Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

Turismens betydelse för BNP kan man ju dískutera-särskilt med tanke på den stora svarta sektor inom turismen det finns- men en annan stor faktor som turismen bidrar med är ju arbetstillfällen, ganska många miljoner Thai har sin inkomst direkt eller indirekt på grund av turismen. Utan turism eller med kraftigt minskad turism så skulle arbetslösheten i Thailand öka lavinartat.

En viktig faktor som man glömmer är den inhemska turismen och den ökar lavinartad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En viktig faktor som man glömmer är den inhemska turismen och den ökar lavinartad.

Speciellt när det är Songkran i Chiang Mai.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig faktor som man glömmer är den inhemska turismen och den ökar lavinartad.

Jasså, de siffrorna har jag missat. Har du någon länk till dem?

Men thai på semester är mer kiinjao än Svenskar, 8 personer på en pick-up till en nationalpark där de bor i tält/hyddor och har med sig egen mat som de lagar... Ingen direkt ekonomisk guldgruva.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, de siffrorna har jag missat. Har du någon länk till dem?

Men thai på semester är mer kiinjao än Svenskar, 8 personer på en pick-up till en nationalpark där de bor i tält/hyddor och har med sig egen mat som de lagar... Ingen direkt ekonomisk guldgruva.

Först din tidning Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/Thailand/article13598204.ab

http://bangkokinfoblogg.se/resemassa/

Tyvärr så kan jag inte ange min fru som referens som har Universitets examen i Turism vetenskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Först din tidning Aftonbladet.

http://www.aftonblad...icle13598204.ab

http://bangkokinfoblogg.se/resemassa/

Tyvärr så kan jag inte ange min fru som referens som har Universitets examen i Turism vetenskap

Nu är det ju inte "min" tidning men det står att man ska satsa pengar på att öka den inhemska turismen-ingentans står det att den har ökat "lavinartartat" som du hävdar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte "min" tidning men det står att man ska satsa pengar på att öka den inhemska turismen-ingentans står det att den har ökat "lavinartartat" som du hävdar...

Jag är dyslektiker men jag undrar hur är det med din läsförståelse

citerar

Förr satsade Thailand mest på utländska turister men de senaste 10-åren har den inhemska turismen ökar explosionsartat, vilken märktes då många av attraktionerna och resorterna mest verkade inrikta sig på thai. Många thai är även väldigt lokalpatriotiska och vägrar semestra utomlands. “Varför åka någon annanstans när man redan bor i världens bästa land?”

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kan jag inte ange min fru som referens som har Universitets examen i Turism vetenskap

Varför inte det?

Skulle vara intressant att se hur mycket en thailändare spenderar på sin lilla holiday.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är dyslektiker men jag undrar hur är det med din läsförståelse

citerar

Förr satsade Thailand mest på utländska turister men de senaste 10-åren har den inhemska turismen ökar explosionsartat, vilken märktes då många av attraktionerna och resorterna mest verkade inrikta sig på thai. Många thai är även väldigt lokalpatriotiska och vägrar semestra utomlands. “Varför åka någon annanstans när man redan bor i världens bästa land?”

Kan vara bra att ha i tankarna när vi nu ser rivningarna på Koh Samet.

Koh Samet är ett populärt utflyktsmål för Bkk-ianer och om jag hade varit en korrupt thailändare med pengar och inflytande, så hade jag nog kollat möjligheterna att hitta mark på denna ö för att bygga en tjusig rekreationsanläggning för välbärgade thailändare.

Skall bli spännande att följa fortsättningen på denna rivningsshow.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte det?

Skulle vara intressant att se hur mycket en thailändare spenderar på sin lilla holiday.

TAT siffror för beräkning är ca 4.200 bath/dygn för utlandsturister och ca 1.100 bath dygn/inhemska. Genomsnittstiden för en utlandsturist är f.ö. 9,7 dygn.

Senaste siffran för turisternas spenderande i Thailand för 2011 uppgår till ca 770 miljarder. (Som jämförelse ungefär 1/3 av Thailands statsbudget). (Siffran jag angav i går, 550 miljarder, är tydligen från 2007, men finns fortfarnade med i en del betydligt mycket senare dokument)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara bra att ha i tankarna när vi nu ser rivningarna på Koh Samet.

Koh Samet är ett populärt utflyktsmål för Bkk-ianer och om jag hade varit en korrupt thailändare med pengar och inflytande, så hade jag nog kollat möjligheterna att hitta mark på denna ö för att bygga en tjusig rekreationsanläggning för välbärgade thailändare.

Skall bli spännande att följa fortsättningen på denna rivningsshow.

Med tanke på att korruptionen i Thailand är nästan en kultur så kommer det att ta tid för att avskaffa det.

så fler rivninsshow är att vänta allt eftersom

I Sverige infördes inte allt över en natt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att korruptionen i Thailand är nästan en kultur så kommer det att ta tid för att avskaffa det.

så fler rivninsshow är att vänta allt eftersom

I Sverige infördes inte allt över en natt heller.

Tror du inte redan de uppnått sitt mål för den här gången.

De kan visa upp dom få rivningar som är gjorda för allmänheten och säga titta vilka krafttag vi gjort.

De som inte fått sina objekt rivna kan de visa, att om ni inte ger lite seriösa bidrag kommer flera rivningar att utföras.

Just nu jobbas det nog för fullt med att maximera kapitalet.

Har jag fel skulle det visa sig i att rivningarna fortsätter och nationalparkerna rensas från olagliga byggnationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig i att man har en förmåga att överskatta turismens betydelse, för dom flesta Thailändare betyder den i princip ingenting.

