Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

Tror de tappar turism mer och mer till grannländerna! Även Thaiturism då! I Thailand är nog utvecklingen mot kaos i turistnäringen svårstoppad! Massor med tomma hotel mmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis! det är ju det som är det roliga i Thailand och få uppleva lite mer av det thailändska stuket. Själv är jag nästa aldrig i Patong eller Karon..håller mig mer i Chalong och Rawai där det knappt finns några 2 veckors turister som för ett jävla liv utan det är mest folk som är longstay år efter år och där känns det mer som Thailand fortfarande

Hej

Jag håller med dig till en viss del att Chalong och Rawai var bättre förr, men inte nu längre det urartar även där.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

var bättre förr, men inte nu längre

Spetsad chokladmjölken idag ???

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte?

Miljöombytet får du ju och om det skulle sitta glada svenskar i baren, så är väl det ingen nackdel, eller?

Håller med dig om miljöombyte. Men inte om "om det skulle sitta glada svenskar i baren". Erkänn nu, du söker dig till dessa ställen.

Jag ser detta dagligen i CM, där det sitter luttrade expats på sitt stamställe och äter frukost, lunch, middag och senare på kvällen dricker alkohol. Andledningen är att de kan träffa sina landsfränder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig om miljöombyte. Men inte om "om det skulle sitta glada svenskar i baren". Erkänn nu, du söker dig till dessa ställen.

Jag ser detta dagligen i CM, där det sitter luttrade expats på sitt stamställe och äter frukost, lunch, middag och senare på kvällen dricker alkohol. Andledningen är att de kan träffa sina landsfränder.

När jag någon gång går ut på nån bar, så går jag nästan alltid tillsammans med min fru och då brukar anledningen vara, att träffa nån god vän som har har kommit ner från Sverige.

Aldrig sitter jag på något "stamställe" (gubbdagis) och låter dagen rinna iväg - det är livet alltför kort för och för det mesta är jag spiknykter när jag går till sängs på kvällen/natten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara många som tycker att det blivit för dyrt och/eller överexploaterat i Thailand och många som tror, eller iallafall hoppas, att turismindustrin kommer implodera. På något sätt verkar dessa drömmare tro att efter det så kommer ett Thailand ala sent 70-tal, men givetvis med gratis Wi-Fi och Low-Cost Airlines, att resa sig ur askan och vackra nymfer sälja Sangsom Coke för 10 Baht.

Kostnadsläget i Thailand kommer fortsätta att stiga snabbare än i Sverige och på turistorter är det bara diverse naturkatastrofer och politiska problem som gör att priserna inte redan är minst 50% högre. Även om många skriver om diverse problem så anses fortfarande Krabi, Phuket, Samui mfl fortfarande som världsklassdestinationer och då ska det kosta. På de senaste 10 åren så har det tillkommit 100 miljoner kineser och 50 miljoner indier som har råd att åka utomlands, under nästa 10-årsperiod blir det förmodligen lika många till och Thailand ligger geografiskt och även imagemässigt perfekt för dessa giganter. Den tiden då en svensk arbetare kunde ligga ett par månader på Phuket är över och kommer aldrig tillbaka.

Det går dock fortfarande mycket bra att ha en billig semester eller en semseter på en idyllisk strand utan tusentals turister; det börjar nog bli försent att kombinera de båda dock. Thailand har en väldigt lång kust och det skulle kunna komma 3 gånger så många turister utan att priserna blev avskräckande på många mindre kustorter. Samtidigt finns det gott om exklusiva resorts där man kan ha 100-tals strandmeter för sig själv om man har råd att betala.

Personligen har jag dock inget intresse, inget slår en sommarsemseter i Tibro :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig om miljöombyte. Men inte om "om det skulle sitta glada svenskar i baren". Erkänn nu, du söker dig till dessa ställen.

Jag ser detta dagligen i CM, där det sitter luttrade expats på sitt stamställe och äter frukost, lunch, middag och senare på kvällen dricker alkohol. Andledningen är att de kan träffa sina landsfränder.

