Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du om Samak?


Joints

Vad tycker du om Samak?  

93 röster

  1. 1. Vad tycker du om Samak?

    • Han är toppen!
      9
    • Han är botten!
      41
    • Bryr mig inte
      26
    • Vem är det?
      29


Recommended Posts

Guest Tommy

Janne! när jag tänker efter var det nog från dej jag hörde om hur Thai resonerar när de tar betalt för rösterna!

Samak intervjun var intressant och beklämmande... ???

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    16

  • MaiChai

    12

  • ban99arne

    6

  • Captain Thailand

    6

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Har läst att en av anledningarna till att Samak blev höjdare i TRT (Thai Rak Thai) är att han ligger bra till hos kungahuset, särskilt hos drottningen. Lär tillhöra en gammal väl invajrad rojalistfamilj. Thaksin blev ju ofta anklagad för att försöka sänka kungahuset. Med Samak ombord på TRT blev det svårare att kasta fram sådana "majestätsbrotts"-anklagelser.

Samak har anklagats för att ha jobbat på en radiostation och uppviglat den nationalistiska paramilitära mobb (bland andra kungahus-stödda "Village Scouts" och "Red Gaur") som stormade Thammasat-universitetet 1976 och lynchade studenter, påstådda "kommunister" som sades vilja störta kungahuset. Såvitt jag vet har ingen ställts till svars för massakern (länk).

Gillar inte Samak.

Gnarparn, hur kan du veta det? Vem har berättat det för dig? Var du ens född då? Förresten var det bara 1 person som dog...

Försvarstal i true Samak style ;D

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Samak som premiärminister och Vajiralongkorn som kung.

Thailand var ett vackert land.

Hupps  vaknar nog ur mardrömmen snart  :11:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig måste man stötta Samak oavsett vad man tycker om honom egentligen.

En militärdiktatur är aldrig bättre än en folkvald, och glöm inte att alternativet hade varit marionetter tillsatta av militären. Så jag stöder dom fattigas representant och hoppas på fortsatta satsningar på att höja levnadsnivån för dom sämst lottade. Detta till dom rikas förtvivlan, som gärna hade låtit dom fattiga fortsätta lida med hjälp av vapenmakt. Det har skett otroliga förbättringar under T.R.T tid vid makten och jag hoppas Samak fortsätter.

Dom rikas demonstrationer i Bangkok är pinsamma att se, några mer egoistiska människor är nog svårt att hitta.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon topp-politiker i Thailand med rent mjöl (eller säger man ris) i påsen?

Köper inte alla partier röster i LOS?

Håller med om att Thaksin, Samak eller någon annan folkvald politiker är bättre än en militär-junta som störtat en folkvald regering.

Thaksin-kretsen ( inkl Samak ) är ju populär bland de mindre bemedlade i Isaan och tror man att detta beror på att de skulle vara korkade eller alla fått röst-pengar gör man nog ett misstag.

[move]Rösträknaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller med dig helt och alla betalar som du sa, men det är väl lite av tradition och förhoppningsvis förvinner det såsmåningom. Men att folket i Isaan får det bättre nu är helt klart.

Och jag tycker inte att svenska eller amerikanska politiker är ärliga heller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog inget land som har perfekta politiker. Det ligger ju i människans natur att tänka på sig själv och familjen i första hand. Även om man är starkt övertygad om en viss ideologi, så är det lätt hänt att man skaffar sig lite egna fördelar.

Fast det har kanske gått väl långt i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Samaks har hittils haft en dålig vecka, och den är inte slut än !

Hans förre talman mr Yongyuth fick sin dom för valfusk (röstköp) fastställd. Något som kan påverka även mr Samak eftersom nu gällande författning ser mycket allvarligt på röstköp och om en person i partiledningen gör sig skyldig till röstköp så drabbar det hela partiet eftersom partiet då måste upplösas.

