Jump to content
IGNORERAD

Jävla office, eller hur tänkte man här, del 45


andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Hur fan tänkte Microsoft när man skapade Excel.

Excel som för övrigt är ett bra program till tillfälliga kalkyler som man sedan kastar och skapar en ny dagen efter, typ.

Sitter och jobbar på jobb datorn och allt är som det ska.

Sedan så tycker firman att vi ska ha hela skiten på firmas server.

För över Excel arket till deras jävla server. Sitter och jobbar via citrix.

Nu har det kommit några ändringar och jag måste göra om några formler.

MEN FÖRIHELVETE!!!

Satans formler, dom är ju på norska nu.

Hur fixar man dom på engelska. Det är fan humor att läsa detta språk i Excel och hade det varit på svenska så hade det inte varit bättre.

Moderatorerna får se upp med hatiska inlägg från mig inom den närmaste tiden om inte detta löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    14

  • Singha711

    4

  • ano

    4

  • Tack och Hej

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur fan tänkte Microsoft när man skapade Excel.

Excel som för övrigt är ett bra program till tillfälliga kalkyler som man sedan kastar och skapar en ny dagen efter, typ.

Sitter och jobbar på jobb datorn och allt är som det ska.

Sedan så tycker firman att vi ska ha hela skiten på firmas server.

För över Excel arket till deras jävla server. Sitter och jobbar via citrix.

Nu har det kommit några ändringar och jag måste göra om några formler.

MEN FÖRIHELVETE!!!

Satans formler, dom är ju på norska nu.

Hur fixar man dom på engelska. Det är fan humor att läsa detta språk i Excel och hade det varit på svenska så hade det inte varit bättre.

Moderatorerna får se upp med hatiska inlägg från mig inom den närmaste tiden om inte detta löser sig.

Du får väl maila din synpunkter till dom som har hand om servern där Excel finns. Hur svårt är det?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrejs! Ett råd.

Skit i Sverige, Norge, USA och Microsoft

Sluta att sälja dig och flytta med alla dina pengar till friheten i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du får väl maila din synpunkter till dom som har hand om servern där Excel finns. Hur svårt är det?

Nja, det är min firma som är så patriotiska.

Men jag ska göra ett försök med att få engelsk version idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Andrejs! Ett råd.

Skit i Sverige, Norge, USA och Microsoft

Sluta att sälja dig och flytta med alla dina pengar till friheten i Thailand!

Pengarna är slut, måste sälja mina sexuella böjelser fram till dödsdagar.

Nåja, det är väl inte mer än 30-35 år kvar till pension. Detta går utav bara farten... :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan tänkte Microsoft när man skapade Excel.

Excel som för övrigt är ett bra program till tillfälliga kalkyler som man sedan kastar och skapar en ny dagen efter, typ.

Sitter och jobbar på jobb datorn och allt är som det ska.

Sedan så tycker firman att vi ska ha hela skiten på firmas server.

För över Excel arket till deras jävla server. Sitter och jobbar via citrix.

Nu har det kommit några ändringar och jag måste göra om några formler.

MEN FÖRIHELVETE!!!

Satans formler, dom är ju på norska nu.

Hur fixar man dom på engelska. Det är fan humor att läsa detta språk i Excel och hade det varit på svenska så hade det inte varit bättre.

Moderatorerna får se upp med hatiska inlägg från mig inom den närmaste tiden om inte detta löser sig.

Kanske det här kan hjälpa dig?

http://bookboon.com/se/studentlitteratur/it/excel-2010-introduction-part-i

http://bookboon.com/se/studentlitteratur/it/excel-2010-introduction-part-ii

http://bookboon.com/se/studentlitteratur/it/excel-2010-advanced

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna är slut, måste sälja mina sexuella böjelser fram till dödsdagar.

Nåja, det är väl inte mer än 30-35 år kvar till pension. Detta går utav bara farten... :nono:

Utvidga din repetoar så går det fortare :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Några översatta rader kommer nedanför. Känns lite som google translate när man läser skiten.

