Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du om Samak?


Joints

Vad tycker du om Samak?  

93 röster

  1. 1. Vad tycker du om Samak?

    • Han är toppen!
      9
    • Han är botten!
      41
    • Bryr mig inte
      26
    • Vem är det?
      29


Recommended Posts

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    16

  • MaiChai

    12

  • ban99arne

    6

  • Captain Thailand

    6

Mest aktiva i denna tråd

Captain Thailand

Hej,

Lite utanför ämnet.

När jag var på Bangkok Samui Hospital för ett par dagar sedan så kostade en snabb koll hos läkaren och lite piller ca 4000 baht (ja de kan ta betalt). När de fick redan på att jag är "resident" sänktes priset till 900 baht. Lite märkligt kan tyckas men jag var förstås glad.

Ps. Min försäkring täcker inte OPD, dvs att bara träffa doktorn.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe CT,

Kanske lite återbäring på de skatter du betalat ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för artikeln, den verkar vara inne på samma spår som mig nämligen att PPP har en majoritet av befolkninen med sig och om det skulle bli nyval skulle dom vinna ändå större. Därför är oppositionen rädda för det, och det enda dom kan göra är att driva anklagelser mot PPP folk och anställa lite demonstranter i Bangkok. Enda sättet för oppositionen att komma till makten är genom olagligheter, så hoppas PPP får fortsätta att på Demokratisk väg förbättra villkoren för dom fattiga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Citat från Isan Lover

"Enda sättet för oppositionen att komma till makten är genom olagligheter"

Ja, dom får väl göra som PPP - köpa röster.  :-

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Röstköp förekommer i alla partier inklusive oppositionen, men är ganska menlös.

Du kan ta emot pengar av båda och ändå rösta som du vill.

Till Olagligheter räknar jag speciellt militärkupper och diktatur.

Ungefär som byfånen som var muslim ett tag för 5000 baht och även kunde bli kristen om någon ville betala men han gick i templet till Budda ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Citat:

"Röstköp förekommer i alla partier inklusive oppositionen, men är ganska menlös."

Jag måste erkänna att jag har svårt att betrakta valfusk som något "menlöst" i en demokrati !

Den uppfattningen delar jag uppenbarligen med författningsdomstolen i Thailand som i förra veckan avsatte en regeringmedlem för just röstköp.

Citat 2:

"Till Olagligheter räknar jag speciellt militärkupper .."

Den uppfattningen delas inte av författningsdomstolen. Militärkupper är nämlingen enligt gällande författning  inte olagliga !!!!

Olagligheter i thailänska mening är nog Samak bätter på. Senast i april förra året dömdes han till två års fängelse, men befinner sig på fri fot i väntan på att hans överklagande ska tas upp.

Författningen är dock inte något Samak gillar direkt. När han tillträdde var en ny författning högt upp på agendan, men när PAD startade sina demonstrationer beslöt han att tillsätta en kommision som skulle utreda en ny författning, men efter domen för röstköp blev det bråttom med en ny författning. Kommisionen skrotades och i stället utsåg Samak sig själv till att skriva en ny författning!

Nu är dock inte ett så stort arbete. Det är bara en , eller möjligen två , paragrafer som ska ändras. Dom som gäller valfusk medelst röstköp .

Link to comment
Dela på andra sajter

Var den senaste militärkuppen laglig när den inträffade eller var det något som de fixade till i efterhand för att inte bli straffade för sitt tilltag?

Frågvise Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var den senaste militärkuppen laglig när den inträffade eller var det något som de fixade till i efterhand för att inte bli straffade för sitt tilltag?

Frågvise Arne 

de gick till Kungen innan så då var den väl "laglig" då  :ahh:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lagligt att bita någon i näsan? Fick Kasper straff för sitt tilltag?

Frågvise Rospiggen

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Frågvise Arne.

Enligt nu gällande författning är miltärkupper lagliga. Nuvarande författning infördes av militären.

( Det ska dock erkännas att det är inte många militärer som har fått stå till svars vid de tidigare 16-17 (?) militärkupperna, även utan stöd av författningen )

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Kalim, i svar #33 om allt han skriver.

Jag har varit på min flickvän flera gånger att hon måste rösta när tillfälle ges. Då blir hon irriterad och säger att det inte spelar någon roll eftersom det bara dyker upp någon ny som ska lura till sig pengar.

Är det någon mer än jag som har sett likheten mellan Samak och polischef Wiggum i Simpsons. Både utseende och beslutsamheten är ungefär densamma.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med Kalim, i svar #33 om allt han skriver.

Jag har varit på min flickvän flera gånger att hon måste rösta när tillfälle ges. Då blir hon irriterad och säger att det inte spelar någon roll eftersom det bara dyker upp någon ny som ska lura till sig pengar.

Är det någon mer än jag som har sett likheten mellan Samak och polischef Wiggum i Simpsons. Både utseende och beslutsamheten är ungefär densamma.

