Jump to content
IGNORERAD

Möjliga bidrag för nyinflyttad med UT


baver999

Recommended Posts

Varför skulle man inte kräva alla bidrag som man har rätt till?

Jag var "otydlig" för att slippa ännu en klassiker här på forumet. Men det blev värre. Jag är inte intresserad av personer som ger mig deras åsikter om systemet här i Sverige. Jag är inte politiskt intresserad. Jag bara tvingas leva med de lagar och regler som vi har.

Så länge jag inte gör något olagligt varför ska jag behöva ta skit? Med all skatt som de flesta av oss betalar igenom hela livet så ligger de flesta på plus många gånger om. Så ännu en gång varför ska jag kritiseras för att kräva det jag har rätt till.

Sen tyckte någon att bidrag och ingen lön inte hörde ihop? Det är väl då det verkligen hör ihop. Med lön nekas man ju en hel del bidrag.

Att diskutera gör man inte med massa antaganden. Det är något helt annat. Känns som att de flesta här är argare på Sverige än vad det är på mig.

Varför måste jag berätta mer om situationen. Vad hade det spelat för roll? Det är ju jag som skapade tråden. Jag som ställde en fråga. Vill ni veta mer om min situation så skapa en tråd och sluta gå OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    23

  • Roi Et Perra

    21

  • Kalle Satuek

    12

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Varför måste jag berätta mer om situationen. Vad hade det spelat för roll? Det är ju jag som skapade tråden. Jag som ställde en fråga. Vill ni veta mer om min situation så skapa en tråd och sluta gå OT

För att veta vilka bidrag du möjligen kan ha rätt till så behövs nog lite tilläggsinformation.

Du kan ju prova med att söka diverse bidrag på alla möjliga ställen utan att lämna ut någon information till respektive instans.

Nu undrar jag om jag har rätt till flerbarnstillägg och bostadsbidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olles bar finansieras inte av skattepengar.

Jag tror att du missat lite av poängen här. Visst, alla kan råka hamna snett och behöva hjälp. Men i trådstarten skrevs det "ingen lön" och "bidrag" och dessa ord borde inte finnas med i samma kapitel utan en förklaring. Hade det stått "ingen lön därför att.." är jag säker på att du sluppit mycket av bombningarna.

Att utnyttja alla bidrag man kan få är ungefär som att spotta mig i ansiktet som ligger i 7 dagar i veckan för att kunna unna mig och min familj en tur till LOS en ggr per år. Känner liksom inte för att betala någon skatt då. Kanske skulle riva loss skattemyndigheternas kontrollboxar och gräva ned dem på betryggande djup.

Jag hoppas dock att du kan få de 1200 kr i underhållsbidrag för barnets skull. Barnen ska aldrig behöva lida, då de är framtiden för vårt samhälle. Men visa lite ödmjukhet i för de som betalar kalaset, istället för att kalla mig och mina likar för id..ter

Du förstår precis vad jag menar med exemplet om Olles bar. Sedan att just du är väldigt mottaglig för ordet skatt grundar sig på dina erfarenheter. När skatten är betald så är det inte längre dina pengar utan statens. Du får det att låta som jag stjäl från dig. Att ta detta personligt är inte sunt. Vad är det som säger att det är just du som betalar för kalaset. Du har ingen aning om hur mycket jag har skattat!

Den enda som har blivit kallad namn i denna tråden är jag. Jag har absolut inget emot en hårt arbetande svensk som du vill framstå att vara. Men förvänta dig inget tack för något som jag har rätt till(som dessutom är betalt och kommer betalas många gånger om, av mig själv). Hade jag blivit nekad bidrag hade du bett mig om förlåtelse då?

För övrigt. De bidrag som jag kommer att utnyttja är barnbidrag och underhållsstöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att veta vilka bidrag du möjligen kan ha rätt till så behövs nog lite tilläggsinformation.

Du kan ju prova med att söka diverse bidrag på alla möjliga ställen utan att lämna ut någon information till respektive instans.

