Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du om Samak?


Joints

Vad tycker du om Samak?  

93 röster

  1. 1. Vad tycker du om Samak?

    • Han är toppen!
      9
    • Han är botten!
      41
    • Bryr mig inte
      26
    • Vem är det?
      29


Recommended Posts

Quote

Hej

Så fort det blir lungt kommer förbättringar att ske, det är jag övertygad om, och jag ska vara i Isaan 3 mån till vintern, efter det bsöket ska jag rapportera vad som har hänt i byarna det senaste året.

Mvh Isan Lover

Varifrån kommer din övertygelse - fakta eller önsketänkande? Om du önsketänker har du mina sympatier, om du har fakta så vill jag gärna se dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    16

  • MaiChai

    12

  • ban99arne

    6

  • Captain Thailand

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej CT

Jag har inget att rapportera nu men som sagt ska jag vara i byn 3 mån till vintern och då ska jag samla fakta.

Min övertygelse har jag från att PPP vet vilka som röstar på dom och naturligtvis vill dom behålla sina väljare och kommer därför att göra saker som majoriteten  kommer att uppfatta som positiva.

Det är det som är själva drivkraften i demokrati, att om man vill vara säker på att vinna ett ev. nyval eller nästa ordinarie val så måste man uppfylla vallöften och ta hand om sina väljare. Folk på landsbygden är lyriska över Thaksin och nu PPP, du blir oehört positivt mottagen överallt i Isaan om du berättar att du håller på dom.

Jag har ännu inte träffat någon människa (utom turister) i Isaan som inte gillar Thaksin och PPP, detta ända sedan Thaksin kom till makten första gången. Betänk då att jag är där ganska länge varje år och till 90% lägger all tid i Isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Samak ar en stor skam for Thailand. Ett land som aspirerar pa att hamna i de utvecklade landernas skara ska inte behova ledas av en person som saknar allt en stor ledare behover. Samak saknar integritet, intelligens, visioner, medlidande, ryggrad samt nastan allt annat. Det  enda han har sa det racker och blir over ar formagan att vanda kappan efter vinden och saga det folk och fa vill hora och saga det hogre an nagon annan. Jag gillade inte Thaksin men jag ar saker pa att han ar mer besviken pa att han utsag Samak till sin marionett an han ar over att han kopte Manchester C. Hade inte de 100 han helst velat ha varit bannade sa hade givetvis den gamle hogerpolitikern aldrig fatt jobbet.

Precis som Isaan Lover sager sa ar det en politikers jobb att leverera det de lovat och halla sin bas nojd. I en fungerande demokrati kallas dock det PPP och tidigare TRT haller pa med for populism, dvs att tillgodose folket for stunden utan att gora nagra insatser som far bestaende betydelse. I en fungerande demokrati maste man ocksa ta hansyn till de som inte rostade pa det vinnande partiet.

Jag skulle lovorda ett parti som star pa de svagas sida i Thailand men det tror jag inte PPP gor, de bara latsas gora det. Jag har svart att tro att en hog av Thailands rikaste gubbar skulle bry sig sarskilt mycket om fattiga outbildade bonder i Isaan, forutom da det ar val. Da utgor de en valdigt stor massa manniskor som dessutom ar ganska latta att manipulera da ingen brytt sig om dem tidigare. Nej, brydde sig PPP verkligen om de fattiga sa skulle de gora en ordentlig satsning pa battre utbildning och hjalp till SME's, inte 1-miljon baht's projekt och andra nationalekonomiska dumheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Utbildning och höjd kvalitet på den är det viktigasre PPP har att genomföra och de är säkert där dom kommer att satsa mest, Thaksin hade som jag har nämnt förut på forumet en plan där 10 000 utlänningar skulle anställas som engelska lärare, detta stoppade Militärjuntan,

för dom rika ser ingen anledning att lära fattiga engelska eller höja nivån på utbildningen för dom.

Thaksin som numera hindras att jobba politiskt ska nu ha som huvudsyssla att jobba för höjd utbildningsnivå för alla och inte minst i engelska.

Om detta har man kunnat läsa på "True Thaksin" , (jag vet ej om den är igång fortfarande.)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det mot all formodan visa sig att PPP gor en substansiell satsning pa utbildning for fattigt folk sa kommer jag ta tillbaka allt ont jag sagt om dem. Kanns dessvarre dock lika troligt som att en thailandare ska ta olympiskt guld i Vancouver 2010. Man kan inte se resultatet av forbattrad utbildning pa en mandatperiod, bara kostnaderna for det, sa valdigt fa thailandska politiker skulle vara beredda att satsa pa det, allra minst Samak som formoligen tvingas avga vilken dag som helst.

