Jump to content
IGNORERAD

Gå dig i form!


acdc

Recommended Posts

Att vara ute och vandra i naturen eller på mindre trafikerade vägar har gett mig väldigt mycket i form av bättre kondition viktminskning mer energi och många naturupplevelser. Man ska kanske inte i första hand sträva efter att rasa i vikt, när konditionen och uthålligheten blir bättre så kommer allt annat per automatik.

Gawars förslag om en viktminsknings tävling med att väga sig var en bra ide, men jag tror att man kan ha

hur många kilometer har du gått denna vecka kan vara något, har man väl kommit igång så lovar jag att det blir som ett gift, kroppen vill bara ut och vandra.

Det finns säkert dom som nöjer sig med att träna högerarmen, och säkert dom som tänker på sin hälsa speciellt när det är svårt för en del med sjukförsäkring här i Thailand.

Att vara ute och vandra flera gånger i veckan tycker jag är en bra sjukförsäkring och den är gratis med.

Hälsningar

Har snott lite text från nätet här nedan

Innan du knyter skorna och ger dig av finns det några saker att tänka på. För det första gör du bäst i att inte sätta målet för högt. Börja i liten skala och känn dig duktig och nöjd när du klarar av det du har föresatt dig. För otränade duger det gott med två kilometer ett par gånger i veckan. När du sedan fått in vanan kan du successivt öka på både distans och fart.

Se också till att gå i en sådan takt att det känns lätt ansträngande, har du någon att promenera tillsammans med ska ni kunna prata samtidigt som ni går.Sedan gäller det även att variera rundorna,

30–40 minuters rask promenad är vad som krävs för att det ska ge hälsosamma effekter som lägre stressnivå, starkare ben, bättre kondition och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Satsar du på intervallpromenader räcker det med 15–20 minuter per gång, plus uppvärmning.

Att promenera är en billig motionsform,

Promenadvarianter

Långpromenad. I lugn takt.

Tempopromenad. Värm upp med en lugn promenad i cirka 10 minuter. Öka sedan takten och gå så snabbt du bara kan i 15-20 minuter. Du ska bli rejält trött. Avsluta med lugnt tempo i 10 minuter.

Intervallpromenad. Variera din fart under promenaden. Exempelvis en minut i snabbt tempo, gärna uppför en backe, och sedan lugnt nästa minut. Titta dig runt i naturen för att hitta variation, kanske kan du ta en avstickare in i en skog?

Gåteknik

Sträck på dig och håll upp bröstet. När du sträcker på dig dras skuldrorna bakåt och du balanserar din överkropp bättre.

Utnyttja hela steget, skjut ifrån kraftfullt vid varje steg. Gå avspänt. Rörelsen ska kännas lätt, inga strama och stretande muskler som hindrar steglängden.

Skjut fram höftpartiet. Tänk framför allt på detta när du ökar tempot och går fortare.

Använd hela foten. Rulla fram längs hela fotbladet. Skjut ifrån underlaget med vikten något mer på insidan av foten.

Använd armarna. Böj armarna 90 grader i armbågen och låt dem pendla längs med kroppens sidor.

Källa: Gåing av Katarina Woxnerud

Link to comment
Dela på andra sajter

Gåteknik

Sträck på dig och håll upp bröstet. När du sträcker på dig dras skuldrorna bakåt och du balanserar din överkropp bättre.

Utnyttja hela steget, skjut ifrån kraftfullt vid varje steg. Gå avspänt. Rörelsen ska kännas lätt, inga strama och stretande muskler som hindrar steglängden.

Skjut fram höftpartiet. Tänk framför allt på detta när du ökar tempot och går fortare.

Använd hela foten. Rulla fram längs hela fotbladet. Skjut ifrån underlaget med vikten något mer på insidan av foten.

Använd armarna. Böj armarna 90 grader i armbågen och låt dem pendla längs med kroppens sidor.

Källa: Gåing av Katarina Woxnerud

Verkar vara alltför avanserat för mig. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat!!

Om promenader är så himla sunda som alla påstår, så skulle ju brevbäraren praktiskt taget vara odödlig.

Valen simmar hela dagarna och äter bara fisk, och den är tjock som fan!

Kaninen springer och hoppar hela dagarna, men lever max 5 år.

Sköldpaddan springer inte, hoppar inte, kommer alltid sist, rör sig nästan inte och lever i 150 år, så för fan...Slappna av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Promenerar 4,5-5km varje vardagsmorgon sedan början av 2007. Sommar som vinter, oavsett väder. Starkt vanebildande. Fick med grannen för tre år sedan, avmarsch prick 06.00 utanför huset måndag till fredag.

Vår VD klagade på mig efter några månader, jag var allför pigg när jag kom till jobbet :-) Man är ju syresatt, i full form och arbetskamraterna verkar lite sega..

Tänker fortsätta med morgonpromenader så länge som möjligt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Promenera är bra. Har haft sådana perioder och kondisen kommer och vikten rasar. Fick skavsår och lade av. Vikten kom tillbaka :-(. Så det gäller att inte ge upp. Funderar på att skaffa gåstavar men det känns lite som början till slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon rapport om benskörhet.

Botas icke med promenad.

Endast stötarna kroppen utsätts vid jogging mot verkar benskörhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ordination efter operationen.

Start den 17/9.

2 lätta promenader om dagen.

Tisd & Torsd rehab.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att gå med stavar? Är det så mycket bättre som man hör/läser?

Jag har 7 veckor kvar i lastbilen nu, sen jävla ska det vandras å tränas i Pattis... Och dricka mycket vatten å lite alkohol!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon rapport om benskörhet.

Botas icke med promenad.

Endast stötarna kroppen utsätts vid jogging mot verkar benskörhet.

En halvtimmes promenad tre till fyra gånger i veckan kan räcka för att göra skelettet hållbart.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Benskorhet/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att gå med stavar? Är det så mycket bättre som man hör/läser?

Jag har 7 veckor kvar i lastbilen nu, sen jävla ska det vandras å tränas i Pattis... Och dricka mycket vatten å lite alkohol!

Stavgång tycker jag ser töntigt ut men det ska väl vara lite mer effektivt men det är ju bara att öka distansen ett par kilometer så har man samma effekt.

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Stavgång tycker jag ser töntigt ut men det ska väl vara lite mer effektivt men det är ju bara att öka distansen ett par kilometer så har man samma effekt.

Hälsningar

Japp ser jävligt löjligt ut.. Men hört att de ger uppåt 50% mer effekt... Men jag kommer nog försöka köra lite löpband istället.. Och sen promenera när det inte är för varmt ute :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...