Nu undrar jag om jag har rätt till flerbarnstillägg och bostadsbidrag.

Jag gav tillräckligt med informationen för att få de svar jag ville få. Hade jag velat veta svaren om jag hade haft en lön så hade jag skrivit "jobbar på tetra". Jag förstår inte varför det behövs spanas vidare på detta. Alla andra i denna tråden verkar ha en väldigt vanlig situation och det syns ju tydligt i denna tråd. Att bara gå in ytterligare på min situation hade förorsakat ett krig. Kriga mot arbetarklassen är inget jag vill. Jag är tacksam för att folk är villiga att jobba hårt och betala mycket skatt. Men att tro att hederliga arbetare gör mig en tjänst på bara antaganden är helt skruvat.

Ändrades av baver999
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Men jag håller med dej, ge alla en medborgarlön, ett minimum, så om man vill ha mer får man jobba.

Aha, du är alltså miljöpartist!!!

En liten anekdot.. Granngubben som är pyroman och älskar att elda i sin tunna, för ett par år sen stod han och brassade i den när jag kom ut och oj vad han mös..

- Knasen , du har inget som behöver eldas eller, frågade han.

-Nä, hörru du sa jag, det är ganska dåligt med det..

-Jaha, då så sa han, och stod och skruvade sig lite..

Efter att tag ser jag hur han skiner upp..

-Men du, du har ju 2 gamla bildäck ligger där i carporten..

-Ja men dom kan vi ju inte elda eller, det kommer ju bli ramaskri bland grannarna med den svartröken som kommer synas på flera kilometers avstånd, sa jag..

-Ähh, sluta schafsa dig nu och hämta dom nu!

I samma veva kommer kärringen hans ut och börjar babbla om nåt och jag ser hur oron slår till i kroppen på han och han ger tecken till mig att vara tyst, självklart märker hon det och anar oråd och springer och kollar i fönstret stupikvarten efter det att hon gått in igen..

Men tillslut tar han sig mod att gå och hämta ett av mina däck och trycker ner i tunnan.. Man ser verkligen hur han lyser upp när svartröken börjar välla upp och efter ett tag kommer kärringen ut och gapar å skäller..

Gubbens kommentar, - Vi är väl inga jävla miljöpartister eller! Och kluckade gott :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man inte kräva alla bidrag som man har rätt till?

Jag var "otydlig" för att slippa ännu en klassiker här på forumet. Men det blev värre. Jag är inte intresserad av personer som ger mig deras åsikter om systemet här i Sverige. Jag är inte politiskt intresserad. Jag bara tvingas leva med de lagar och regler som vi har.

Så länge jag inte gör något olagligt varför ska jag behöva ta skit? Med all skatt som de flesta av oss betalar igenom hela livet så ligger de flesta på plus många gånger om. Så ännu en gång varför ska jag kritiseras för att kräva det jag har rätt till.

Sen tyckte någon att bidrag och ingen lön inte hörde ihop? Det är väl då det verkligen hör ihop. Med lön nekas man ju en hel del bidrag.

Att diskutera gör man inte med massa antaganden. Det är något helt annat. Känns som att de flesta här är argare på Sverige än vad det är på mig.

Varför måste jag berätta mer om situationen. Vad hade det spelat för roll? Det är ju jag som skapade tråden. Jag som ställde en fråga. Vill ni veta mer om min situation så skapa en tråd och sluta gå OT.

Och hur menar du här? Att man ska avstå lön för att få bidrag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,ni har rätt till barnbidrag och underhållsstöd.Det senare kräver att den biologiske pappan eftersöks och godkänner sig själv som fader,det kan vara en lång process men du får bidraget retroaktiv från den dag ni söker.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag gav tillräckligt med informationen för att få de svar jag ville få. Hade jag velat veta svaren om jag hade haft en lön så hade jag skrivit "jobbar på tetra". Jag förstår inte varför det behövs spanas vidare på detta. Alla andra i denna tråden verkar ha en väldigt vanlig situation och det syns ju tydligt i denna tråd. Att bara gå in ytterligare på min situation hade förorsakat ett krig. Kriga mot arbetarklassen är inget jag vill. Jag är tacksam för att folk är villiga att jobba hårt och betala mycket skatt. Men att tro att hederliga arbetare gör mig en tjänst på bara antaganden är helt skruvat.