Haller med dig, Isaan Lover, om att Thailands rika bryr sig mycket lite om de fattigas utbildning men jag tror inte att Thaksin och hans croonies ar annorlunda. Vad hans spin doctors skriver pa "True Thaksin" ar en sak och vad han och hans croonies sager nar de traffas over en flaska cognac pa Mandarin Oriental ar nog en helt annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Helt säkert är det så, men dom behöver som sagt rösterna och måste därför göra vissa saker, vi får se var det slutar.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Atom,

Glöm inte att vi druckit sprit på Mandarin Oriental ;D

Seriöst, mycket genomtänkt och välformulerat (as usual)

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Så fort det blir lungt kommer förbättringar att ske, det är jag övertygad om, och jag ska vara i Isaan 3 mån till vintern, efter det bsöket ska jag rapportera vad som har hänt i byarna det senaste året.

Mvh Isan Lover

Det finns ingent som har hindrat Samak att genomföra det som utlovades i valrörelsen av PPP men istället har de lagt all energi på att få "husse" frikänd från alla anklagelser och i förlängningen göra honom oövervinnelig i ett val genom att i princip tillåta röstköp i konstitutionen. Det ska ju enligt PPP inte bli möjligt att upplösa ett parti om någon delegat ägnat sig åt röstköp, det räcker med att ha 1 delegat som är "clean" för att kunna behålla makten.

Tyvärr för Samak så glömde de av att de faktiskt har ett land att styra också, varför Thailand just nu är på väg in i en ekonomisk kris med stormsteg.

Sen angående den undermåliga utbildningen...TRT med Thaksin satt vid makten i 6 år utan att lägga ner någon större energi eller några pengar på utbildningen för de fattiga. Varför? Jo Dr T är ju inte dum, han fattar att om han börjar utbilda den stora massan så kanske de börjar ställa frågor och krav, det vill ju inte Dr T ha.

Han vill ha en lojal skara med "röstboskap" som sväljer allt han säger och gör okritiskt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar for omdomet CT. Angaende att vi ocksa druckit sprit pa Oriental sa blir det annu varre om vi tillagger att vi gjorde det i sallskap med General Sonthi :)

Jag hoppas verkligen att Thailand kan fa en regering som gor sitt yttersta for alla thailandare men tyvarr tror jag inte att nuvarande regering ar den ratta och det ar bara att hoppas att militaren haller sig utanfor denna gang och att det istallet loses med ett civiliserat nyval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Jag måste säga emot dig på den punkten, under Thaksins år vid makten rensades massor av dåliga lärare bort, dom fick sparken helt enkelt. Det var en kampanj över hela landet och dom lärare som struntade i om barnen lärde sig något eller inte + dom som var alkoholiserade fick gå. Detta för att höja utbildningsnivån. Det var också landsomfattande upprensningar inom statsapparaten mot korruption, det sattes upp anslag runtom i landet (t.ex på complex i Udon) där allmännheten kunde skriva ner och lämna in klagomål om dom hade fått betala muta till någon statsanställd eller kände till någon som sysslade med det, dom som fick många anmälningar emot sig blev om det stämde sparkade.

Det var första gången under mina år i Thailand som något liknande har hänt. Förr satt en alkoholiserad lärare kvar tills han fick pension, men det tog slut med Thaksin som hade studerat utomlands och såg bristerna i Thailands skola.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har hittat ett exempel på vad det handlar om för dom fattiga, Treasury Department i Thailand  har hand om 12,5 millioner rai mark och dom har nu blivit ålagda av Samaks Regering att 4-5 millioner rai skall leasas ut till fattiga jordbrukare (eller landlösa) i bitar om T.ex 15 rai på 3 års kontrakt, och detta till det fantastiska priset av 20 baht per rai. Det hade aldrig hänt med en annan Regering och det är sådant folket behöver inte längre öppettider i baren eller liknande som turisterna märker av.

Detta stod det om i Bangkok post för ett tag sedan och det har uppmärksammats på en del engelskspråkiga forum.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej

Jag har hittat ett exempel på vad det handlar om för dom fattiga, Treasury Department i Thailand  har hand om 12,5 millioner rai mark och dom har nu blivit ålagda av Samaks Regering att 4-5 millioner rai skall leasas ut till fattiga jordbrukare (eller landlösa) i bitar om T.ex 15 rai på 3 års kontrakt, och detta till det fantastiska priset av 20 baht per rai. Det hade aldrig hänt med en annan Regering och det är sådant folket behöver inte längre öppettider i baren eller liknande som turisterna märker av.

Detta stod det om i Bangkok post för ett tag sedan och det har uppmärksammats på en del engelskspråkiga forum.

Mvh Isan Lover

Dr Thaksin har ju visat sig slagfärdig när det gäller att justera skattereglerna. Och handen på hjärtat, visst är han skyldig thailändarna ganska stora summor, i form av skattefördelar han givit sig själva, vid hans omtalade aktieaffär.

