Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisa till svärmor


McTwist

Recommended Posts

Som framgår av ämnestiteln så skall det styras besöksvisa för svärmor.

Det är ju fyra år sedan man var igenom den processen när det gällde Mrs mcTwist och jag antar att en hel del har förändrats. Kommer ihåg att man tecknade ett slags reseförsäkring för den aktuella tiden, har dock helt glömt bort vad det var för bolag och vad det var för pris.

Om det är någon vänlig själ som kan punkta upp de olika momenten skulle jag vara väldigt tacksam.

/mctwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • McTwist

    9

  • chiangmai

    7

  • thaikonsult

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Det är bara att ladda ner ansökningsblanketten så står det en listning på vad som behövs längst ner på den.

Vad jag kommer ihåg är ..

1. Inbjudarens blankett "inbjudan".

2. Inbjudarens lönebesked (el dylikt)..

3. Inbjudarens passkopia..

4. Inbjudarens personbevis (inbjudan)

Men kolla längst ner på blanketten..

(Det verkar vara snurrigt nu på ambassaden. Bjudit in 2 fastrar och dom fick bakläxa och ska nu presentera kopiera på sin husbok i översättning samt min sambos faders husbok i översättning, trots att jag är inbjudare.

:crazy: )

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste också ha med dokumentation som bevisar släktskapet t.ex. Husboken översatt till engelska om de båda finns i den. När det finns en Thai i Hushåller skall också båda stå som inbjudare och båda skall ha med samtliga dokument.

Ni kan också ansöka om D-visum och då kan hon stanna upp till 1 år och/eller komma flera gånger under den tiden.

Lasse

www.thai-scan.com

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Du måste också ha med dokumentation som bevisar släktskapet t.ex. Husboken översatt till engelska om de båda finns i den. När det finns en Thai i Hushåller skall också båda stå som inbjudare och båda skall ha med samtliga dokument.

Ni kan också ansöka om D-visum och då kan hon stanna upp till 1 år och/eller komma flera gånger under den tiden.

Lasse

www.thai-scan.com

Om den som är thai också är svensk (dvs dubbelt medborgarskap) försvinner det kravet antar jag?

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste också ha med dokumentation som bevisar släktskapet t.ex. Husboken översatt till engelska om de båda finns i den. När det finns en Thai i Hushåller skall också båda stå som inbjudare och båda skall ha med samtliga dokument.

Ni kan också ansöka om D-visum och då kan hon stanna upp till 1 år och/eller komma flera gånger under den tiden.

Lasse

www.thai-scan.com

När en av tjejens bekanta bjöd in sin syster nyligen behövdes det ingen översättning av husboken.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av dokumentation om släktskapet behövs, det är i praktiken ett krav från ambassaden. Annars skulle vem som helst bjuda in vem som helst bara med påståendet att man är släkt.

/Lasse

www.thai-scan.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med översättning av husboken för att styrka släktskapet kan vara lite luddigt beroende på humöret hos ansökningscentrat men normalt ska handlingen vara översatt till engelska eller svenska.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ursäkta OT men vad är det det står under din AIK avatar? Firman Boys.. vad är det, har ni bildat ett bolag? By the way, grattis till en fin slutspurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta OT men vad är det det står under din AIK avatar? Firman Boys.. vad är det, har ni bildat ett bolag? By the way, grattis till en fin slutspurt.

Det är dom som avreagerar sig på oskyldiga soptunnor på stan :rotfl: //Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det är dom som avreagerar sig på oskyldiga soptunnor på stan :rotfl: //Hn

Jaså, nej det var nog vad de kallar julgranar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dom som avreagerar sig på oskyldiga soptunnor på stan :rotfl: //Hn

Ja det är nog deras oskyldigaste nöje, dom finner det interessant att

slå ner vem som helst som råkar komma i deras väg med.

En av orsakerna till att man inte kan ta med familjen och gå på

fotboll.

Finns bara en benämning... fega arschlen

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja det är nog deras oskyldigaste nöje, dom finner det interessant att

slå ner vem som helst som råkar komma i deras väg med.

En av orsakerna till att man inte kan ta med familjen och gå på

fotboll.

