Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

Trenden har varit tydlig i ett par år, från toppåret 2008 med nästan 400 000 svenskar till Thailand så har siffrorna sjunkit stadigt till 293 000 år 2011 ifall jag minns siffrorna från Immigration korrekt.

Det finns nog många orsaker till detta, jag skulle vilja säga att Thailändarnas egen girighet på turistorterna är en bidragande orsak, det är inte direkt billigt för ett barnfamilj att spendera 14 dagar på en thailändsk turistort längre. Lägger man sen till den i mitt tycke ibland hotfulla stämningen med tuk-tuk förare, jetskiuthyrare och andra som ska ockra med polisens goda minne så kan det snabbt gå utför.

Frågan är om TAT och myndigheterna inser detta och göt något åt det eller släpper skandinavien för att få in fler ryssar, indier och kineser istället?

Men snälla, posta inte siffror och statistik utan källhänvisning...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok hade varit intressant och se siffrorna.

Enligt Departement of turism så besökte 387281 Svenskar Thailand 2012 en ganska kraftig ökning från 2011.

 

Har precis flyttat så skrivare/scannern ligger nedpackad. Får se om jag kopplar upp det imorgon eller på måndag.

 

Men här kan du hitta siffrorna 

 

http://www.tourism.go.th/tourism/th/home/tourism.php

 

Välj 2012 och January-December på excelbladet

 

Sweden 350 565 arrivals 2012 (Jan-dec) 373 856 arrivals 2011 (Jan-dec) och det blir en minskning med 6.23% 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig i att man har en förmåga att överskatta turismens betydelse, för dom flesta Thailändare betyder den i princip ingenting.

Mvh Isan Lover

För alla Thailändare som har sin inkomst från turistindustrin betyder den allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis flyttat så skrivare/scannern ligger nedpackad. Får se om jag kopplar upp det imorgon eller på måndag.

 

Men här kan du hitta siffrorna 

 

http://www.tourism.go.th/tourism/th/home/tourism.php

 

Välj 2012 och January-December på excelbladet

 

Sweden 350 565 arrivals 2012 (Jan-dec) 373 856 arrivals 2011 (Jan-dec) och det blir en minskning med 6.23% 

 

 

Denna sidan har högre siffror för Sverige, men skit samma.

 

http://61.19.236.137/tourism/th/home/download_list.php?gid=1&v=&y=2012

 

 

 

Så siffrorna du publicera tidigare stämmer alltså inte?

 

 

"Trenden har varit tydlig i ett par år, från toppåret 2008 med nästan 400 000 svenskar till Thailand så har siffrorna sjunkit stadigt till 293 000 år 2011 ifall jag minns siffrorna från Immigration korrekt."

 

 

 

Hur har du fåt fram en 25 % minskning?

 

 

 

 

 

"Hittade ett dokument som visserligen bara visar 2009-2010 års siffror. Dessa skall vara baserade på Immigrations siffror. Har 2011 år siffror också men det dokumentet ligger i Bangkok men jag är ganska säker på att siffran för 2011 hamnade under 300 000. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på."

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna sidan har högre siffror för Sverige, men skit samma.

 

http://61.19.236.137/tourism/th/home/download_list.php?gid=1&v=&y=2012

 

 

 

Så siffrorna du publicera tidigare stämmer alltså inte?

 

 

"Trenden har varit tydlig i ett par år, från toppåret 2008 med nästan 400 000 svenskar till Thailand så har siffrorna sjunkit stadigt till 293 000 år 2011 ifall jag minns siffrorna från Immigration korrekt."

 

 

 

Hur har du fåt fram en 25 % minskning?

 

 

 

 

 

"Hittade ett dokument som visserligen bara visar 2009-2010 års siffror. Dessa skall vara baserade på Immigrations siffror. Har 2011 år siffror också men det dokumentet ligger i Bangkok men jag är ganska säker på att siffran för 2011 hamnade under 300 000. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på."