Kan inte låta bli att fundera över, om man måste rösta på något speciellt parti för att kunna arrandera 15 rai mark för 60:-/år ..    :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Dom enda som har kommit åt den här marken tidigare är höga militärer, politiker och statsanställda, och då har dom köpt marken till underpriser inte leasat. Det här kommer att förändra livet för många familjer. Dom 4-5 millioner rai det handlar om ska vara helt utarrenderade senast 2011.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Lite mer uppgifter om det har med markleasing.

Till att borja med ror det sig om 1 miljon rai som Samak vill leas ut till fattiga.

Ett problem ar att all mark f.n. redan ar utleasad och skall det bli nagon mark att leasa ut maste nagon lamna tillbaka redan  leasad mark.

Storsta leasingtagare ar militaren, och de har redan forklarat att de inte har nagon outnyttjad mark som de kan avsta ifran.

Naval det problem kan kanske premiarminister Samak losa genom att ta ett alvarligt samtal med forsvarsminister, som av en handelse rakar vara just samma mr Samak, sa det borde inte vara nagot problem att overtyga sig sjalv om att i egenskap av forsvarsminister agna sig at lite olagligt ministerstyre och beordra militaren att lamna ifran sig mark.

Sen kan det kanske diskuteras hur lyckat det ar att leasa ut mark till privatpersoner for 20 bath per rai och ar. Den flitiga jordbruaren som redan har kopt mark och nu sliter for att fa ihop till amorteringarna kanske inte tycker det helt rattvist att latoxen pa ljugarbanken plotsligt ska fa lana mark nastan gratis !

Konstiga maraffarer har vi dock sett forr i Thailand. Thaksin star just nu infor ratta for att han ( eller rattare sagt hans fru ) har kopte mark till hapnadsvackande lagt pris fran staten. En forsiktig uppskattning gor gallande att staten forlorade minst en miljard (!!!!!) bath  pa denna enda affar. Nagot som knappast hjalper de fattiga i Isaan.

Kan dock namna till Samaks forsvar att han har kommit med ett forslag om matkuponger till fattiga. Vi far se om det stannar vid ett forslag eller om det blir verklighet.

Annars har Samak inte mycket att gladja sig at. Antalet konkurser under hans forsta halvar vid makten har okat med 22 % jamfort med forra aret under militarjuntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Uppgifterna om 4-5 miljoner rai fram till 2011 stod  i Bangkok Post, och det stämmer att en del av marken är upptagen men att den ska gå att få loss till detta , om det är sant eller inte har jag ingen möjlighet att kontrollera, utan jag kan bara konstatera att det är sådana här saker som behövs för marklösa eller folk med för lite egen mark.

Siffran 1 miljon rai har jag inte sett någonstans, kanske är det första delen?

Och jag tycker nog att dom fattiga har större behov av jordbruksmark än militären, och jag tror att just det faktum att militären ägnar sig åt att leasa ochh köpa mark, vara inblandade i landets affärer och politik är en av anledningarna till landets problem, dom skulle ägna sig åt att försvara landet vid ev. anfall eller hot istället.

Att det skulle vara ett problem för folk som redan har mark är kanskr rätt (viss avundsjuka kan nog uppstå)

men att ändå fattigare får hjälp att klara sig själv och ta hand om sin familj väger nog tyngre för mig.

Och jag tycker att det är en fin ide och hoppas den blir genomförd fullt ut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Instämmer med Isan Lover.

Mycket bra om PPP och Samak får igenom sitt förslag att hyra ut  1 miljon Rai för 20 Baht per rai/ år  till risodling. Idag hyr militären 12 miljoner rai av statens mark. Tror nog att de kan klara sig med 11 miljoner rai. På den  miljon rai  som PPP vill plocka bort och hyra ut blir det ganska många arbetstillfällen och mycket ris.

Är övertygad om att  PPP och Samak  idag är det bästa alternativet för folket på landsbygden i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en lång artikel på Sveriges Radio i ämnet som ni hittar här

Nu är den publicerad för en månad sedan så saker har nog hänt sedan dess. Nu har jag förvisso varit skepisk mot både Thaksin och Samak sedan länge och efter att ha läst detta kan man väl säga att mina tvivel har förstäkts.

Tyvärr är det nog svårare för en thailändare att sätta sig in i vad som verkligen pågår. Även om det officiellt inte finns cencur så lär nog respektive PM ha bestämt vad som inte får sägas i tidningar och tv.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tok

Den hade jag läst tidigare, men man får då ta i beaktning att dom som demonstrerar är betalda av dom som har något att förlora, som militärer och andra rika ( enligt uppgift får dom 500 baht per dag) och detta försöker man framställa som en demonsrtation från folket, och det är nog det som Regeringen vänder sig emot. Landet är ganska stort och om det var något som inte var bra skulle man väl demonstrera på fler platser. 