Veckans humortråd.

Klipper ut några random grejer.

Engelsk version

IF(OR(AND(AP124>0;AP124<>"NA");AND(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";IF(AND(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Och norsk version. (Inte så löjligt)

HVIS(ELLER(OG(AP124>0;AP124<>"NA");OG(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";HVIS(OG(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Ett annat exempel.

Engelska

COUNTIFS('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Norska

ANTALL.HVIS.SETT('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Engelska

SUMIFS(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Norska

SUMMER.HVIS.SETT(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Och ett sista exempel för dagen.

Engelska

COUNTA(J4:J342)

Norska

ANTALLA(J4:J342)

Orkar inte leta upp några fler exempel. Men jag ska ge er en som är fritt från minnet.

Engelska

Vlookup

Norska

Finn.Rad

Fan så bedrövligt.

I tillägg så funkar inte ctrl+f på samma sätt i norska versionen. Helt plötsligt får man fetstil... :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Några översatta rader kommer nedanför. Känns lite som google translate när man läser skiten.

Veckans humortråd.

Klipper ut några random grejer.

Engelsk version

IF(OR(AND(AP124>0;AP124<>"NA");AND(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";IF(AND(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Och norsk version. (Inte så löjligt)

HVIS(ELLER(OG(AP124>0;AP124<>"NA");OG(AR124>0;AR124<>"Na"));"Yes";HVIS(OG(AP124="Na";AR124="Na");"No";""))

Ett annat exempel.

Engelska

COUNTIFS('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Norska

ANTALL.HVIS.SETT('Stans Total 01.09'!$A$4:$A$279;'Antal Ändringar'!A3)

Engelska

SUMIFS(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Norska

SUMMER.HVIS.SETT(I4:I342;J4:J342;"AJ")

Och ett sista exempel för dagen.

Engelska

COUNTA(J4:J342)

Norska

ANTALLA(J4:J342)

Orkar inte leta upp några fler exempel. Men jag ska ge er en som är fritt från minnet.

Engelska

Vlookup

Norska

Finn.Rad

Fan så bedrövligt.

I tillägg så funkar inte ctrl+f på samma sätt i norska versionen. Helt plötsligt får man fetstil... :nono:

Det var jävla synd om dig men det får du betald för så. :crazy: Vi alla lider på sitt sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac versionen av MS Office är stabilare och generellt trevligare att jobba med, så det är bara för firman attköpa Mac

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mac versionen av MS Office är stabilare och generellt trevligare att jobba med, så det är bara för firman attköpa Mac

Har Mac privat och så även Office paketet.

Enligt mig så är office bättre på MS än på Mac.

Kanske en vanesak. Men jag gillar inte att köra Excel på Mac och undviker det om jag har en Windowsburk i närheten.

I övrigt så kör jag hellre Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med dig. Har haft samma problem, fast på Svenska.

Tyvärr är det likadant med Numbers och OpenOffice Calc. Formelspråket ändras med språkinställningarna (dock inte knapparna, tack och lov). Otroligt korkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lider med dig. Har haft samma problem, fast på Svenska.

Tyvärr är det likadant med Numbers och OpenOffice Calc. Formelspråket ändras med språkinställningarna (dock inte knapparna, tack och lov). Otroligt korkat.

Jo, det blir samma problem på svenska. Tycker faktiskt att det ser helt bedrövligt komiskt ut när det översätts.

Sitter idag och kör copy/paste över till engelskt excel för att sedan klistra in allt i det norska.

Nåja, detta problem lär gå ut över er forumister i övriga trådar.

Hoppas att moddarna kan ge mig frikort till mitt eventuellt dåliga beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna är slut, måste sälja mina sexuella böjelser fram till dödsdagar.

Nåja, det är väl inte mer än 30-35 år kvar till pension. Detta går utav bara farten... :nono:

Jasså, går du vid 90?? :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Mac privat och så även Office paketet.

Enligt mig så är office bättre på MS än på Mac.

