Jump to content
IGNORERAD

Möjliga bidrag för nyinflyttad med UT


baver999

Recommended Posts

Situationen ser ut enligt följande.

Flickvän + dotter med UT till Sverige.

Jag har ingen lön. Vi har ett hus.

Flickvän kommer plugga SFI och eventuellt fler ämnen om det finns möjlighet. Dotter pluggar grundskola.

Vilka bidrag eller stöd finns det möjlighet för?

Barnbidrag är det enda jag är säker på.

Bostadsbidrag, någon som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    23

  • Roi Et Perra

    21

  • Kalle Satuek

    12

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Tycker personligen att man ska ha en buffert så man kan ta hand om sig själv och sin tjej.. Att förlita sig på bidrag för skattebetalare ser alltid illa ut. Det kommer att kosta dig betydligt mer än du tror, så lyft på häcken och ut och sök jobb.

För hennes del vet jag att det finns något som heter etableringsjobb eller liknande. Då ska hon vara registrerad arbetslös, läsa SFI och jobba minst halvtid (har detta för mig. Rätta mig om jag har fel). Då får ARBETSGIVAREN ersättning för att ha henne anställd. Tycker inte detta är rätt med särbehandling men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker fel,du skall tänka=vad kan jag bidraga med för att vi ska få det bra.Sedan undrar jag vad du hade för framförhållning om du tog hit dem utan några som helst försörjningsmöjligheter?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man verkligen ta hit en mamma med dotter och sedan kan man inte försörja dom, hur går det till?

Enda jag kan tänka är gör mamma på smällen.
Link to comment
Dela på andra sajter

TS skriver att han inte har lön. Det tolkar jag som att han inte har arbetsinkomst.

Det betyder ju inte att det inte kan finnas andra inkomskällor, tex sjukbidrag eller egen förmögenhet .

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

TS skriver att han inte har lön. Det tolkar jag som att han inte har arbetsinkomst.

Det betyder ju inte att det inte kan finnas andra inkomskällor, tex sjukbidrag eller egen förmögenhet .

om förmögenhet finns borde inte bidrag vara aktuellt. Sjukbidrag i ung ålder är nog ovanligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan söka underhållsstöd för barnet om inte fadern kan betala underhåll, ca 1,200:- i månaden.

Det kan vara en besvärlig och en lång process men man får betalt retroaktivt från när barnet kom till Sverige.

Barn som kommer till Sverige ska ha samma rättigheter och möjligheter som svenska barn, dom kostar ju en del!

Link to comment
Dela på andra sajter

om förmögenhet finns borde inte bidrag vara aktuellt. Sjukbidrag i ung ålder är nog ovanligt.

Nu vet vi ju inte åldern på TS . Han kanske är äldre sjukpensionär eller bingolottomiljonär..

Skall bli intressant att få lite info hur ekonomin är planerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet vi ju inte åldern på TS . Han kanske är äldre sjukpensionär eller bingolottomiljonär..

Skall bli intressant att få lite info hur ekonomin är planerad.

Tydligen extremt snål eller inte planerad alls.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet vi ju inte åldern på TS . Han kanske är äldre sjukpensionär eller bingolottomiljonär..

Skall bli intressant att få lite info hur ekonomin är planerad.

Utgår från vad som skrivs i profilen. Men det är iof upp till varje användare vad man skriver. Men håller med dig ang. planen
Link to comment
Dela på andra sajter

aha jag kollade inte profilen..

Får avvakta tills han svarar.

Men att bilda familj med två personer som inte arbetar plus ett barn. lär nog orsaka problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har vi aldrig fått några bidrag(barnbidrag för svenskfött barn undantaget)utan det har dränerat eget kapital och det gäller innan hon fick jobb efter 8 år här.Sen har hon bidragit till att andra fått bidrag från henne :ahh: Så att plocka hit folk utan någon försörjningsmöjlighet är oansvarigt (tycker jag)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Situationen ser ut enligt följande.

Flickvän + dotter med UT till Sverige.

Jag har ingen lön. Vi har ett hus.

Flickvän kommer plugga SFI och eventuellt fler ämnen om det finns möjlighet. Dotter pluggar grundskola.

Vilka bidrag eller stöd finns det möjlighet för?

Barnbidrag är det enda jag är säker på.

Bostadsbidrag, någon som har erfarenhet?

Hur tänkte du där?

Tar du dagen som den kommer när det gäller mindre oviktiga ting också?

Ska man få en familj att fungera så bör man se till att man har någorlunda ekonomi

Nu blir det en skev jämförelse, men...

Går du till affären och köper en TV om du inte har någon aning om hur mkt pengar du har?

Personligen skulle jag inte ens skicka min dotter till ICA-butiken för att köpa mjölk utan att göra mig säker på att hon hade pengar.

Men alla är vi olika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du där?

Tar du dagen som den kommer när det gäller mindre oviktiga ting också?

Ska man få en familj att fungera så bör man se till att man har någorlunda ekonomi

Nu blir det en skev jämförelse, men...

Går du till affären och köper en TV om du inte har någon aning om hur mkt pengar du har?

Personligen skulle jag inte ens skicka min dotter till ICA-butiken för att köpa mjölk utan att göra mig säker på att hon hade pengar.

Men alla är vi olika...

eller går du till affären och köper en TV, utan att ha ström draget till bostaden.. +bortser från batterier+
Link to comment
Dela på andra sajter

Situationen ser ut enligt följande.

Flickvän + dotter med UT till Sverige.

Jag har ingen lön. Vi har ett hus.

Flickvän kommer plugga SFI och eventuellt fler ämnen om det finns möjlighet. Dotter pluggar grundskola.

Vilka bidrag eller stöd finns det möjlighet för?

Barnbidrag är det enda jag är säker på.

Bostadsbidrag, någon som har erfarenhet?

Ja barnbidrag får ni + att ni kan söka underhållsbidrag om det inte är du som är pappan till dottern eller du adopterat henne. I övrigt så är ni knappast berättigade till några bidrag. Man får inte bidrag för att plugga SFI och bostadsbidrag kan man bara få om man betalar hyra för sitt boende, det gör man knappast om man bor i ett hus som man äger själv. Sen får man inte ha några större tillgångar heller om man ska vara berättigad till bostadsbidrag.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Frugan kan väl skaffa ett kvällsjobb och helg jobb. Det är hur lätt som helst att få. Det borde ju ligga i hennes eget intresse oxå att dottern får det bra.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja barnbidrag får ni + att ni kan söka underhållsbidrag om det inte är du som är pappan till dottern eller du adopterat henne. I övrigt så är ni knappast berättigade till några bidrag. Man får inte bidrag för att plugga SFI och bostadsbidrag kan man bara få om man betalar hyra för sitt boende, det gör man knappast om man bor i ett hus som man äger själv. Sen får man inte ha några större tillgångar heller om man ska vara berättigad till bostadsbidrag.

Där har du väl fel,nog kan man få bostadsbidrag om man bor i eget hus?

http://www.forsakrin...EvZ0FBIS9nQSEh/

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt är det ett gäng förståsigpåare som kritiserat att varför du tar hit dem om du vill ha bidrag.

Skit i deras kommentarer och kika på vad som är viktigt istället.

Barnbidrag, eventuellt underhållsbidrag om inte du är pappan, kanske bostadsbidrag om ni inte har för mycket i inkomst tillsammans, sen är det bara sociala kvar, och det tror jag inte man kan söka om dem inte har PUT.

Undantag finns naturligtvis, om du är frihetsberövad tex, då kan man få socialbidrag även då,.

Lycka till med familjen.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...