Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror du någon ute i byn i Nakhon Nowhere har pengar så att de kan betala för ett falanghus?

Tur man lärt sig grundregel nr 1. Investera inte mer än du kan förlora!

Säg inte det till min kompis han har ett hus på Phuket som han vill ha 40 mil. THB för.

Hysteriska priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får Yingluck och PTP fortsätta att ruinera landet så kommer THB att sjunka, så det kanske jämnar ut sig.

Då blir det så billigt för kineser, indier och ryssar att de översvämmar Thailand och priserna på turistorterna höjs till aldrig skådade nivåer.

Då säljer vi våra hus till astronomiska summor och får en behaglig ålderdom i lågprislandet Sverige :crazy:

Tror du någon ute i byn i Nakhon Nowhere har pengar så att de kan betala för ett falanghus?

Tur man lärt sig grundregel nr 1. Investera inte mer än du kan förlora!

Så du menar att det enda som inte blir dyrare skulle vara hus. Om löner och material blir dyrare hur kan då husen ligga kvar i pris? Att man sedan inte ska investera mer än man har råd att förlora är väl en självklarhet och gäller väl i alla lägen, inte bara i Thailand

Om ett land devalverar blir det billigare för folk utifrån att köpa saker i landet. De får helt enkelt mera Bath för dollar, euro, kronor.

Vill du ha astronomiska summor för huset av en thailändare uppe i Nakhorn Nowhere innebär det att han får betala mycket mer pengar eftersom hans pengar tappat i värde. Tappar du dessutom pengar när du tar ut pengarna till Sverige blir det en riktig förlustaffär. Vanliga thailändarna betalar knappast astronomiska summor när allt har blivit dyrare men de inte fått mer i plånboken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg inte det till min kompis han har ett hus på Phuket som han vill ha 40 mil. THB för.

Hysteriska priser.

Devalverar landet blir det ju billigare för utlänningar att köpa med utländsk valuta. På turistorterna kommer väl nyrika kineser, indier och ryssar att handla som aldrig förr. Men kommer fastigheter utanför turistorterna att öka i pris? Vanliga thailändare kommer att få det sämre med en devalvering, det är väl inget konstigt med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Devalverar landet blir det ju billigare för utlänningar att köpa med utländsk valuta. På turistorterna kommer väl nyrika kineser, indier och ryssar att handla som aldrig förr. Men kommer fastigheter utanför turistorterna att öka i pris? Vanliga thailändare kommer att få det sämre med en devalvering, det är väl inget konstigt med det?

Men får PTP fortsätta sin populistiska politik så kommer THB att sjunka utan att Thailändska Riksbanken devalverar.

Det är klart att importerade varor och olja och bensin blir dyrare vid en devalvering.

Jag skulle aldrig investera pengar på ett hus på någon dyr semesterort, mitt hus på 116 kvm, kommer att hamna på 180.000 sek.klappat och klart, inklusive borrad brunn och indraget vatten.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett land devalverar blir det billigare för folk utifrån att köpa saker i landet. De får helt enkelt mera Bath för dollar, euro, kronor.

Vill du ha astronomiska summor för huset av en thailändare uppe i Nakhorn Nowhere innebär det att han får betala mycket mer pengar eftersom hans pengar tappat i värde. Tappar du dessutom pengar när du tar ut pengarna till Sverige blir det en riktig förlustaffär. Vanliga thailändarna betalar knappast astronomiska summor när allt har blivit dyrare men de inte fått mer i plånboken.

Nakhorn Nowhere är väl ingen turistort. Att inte huspriserna skulle stiga i den omfattningen på landet kan jag väl hålla med om. Men om turistorterna blir så populära så att priserna stiger där så måste väl rimligtvis priserna på husen stiga där också. Pattaya får väl ändå räknas till en av turistorterna. Och att föra ut pengarna till annat land som har fått starkare valuta (med facit i handen har väl Svenska kronan minskat i värde mot den Thailändska de senaste 5-6 åren) finns väl ingen anledning. Som jag ser det så kan jag ex sälja mina hus till ett lägre värde i Baht idag och ändå få pengarna tillbaka om jag skulle välja att föra ut dom till Sverige. Sedan är det väl heller inte tänkt att de fattiga risodlarna ska flytta till turistorterna och köpa hus, där finns väl tillräckligt med penningstinna turister som presumtiva köpare. Jag tror på en fortsatt utveckling i Asien och har svårt att tänka mig att vi kommer tillbaks till en växlingskurs på 5,50-5,75 Baht för en Svensk krona.