Nu när du säger det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

( Det ska dock erkännas att det är inte många militärer som har fått stå till svars vid de tidigare 16-17 (?) militärkupperna, även utan stöd av författningen )

De flesta militärkupper under de senaste 50 åren har ju haft kungens stöd. Även den brutale diktatorn Sarit styrde i symbios med den ofelbare landsfadern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag anser att "röstköp" är något som även oppositionen håller på med och därför är det inget avgörande i val, Och att diktatur är ett sämre alternativ, och vid politisk smutskastning får man nog ta det mesta med en nypa salt.

Och att så länge makten används för att förbättra för dom fattiga är jag och en majoritet av Thailands befolkning nöjda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag anser att "röstköp" är något som även oppositionen håller på med och därför är det inget avgörande i val, Och att diktatur är ett sämre alternativ, och vid politisk smutskastning får man nog ta det mesta med en nypa salt.

Och att så länge makten används för att förbättra för dom fattiga är jag och en majoritet av Thailands befolkning nöjda.

Mvh Isan Lover

Vad är det som Samak har gjort för de fattiga. Kan du berätta för mig som sitter långt bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Så fort det blir lungt kommer förbättringar att ske, det är jag övertygad om, och jag ska vara i Isaan 3 mån till vintern, efter det bsöket ska jag rapportera vad som har hänt i byarna det senaste året.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Man blir mållös när man läser, ser och hör vad Samak har på sitt CV, han var väl indirekt/direkt ansvarig för "massakern" på studenterna som han kallade kommunister för att han var försvarsminister och skickade till militär mm mm

Jag är inte alls insatt i thailänsk politik men man blir lite förvånad när så pass många som är ointresserad av vad som händer, det kan ju påverka oss som förr eller senare i form ändringar i visum...

Där väl prat att dom vill införa som vi har i EU, max 90 dagar i Thailand sen ut i minst 30 innan man får återvända, det är väl Thaksins förslag eller...?

Isan Lover > Kan hålla med, visst har Thaksin, inte Samak, gjort förbättringar i och med fri sjukvård för dom fattiga och det fördelaktiga lånet men frågan hur länge den fria sjukvården kommer att finnas och om dom har råd med den...nånstans ska ju pengarna tas ifrån...

Nån som hört och läst hur västerlänska, japanska och koreanska företag som finns i landet ser på det som händer...?

Grannländerna (Kambodia, Vietnam bl.a.) lockar ju med bättre föresättningar för företag från utlandet i deras länder och när det är så ostabilt som det är i Thailand med korruption, demonstrationer, anklagerser mm mm så kanske dom flyttar iväg och sen blir en rejäl arbetslöshet, hög inflation mm mm

Och Samak ska skaka galler...

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Thailand behöver inte vara oroliga det är ändå mer korrumperat i grannländerna.

Visum problemen gäller ej gifta och dom som har barn tillsammans.

Det enda dom vill stoppa är svartarbete av falanger, och att folk vistas länge utan anknytning precis som Sverige och nästan alla länder på jorden gör. Dom tar hellre emot fler vanliga turister än dom som vistas illigalt på långtid med snålbudget.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

På samma gång så stoppas de som vill vistas i landet lång tid legalt på sk snålbudget.

Dvs man diskriminerar en viss typ av människor.

Att stoppa illegalt arbetande faranger, hur många är dem?, genom att införa idi*tiska och diskriminerande visaregler som går ut över ganska många faranger, är häpnadsväckande ogenomtänkt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

BTT,

Quote

Att stoppa illegalt arbetande faranger, hur många är dem?, genom att införa idi*tiska och diskriminerande visaregler som går ut över ganska många faranger, är häpnadsväckande ogenomtänkt.

Skojar du eller? Alla länder har visumregler. Även Thailand. På många sett betydligt "liberalare" än de Schengen har. Det är otroligt få länder som tillåter utlänningar att stanna i ett land "i evigheter" utan någon form av arbete eller att de har klara band till landet genom exempelvis giftermål eller barn.

Skall man "bara få vara i Thailand" för att man vill det utan att man i princip tillför en baht i skatt, undantaget momsen på changen man häller i sig?

Ps. Utan att koppla det med någon speciell person, så är en iaktagelse jag gjort att samma "gäng" som brukar ogilla Thailands visumregler inte sällan brukar vara de samma som talar sig varma för "hårdare tag" mot invandringen i Sverige.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Caveman

Quote

Utan att koppla det med någon speciell person, så är en iaktagelse jag gjort att samma "gäng" som brukar ogilla Thailands visumregler inte sällan brukar vara de samma som talar sig varma för "hårdare tag" mot invandringen i Sverige.

Och där vart det + poäng till CT  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror inte att svartarbetet inom Turistnäringen är ringa utan att det handlar om 10 000 tals jobb.

Dom vanligaste är nog inom Resturang, barer, dykning, Hantverkare,transport , guider och även lärare.

Alla dessa jobb skulle kunna utföras av Thai tycker dom som ändrar lagen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Caveman som håller med Kaptenen. Jag har också gjort den observationen. Etnocentrism kallas det för med ett fint ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...