Lämna samma information till försäkringskassan eller socialen, då.

Det är ändå inte vi MPR medlemmar som delar ut några bidrag så här behöver du inte tigga.

Din information är inte tillräcklig.

Du har inte skrivit om barnet är din dotter, utan vi får antaga att det är det. Eller så får någon antaga att fadern är Thai.

I det ena fallet är det bara barnbidrag och i det andra så blir det underhållsstöd i tillägg.

Angående SFI så ska hon inte få en krona, men det efter det så kan hon få bidrag från CSN.

Men för att säga hur mycket hon får i bidrag från CSN så måste man ha tidigare skoluppgifter, som t.ex om hon har motsvarande svensk grundskola o.s.v.

Bl.a bl.a.

Vad tror du själv om din fråga?

Var den korrekt utformad?

Varför fick du så spydiga svar?

Fanns all nödvändig info?

Du kan ju till att börja med läsa det fetstilta som jag har skrivit ovan.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår precis vad jag menar med exemplet om Olles bar. Sedan att just du är väldigt mottaglig för ordet skatt grundar sig på dina erfarenheter. När skatten är betald så är det inte längre dina pengar utan statens. Du får det att låta som jag stjäl från dig. Att ta detta personligt är inte sunt. Vad är det som säger att det är just du som betalar för kalaset. Du har ingen aning om hur mycket jag har skattat!

Den enda som har blivit kallad namn i denna tråden är jag. Jag har absolut inget emot en hårt arbetande svensk som du vill framstå att vara. Men förvänta dig inget tack för något som jag har rätt till(som dessutom är betalt och kommer betalas många gånger om, av mig själv). Hade jag blivit nekad bidrag hade du bett mig om förlåtelse då?

För övrigt. De bidrag som jag kommer att utnyttja är barnbidrag och underhållsstöd.

då ska du få ett exempel som är lika dålig som Olles bar.

Om jag vill veta koden till larmet på Handelsbanken. Vidare om den ändras efter klockan 19. Jag lägger upp en tråd på ett forum. Vad är jag då? Någon som vill bryta sig in i banken eller en väktare som ska fylla på i bankomaten. Du ställer frågorna på fel ställe.

Vem har rätt till bidrag. Säkert jag med. Men vad är dina skyldigheter? Inga? Varje 100 lapp som intjänas återstår 54 kr. Som arbetsgivare har jag då betalat 150 kr. Fråga mig gärna hur den ekvationen kommit till så ska jag förklara för dig. 96 kr försvinner och jag hoppas att de går till sjukvård, skola, åldringsvård mm. Det är inte mig du själ ifrån utan alla sjuksköterskor som går underbetalda, läromedel som måste kopieras för böcker är för dyra och gamla som måste ligga i gammal inkontinens blöja för att de väger inte tillräckligt mycket för att bytas. Men kom ihåg att det kommer att slå tillbaka på dig när du blir gammal.

När skatten är betalad är bara en liten del statens. Största delen går till kommunen där du bor. Men den biten har du kanske missat i samhälls undervisningen.

Att be om ursäkt vid avslag är rent patetiskt. Om du får avslag har du inte varit berättigad till bidrag från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

då ska du få ett exempel som är lika dålig som Olles bar.

Om jag vill veta koden till larmet på Handelsbanken. Vidare om den ändras efter klockan 19. Jag lägger upp en tråd på ett forum. Vad är jag då? Någon som vill bryta sig in i banken eller en väktare som ska fylla på i bankomaten. Du ställer frågorna på fel ställe.