Yongyuth satt i partiledningen. Hur det går med PPP är det ingen som vet. Enligt mr Samak, som säger sig ha läst alla lagar, händer ingenting, enligt alla andra, kommer frågan att prövas av författningsdomstolen, men det är väl bara mr Samak som är läskunning i Thailand !

(Ett beslut kommer att minst 7-8 månader)

Fler bakslag för Samak. Frågan om hans överlämnande av templet Preah Vihear har varit uppe i domstol och där blev det bakläxa för Samak. Beslutet måste fattas av parlamentet, inte av Samak själv. En parlamentsdebatt om templet är nog sista Samak vill ha nu , när det redan gungar under fötterna.

Ännu fler bakslag. Ett japanskt företag som genomför ett stort tunnelprojekt har erkänt att de har betalat 125 miljoner Bath för att få jobbet. Ni kan nästan gissa till vem, i alla fall delar av pengarna gick. Just det mr Samak.

Han står f.ö. redan under åtal efter ett mycket, mycket dyrt inköp av brandbilar (+båtar) som han genomförde på sin sista dag som borgmästare i Bangkok.

Och ännu fler bakslag. Första rättegången mot husse , alltså Thaksin, har inletts.

Samak hade bara ett vallöfte inför valet och det var att rentvå husse och han har inte ens lyckats stoppa rättegången.

Illa mr Samak. Nu kommer husse att bli arg.

Måste även berätta den nästan sorglustiga historien om Thaksins advokater, som inför ett förberedande möte i domstolen för ett par veckor sen hade med sig en "luchbox" som dom bad vaktmästeriet överlämna till en av de domare de skulle träffa.

Man kan tycka att advokaterna borde vara medvetna om att säkerhetstjänsten på domstolen givetvis kontrollerar allt som ska lämnas till en domare och i "lunchboxen " fanns det ingen lunch, men väl 2 miljoner i kontanter.

Thaksin hade, enligt sig själv, "givetvis" inget med detta ytterst klumpiga mutförsök att göra.

Advokaterna ,3 st, fick 6 mån var och sitter redan bakom lås och bom, så mr Thaksin har fått skaffa några nya. Betalar han en sån lön så att de kan muta en ( av många ) domare i  ett ( av flera ) mål med 2 miljoner av egna pengar så borde det inte vara några problem.

Motgångarna lär inte vara slut för mr Samak eftersom att det är fler politiker , både från hans egen parti och hans samarbetspartier, som väntar på sina domar.

Mig veterligen är det dock ingen politiker från oppositionen som är åtalad ( kan ha fel ).

Att den ultrakonservativa Samak skulle göra något gott för "småfolket" i Isaan låter milt sagt konstigt.

Hittills har han bl.a. lyckats avskaffa den kommision som ska utreda korruptionsbrott bland parlamentledamöterna , något som möjligen gynnar honom själv, men knappast "folket" som i slutändan får betala.

Han har även lyckats genomföra en skattesänkning för de allra högst avlönade. De lär inte vara många av dem som bor i Isaan.

F.ö. är det medelklassen, inte "de rika", som är missnöjda med Samak/Thaksin. Sina "egna" såg Thaksin till att hålla bakom ryggen.

En fråga till "Isaan Lover". Kan Du ge något exempel på något som Thaksin genomförde som gynnade folket i Isaan ?

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att det var han som införde 30B kortet för sjukvård men kan vara felinformerad.

Kalinka, varför tror du att Thaksin har/hade så stort stöd bland risbönderna & mindre bemedlade i Isaan?

Är de dumma eller bara gillar de bara Thaikinerser rent allmännt?

Oinformerade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

F.ö. är det medelklassen, inte "de rika", som är missnöjda med Samak/Thaksin. Sina "egna" såg Thaksin till att hålla bakom ryggen.

En fråga till "Isaan Lover". Kan Du ge något exempel på något som Thaksin genomförde som gynnade folket i Isaan ?

