Jump to content
IGNORERAD

Lägenhet (Condo) i Thailand


halgun

Recommended Posts

Hej!

Har funderat lite kring detta ämne, kan jag som svensk köpa och äga en lägenhet i t.ex. Bangkok?

Visseligen kan det ju röra sig om ganska mycket pengar men om man tar en parraell till Kina och dess stor städar så verkar det ju som att det är ganska lätt att tjäna pengar på dessa köp. Köper en lägenhet när den fortfarande bara finns på en ritning och säljer den när byggnationen är klar. Priset ökar också under denna resa.

Så egentligen är det väl två frågor:

  • Kan jag köpa och äga en lägenhet (alltså inte samma tjafs som med mark)

  • Spekulativt kan man tjäna pengar och hur stor tordes risken vara?

Tack på förhand,

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan äga en lägenhet, men marken ägs i botten av någon thailandare/thailändskt bolag som har någon form av avtal med lägenhetsägarna. Enligt lag får avtalet inte gälla mer än 30 år.

Möjligheterna att tjäna pengar på ditt upplägg ser jag som små. Det är inte ovanligt att byggaren står med många osålda lägenheter som "reas ut" när bygget närmare sig klart. Så risken är stor att du betalade mer för lägenheten "på ritning" än vad priset är för en färdigbyggd.

Om det någonsin blir någon lägenhet. Det finns mååååånga projekt som aldrig når längre än till ritnings/förskottsbetalningsstadiet.

För egen del skulle jag aldrig köpa en inte färdigbyggd lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om vi leker med tanken att jag skulle köpa en nyproducerad lägenhet i Bangkok på 40 m2 för 2000000 bhat, alltså hela komplexet är på flera hundra lägenheter.

Innebär detta att jag ändå är tvungen till att skriva ett leasingkontrakt på marken?

Tycker själv att detta låter hemst ologiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Max 49% av andelarna får köpas utlänning.

Du köper med äganderätt och ej bostadsrätt i Thailand.

Det underliggande bolaget borde ägas av alla ägare gemensamt samt vara ägare av marken.

Att priserna skulle vara högre vid färdigställandet än i projekteringstadiet vet jag ej, vad grundar du det på?

I så fall så kanske det speglar risken i att bygget ej blir av?

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har funderat lite kring detta ämne, kan jag som svensk köpa och äga en lägenhet i t.ex. Bangkok?

Visseligen kan det ju röra sig om ganska mycket pengar men om man tar en parraell till Kina och dess stor städar så verkar det ju som att det är ganska lätt att tjäna pengar på dessa köp. Köper en lägenhet när den fortfarande bara finns på en ritning och säljer den när byggnationen är klar. Priset ökar också under denna resa.

Så egentligen är det väl två frågor:

  • Kan jag köpa och äga en lägenhet (alltså inte samma tjafs som med mark)

  • Spekulativt kan man tjäna pengar och hur stor tordes risken vara?

Tack på förhand,

Gunnar

Nu äger jag ingen lägenhet själv men har varit på nån visning och kollat runt lite allmänt och då var det inga konstigheter att äga en lägenhet som farang. Majoriteten av lägenheterna i ett hus var enligt lag tvungna att ägas av Thaimedborgare och hur noga de kollar det rent praktiskt vet jag ej, men aldrig hört talas om nån farang som blivit tvungen att tvångsförsälja sin lägenhet. Var många år sen jag kollade detta men mig veterligen så har inget förändrats och känner en del som köpt lägenhet och det har funkat bra. Generellt sett så betalar man ju oftast ingen hyra utan man betalar en "serviceavgift" som täcker upp bevakning, vaktmästare och skötsel av pool osv.

Sen ang spekulationen så är det väl allmänt känt att ofta (åtminstone förr när priserna var betydligt lägre) så stiger priserna på lägenheterna när de väl är inflyttningsklara. Dels så finns det ju en risk att nåt händer med byggföretaget innan allt blivit färdigställt, konkurs eller nåt annat strul och dels så kanske man inte vill binda upp sina pengar under rätt lång tid tills bygget är klart. Hur stor risken faktist är att byggföretag som sålt lägenheter kursar eller av nån annan anledning inte lyckas färdigställa sina byggen har jag ingen aning om men risken finns helt klart, det är ju Thailand vi snackar om, där allt kan hända och som farang så är du körd oavsett. :crazy:

När jag började åka till Thailand för snart 10 år sen så kunde man köpa en lägenhet för vettiga pengar i Phuket och t ex Pattaya, men nu verkar ju priserna skenat iväg rätt rejält och ska du köpa en lägenhet för några hundratusen Sek i t ex Patong så får du ett litet rum typ. Finns ju mängder av såna små condos i Pattaya för runt 100 000 sek men såna små rum kan man ju ändå hyra för kanske 4000 baht per månad så borde vara bättre att hyra om man bara är där på semester nån eller ett par månader per år. Ska man ha en stor lägenhet med kök och schysst havsutsikt på nåt av nybyggena så hamnar man väl närmare en miljon sek. :ahh:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

en miljon är nog i högsta laget.

på detta stället - som verkar bli en hel nöjespark och med bästa läget - startar priserna på 1.59 miljb. = ca 350 000 sek.

Dom kvartartna är små 34 kvm men fullt möblerade och smrt byggda.

Går att sätta ihop två såna och då blir utrymmet helt annorlunda.

http://grandecaribbeanpattaya.com/

Å andra sidan vet jag ju inte vad som efterfrågas.jag har ju mitt eget sätt att tänka vad jag gillar boende.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vet man ju aldrig vad som kommer att byggas på tomten brevid. Ta Viewtalay på beachroad tex. Undrar om de som köpte på norrsidan visste att det skulle smällas upp ett stort jävla köpcenter med hotell brevid...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

I Thailand så köper man ju lägenheten och betalar serviceavgift. Har en insatslägenhet i Sverige och där avsätts ju pengar för renovering och reparation för yttre underhåll mm hur funkar det i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan äga en lägenhet, men marken ägs i botten av någon thailandare/thailändskt bolag som har någon form av avtal med lägenhetsägarna. Enligt lag får avtalet inte gälla mer än 30 år.

Möjligheterna att tjäna pengar på ditt upplägg ser jag som små. Det är inte ovanligt att byggaren står med många osålda lägenheter som "reas ut" när bygget närmare sig klart. Så risken är stor att du betalade mer för lägenheten "på ritning" än vad priset är för en färdigbyggd.

Om det någonsin blir någon lägenhet. Det finns mååååånga projekt som aldrig når längre än till ritnings/förskottsbetalningsstadiet.

För egen del skulle jag aldrig köpa en inte färdigbyggd lägenhet.

Skillnad på freehold och leasehold

Leasehold - 30år

Freehold - ingen tids begränsning. Ditt namn på chanoten registrerat på land department. Service avgift för underhåll och framtida reperationer etc betalas till föreningen, årsmöten osv. Max 49% får ägas av utlänningar vilket kan vara positivt på ett, om quotan är full kan jag sälja till både Thai eller utlänning medans en Thai bara kan sälja till Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vet man ju aldrig vad som kommer att byggas på tomten brevid. Ta Viewtalay på beachroad tex. Undrar om de som köpte på norrsidan visste att det skulle smällas upp ett stort jävla köpcenter med hotell brevid...

Även de som köpte på södersidan ser ut att ha en oviss framtid framför sig.. Tomten intill ägs av Singhas VD, så stålar fattas ju inte direkt, till att uppföra nåt spektakulärt bygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan äga en lägenhet, men marken ägs i botten av någon thailandare/thailändskt bolag som har någon form av avtal med lägenhetsägarna. Enligt lag får avtalet inte gälla mer än 30 år.

..

Kommer man med ett sånt påstående så ska man väl kunna styrka det också, så var har du fått det ifrån?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer man med ett sånt påstående så ska man väl kunna styrka det också, så var har du fått det ifrån?

Informationen finns på tusentals seriösa sidor som handlar om markägande i Thailand. Dock knappast på mäklarnas sidor

T.ex. här

http://www.thailandlawonline.com/legal-knowledge/thai-legal-knowledge-lease-rent-and-hire-of-property-laws.html

Där det står bl.a..

The registered lease term in Thailand

The maximum term an owner can legally burden his property with a lease is by law set at thirty years. Any agreed longer term will by law be reduced to 30 years (→ sections 540). A lease can only made longer by renewal of the lease agreement upon expiration or termination of the first term. If the lessee and lessor have executed 2 consecutive 30-year lease agreements it shall by law and supreme court judgments be deemed as 1 lease and reduced to 30 years (→ sections 540).

Link to comment
Dela på andra sajter

Informationen finns på tusentals seriösa sidor som handlar om markägande i Thailand. Dock knappast på mäklarnas sidor

T.ex. här

http://www.thailandl...perty-laws.html

Där det står bl.a..