Vem har rätt till bidrag. Säkert jag med. Men vad är dina skyldigheter? Inga? Varje 100 lapp som intjänas återstår 54 kr. Som arbetsgivare har jag då betalat 150 kr. Fråga mig gärna hur den ekvationen kommit till så ska jag förklara för dig. 96 kr försvinner och jag hoppas att de går till sjukvård, skola, åldringsvård mm. Det är inte mig du själ ifrån utan alla sjuksköterskor som går underbetalda, läromedel som måste kopieras för böcker är för dyra och gamla som måste ligga i gammal inkontinens blöja för att de väger inte tillräckligt mycket för att bytas. Men kom ihåg att det kommer att slå tillbaka på dig när du blir gammal.

När skatten är betalad är bara en liten del statens. Största delen går till kommunen där du bor. Men den biten har du kanske missat i samhälls undervisningen.

Att be om ursäkt vid avslag är rent patetiskt. Om du får avslag har du inte varit berättigad till bidrag från första början.

Ord och inga visor :ok:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter Pelle. Vilka bidrag kan jag få...?

Det må vara besvärande att heta Pelle, men för den typen av problem utgår tyvärr inga bidrag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara besvärande att heta Pelle, men för den typen av problem utgår tyvärr inga bidrag.

Herr Chang har talat.

Fy för dig. Bara förutfattade meningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du valde en dålig strategi med att utelämna en hel del info. Då leder det bara till spekulationer som oftast.

Eftersom bidragsutbetalningar är beroende på just din livssituation och ekonomi så kan du inte förvänta dig något svar om inte medlemmarna gissar sig fram. Nu är det just det medlemmarna har gjort, alltså gissat sig fram och då blir det som det blir.

För att ställa en motfråga. Har jag rätt till underhållsbidrag för min dotter?

Jag har hus och bil och inga lån?

Om du skriver om din dotter och du har vårdnaden så får du underhållsbidrag om mamman inte betalar.

Om du skriver om en styvdotter från Thailand får ni underhållsbidrag om pappan inte betalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är min biologiska dotter. Visst jag kunde skrivit lite mer exakt. Men ordet är vad det är.

Om det inte skulle vara det så är det 2 olika möjligheter.

Jag förstår fortfarande inte varför jag kritiseras för att ha angett exakt den info jag ville delge.

Det gav mig informationen jag sökte utan att jag behövde komplettera. Hade jag velat veta exakta summor hade jag angett mer info i tråden.

Jag gick in med en fråga och fick svaret jag ville. Varför allt annat onödigt skit snack? Varför alla försök till uppläxning. Varför allt snack om vem som har jobbat hårdast och vet mest? Patetiskt. Känns som att man har råkat trampa ett par arga pensionärer på tårna. Vilket jag antagligen har gjort.

Jag har fått ut precis vad jag ville av tråden. Sen resten av er har fått ut era aggressioner så vi alla kanske är vinnare ändå.

Nu ska jag iväg och spela golf.

Ändrades av baver999
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är min biologiska dotter. Visst jag kunde skrivit lite mer exakt. Men ordet är vad det är.

Om det inte skulle vara det så är det 2 olika möjligheter.

Jag förstår fortfarande inte varför jag kritiseras för att ha angett exakt den info jag ville delge.

Det gav mig informationen jag sökte utan att jag behövde komplettera. Hade jag velat veta exakta summor hade jag angett mer info i tråden.

Jag gick in med en fråga och fick svaret jag ville. Varför allt annat onödigt skit snack? Varför alla försök till uppläxning. Varför allt snack om vem som har jobbat hårdast och vet mest? Patetiskt. Känns som att man har råkat trampa ett par arga pensionärer på tårna. Vilket jag antagligen har gjort.

Jag har fått ut precis vad jag ville av tråden. Sen resten av er har fått ut era aggressioner så vi alla kanske är vinnare ändå.

Nu ska jag iväg och spela golf.

Får man bidrag för det?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker fel,du skall tänka=vad kan jag bidraga med för att vi ska få det bra.Sedan undrar jag vad du hade för framförhållning om du tog hit dem utan några som helst försörjningsmöjligheter?