Kalim

Just det! Det är ett väldigt tjat om att det är de rika i Bangkok som inte vill dela med sig och är emot Thaksin. När det istället är medelklassen som protesterar mest. För det riktigt rika spelar det nog ingen större roll vem som styr på pappret, de klarar sig alltid ändå och behöver knappast dela med sig.

Hur mycket jag än ogillar Thaksin så måste man ju erkänna att han gav en röst åt de de mindre bemedlade i Isaan. Han lyckades ju även att genomföra några förbättringar även om det mesta han sa var tomma löften eller rena lögner. Han gav dem hopp och i brist på annat fick han deras stöd.

En sak jag undrar över är hur många thailändare kan vara starka royalister samtidigt som de stödjer Thaksin. Hur får de den ekvationen att gå ihop? Är det någon som kan svara på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

En fråga till "Isaan Lover". Kan Du ge något exempel på något som Thaksin genomförde som gynnade folket i Isaan ?

Kalim

Jag är inte så insatt så jag har hittat följande bra text om Thaksin i Wikipedia om den är värt något:

Thaksin Shinawatra's re-election in 2005 had the highest voter turnout in Thai history and was noted for the marked reduction in vote-buying compared to previous elections.[4][5][6] His main support base was the rural poor in the north, northeast, east and central part of Thailand. Thaksin's policies were particularly effective at alleviating rural poverty (poverty fell by half in 5 years) and at providing near universal access to affordable health care. Under his government, Thailand's standing on major indices of corruption improved substantially.[7][8][9]

Några specifika exempel som jag känner till är att delar av vinsten från det statliga spelbolaget har använts för att ge landsbygdsbarn från låginkomsthushåll möjlighet att studera utomlands bl. a. i Sverige.

Karen och andra bergsfolk utan tillgång till el har fått solpaneler. Har själv bott hos en Karenfamilj och ser att de funkar väl. (ej Isaan men ytterligare ett område med låginkomst).

Som de flesta har han en bra sida och en dålig sida!

Hälsning!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som gynnade dom fattiga mest var sjukvårdsreformen,  30 bath reformen och helt gratis för gammla.

Detta gjorde det möjligt för alla att få sjukvård, en enorm förändring som folket aldrig kommer att glömma.

Vi som vistas på landet har även sett att bidragen (1  miljon baht till varje by, det blev ca 10 000 per hushåll i nästan räntefritt lån)

kommer väl tillpass för att renovera eller starta en liten rörelse, farm, affär, eller inköp av maskin eller boskap.

Det har byggts och förbättrats mer i isaan byarna på 6 år än dom tidigare 20 åren.

Medelklass i Bangkok är också att anse som rika jämfört med byfolket i isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

Vi som vistas på landet har även sett att bidragen (1  miljon baht till varje by, det blev ca 10 000 per hushåll i nästan räntefritt lån)

kommer väl tillpass för att renovera eller starta en liten rörelse, farm, affär, eller inköp av maskin eller boskap.

Känner inte detaljerna och vilken den totala summa blev, men en sådan utskiftning kan få vilken ekonom som helst att slita sitt hår i förtvivlan. Om det inte är frågan om en omfördelning (pengarna har tagits av folk i städerna t ex) så torde det enbart leda till att allt blir dyrare, s k inflation.

Gör tankeexperimentet; att man trycker upp dubbelt så många bath, men varor och tjänster är oförändrat. Resultatet blir att allt blir dubbelt så dyrt mätt i bath. :P

Thailand har f n en inflationstakt på c:a 9%.  :ahh:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Före sjukvårdsreformen var det bara att dö om inte dom ville sälja sin farm eller låna pengar av en ockrare.

Banken lånar bara ut om man redan har pengar eller andra tillgångar.

Min fru och en av hennes systrar blev sjuka som barn och pappan fick sälja huset för att rädda barnen.

Dom fick då flytta ut och bo i farmen, hårda bud.

Det var också vanligt att folk inte togs emot på lasarett vid olyckor, utan avvisades och dog.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara dom billigare behandlingarna som täcks av 30 bahts reformen ?

