Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

Thailand – inte lika poppis som förut

Andra resmål lockar mer

Håller vi på att tröttna på semesterfavoriten Thailand?

Researrangörerna har svårt att sälja, och drar ner på antalet resor.

I år vill vi i stället till Karibien.

Thailand tappar för första gången på många år i populäritet bland svenska charterturister.

Fram tills nu har antalet resenärer till Thailand ökat stadig varje år, men i år verkar det som att trenden kommer att brytas.

I stället är det de karibiska öarna som lockar många.

En av anledningarna är att den svenska kronan är stark, vilket gör det förhållandevis billigt för oss svenskar att resa till andra sidan Atlanten.

Karibien – nya Thailand

– Svensken är som en levande Forexbutik. Vi har väldigt bra koll på valutan. Kronförstärkningar skapar en generell reslust och många drömmer sig tillbaka tjugo år då vi kunde vara som kungar vart än vi åkte, säger Lottie Knutson på Fritidsresor till DN.

– Vi ser ett ökat intresse för Karibien, konstaterar även Magdalena Öhrn på Ving.

Båda arrangörerna har dragit ner på antalet resor till Thailand i år och satsar i stället på Karibien och klassikern Kanarieöarna.

Källa Aftonbladet

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Trenden har varit tydlig i ett par år, från toppåret 2008 med nästan 400 000 svenskar till Thailand så har siffrorna sjunkit stadigt till 293 000 år 2011 ifall jag minns siffrorna från Immigration korrekt.

Det finns nog många orsaker till detta, jag skulle vilja säga att Thailändarnas egen girighet på turistorterna är en bidragande orsak, det är inte direkt billigt för ett barnfamilj att spendera 14 dagar på en thailändsk turistort längre. Lägger man sen till den i mitt tycke ibland hotfulla stämningen med tuk-tuk förare, jetskiuthyrare och andra som ska ockra med polisens goda minne så kan det snabbt gå utför.

Frågan är om TAT och myndigheterna inser detta och göt något åt det eller släpper skandinavien för att få in fler ryssar, indier och kineser istället?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trenden har varit tydlig i ett par år, från toppåret 2008 med nästan 400 000 svenskar till Thailand så har siffrorna sjunkit stadigt till 293 000 år 2011 ifall jag minns siffrorna från Immigration korrekt.

Det finns nog många orsaker till detta, jag skulle vilja säga att Thailändarnas egen girighet på turistorterna är en bidragande orsak, det är inte direkt billigt för ett barnfamilj att spendera 14 dagar på en thailändsk turistort längre. Lägger man sen till den i mitt tycke ibland hotfulla stämningen med tuk-tuk förare, jetskiuthyrare och andra som ska ockra med polisens goda minne så kan det snabbt gå utför.

Frågan är om TAT och myndigheterna inser detta och göt något åt det eller släpper skandinavien för att få in fler ryssar, indier och kineser istället?

Utvecklingen i Pattaya/Jomtien tyder på det senare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge turismen ökar tror jag inte att myndigheterna tar så allvarligt på några uteblivna svenskar. Som dessutom klassas som "dåliga turister". En japan gör av med ungefär dubbelt så mycket om dan som en svensk. M.a.o. en "bra turist".

post-5577-0-49692800-1346820065.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge turismen ökar tror jag inte att myndigheterna tar så allvarligt på några uteblivna svenskar. Som dessutom klassas som "dåliga turister". En japan gör av med ungefär dubbelt så mycket om dan som en svensk. M.a.o. en "bra turist".

post-5577-0-49692800-1346820065.jpg

Ryssar, Indier lär inte komma ned alltför feta plånböcker, heller.

Enligt en rapport från Phuket är Ryssarna väldigt snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så TOT och Yinglucks plan att öka turismen till 2 trillioner kommer dom att få svettas för att uppnå.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Men maichai har rätt. Giriga thaiare som gör allt för att blåsa godtrogna svenskar gör att dom väljer andra resmål. Jag gissar på minst 20 % tapp denna vinter. Vad en svenska hatar är att bli generallurad. För en thaiare inga problem. Svenskar talar med varandra och när detta händer så blir dom mycket förgrymmade och väljer ett annat resmål. Phuket är ett riktigt typexempel som maichai skriver. Jag förstår att inte Thailand bryr sig för vi är en så liten grupp runt 300'. Thaiarna siktar på andra länder som alla skriver.

Synd att det sker. Men vi turister har väldigt mycket att skylla oss själva tyvärr.

ps en anekdot. Hade en kamrat som just kommit hem. På hotellet han bodde på undrade managern på slutet varför han inte satt på hotellet och drack chang. Min kamrat svarade. Hos dig kostar en chang 150bath. Utanför kostar samma 50 bath. Det förstod inte managern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utvecklingen i Pattaya/Jomtien tyder på det senare.

Jag är rädd för det också, snart ser vi 30-våningshotell, konstgjorda "Amusement parks" och en skövlad natur på exempelvis Koh Samui. Alltför att tillfredsställa de"nya" turisterna från Kina, Ryssland och Indien/mellanöstern.

Pattaya är tyvärr en föregångare även i detta avseende...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rädd för det också, snart ser vi 30-våningshotell, konstgjorda "Amusement parks" och en skövlad natur på exempelvis Koh Samui. Alltför att tillfredsställa de"nya" turisterna från Kina, Ryssland och Indien/mellanöstern.

Pattaya är tyvärr en föregångare även i detta avseende...