Jag hoppas det är bilden du får karma för och inte kommentarerna. Peppsnack från arbetsförmedlingen blandat med tron att jag planerar som en idi*t.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om du skriver om din dotter och du har vårdnaden så får du underhållsbidrag om mamman inte betalar.

Om du skriver om en styvdotter från Thailand får ni underhållsbidrag om pappan inte betalar.

Nja, det är våran gemensamma dotter. Och hon bor med oss.

Så fel det kan bli när man utelämnar information.

DU antog att hon var någon slags skilsmässo unge!!!!!

Nu ska jag gå till köket och dricka kaffe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är min biologiska dotter. Visst jag kunde skrivit lite mer exakt. Men ordet är vad det är.

Om det inte skulle vara det så är det 2 olika möjligheter.

Jag förstår fortfarande inte varför jag kritiseras för att ha angett exakt den info jag ville delge.

Det gav mig informationen jag sökte utan att jag behövde komplettera. Hade jag velat veta exakta summor hade jag angett mer info i tråden.

Jag gick in med en fråga och fick svaret jag ville. Varför allt annat onödigt skit snack? Varför alla försök till uppläxning. Varför allt snack om vem som har jobbat hårdast och vet mest? Patetiskt. Känns som att man har råkat trampa ett par arga pensionärer på tårna. Vilket jag antagligen har gjort.

Jag har fått ut precis vad jag ville av tråden. Sen resten av er har fått ut era aggressioner så vi alla kanske är vinnare ändå.

Nu ska jag iväg och spela golf.

Vad fick du för svar som du ville ha???

Underhållsstödet är ju bara att glömma då det är din biologiska dotter då återstår barnbidrag på 1050kr+ bostadsbidrag/Soc som jag antar att du hade koll på innan.

När man läser dina inlägg så får man känslan av att "du inte är född igår" så att du då inte har mer koll på ditt "framtida liv" verkar lite märkligt.

Antar att du bara ville skämta eller sätta igång en diskussion här, för nog har dom flesta gubbar koll på läget när familjen skall flytta hit.

Själv så läste jag en hel del här och på andra ställen hur vi skulle gå tillväga när grabben kom hit.

Jag ringde och pratade med FK/familjerätten om barnbidrag/underhållsstöd...Ringde/besökte förskolan och rektor om skolgång mm.

Lycka till med det "nya livet" nu och hoppas att allt går bra för er :) //Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag förstår fortfarande inte varför jag kritiseras för att ha angett exakt den info jag ville delge.

Därför att de flesta bidrag är anpassade efter olika livssituationer.

Bor du hos mamma och pappa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man bidrag för det?

Om man spelar golf tillräckligt illa... Då kanske man kan söka handikappsbidrag?

Apanage kanske går att söka, om man är tillräckligt nära kungafamiljen!

Och som sagt, Bävern kan ju glömma Underhållsbidraget, en sån stolle, tacka för tipset och inte fatta att de inte får det för egna barn :14:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger man info,, har inte ha lön, men gillar bidrag,,, så är det ju öppet mål för diskussion om bidrag//arbete..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gillar bidrag, alla vill ha allt gratis eller hur?

Människan är av naturen lat och vill undvika fysisk aktivitet så långt som möjligt.

Det är därför vi har bilar, motorcyklar, spisar osv osv.

Hade vi inte varit så lata hade aldrig dessa uppfinningar kommit.

Så ta ditt bidrag lägg dig i hängmattan och slappna av.

Finns alltid någon annan som kan jobba. :crazy:

Nu kan ni fundera på om jag är ironisk eller menar allvar... :D

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gillar bidrag, alla vill ha allt gratis eller hur?

Människan är av naturen lat och vill undvika fysisk aktivitet så långt som möjligt.

Det är därför vi har bilar, motorcyklar, spisar osv osv.

Hade vi inte varit så lata hade aldrig dessa uppfinningar kommit.

Så ta ditt bidrag lägg dig i hängmattan och slappna av.

Finns alltid någon annan som kan jobba. :crazy:

Nu kan ni fundera på om jag är ironisk eller menar allvar... :D

Du studerade om jag inte minns fel

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...