Kanske en vanesak. Men jag gillar inte att köra Excel på Mac och undviker det om jag har en Windowsburk i närheten.

I övrigt så kör jag hellre Mac

Må dej pröve på å köre Filmaker pro? (Sorry Norge för felstavning!) Hejja Northaug! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Må dej pröve på å köre Filmaker pro? (Sorry Norge för felstavning!) Hejja Northaug! :thumbsup:

Filemaker kanske man skulle testa. Fast då behöver man en Mac på jobbet.vilket inte skulle vara helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man lägger ett företags standardapplikationer, tex MS Office etc, på en central server betyder det normalt att programmet huvudsakligen lagras och körs på denna server medan klienttdatorn i princip bara visar resultat och tar emot input/kommandon.

För att bevara "illusionen" att klienten kör sin individuella version (språk, inställningar etc.) av programmet har varje ansluten dator/användare en "klientarea" där individuella data och inställningar lagras och som automatiskt kopplas upp när man loggar in på servern. Denna individualisering gäller iaf för en Citrix server och är det främsta skälet att man skaffar en sådan.

Om du som användare tvingas till enhetliga inställningar, typ språk etc, kan det vara företagets policy eller så har installationen på citrix servern utförts felaktigt. Det kan också vara så att användare inte är medvetna om att/hur de kan göra individuella inställningar. Iaf är en individualisering av MS Office inställningar en självklarhet för ett företag med självaktning.

M.a.o. ligger felet inte hos MS Office utan hur man har implementerat applikationen i företaget. Jag har under årens gång sett många företagsinstallioner av standardapplikationer på en central server (=normalfall) där detta har fungerar ypperligt. Om det verkligen skulle vara så illa att det inte går att välja språkinställningar på MS Office i ett flerspråkigt arbetsmiljö, ja då har definitivt någon it-ansvarig hamnat i fel position.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

...

M.a.o. ligger felet inte hos MS Office utan hur man har implementerat applikationen i företaget. Jag har under årens gång sett många företagsinstallioner av standardapplikationer på en central server (=normalfall) där detta har fungerar ypperligt. Om det verkligen skulle vara så illa att det inte går att välja språkinställningar på MS Office i ett flerspråkigt arbetsmiljö, ja då har definitivt någon it-ansvarig hamnat i fel position.

Att språkinställningarna ska vara personliga kan man tycka, men att göra formelspråket beroende av språkinställningarna är en hejdundrande designmiss i Office (som andra tyvärr har tagit efter). Tyvärr kan inte Citrix eller någon IT-ansvarig göra något åt det problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll ut! Apple håller visst på att uppfinna ett helt nytt Ioffice med Iexcell. Så MS kan nog förbereda sig på en stämning inom kort. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att språkinställningarna ska vara personliga kan man tycka, men att göra formelspråket beroende av språkinställningarna är en hejdundrande designmiss i Office (som andra tyvärr har tagit efter). Tyvärr kan inte Citrix eller någon IT-ansvarig göra något åt det problemet.

Det är liksom it-ansvarigens uppgift att lösa den typen av svårigheter. Det dyger då inte att skylla på andra problem för då har man diskvalificerat sig själv.

MS Office har ett omfattande språkstöd som naturligtvis måste finnas installerat för alla språk som kan tyckas komma till användning i ett företag. Om det skulle vara så att någon applikation faller i någon del tillbaks till ett annat språk (standardspråk, installationsspråk etc) då måste man överväga att flytta denna applikation från central tillämpning till användarstryd tillämpning. M.a.o. flyttas applikationen till klientarean.

När man centraliserar resurser mha en citrix server betyder det inte att alla applikationer måste köras centralt för alla användare utan man har möjlighet att styra upp dett i en mix av central och individuell resurstilldelning för varje användare.

Naturligtvis är det möjligt att fixa svensk- eller engelskspråkiga formler på den ruskiga andrejs dator. Problemen ligger helt klart inom företagets policyområdet och/eller hos it-ansvarigas vilja/förmåga att efterleva denna.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...