Dyra komplicerade behandlingar utförs ej.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara dom billigare behandlingarna som täcks av 30 bahts reformen ?

Dyra komplicerade behandlingar utförs ej.

Så vitt jag vet funkar det väl så också i Sverige!

Om du är gammal och har lite pengar på banken så kan det bli ganska kostsamt om du behöver vård. Jag är nära bekant med ett par som fick en enorm faktura för mannens vård dom sista månaderna i hans liv. Visst är Sverige fantastiskt.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det stämmer att allt inte är gratis, vissa komplicerde behandlingar är inte gratis och väntetider finns, men det har vi också här i sverige, men ingen avvisas längre t.ex vid olyckor. Före reformen kunde du bli skyldig att betala om du körde en skadad människa till lasarettet. Detta har jag exempel på från byn, en man vurpade med mc och hade hål i huvudet men ingen ville köra honom till doktor.

Jag bad och få låna en bil men ingen ville låna ut en, detta p.g.a att alla var rädda att få räkningen, mannen var fattig.

Tillslut fick dom tag på släktingar till mannen som körde iväg honom efter 1,5 timma.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Frugans kära far fick inte en baht då han opererade sin trasiga höft (olycka) trots 30-bahtskort. Allt fick han punga ut med själv.

Ps. Utanför ämnet, men anknyter till föregående inlägg. Det har hänt att folk har avlidit (även västerlänningar) då de vägrats vård på sjukhus på Samui, efter olyckor. Givetvis har de saknat försäkring så det borde man inte sakna.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Frugans kära far fick inte en baht då han opererade sin trasiga höft (olycka) trots 30-bahtskort. Allt fick han punga ut med själv.

Ps. Utanför ämnet, men anknyter till föregående inlägg. Det har hänt att folk har avlidit (även västerlänningar) då de vägrats vård på sjukhus på Samui, efter olyckor. Givetvis har de saknat försäkring så det borde man inte sakna.

Efter att jag kvaddade min näve i Bangkok så opererade Bumrungrad mig utan att veta ifall det skulle få en enda spänn. De fick till och med ett fax från SOS international som sade att jag saknade försäkring på den av mig uppgivna adressen. Men det gjorde allting ändå?

Jag hade missat vart jag var skriven i Sverige och uppgav fel adress, hade inget kreditkort eller ens något id-kort med mig som bevisade vem jag var och vart jag kom ifrån.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv opererats i Thailand efter en mc-olycka och den gången (för 7 år sedan) så väntade sjukhuset med att rulla in mig på operationsbordet tills försäkringsbolaget satt in pengarna på privatsjukhusets konto (kostnad 80 000 baht och då stod bahten i 4 mot en krona).

Men när vi varit iväg till det statliga sjukhuset hemma i byn det senaste året med vår lilla grabb så har det inte kostat något alls förutom medecinen (som gått lös på ca 20 kr). Likadant när vi var dit med en farangkompis som var i Thailand som helt vanlig turist, läkarbesöket kostade ingenting alls trots jättebra och snabb service, inskrivning, patientbricka och allt annat som hör till.

Så även farangers (enklare) vård ryms tydligen in i 30 bahtsreformen (som alltså inte ens kostar 30 baht utan 0 baht)  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Att den kallas 30 Bathreformen är för att patientbrickan kostar 30 bath ( engångskostnad ) , sedan är "vården" fri. Normalt även medicin.

Fri vård gäller dock endast på närmsta sjukhus från hemmet , så hur en farang , utan hemadress i Thailand, kan få fri vård fattar jag inte.

Så det gäller att se till att inte t.ex. krocka om man är på resande fot eftersom att då är det plånboken som gäller om man vill ha vård. ( Kredit medges dock )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit sjukhus i Pattong=500b,Bangkok=30b och i Kapchoeng=125b.Dock inga större åkomer och frugan med.Det bästa och finaste sjukhuset var helt klart Kapchoeng :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...