Jag har ingen kunskap om hur det verkligen förhåller sej med den ryska etableringen i Pattaya, men på de senaste två åren har det skett en "explosion" av det ryska alfabetet i stadsbilden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex.på flygplatsen Utapao,där är texterna på thai,engelska och ryska :ahh:

Och på många ställen i Pattis endast ryska.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att även en ryss kan drabbas av gula febern och satsar sina pengar på en bar i Pattaya, allt för att kunna vara kvar i Thailand. Som så många andra falanger gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilket som kom först? Skylten med annat språk eller turisten ifrån annat land?

Ja, det kan man ju fundera över, men med tanke på hur knackigt thailändarna har det med att klara av en engelsk text, så är det väl inte helt osannolikt att där har varit en ryss inblandad för att fixa den ryska texten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att även en ryss kan drabbas av gula febern och satsar sina pengar på en bar i Pattaya, allt för att kunna vara kvar i Thailand. Som så många andra falanger gjort.

Den bild jag har, är att det ryska turistinslaget är betydligt större på dagtid i varuhusen än i barerna nattetid.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inte stött på så många ryssar i Los, beroende på att jag har tillbringat mesta tiden uppe i Issan. Jag undrar vad det är som är så hemskt med ryssarna ? Är dom otrevliga,

våldsamma eller någonting annat ?

Dom ryssar jag stöter på med jämna mellanrum på jobbet, tycker jag är bra människor.

Ändrades av genesis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tex.på flygplatsen Utapao,där är texterna på thai,engelska och ryska :ahh:

Ja inte så konstigt ,ryssarna har chartertrafik dit ,kom ihåg för många år sedan köpte en sista minuten på en charter kärra mellanlanda i ngt arabland och kan du tänka fanns massa skyltar på svenska där he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inte stött på så många ryssar i Los, beroende på att jag har tillbringat mesta tiden uppe i Issan. Jag undrar vad det är som är så hemskt med ryssarna ? Är dom otrevliga,

våldsamma eller någonting annat ?

Dom ryssar jag stöter på med jämna mellanrum på jobbet, tycker jag är bra människor.

Vem har sagt att ryssarna är hemska?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge turismen ökar tror jag inte att myndigheterna tar så allvarligt på några uteblivna svenskar. Som dessutom klassas som "dåliga turister". En japan gör av med ungefär dubbelt så mycket om dan som en svensk. M.a.o. en "bra turist".

post-5577-0-49692800-1346820065.jpg

För några år sedan läste jag statistik från den thailändska turistmyndigheten som visade att svenskar gjorde av med minst pengar per dag. Däremot stannade svenskarna längst period, cirka 15 dagar i genomsnitt. De som spenderade mest kom från Bangladesh men stannade i genomsnitt bara fem dagar. Svenskar lade även minst pengar på boende men mest krut på nattliv. En enkel och helt ovetenskaplig undersökning visar då på att svenskarna stödjer den lokala ekonomin eftersom vi tenderar att inte bo på stora internationella hotell utan istället stödjer mindre enskilda företag som små hotell och barer.

Hur en seriös ekonomisk undersökning ser ut vet jag inte men antar att berörda myndigheter lagt en hel del energi på att räkna ut exakt hur saker och ting förhåller sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att ryssarna är hemska?

Jag får den känslan , att många tycker att ryssarna invaderar tex Pattaya och att det är lite läskigt. Men jag kanske har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inte stött på så många ryssar i Los, beroende på att jag har tillbringat mesta tiden uppe i Issan. Jag undrar vad det är som är så hemskt med ryssarna ? Är dom otrevliga,

våldsamma eller någonting annat ?

Dom ryssar jag stöter på med jämna mellanrum på jobbet, tycker jag är bra människor.

Dom är otrevliga, våldsamma och riktigt dumsnåla... Smiter från 10 bath taxi t.ex och skiter i att betala 5 bath för toabesök.. Smågrejer men folk blir ju irriterade.

Och dom har nästan alltid med sig flickvänner vilket inte imponerar på thaidamer ;)...

Och personligen har jag aldrig gillat ryssar å kommer aldrig att göra..

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan läste jag statistik från den thailändska turistmyndigheten som visade att svenskar gjorde av med minst pengar per dag. Däremot stannade svenskarna längst period, cirka 15 dagar i genomsnitt. De som spenderade mest kom från Bangladesh men stannade i genomsnitt bara fem dagar. Svenskar lade även minst pengar på boende men mest krut på nattliv. En enkel och helt ovetenskaplig undersökning visar då på att svenskarna stödjer den lokala ekonomin eftersom vi tenderar att inte bo på stora internationella hotell utan istället stödjer mindre enskilda företag som små hotell och barer.

Hur en seriös ekonomisk undersökning ser ut vet jag inte men antar att berörda myndigheter lagt en hel del energi på att räkna ut exakt hur saker och ting förhåller sig.

När det gäller Bangladeshier så är det väl mest medicinsk turism till Thailand, då kan det ju snabbt rulla iväg pengar under en kort period.

Men svensken ses ofta som kiinyao, billiga hotell, billiga barer, billiga restauranger och billiga frun.r.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag inte bara att det har att göra med attityden hos ryssar thailändare mm helt enkelt vill folk se något annat på semester och valet har kommit till något annat land

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är otrevliga, våldsamma och riktigt dumsnåla... Smiter från 10 bath taxi t.ex och skiter i att betala 5 bath för toabesök.. Smågrejer men folk blir ju irriterade.

Och dom har nästan alltid med sig flickvänner vilket inte imponerar på thaidamer :wink:...

Och personligen har jag aldrig gillat ryssar å kommer aldrig att göra..

Du borde tacka dom för att dom tar med egna flickvänner. Det blir ju fler över till dig. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde tacka dom för att dom tar med egna flickvänner. Det blir ju fler över till dig. :thumbsup:

Ja visst e de så... Men thaidamerna blir inte impade... För min del e de bara bra att dom håller sig för sig själva :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...