Mvh Isan Lover

Nej IL det är du som underskattar turismens betydelse. hur många män runt om i världen är gifta med Thailändskor? Hur mycket pengar skickas till Thailand från runt om i världenvarje år? Massor.

Hur många västerlänningar har byggt hus i Thailand? Massor Hur många arbetetstilfällen skapar detta? Hur mycket pengar ger det till murare, snickare, elekrtiker mm.? Massor

Sexindustrin hur mycket pengar genererar den i Thailand på ett år ? Massor, En etta med en väldigt massa nollor efter sig.

TYhailand är extremt beroende av turismen.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

TAT siffror för beräkning är ca 4.200 bath/dygn för utlandsturister och ca 1.100 bath dygn/inhemska. Genomsnittstiden för en utlandsturist är f.ö. 9,7 dygn.

Senaste siffran för turisternas spenderande i Thailand för 2011 uppgår till ca 770 miljarder. (Som jämförelse ungefär 1/3 av Thailands statsbudget). (Siffran jag angav i går, 550 miljarder, är tydligen från 2007, men finns fortfarnade med i en del betydligt mycket senare dokument)

Vet du hur man kommer fram till dessa siffror ? Det är massor med svarta pengar som aldrig redovisas, uppskattar man den delen eller hur gör man ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej IL det är du som underskattar turismens betydelse. hur många män runt om i världen är gifta med Thailändskor? Hur mycket pengar skickas till Thailand från runt om i världenvarje år? Massor.

Hur många västerlänningar har byggt hus i Thailand? Massor Hur många arbetetstilfällen skapar detta? Hur mycket pengar ger det till murare, snickare, elekrtiker mm.? Massor

Sexindustrin hur mycket pengar genererar den i Thailand på ett år ? Massor, En etta med en väldigt massa nollor efter sig.

TYhailand är extremt beroende av turismen.

Och för de som inte konsumerar i sexindustin, kan man också nämna att lampaffärerna också drar in en del pengar.

IL tänker nog inte på att han själv är turist och hur mycket pengar han och hans fru dragit in till landet.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du hur man kommer fram till dessa siffror ? Det är massor med svarta pengar som aldrig redovisas, uppskattar man den delen eller hur gör man ?

Fritz..

All utländsk valuta växlas väl över till bath ,så där får man nog en fingervisning

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det så billigt för kineser, indier och ryssar att de översvämmar Thailand och priserna på turistorterna höjs till aldrig skådade nivåer.

Då säljer vi våra hus till astronomiska summor och får en behaglig ålderdom i lågprislandet Sverige :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du hur man kommer fram till dessa siffror ? Det är massor med svarta pengar som aldrig redovisas, uppskattar man den delen eller hur gör man ?

Fritz..

Kanske samma som i Sverige, våran Statiska Centralbyrå gör en uppskatting, i Sverige är det svarta pengarna betydande, med våra höga skatter. Det blir en beräkning och aldrig exakt, och tar man med svarta pengar så får man en ganska bra bedömning.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för de som inte konsumerar i sexindustin, kan man också nämna att lampaffärerna också drar in en del pengar.

javisst hur kunde jag glömma det!!!

"Det går lika bra med selleri"

Link to comment
Dela på andra sajter

All utländsk valuta växlas väl över till bath ,så där får man nog en fingervisning

Tänkte inte på det ;)

Men själv tror jag inte riktigt på det, ännu.

Det finns väl stora aktörer på finsnsmarknaden som dribblar med enorma summor i valutaspekulationer, rätta mig om jag har fel.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det :wink:

Men själv tror jag inte riktigt på det, ännu.

Det finns väl stora aktörer på finsnsmarknaden som dribblar med enorma summor i valutaspekulationer, rätta mig om jag har fel.

Fritz..

Ja men den storleken på pengar har väl inte turisterna och dribblar med ,så dom kan dom nog skilja på eller vad tror du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det :wink:

Men själv tror jag inte riktigt på det, ännu.

Det finns väl stora aktörer på finsnsmarknaden som dribblar med enorma summor i valutaspekulationer, rätta mig om jag har fel.

Fritz..

Här håller jag med dig, jag tror inte det går att få fram via växlingarna..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde en stor grupp. Hur många utlänningar har pensionerat sig i Thailand?

Hur mycket genererar dessa pengar på ett år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men den storleken på pengar har väl inte turisterna och dribblar med ,så dom kan dom nog skilja på eller vad tror du ?

Nja, det tror jag inte riktigt på. Men jag släpper diskussionen tills vidare och så får vi återuppta den över en gryta palt när du kommer ner. :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du hur man kommer fram till dessa siffror ? Det är massor med svarta pengar som aldrig redovisas, uppskattar man den delen eller hur gör man ?

Fritz..

Uppgiften om hur mycket turisterna förbrukar per dag bygger på intervjuer med slumpvis utvalde turister på div. turistorter. Har stött på dem men aldrig behövt svara eftersom jag har haft fel nationalitet för "dagens intervju".

Reslängden får de fram via inresekorten och sen är det bara lite multiplikation. 19.100.000 (antal turister) * 9,7 (genomsnittlig reslängd) * 4.200 (daglig förbrukning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde en stor grupp. Hur många utlänningar har pensionerat sig i Thailand?

Hur mycket genererar dessa pengar på ett år?

2191/pers och dag såtillvida att dom inte är ggifta för då gör dom bara av med hälften :neo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...