The registered lease term in Thailand

The maximum term an owner can legally burden his property with a lease is by law set at thirty years. Any agreed longer term will by law be reduced to 30 years (→ sections 540). A lease can only made longer by renewal of the lease agreement upon expiration or termination of the first term. If the lessee and lessor have executed 2 consecutive 30-year lease agreements it shall by law and supreme court judgments be deemed as 1 lease and reduced to 30 years (→ sections 540).

..

Så egentligen är det väl två frågor:

  • Kan jag köpa och äga en lägenhet (alltså inte samma tjafs som med mark)

  • Spekulativt kan man tjäna pengar och hur stor tordes risken vara?

Tack på förhand,

Gunnar

Det handlar INTE om att leasa utan om att köpa och äga en lägenhet.

Vad har du som styrker att man inte får äga en lägenhet, som man köpt INTE leasat, i mer än 30 år?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar INTE om att leasa utan om att köpa och äga en lägenhet.

Vad har du som styrker att man inte får äga en lägenhet, som man köpt INTE leasat, i mer än 30 år?

Som jag skrev i mitt första inlägg. Du kan äga lägenheten. Men marken ägs i botten av en thailändare/thailändsk bolag. Och föreningen avtal med markägaren,som avser såväl köpta som leasade lägenheter, gäller max 30 år.

I praktiken har det ingen större betydelse om du äger eller leasar lägenheten. När kontrakten med markägaren går ut sitter du som ägare likt förbannat i knäna på markägaren och tvingas dansa efter hans pipa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur som helst när det gäller att köpa och äga en lägenhet vare sig det är i Sverige eller Thailand så kommer väl jag som ägare att alltid äga lägenheten, men lägenheten är ändå frånskild marken.

Jag förstår inte hur ni har kopplat ihop lägenhetsköpet med att äga marken?

Det kommer bli otroligt praktiskt krångligt att genomföra en "massfördrivning" av alla ägare i ett lägenhetskomplex på kanske 300 - 400 lägenheter som köpt sina lägenheter för i runda slängar 2 - 3 000 000 bhat styck. Men Thailand är ju i praktiken mer eller mindre en "bananrepublik" så allt kan väl inträffa!

I Sveige så får man ju dock en andel i föreningen, troligtvis så är det väl denna del som skiljer sig mot för att äga en lägenhet i Thailand. Svårt att se att jag som thailändsk lägenhetsägare har något att säga till om i hur föreningen skall skötas och drivas.

Men inte säger en lägenhetsägare på östermalm att denna äger en bit mark, eller?

Slutligen:

  • Var beredd att förlora det du investerar i i Thailand!

Må väl!

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur som helst när det gäller att köpa och äga en lägenhet vare sig det är i Sverige eller Thailand så kommer väl jag som ägare att alltid äga lägenheten, men lägenheten är ändå frånskild marken.

Jag förstår inte hur ni har kopplat ihop lägenhetsköpet med att äga marken?

Det kommer bli otroligt praktiskt krångligt att genomföra en "massfördrivning" av alla ägare i ett lägenhetskomplex på kanske 300 - 400 lägenheter som köpt sina lägenheter för i runda slängar 2 - 3 000 000 bhat styck. Men Thailand är ju i praktiken mer eller mindre en "bananrepublik" så allt kan väl inträffa!

I Sveige så får man ju dock en andel i föreningen, troligtvis så är det väl denna del som skiljer sig mot för att äga en lägenhet i Thailand. Svårt att se att jag som thailändsk lägenhetsägare har något att säga till om i hur föreningen skall skötas och drivas.

Men inte säger en lägenhetsägare på östermalm att denna äger en bit mark, eller?

Slutligen:

  • Var beredd att förlora det du investerar i i Thailand!

Må väl!

Gunnar

I Sverige äger ofta bostadsrättsföreningen marken huset står på och då blir det inget problem med marken. Förekommer i Thailand också, men är sällsynt.

Äger den svenska bostadsrättsföreningen inte marken själv är den ofta arrenderad av kommunen. Vilket inte på något sätt är någon garanti för att det inte blir rena chockhöjningar på flera hundra procent av arrendet när avtalet löper ut. Och att en thailändare/thailändskt företag skulle agera på ett annorlunda sätt än en svensk kommun ska man nog inte förvänta sig.

