Thailand, men om man inte har ovanstående så blir ju lönen löjligt låg.

Och så det där igen, arbetstillstånd, utan ett sådant är man ute på hal is, och det är arbetgivaren som skall hjälpa dig skaffa det för annars går hela lönen åt till att skaffa ett och sedan upprätthålla det.

Finns flera telemarketingföretag i Bangkok som vill ha europeisk arbetskraft, jobba natt och sälja på telefon, är det det man vill så jorå, men för många är väl kanske inte det varför man flyttar till Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har sökt runt på nätet som en dåre efter jobb för svenskar i Thailand

Själv brukar jag söka jobb som något passande. Som dåre lär du inte få många jobb om du inte blir Thai-polis

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fixa ett jobb i Thailand är nog ganska svårt om man inte har en specialkompetens där man inte konkurrerar med thailändare.

Om man nu mot förmodan skulle få en anställning som farang i Thailand då kommer nästa problem: lönen. Även om man för thailändska förhållanden får bra betalt så brukar det ändå ligga långt under det vad man behöver att leva ett normalt farangliv. Glöm inte behovet av extra försäkringar och att inbetalningar till pensionen upphör.

I praktiken blir det därför endast ett alternativ kvar:

  • skaffa ett jobb i Sverige där du kan jobba på distans mha dator, telefon etc.

Då slår du alla flugor med en smäll även om det innebär att man måste resa hem till Sverige då och då.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar boys, såg på platsbanken att det fanns nu. får väll börja att söka där, det är alltid något.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har oxå börjat tänka på ett annat liv, finns det någon bra sida där man kan se om vart i Thailand dom söker eller efterfrågar en viss typ av arbete...som t ex jag då ;) snickare, hantverkare, murare, målare osv.

Eller är det yrke som inte är intressanta för Thailand?...eller kanske bara i vissa område.

Kom gärna med förslag om ni bor i Thailand och skulle behöva en hantverkare eller vet någon som bedriver verksamhet inom bygg och skulle behöva en duktig "all-round" kille.gubbe ;)

Min blivade fru bor och jobbar i Bkk, så runt Bkk är mest intressant men givetvis så är allt tänkbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå börjat tänka på ett annat liv, finns det någon bra sida där man kan se om vart i Thailand dom söker eller efterfrågar en viss typ av arbete...som t ex jag då ;) snickare, hantverkare, murare, målare osv.

Eller är det yrke som inte är intressanta för Thailand?...eller kanske bara i vissa område.

Kom gärna med förslag om ni bor i Thailand och skulle behöva en hantverkare eller vet någon som bedriver verksamhet inom bygg och skulle behöva en duktig "all-round" kille.gubbe ;)

Min blivade fru bor och jobbar i Bkk, så runt Bkk är mest intressant men givetvis så är allt tänkbart.

Kolla på jobsdb, men hantverkarjobb kan du glömma, det är ej tillåtna för faranger

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbjudna jobb för utlänningar i Thailand

• Labour

• Work in agriculture, animal breeding,

forestry, fishery or general farm

supervision

• Masonry, carpentry, or other

construction work

• Wood carving

• Driving motor vehicles or nonmotorised

carriers, except for piloting

international aircraft

• Shop attendant

• Auctioning

• Supervising, auditing or giving

services in accounting, except

occasional international auditing

• Gem cutting and polishing

• Hair cutting, hair dressing and

beautician work

• Hand weaving

• Mat weaving or making of wares from

reed, rattan, kenaf, straw or bamboo

pulp

• Manufacture of manual fibrous paper

• Manufacture of lacquerware

• Thai musical instrument production

• Manufacture of nielloware

• Goldsmith, silversmith and other

precious metal work

• Manufacture of bronzeware

• Thai doll making

• Manufacture of mattresses and padded

blankets

• Alms bowl making

• Manual silk product making

• Buddha image making

• Manufacture of knives

• Paper and cloth umbrella fabrication

• Shoemaking

• Hat making

• Brokerage or agency work, except in

international business

• Dressmaking

• Pottery or ceramics

• Manual cigarette rolling

• Legal or litigation service

• Clerical or secretarial work

• Manual silk reeling and weaving

• Thai character type-setting

• Hawking business

• Tourist guide or tour organising

agency

• Architectural work

• Civil engineering work

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå börjat tänka på ett annat liv, finns det någon bra sida där man kan se om vart i Thailand dom söker eller efterfrågar en viss typ av arbete...som t ex jag då :wink: snickare, hantverkare, murare, målare osv.