 

Skrev ju att jag inte mindes det hela hela och inte hade tillgång till statistiken. Men om du scrollar vidare i dokumenten så ser du att 2008 var peaken i arrivals med nära 400 000 från Sverige och sedan dess har det gått nedåt för varje år-eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För alla Thailändare som har sin inkomst från turistindustrin betyder den allt.

 

Med risk för att forumets bitterfittor ska gå bananas eftersom jag inte har tillgång till statisktiken just nu och inte tänker ägna timmar åt att leta fram den heller så är turismindustrin en mycket stor arbetsgivare i Thailand med mellan 15-20% sysselatta inom den sektorn.

 

Nej, jag har ingen länk och kommer att skita i att leta efter den!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ju att jag inte mindes det hela hela och inte hade tillgång till statistiken. Men om du scrollar vidare i dokumenten så ser du att 2008 var peaken i arrivals med nära 400 000 från Sverige och sedan dess har det gått nedåt för varje år-eller hur?

 

Det har gått ner och det har gått upp.

2008-2009  - 10,7%

2009-2010  +1,25 %

2010-2011 + 5,25 %

2011-2012  -6,23 %

Man måste komma ihåg att Sverige har flest resenärer till Thailand per capita(bortsett från grannländer) så att det kan bli minskningar ibland är kanske inte så konstigt,

Men några 25 % minskning är det inte fråga om eller hur?

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått ner och det har gått upp.

2008-2009  - 10,7%

2009-2010  +1,25 %

2010-2011 + 5,25 %

2011-2012  -6,23 %

Man måste komma ihåg att Sverige har flest resenärer till Thailand per capita(bortsett från grannländer) så att det kan bli minskningar ibland är kanske inte så konstigt,

Men några 25 % minskning är det inte fråga om eller hur?

 

Suck, som jag skrev i ursprungsposten hade jag inte tillgång till siffrorna just då. Det börja fanimej bli dags att lämna in för gott på det här forat...

 

Men sett över de tiden sedan 2008, har antalet Svenskar ökat eller minskat i Thailand enligt dig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara som så att folk fortfarande åker till Thailand, men att det blir mer och mer ett snabbt stopp innan vidare färd till nåt grannland.   Dvs, fortfarande många som åker dit, men stannar kortare tid, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minskat, vad jag reagera på var ditt bergsäkra uttryck om en 25 % minskning

.

. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på."

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara som så att folk fortfarande åker till Thailand, men att det blir mer och mer ett snabbt stopp innan vidare färd till nåt grannland.   Dvs, fortfarande många som åker dit, men stannar kortare tid, typ...

 

Det finns en norm från WTO(?) som säger att du endast räknas som turist om du stannar minst 24 timmar. Den bifogade statistiken ska alltså bara visa VOA och turistvisum en inte student, business visa och liknande.

 

Men jag tycker att trenden är tydlig, svenska turister överger Thailand för andra resmål.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Minskat, vad jag reagera på var ditt bergsäkra uttryck om en 25 % minskning

.

 

...och hade du läst et par rader ovanför så hade du sett att jag inte hade tillgång till den exakta statistiken och därför borde du inte tagit min uppgift som "bergsäker" eller hur?

 

Kommer givetvis i fortsättningen bara komma med uppgifter som är huggna i sten och verifierade av notarius publicus då jag trodde i min enfald att det här var ett diskussionsforum om Thailand och inte en hemvist för bönräknare...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara som så att folk fortfarande åker till Thailand, men att det blir mer och mer ett snabbt stopp innan vidare färd till nåt grannland.   Dvs, fortfarande många som åker dit, men stannar kortare tid, typ...
Jag är rätt säker på att det är fler som stannar längre - typ 1mån-2-3-4-5-år. Att dom som kör kortare resor minskar köper jag. Men i slutändan måste det ju vara antalet spenderade baht som räknas .antalet resenärer är ju egentligen helt oineressant. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...