Men visst situationen är inte bra, och enligt mig för att dom rika vägrar dela med sig.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tok

Den hade jag läst tidigare, men man får då ta i beaktning att dom som demonstrerar är betalda av dom som har något att förlora, som militärer och andra rika ( enligt uppgift får dom 500 baht per dag) och detta försöker man framställa som en demonsrtation från folket, och det är nog det som Regeringen vänder sig emot. Landet är ganska stort och om det var något som inte var bra skulle man väl demonstrera på fler platser. 

Men visst situationen är inte bra, och enligt mig för att dom rika vägrar dela med sig.

Mvh Isan lover

Nu får du väl ge dig. Tror du verkligen att alla som tycker illa om Samak/Thaksin är betalda eller väldigt rika som inte vill dela med sig? Att tro det är lika ignorant som att anse att alla risbönder för dumma för att ha rösträtt. Ditt inhämtande av information verkar vara extremt selektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tok

Den hade jag läst tidigare, men man får då ta i beaktning att dom som demonstrerar är betalda av dom som har något att förlora, som militärer och andra rika ( enligt uppgift får dom 500 baht per dag) och detta försöker man framställa som en demonsrtation från folket, och det är nog det som Regeringen vänder sig emot. Landet är ganska stort och om det var något som inte var bra skulle man väl demonstrera på fler platser. 

Men visst situationen är inte bra, och enligt mig för att dom rika vägrar dela med sig.

Mvh Isan lover

Då fattar jag inte varför inte hela Bangkok är fullt med fattiga risbönder som demonstrerar, blir ju 15 500 skattefritt i månaden för att slippa gno på fälten och istället stå och gapa i Bangkok. Bra mycket mer än vad de kan dra ihop på risfälten.

Nej, varken Thaksin eller för den delen Samak är någon messias för de fattiga Thailand. De vill gärna utmåla sig som det men om man granskar deras förehavanden lite kritiskt så ser man att det är långt ifrån sanningen.

Sen angående marken som ska leasas ut, du tror väl inte på allvar att de fattiga kommer att få komma över den marken? Det kommer givetvis att fördelas mellan de redan rika genom fattiga bulvaner. Vet du något om kriterierna för att vara berättigad till denna mark?

Måste man röstat på PPP?

Kommer mark i södra Thailand också leasas ut?

Är all mark lämplig att bedriva jordbruk på?

Låter som en mycket populistisk idé som kommer att misslyckas kapitalt. Tyvärr.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Instämmer med Isan Lover.

Mycket bra om PPP och Samak får igenom sitt förslag att hyra ut  1 miljon Rai för 20 Baht per rai/ år  till risodling. Idag hyr militären 12 miljoner rai av statens mark. Tror nog att de kan klara sig med 11 miljoner rai. På den  miljon rai  som PPP vill plocka bort och hyra ut blir det ganska många arbetstillfällen och mycket ris.

Är övertygad om att  PPP och Samak  idag är det bästa alternativet för folket på landsbygden i Thailand.

arbetstillfällen?

Är arbetslösheten ett stort problem i Thailand? Hur stor är den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hittade en lång artikel på Sveriges Radio i ämnet som ni hittar här

Intressant artikel. Även om den stämmer ganska bra med mina egna åsikter så kan man ju knappast kalla den för neutral. Det bästa var att han luftade åsikter om monarken. Han brukar ju lämnas hän i de flesta svenska artiklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

SR artiklen är som vanligt mycket bra när man låter Micke får analysera fritt.

Den stora prövningen för Thailand kommer när Rama 9 sätter tofflorna för gott. Även om jag personligen tror att han själv vill att Thailändarna ska klara sig utan hans inblandning så är det de olika politikerna som använder honom och kungariket som ett slagträ för sin egna politiska vinning.

Som min fotograf sa till mig under kuppnatten den 19 september 2006, Thailand har haft massor med militärkupper men ingen riktig revolution. Kanske kommer den snart?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag respekterar Isan Lover for hans obandliga tro pa att det kan bli battre for Thailands fattiga. Mahanda gor hans forhoppningar honom nagot naiv men det far framtiden utvisa. Skulle dock uppskatta om Isan Lover, aven om han innerligt tror pa PP, skulle kunna ta avstand fran Samak som person och ledare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker också att Samak är en dålig ledare som person, men betänk att över 100 politiker är förbjudna att jobba politiskt, så han är väl inte bland dom 100 första kandidaterna inom PPP, men återigen om alternativet är militärdiktatur eller en marionettregering tillsatt av militären så föredrar jag en folkvald. Just för att marken inte ska kunna säljas eller överlåtas så ska den bara leasas ut 3 år i taget. och i små bitar om 15 rai. Dom rika vill 1000 tals rai i ett stycke.

Jag tror på iden och framtiden får utvisa vem som får rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...