"Massfördrivningar" är nog ganska ovanliga även i Thailand. Men en rejäl slant till markägaren för ett nytt 30 årsarrende när det gamla löper ut ska man nog ha med kalkylen när man köper en lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige äger ofta bostadsrättsföreningen marken huset står på och då blir det inget problem med marken. Förekommer i Thailand också, men är sällsynt.

Äger den svenska bostadsrättsföreningen inte marken själv är den ofta arrenderad av kommunen. Vilket inte på något sätt är någon garanti för att det inte blir rena chockhöjningar på flera hundra procent av arrendet när avtalet löper ut. Och att en thailändare/thailändskt företag skulle agera på ett annorlunda sätt än en svensk kommun ska man nog inte förvänta sig.

"Massfördrivningar" är nog ganska ovanliga även i Thailand. Men en rejäl slant till markägaren för ett nytt 30 årsarrende när det gamla löper ut ska man nog ha med kalkylen när man köper en lägenhet.

Om jag förstått saken rätt så är det så här med ägandet av marken. Vi tar ViewTalay 2 och 5 som exempel eftersom de har olika ägandestruktur just nu och jag har kompisar som äger i respektive hus.

- VT2 är ett gammalt(7-8 år?) condo. Där har ägandet av huset och marken övergått till husets förening. Detta skedde för ca 2 år sen.

- Eftersom 51% av lägenheterna ägs av Thai så kan föreningen äga marken till 100% helt lagligt.

- Dock så visade det sig att den extremt låga avgift som VT använt som försäljningsargument till alla CheapCharlies som köper i VT, bara var en bluff. Alla pengarna som skulle satts av till reperationsfond(sinking fund) var spårlöst borta.

- De fick kraftigt höjd avgift

- VT5 är ett nytt(3-4 år?) condo. Där äger fortfarande ViewTalay huset och marken.

- Efter några år överförs ägandet till condo ägarna.

- De har fortfarande extremt låg avgift. Damen som förvaltade VT2 och därmed förskingrade pengarna är nu förvaltare av VT5. (Hon är en släkting till ägarna av VT)

Ägendet av huset och marken överförs inte förrän en förutbestämd del av husets lägenheter sålts.

Smart upplägg av VT

- Bygg jättebilliga hus av låg kvalitet

- Sätt en extremt låg avgift

- Uppfyll endast de mest basala saker, som några vakter

- Reparera ingenting, behåll pengarna istället

- Lämna över huset till ägarna strax innan saker måste börja renoveras

- Ta pengarna och stick, TIT

Sen är jag inte så säker på att condos verkligen stiger i värde i Thailand. Då måste föreningen verkligen vara seriösa med reparationer och underhåll. Royal Cliff är ju ett bra exempel, men det är extrema lyx-condos med skyhöga avgifter.

ViewTalay husen tror jag bara kommer att falla i värde eftersom de som bor där har köpt enbart pga lågt pris och låga avgifter. Sen står 75% av lägenheterna tomma hela tiden eftersom så många köpt på spekulation. Poolerna i både VT2 och VT5 är redan under renovering eftersom de inte byggts ordentligt från början. I VT2 kommer renoveringen att kosta ca 7 miljoner baht som ju condo ägarna får skjuta till. I VT5 vet jag inte hur de gör eftersom ViewTalay ju fortfarande äger huset.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i mitt första inlägg. Du kan äga lägenheten. Men marken ägs i botten av en thailändare/thailändsk bolag. Och föreningen avtal med markägaren,som avser såväl köpta som leasade lägenheter, gäller max 30 år.

I praktiken har det ingen större betydelse om du äger eller leasar lägenheten. När kontrakten med markägaren går ut sitter du som ägare likt förbannat i knäna på markägaren och tvingas dansa efter hans pipa.

Om markägare och förening är samma Thai bolag och innehavarna av lägenheterna/condo har sitt namn på chanoten,så kallat freehold registrerat på Land Office, 49% av andelarna i Thai bolaget ägs av utlänningar och lika många andelar i föreningen ägs av utlänningar, gäller då fortfarande max 30 års ägande för lägenheten?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Freehold condominiums

Condos registrerade under Thailand Condominium Act no. 3, 4 BE 2522 (1979), 2551 (2008) hos Land Department / Land Office blir överflyttade till föreningen (condo ägarna) efter en tid enl tidigare överens kommelse. Eftersom det nu får vara max 49% utlänningar så "kontrolleras" marken va Thai.

Under dessa förhållanden så är det alltså ingen 30års lease (sk. leashold)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...