Jag ser inget fel i det ,trivs dom så låt dom sitta där

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna i Thailand kommer inte sjunka mer än nån annanstans och tror man det så är man ju blåögd. Men däremot är det många som försöker skynda med prisstigningarna och försöker ta mer betalt och tror att dom tjänar på det men dom gör ju bara bort sig själv och det slutar med att dom inte har några kunder. Billigare priser och merförsäljning är det som gäller,tyvärr för få människor som fattar det,och då inte enbart bara i Thailand det gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna i Thailand kommer inte sjunka mer än nån annanstans och tror man det så är man ju blåögd. Men däremot är det många som försöker skynda med prisstigningarna och försöker ta mer betalt och tror att dom tjänar på det men dom gör ju bara bort sig själv och det slutar med att dom inte har några kunder. Billigare priser och merförsäljning är det som gäller,tyvärr för få människor som fattar det,och då inte enbart bara i Thailand det gäller.

Får Yingluck och PTP fortsätta att ruinera landet så kommer THB att sjunka, så det kanske jämnar ut sig.
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig om miljöombyte. Men inte om "om det skulle sitta glada svenskar i baren". Erkänn nu, du söker dig till dessa ställen.

Jag ser detta dagligen i CM, där det sitter luttrade expats på sitt stamställe och äter frukost, lunch, middag och senare på kvällen dricker alkohol. Andledningen är att de kan träffa sina landsfränder.

Skrämmande upplevelser du har. Jag undviker de ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får Yingluck och PTP fortsätta att ruinera landet så kommer THB att sjunka, så det kanske jämnar ut sig.

Då blir det så billigt för kineser, indier och ryssar att de översvämmar Thailand och priserna på turistorterna höjs till aldrig skådade nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand skulle klara sig bra utan turister. BNP från turismen i Thailand är bara under 5 % procent av den totala summan.

Det är ungefär liknande Sverige med sina drygta 3 %

Då tror jag nog att all teamoney är avdragen. Mörkeltalet är nog riktigt stort.

Tänker man sedan på alla thaitjejor som pga turismen flyttat utomlands och därifrån skickar hem pengar till allt mellan himmel och jord. Då blir pengarna som kommer in pga turismen riktigt stor, även om det inte är turism i första ledet, så är det ändå turismen som är upphovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det så billigt för kineser, indier och ryssar att de översvämmar Thailand och priserna på turistorterna höjs till aldrig skådade nivåer.

:ahh: Nu skrämmer du mig. :ahh:
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig sitter jag på något "stamställe" (gubbdagis) och låter dagen rinna iväg - det är livet alltför kort för och för det mesta är jag spiknykter när jag går till sängs på kvällen/natten.

Menar du att det är fel att ha ett stamställe där man trivs och har kompisar som man kan snacka om allt möjligt med?

Vare sej i Thailand eller Sverige?

Var jag än kommer på krogar eller barer så finns det stammisar. För att dom gillar att vara där.

Det är ju inget nytt, har funnits i alla tider. Och kommer att finnas.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thailand skulle klara sig bra utan turister. BNP från turismen i Thailand är bara under 5 % procent av den totala summan.

Det är ungefär liknande Sverige med sina drygta 3 %

Hej

Jag håller med dig i att man har en förmåga att överskatta turismens betydelse, för dom flesta Thailändare betyder den i princip ingenting.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande upplevelser du har. Jag undviker de ställen.

Även jag. Jag menar att jag passerar dessa ställen, jag besöker dem inte. Vad jag menar är att folk som är bofasta här bara går på ställen (farang barer/restauranger). Varför inte försöka att umgås med lokalbefolkningen? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag. Jag menar att jag passerar dessa ställen, jag besöker dem inte. Vad jag menar är att folk som är bofasta här bara går på ställen (farang barer/restauranger). Varför inte försöka att umgås med lokalbefolkningen? :)

Dom försöker ju bara lura dig :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom försöker ju bara lura dig :crazy:

Inte då, snarare tvärtom. Tar du några öl eller groggar på ett farangställe, så nog fan försöker serverings personalen sitt yttersta att få dig att ge dricks. Händer aldrig på Thai ställen.