Dom som sedan sätter sig i Nakhorn Nowhere har säkert inte gjort det som en penning placering utan gör det av andra orsaker.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är det först nu dom har märkt att jag missat den årliga semestern?

Fast man behöver ju inte göra ett helt reportage om det in tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nakhorn Nowhere är väl ingen turistort. Att inte huspriserna skulle stiga i den omfattningen på landet kan jag väl hålla med om. Men om turistorterna blir så populära så att priserna stiger där så måste väl rimligtvis priserna på husen stiga där också. Pattaya får väl ändå räknas till en av turistorterna. Och att föra ut pengarna till annat land som har fått starkare valuta (med facit i handen har väl Svenska kronan minskat i värde mot den Thailändska de senaste 5-6 åren) finns väl ingen anledning. Som jag ser det så kan jag ex sälja mina hus till ett lägre värde i Baht idag och ändå få pengarna tillbaka om jag skulle välja att föra ut dom till Sverige. Sedan är det väl heller inte tänkt att de fattiga risodlarna ska flytta till turistorterna och köpa hus, där finns väl tillräckligt med penningstinna turister som presumtiva köpare. Jag tror på en fortsatt utveckling i Asien och har svårt att tänka mig att vi kommer tillbaks till en växlingskurs på 5,50-5,75 Baht för en Svensk krona.

Dom som sedan sätter sig i Nakhorn Nowhere har säkert inte gjort det som en penning placering utan gör det av andra orsaker.

mvh

Jag tolkade ditt inlägg att du skulle leva på pengarna i lågprislandet Sverige.

Då säljer vi våra hus till astronomiska summor och får en behaglig ålderdom i lågprislandet Sverige :crazy:

Jag tog det utifrån min situation där vi har hus ute på vischan, därutav Nakorn Nowhere. Så vi pratar om lite olika förutsättningar ifall du pratar om investeringar i en turistort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men får PTP fortsätta sin populistiska politik så kommer THB att sjunka utan att Thailändska Riksbanken devalverar.

Det är klart att importerade varor och olja och bensin blir dyrare vid en devalvering.

Jag skulle aldrig investera pengar på ett hus på någon dyr semesterort, mitt hus på 116 kvm, kommer att hamna på 180.000 sek.klappat och klart, inklusive borrad brunn och indraget vatten.

I princip för det ju med sig samma sak en devalvering och en försämrad valuta. Tyckte att det var enklare att skriva devalvera i stället för att skriva devalvera/svagare valuta, vilket jag tänkte göra först. Skillnaden är väl att en försvagad valuta oftast kan återhämtar sig snabbare än vad en devalvering gör.

Det låter vettigt med ett hus för 180 000. Vi betalade mindre, men det var en del år sedan och allt byggmaterial mm. har ökat i pris så idag hade vi hamnat i samma prisspann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade ditt inlägg att du skulle leva på pengarna i lågprislandet Sverige.

Jag tog det utifrån min situation där vi har hus ute på vischan, därutav Nakorn Nowhere. Så vi pratar om lite olika förutsättningar ifall du pratar om investeringar i en turistort.

Förstå mig rätt, om priserna stiger i Thailand och samtidigt du får färre baht för kronan, då får du mer pengar om du väljer att ta dem till Sverige som blivit ett lågprisland i förhållande till tidigare. Eftersom jag inte har för avsikt att sälja för att flytta till Sverige utan framöver tänker flytta till Nakhorn Nowhere så ser jag även fram emot detta med tillförsikt. :y2:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hittade ett dokument som visserligen bara visar 2009-2010 års siffror. Dessa skall vara baserade på Immigrations siffror. Har 2011 år siffror också men det dokumentet ligger i Bangkok men jag är ganska säker på att siffran för 2011 hamnade under 300 000. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på.

attachicon.gifScan090612_094850.jpg

 

Intressant! Hoppas att du och Aftonbladet kan bevisa detta, ni har ju aldrig fel, allt ni skriver är ju sant! :ahh:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Hoppas att du och Aftonbladet kan bevisa detta, ni har ju aldrig fel, allt ni skriver är ju sant! :ahh:

Har du något som motsäger detta?Som Mai chai säger?

