Jump to content
IGNORERAD

Jävla office, eller hur tänkte man här, del 45


andrejsdenruskige

Recommended Posts

Mja, jag menar bara att knyta formelspråket till andra språkinställningar är en dålig idé. Jag kan gärna köra ett program med svenskt gränssnitt, men t.ex. skriptspråk tycker jag ska vara oberoende av detta, det blir bara förvirrande.

Om det administrativt går att lösa så att formlerna kan skrivas på engelska i just detta fallet så är det förstås något som de driftsansvariga borde ta tag i. Där håller jag helt med.

Tror inte att det är lättare att lära sig skriva Excel-formler bara för att man kan skriva OM istället för IF. Jag anser att det är tänket med att formulera algoritmer och villkor som är det svåra, inte att memorera namnen på funktionerna. Tvärtom blir man tvungen att lära sig en massa i onödan om man ska kunna ta del av all den engelskspråkiga information som finns tillgänglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    14

  • Singha711

    4

  • ano

    4

  • Tack och Hej

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

M.a.o. ligger felet inte hos MS Office utan hur man har implementerat applikationen i företaget. Jag har under årens gång sett många företagsinstallioner av standardapplikationer på en central server (=normalfall) där detta har fungerar ypperligt. Om det verkligen skulle vara så illa att det inte går att välja språkinställningar på MS Office i ett flerspråkigt arbetsmiljö, ja då har definitivt någon it-ansvarig hamnat i fel position.

Bifogar bilden igen

Här kan jag inte välja ett skit. T.o.m Android-frälsta skulle tycka att Apples inlåsning är obefintlig i jämförelse.

post-3653-0-85056300-1347358134.jpg

post-3653-0-85056300-1347358134.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bifogar bilden igen

Här kan jag inte välja ett skit. T.o.m Android-frälsta skulle tycka att Apples inlåsning är obefintlig i jämförelse.

post-3653-0-85056300-1347358134.jpg

Om du inte kan välja från dessa inställningsmenyer, ja då har du blivit inlåst.

Men inte av Microsoft utan av dina it-ansvariga som tydligen inte vill/kan fixa så du kan välja ditt eget meny-, hjälp- och visningsspråk.

Som det syns finns ju svenska installerat men av någon anledning (skrivningsrättigheter?) kan du inte välja ditt språk.

Annars är det just denna språkinställning som bestämmer i vilket språk formler skall visas och formuleras. Om du tex med svensk visningsspråk öppnar ett kalkylblad som har skapats med en engelsk version kommer formler automatiskt att översättas till svenska. Det märker du genom att Excel frågar dig att spara ändringar även om inte du tycker att du har ändrat något.

Alltså, formelspråket är kopplat till visningsspråket vilket iofs inte är konform med "Open Office Standard". Såvitt jag förstår kommer Microsoft i framtiden att åtgärda denna brist. Observera att denna policy står i bjärt kontrast till Apple's obönhörliga credo att ALDRIG ens resonera i termer av standard om det inte gynnar de egna intressen.

Som en temporär lösning kan du ju installera en svensk version av Excel på dina egna diskar. Excelfilerna kan ju sedan flyttas till servern så att alla kan se dina formler på norska.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om du inte kan välja från dessa inställningsmenyer, ja då har du blivit inlåst.

Men inte av Microsoft utan av dina it-ansvariga som tydligen inte vill/kan fixa så du kan välja ditt eget meny-, hjälp- och visningsspråk.

Som det syns finns ju svenska installerat men av någon anledning (skrivningsrättigheter?) kan du inte välja ditt språk.

Annars är det just denna språkinställning som bestämmer i vilket språk formler skall visas och formuleras. Om du tex med svensk visningsspråk öppnar ett kalkylblad som har skapats med en engelsk version kommer formler automatiskt att översättas till svenska. Det märker du genom att Excel frågar dig att spara ändringar även om inte du tycker att du har ändrat något.

Alltså, formelspråket är kopplat till visningsspråket vilket iofs inte är konform med "Open Office Standard". Såvitt jag förstår kommer Microsoft i framtiden att åtgärda denna brist. Observera att denna policy står i bjärt kontrast till Apple's obönhörliga credo att ALDRIG ens resonera i termer av standard om det inte gynnar de egna intressen.