Däremot om du ser ut som om du just klev av planet, så visst kan du bli lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det är fel att ha ett stamställe där man trivs och har kompisar som man kan snacka om allt möjligt med?

Vare sej i Thailand eller Sverige?

Var jag än kommer på krogar eller barer så finns det stammisar. För att dom gillar att vara där.

Det är ju inget nytt, har funnits i alla tider. Och kommer att finnas.

Nä det menar jag inte och det var klumpigt och onyanserat av mej att skriva på det sättet.

Att man någon gång i veckan går till ett stamställe och snackar med kompisar är helt ok och t o m avundsvärt att ha den möjligheten, men när det övergår till en daglig rutin så är det lätt att man utestänger sej själv från andra aktiviteter och blir passiverad och dessutom är det lätt hänt att man sitter där med med en öl, som kan bli både två och tre innan det är dags för hemgång.

Det är detta regelmässiga beteendet jag vänder mej emot och som jag anser vara direkt hälsofarligt, särskilt om man är en bit upp i åren.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Puu,skönt att du klargjorde det med åldern,,är ju bara 60 nu och gillar att sitta och prata skit med likasinnade :crazy: Det seriösa snacket lade jag ner för många år sedan.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Puu,skönt att du klargjorde det med åldern,,är ju bara 60 nu och gillar att sitta och prata skit med likasinnade :crazy: Det seriösa snacket lade jag ner för många år sedan.

Äh, du fattar va jag menar, gubbtjyv. :):drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag. Jag menar att jag passerar dessa ställen, jag besöker dem inte. Vad jag menar är att folk som är bofasta här bara går på ställen (farang barer/restauranger). Varför inte försöka att umgås med lokalbefolkningen? :)

Jag vet, har set de platser innanför kanalen och på Night bazaar.

Barer med svenska flagor eller andra europeiska flagor, Svenska skyltar och priser i svenska kronor. Nej tak,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är Thailand som har förändrats så mycket faktiskt utan största anledningen till att allt färre svenskar vill åka till landet är nog att det tappat sin tidigare exotiska stämpel. Alldeles för många svenskar har varit där för att det ska gå att imponera med en Thailandsresa helt enkelt.

Går fortfarande att leva budgetliv varsomhelst i Thailand, även på Phuket. enda skillnaden är att budgetpriserna hittas lite längre från stranden/centrum än för 20 år sedan. Och stränderna med sneda vinda bambubarer och billiga bungalows finns också fortfarande, de ligger bara på ett annat ställe, en annan ö eller kuststräcka än de gjorde två deccenier tidigare.

Synd är dock att de svenskar som nu söker sig vidare till mer "exotiska" resmål kommer att få svårt att hitta ett riktigt lika bra turistland. Själv har jag iofs bara besökt länder i Sydostasien (Burma, Laos, Kambodja, Vietnam, Malaysia, Indonesien), men ingen av dessa är i alla fall i nivå med Thailand från mitt eget turistperspektiv. Visst de är också intressanta, men det verkar som att Thailand fick precis allt i det avseendet. Bättre mat, trevligare befolkning, vackrare omgivningar, intressantare turistmål, säkrare tillvaro, enklare logistik och t o m vackrare kvinnor. Thailand slår grannländerna på punkt efter punkt efter punkt. Enda anledningen att besöka grannarna överhuvudtaget är för att ombyte förnöjer. Och jag tror alltså att det är just för att "ombyte förnöjer" samt att Thailandsexotismen har falnat som gör att ökningen av antalet svenska turister till Thailand har stannat av.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Turismens betydelse för BNP kan man ju dískutera-särskilt med tanke på den stora svarta sektor inom turismen det finns- men en annan stor faktor som turismen bidrar med är ju arbetstillfällen, ganska många miljoner Thai har sin inkomst direkt eller indirekt på grund av turismen. Utan turism eller med kraftigt minskad turism så skulle arbetslösheten i Thailand öka lavinartat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...