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Hoppas att du och Aftonbladet kan bevisa detta, ni har ju aldrig fel, allt ni skriver är ju sant! :ahh:

 

Skönt att få veta att man personligen tydligen ansvarar för allt som görs och sker på en koncern med drygt 800 anställda... för all framtid verkar det vara  också!

 

Till topic så minskade tourism arrivals från Sverige med ungefär 6 % förra året. Totalt besökte 22 miljoner turister Thailand. Även Finland minskade ungefär lika mycket som Sverige, Danmark ungefär lika som 2011och en liten ökning av Norska turister. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Intressant! Hoppas att du och Aftonbladet kan bevisa detta, ni har ju aldrig fel, allt ni skriver är ju sant! :ahh: Skönt att få veta att man personligen tydligen ansvarar för allt som görs och sker på en koncern med drygt 800 anställda... för all framtid verkar det vara också! Till topic så minskade tourism arrivals från Sverige med ungefär 6 % förra året. Totalt besökte 22 miljoner turister Thailand. Även Finland minskade ungefär lika mycket som Sverige, Danmark ungefär lika som 2011och en liten ökning av Norska turister.
Hur mycket ökade Ryssland, Indien och Kina? Tror det täcker upp det nordeuropeiska tappet. Dessutom resursstarkare turister. Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket ökade Ryssland, Indien och Kina? Tror det täcker upp det nordeuropeiska tappet. Dessutom resursstarkare turister. Med vänlig hälsning,

 

Det är de marknaderna som står för ökningen men slår man ut det och jämför med vad man får in i inkomster så minskar det per person. Mer kvantitet och mindre kvalitet kan man säga.

 

Den stora majoriteten av dessa grupper är inte rika big spenders utan charterturister med både begränsat med tid och pengar. Var i Karon Beach för ett par veckor sedan och där är de lokala thailändarna som driver restauranger och ölbarer mycket missnöjda då ryssarna inte alls spenderar lika mycket pengar "ute" som till exempel skandinaverna gjorde. De köper sina öl på 7-11 och krökar på hotellrummen medan svenskarna gärna hellre drack sina öl på en liten ölbar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få veta att man personligen tydligen ansvarar för allt som görs och sker på en koncern med drygt 800 anställda... för all framtid verkar det vara  också!

 

Till topic så minskade tourism arrivals från Sverige med ungefär 6 % förra året. Totalt besökte 22 miljoner turister Thailand. Även Finland minskade ungefär lika mycket som Sverige, Danmark ungefär lika som 2011och en liten ökning av Norska turister. 

Nån källa på det? :thumbsup:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån källa på det? :thumbsup:

 

Japp, men orkar inte scanna det dokumentet just nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, men orkar inte scanna det dokumentet just nu...

 

Ok hade varit intressant och se siffrorna.

Enligt Departement of turism så besökte 387281 Svenskar Thailand 2012 en ganska kraftig ökning från 2011.

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar en smula på detta med migpolisens uppgifter.

Om någon gör 4 visaruns per år, bli han då 4 besökare/turister?

Skulle ju i så fall bli en icke föraktlig summa "extraturister"!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok hade varit intressant och se siffrorna.

Enligt Departement of turism så besökte 387281 Svenskar Thailand 2012 en ganska kraftig ökning från 2011.

 

 

post-3563-0-74523200-1359783487_thumb.pn

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Hur mycket ökade Ryssland, Indien och Kina? Tror det täcker upp det nordeuropeiska tappet. Dessutom resursstarkare turister. Med vänlig hälsning, Det är de marknaderna som står för ökningen men slår man ut det och jämför med vad man får in i inkomster så minskar det per person. Mer kvantitet och mindre kvalitet kan man säga. Den stora majoriteten av dessa grupper är inte rika big spenders utan charterturister med både begränsat med tid och pengar. Var i Karon Beach för ett par veckor sedan och där är de lokala thailändarna som driver restauranger och ölbarer mycket missnöjda då ryssarna inte alls spenderar lika mycket pengar "ute" som till exempel skandinaverna gjorde. De köper sina öl på 7-11 och krökar på hotellrummen medan svenskarna gärna hellre drack sina öl på en liten ölbar.
OK. Kryllar av busslaster med kineser I Huay Khwang. Verkar inte vara rock bottom I Deras val av hotell och resturanger. 16 busslaster! senast på Nathorn Seafood som närmast är medeldyr eller jämfört med lokala hak dyr. Men det kan väl finnas andra kineser som bussas till billigare ställen. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...