Som en temporär lösning kan du ju installera en svensk version av Excel på dina egna diskar. Excelfilerna kan ju sedan flyttas till servern så att alla kan se dina formler på norska.

Mvh

//Singha711

Nja, nu vill jag ha engelsk version och inte svensk men det är ju bara en liten detalj som vi kan förbise.

Poängen är det att det både är firmans fel och MS fel.

Excels formler skulle bara behöva finnas på engelska (Inlåst gillar jag) och inte alla möjliga onödiga språk. Alltså har MS gjort ett himla jobb med att fixa svenska, grekiska, portugisiska och säkert formler på både sanskrit och jiddish.

Hade inte dom gjort det så hade jag inte haft problem.

Men, ja. Valet hade funnits till den som ville ha det på svenska. Och att sedan min firma är ena djävla jubelidi*ter som inte tillåter VBA eller språkändring i excelarket...

Som du skrev tidigare så är det någon som borde få sparken (det borde även jag, men det håller vi tyst om)

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Excels formler skulle bara behöva finnas på engelska (Inlåst gillar jag) och inte alla möjliga onödiga språk. Alltså har MS gjort ett himla jobb med att fixa svenska, grekiska, portugisiska och säkert formler på både sanskrit och jiddish.

Hade inte dom gjort det så hade jag inte haft problem.

...

Jag upplevde det som nästan lite barnsligt att skriva formler på ett annat språk än engelska. Så där håller jag med dig.

Men man måste komma ihåg att Excel kom ut för väldigt många år sedan (1985). Vid den tiden var det oerhört viktigt att demonstrera att vanliga användare minsann inte behövde en programmerarnörd i vitrock för att få saker att funkar som man hade tänkt sig. Och då var möjligheten att på sitt eget språk "tala om" för maskinen vad den skulle göra av stor symbolisk betydelse. Det var nog den första produkten som gjorde det möjligt för en större allmänhet att "programmera" på egen hand. Visserligen inom ramen av ett yttre koncept (kalkyl, grafik etc) men ändå.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Några översatta rader kommer nedanför. Känns lite som google translate när man läser skiten.

Veckans humortråd.

Klipper ut några random grejer.

Engelsk version

IF(OR(AND(AP124>0;AP124<>"NA");AND(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";IF(AND(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Och norsk version. (Inte så löjligt)

HVIS(ELLER(OG(AP124>0;AP124<>"NA");OG(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";HVIS(OG(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Ett annat exempel.

Engelska

COUNTIFS('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Norska

ANTALL.HVIS.SETT('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Engelska

SUMIFS(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Norska

SUMMER.HVIS.SETT(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Och ett sista exempel för dagen.

Engelska

COUNTA(J4:J342)

Norska

ANTALLA(J4:J342)

Orkar inte leta upp några fler exempel. Men jag ska ge er en som är fritt från minnet.

Engelska

Vlookup

Norska

Finn.Rad

Fan så bedrövligt.

I tillägg så funkar inte ctrl+f på samma sätt i norska versionen. Helt plötsligt får man fetstil... :nono:

Säg upp dig och byt jobb. Alternativt (bättre), säg upp dig och flytta hit, det var vad jag gjorde. :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Säg upp dig och byt jobb. Alternativt (bättre), säg upp dig och flytta hit, det var vad jag gjorde. :)

Har du jobb till mig så...

Snabb CV

-Krävande, lat och blir lätt förbannad när det inte går som jag tänkt.

-Gillar pengar och fritid.

-Ingen formell utbildning. Har lärt mig det mesta via Google och Wikipedia.

-Har lätt för att identifiera offer som jag kan skylla på om saker och ting går fel, vilket saker och ting oftast gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jobb till mig så...

Snabb CV

-Krävande, lat och blir lätt förbannad när det inte går som jag tänkt.

-Gillar pengar och fritid.

-Ingen formell utbildning. Har lärt mig det mesta via Google och Wikipedia.

-Har lätt för att identifiera offer som jag kan skylla på om saker och ting går fel, vilket saker och ting oftast gör.

Polis i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Polis i Thailand?

Ja, det kan ju passa. Jag glömde att skriva att jag kan trycka i mig billig whisky utan att blinka. Men det gick ju bra ändå.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...