Finns bara en benämning... fega arschlen

Och då uppstår en fråga, varför är det viktigt att visa upp det på ett forum om Thailand. Jag trodde dessutom att fenomenet i sin "bästa form" skötte det utan att blanda in "civila" och att en "grabb" skulle lägga in en sådan avatar här. verkar nästan osannolikt men ts har kanske en bra förklaring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte viktigt för fem öre och ibland blir det inte som man tänkt sig. Nog om min avatar. Back to topic...

Ändrades av McTwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär väl lösa sig det där med visum för svärmor, liksom det gjort vid alla andra likande ärenden. All info finns ju trots allt på MIG:s sida. Känns bara som att motivationen att ännu en gång sätta ihop ett paket med papper är på ganska låg nivå, men det är väl bara att ta tag i för mrs mctwists skull.

Ändrades av McTwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då var alla papper klara och inlämnade. Men dom på VFS har ju inte en siffra rätt. Bara för att vi hade fyllt i blanketterna via datorn så fick man av ngn anledning inte fylla i uppgifen om för vilken tid visumet skall gälla för hand. Och så skulle den tydligen vara signerad också. Så vi var tvugna att fylla i denna uppgift via datorn, printa ut, signera, scanna in och maila dokumentet till dom. Det var ngt annat papper som vi fyllt i enligt konstens alla regler som vi också var tvugna att maila till dom. Vad är det för muppar som sitter på det där stället? Noll koll! Verkar som att deras "regler" ändras lite dag för dag beroende på vem som är i tjänst för dagen.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du träffat VFS när de är i högform.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Då var alla papper klara och inlämnade. Men dom på VFS har ju inte en siffra rätt. Bara för att vi hade fyllt i blanketterna via datorn så fick man av ngn anledning inte fylla i uppgifen om för vilken tid visumet skall gälla för hand. Och så skulle den tydligen vara signerad också. Så vi var tvugna att fylla i denna uppgift via datorn, printa ut, signera, scanna in och maila dokumentet till dom. Det var ngt annat papper som vi fyllt i enligt konstens alla regler som vi också var tvugna att maila till dom. Vad är det för muppar som sitter på det där stället? Noll koll! Verkar som att deras "regler" ändras lite dag för dag beroende på vem som är i tjänst för dagen.

Vad är det VFS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag inkräktar i denna tråd. Gäller inte visa till svärmor utan visa till hustrun...

Nästa år i juli skall vi på min dotters bröllop i Sverige. Bröllopet är i juli, så vi har planerat en månads vistelse i Sverige 1/7 till 1/8 2013

Nu till min kluriga fråga.

Mitt pass går ut 20/2 2013, så jag måste ner till BKK innan dess.

Visum till hustrun kan inte sökas tidigare än 90 dagar före planerad resa, dvs tidigast 1/4 2013.

Nu bor vi i Chiang Mai, och det är en lång tripp till BKK.

Hur kan vi fixa bägge ärendena vid samma tidpunkt, dvs senast 20/2 2013 , då mitt pass måste förnyas.

Kan vi söka visum med planerad ankomst till Schengen 20/5 2013 och avresa 1/8 2013, visa flygbokning med dessa datum.

Sedan i skarpt läge åka som vi tänkt, dvs 1/7 2013 , och avresa 1/8 2013.

Vad säger ni..

Link to comment
Dela på andra sajter

Planerad ankomst. Det var något nytt.

I ansökan ska anges den tid som man villa att visumet ska gälla. Dock högst 90 dagar. Flygbokningen och försäkringen ska följa den sökta visumtiden.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser i ansökan... planerat

ankomstdatum,,,, kan du kolla detta...

och min fråga var inte standardsvar ...utan tips,,,,

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Planerad ankomst. Det var något nytt.

I ansökan ska anges den tid som man villa att visumet ska gälla. Dock högst 90 dagar. Flygbokningen och försäkringen ska följa den sökta visumtiden.

Mvh Thaikonsult

ok jag förstår,,,,, ni hänvisar till reglementen,,,,,, om jag nu är kund hos er...hur kan ni hjälpa mig...
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...