Eller är det yrke som inte är intressanta för Thailand?...eller kanske bara i vissa område.

Kom gärna med förslag om ni bor i Thailand och skulle behöva en hantverkare eller vet någon som bedriver verksamhet inom bygg och skulle behöva en duktig "all-round" kille.gubbe :wink:

Min blivade fru bor och jobbar i Bkk, så runt Bkk är mest intressant men givetvis så är allt tänkbart.

du kan ju alltid starta en firma, men du får inte jobba i den om du ska hålla på med bygg.

anställ thaiare och peka med hela handen vetja! :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

www.monster.com sök på Thailand eller denna http://th.jobsdb.com/default.htm finns ett gäng men det är inte lätt vill jag lova och lönen är oftast långt under vår "standard" så som sagt innan hitta något du kan göra på distans och så håll tyst om det i Thailand så du inte åker på olovligt arbete för då är det inte kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en svensk grabb som jobbade som kock till en kompis Thaisläktings restaurang och det gick nog inte så bra.

Lönen är absurd låg i förhållande till vårat.

Arbetstiderna är heller inte och leka med.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte omöjligt men det gäller nog att leta på internet.Jag har ett par italienare bland mina vänner här i petchaburi och han har varit på intervju på

princess hotell för att bli manager för deras italienska restuarang och han trodde på 90% chans.Jag hoppas att den toppenkillen får jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste inlägget före mitt och lönen är 65000 B på jobbet plus tip.Men dom lönerna är nog sällsynta utom efter högre utbildningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste inlägget före mitt och lönen är 65000 B på jobbet plus tip.Men dom lönerna är nog sällsynta utom efter högre utbildningar.

För att få arbetstillstånd måste en Svensk tjäna minst 50.000 baht/månad.

Varför då anställa en svensk, en nyexaminerad akademiker i Thailand tjänar 15.000 baht

Engelska lärare är undantagna från lönekravet.

Utan några specialkunskaper är det det som de flesta jobbar med, men även detta kräver en akademisk examen.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få arbetstillstånd måste en Svensk tjäna minst 50.000 baht/månad.

Varför då anställa en svensk, en nyexaminerad akademiker i Thailand tjänar 15.000 baht

Engelska lärare är undantagna från lönekravet.

Utan några specialkunskaper är det det som de flesta jobbar med, men även detta kräver en akademisk examen.

Hmmm.så du vill ha en akademiker i köket istället för en kock..äpple och päron..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.så du vill ha en akademiker i köket istället för en kock..äpple och päron..

En Thai kock tjänar 8.000-10.000 baht, tog bara upp akademikerlönen som exempel.

En Svensk kock måste tjäna 50.000 baht.

En Svensk byggare måste tjäna 50.000 baht, en burmesisk byggare får 6.000 baht.

Lärare som du kan jobba med till lägre lön kräver akademisk examen.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis som jobbade om kock i kina och tjänade bra med stålar.

Sen öppnade han eget i Patong det höll i ett par år, inte blev han rik direkt...

Han sålde stället strax innan Tsunamin slog till, nu jobbar han i Kina igen, gör stora slantar på nåt Sheraton hotell.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som farang i Thailand försöka livnära sig på ett vardagligt hantverksjobb är ungefär som att vilja bli miljonär på att sälja sand i Sahara.

Och uppriktigt sagt, så är det ju inte arbetet som söks utan den finansiella försörjningen som är nödvändigt för att ha en bekymmersfri tillvaro i Thailand.

Är det då inte enklare att byta jobb i Sverige till ett arbete som kan skötas på distans (m.h.a. dator, internet etc)?

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få arbetstillstånd måste en Svensk tjäna minst 50.000 baht/månad.

Varför då anställa en svensk, en nyexaminerad akademiker i Thailand tjänar 15.000 baht

Engelska lärare är undantagna från lönekravet.

Utan några specialkunskaper är det det som de flesta jobbar med, men även detta kräver en akademisk examen.

Man måste inte tjäna 50000Baht/ månad, men man måste betala skatt för den summan.

Du kan tjäna 25000 eller 65000, skatten är samma ändå.

Den skatten betalar man om man har den enklaste formen av företag, "xxxx Co, Ltd"

Om man är anställd på nåt större företag är det andra regler tror jag.

Sen det där med att tjäna mycket pengar eller att blir rik...

Varför måste man det? Kan man inte ha ett bra jobb man trivs med och tjäna så pass att det går runt?

Ha ett bra liv behöver man väl inte ha så mkt pengar för, eller?

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...