Jump to content
IGNORERAD

Thailand tappar turism?


svampen

Recommended Posts

Jag känner en olust över att Pattaya känns som rysk ägo numera. Förut kunde jag,med glädje,stanna där i en 2-veckors-period innan det kändes för mycket. Numera räcker det med 4-5 dagar innan jag har blivit less på ¨miniryssland¨. Jag har inte några särskildt goda erfarenheter av dom ryska turisterna. Jag har inte någon erfarenhet alls av någon trevlig ryss.

Föraktfullheten ifrån ryssarna gentemot den thailändska befolkningen stör mig väldigt mycket. Deras sätt att betrakta alla andra turister som utbölingar stör mig å det väldigaste. Deras egna grupperingar på stranden,med hunsandet emot strandförsäljarna gör att pattaiakänslan inte är densamme som förut. Jag har gått in på en restaurang,fått menýn och där enbart kunnat se de ryska krylliska bokstäverna....ingen thailändsk eller engelsk text. Jag lämnar dom restaurangerna eftersom dom endast vänder sig till ryska turister.

Jag är ju i Thailand! Vill känna det så också. Okay om det står på ett tredje språk,men thai först,därefter engelska och möjligen i tredje hand på svenska,ryska eller vad som helst. Det är anser jag respektlöst att ïnta¨ett land som dom gör. Det är mina erfarenheter numera i Pattis. Det kanske är bra,eftersom jag numera inte har samma rörelsefrihet som förut. Jag respekterar det thailändska folket och ser mig som en gäst där och jag skulle önska att den ödmjukheten fanns hos fler besökare i Los.

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    22

  • Khun Ken

    19

  • Jive

    16

  • Ledarsvinet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är onekligen olämpligt att kritisera Thailand i konversation med thailändare om man befinner sig där. Jag är kanske inte nådig i min kritik på detta forum, men då befinner jag mig liksom på hemmaplan.

Om jag ska rannsaka mig själv så har det ju hänt många gånger att jag i samtal med exfru Chang frustrerat utbrustit "jamen detta är Sverige, inte Thailand!" :wink:

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en olust över att Pattaya känns som rysk ägo numera. Förut kunde jag,med glädje,stanna där i en 2-veckors-period innan det kändes för mycket. Numera räcker det med 4-5 dagar innan jag har blivit less på ¨miniryssland¨. Jag har inte några särskildt goda erfarenheter av dom ryska turisterna. Jag har inte någon erfarenhet alls av någon trevlig ryss.

Föraktfullheten ifrån ryssarna gentemot den thailändska befolkningen stör mig väldigt mycket. Deras sätt att betrakta alla andra turister som utbölingar stör mig å det väldigaste. Deras egna grupperingar på stranden,med hunsandet emot strandförsäljarna gör att pattaiakänslan inte är densamme som förut. Jag har gått in på en restaurang,fått menýn och där enbart kunnat se de ryska krylliska bokstäverna....ingen thailändsk eller engelsk text. Jag lämnar dom restaurangerna eftersom dom endast vänder sig till ryska turister.

Jag är ju i Thailand! Vill känna det så också. Okay om det står på ett tredje språk,men thai först,därefter engelska och möjligen i tredje hand på svenska,ryska eller vad som helst. Det är anser jag respektlöst att ïnta¨ett land som dom gör. Det är mina erfarenheter numera i Pattis. Det kanske är bra,eftersom jag numera inte har samma rörelsefrihet som förut. Jag respekterar det thailändska folket och ser mig som en gäst där och jag skulle önska att den ödmjukheten fanns hos fler besökare i Los.

Ak ner till Hua Hin och se villket sprak som ofta anvands pa matsedlarna dar... :crazy: For ovrigt haller jag med..Ryssar i allmanhet behover lara sig lite hyfs...mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med en del om ryssarna i Pattaya. Har dragit min åsikt om dom i en annan tråd.

Fördelen med ryssarna är att dom oftast inte håller till i barerna så mycket. Verkar mest se dom som någon annan skrev, i varuhusen. Även på second och beachroad.

Glad att dom inte håller till så mycket på Buakhao. Och vi som gillar att hålla till i barerna ska nog vara glada över att dom har sina ryska flickvänner med sig. Tänk er själva när ryssarna, med sina brister i uppförande, börjar välla in i barerna och drabba samman med t.ex engelsmännen (som många gånger har lite dåligt ölsinne). Lär ju gå hett till.

Men mest glädjande är nog att dom även har upptäckt Phuket. Hade varit trevligt med en större samling pattayaryssar som drar till Phuket. T.ex alla...

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är de mer välbärgade som drar till Phuket av ryssarna, Pattaya drar lågbudget-ryssar.

Samma som med andra grupper????

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det minskar så kraftigt,

2009= 350,000

2010=355,000

2011=336,000

2012 Jan-Jun 261,000 samma period 2011 225,000 en ökning med 36,000

http://en.wikipedia.ism_in_Thailand

Hittade ett dokument som visserligen bara visar 2009-2010 års siffror. Dessa skall vara baserade på Immigrations siffror. Har 2011 år siffror också men det dokumentet ligger i Bangkok men jag är ganska säker på att siffran för 2011 hamnade under 300 000. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på.

post-3473-0-56204600-1346918071_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är de mer välbärgade som drar till Phuket av ryssarna, Pattaya drar lågbudget-ryssar.

Samma som med andra grupper? ???

Leif

Dessutom så behöver de inget visum, de får tre månader automatiskt på flygplatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt det dokumentet så är det en rejäl ökning av kineser, koreaner och ryssar.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt det dokumentet så är det en rejäl ökning av kineser, koreaner och ryssar.

mvh. Lars

Och här nere känns det som den ökningen har fortsatt 2011-12.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men maichai har rätt. Giriga thaiare som gör allt för att blåsa godtrogna svenskar gör att dom väljer andra resmål. Jag gissar på minst 20 % tapp denna vinter. Vad en svenska hatar är att bli generallurad. För en thaiare inga problem. Svenskar talar med varandra och när detta händer så blir dom mycket förgrymmade och väljer ett annat resmål. Phuket är ett riktigt typexempel som maichai skriver. Jag förstår att inte Thailand bryr sig för vi är en så liten grupp runt 300'. Thaiarna siktar på andra länder som alla skriver.

Synd att det sker. Men vi turister har väldigt mycket att skylla oss själva tyvärr.

ps en anekdot. Hade en kamrat som just kommit hem. På hotellet han bodde på undrade managern på slutet varför han inte satt på hotellet och drack chang. Min kamrat svarade. Hos dig kostar en chang 150bath. Utanför kostar samma 50 bath. Det förstod inte managern.

Det är ju för att "giriga" Thailändare drar sig till ställen där det finns turister. Jag har aldrig i Min Buri-Bangkok eller Chaiyaphum stött på någon/några Thailändare som försökt lura mig.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett dokument som visserligen bara visar 2009-2010 års siffror. Dessa skall vara baserade på Immigrations siffror. Har 2011 år siffror också men det dokumentet ligger i Bangkok men jag är ganska säker på att siffran för 2011 hamnade under 300 000. Men att Thailand tappat 25% av Svenskarna på ett fåtal år kan vi slå fast och det är något som TAT bör ta allvarligt på.

post-3473-0-56204600-1346918071_thumb.jp

Har också ett dokument från Ministry of Tourism uppdaterat 24/03/2011, såg också att vi hamnade under 300,000 2011 , men December månad saknades i den sammanställningen.

Ministry of Tourism and Sports,Thailand International Tourist Arrivals to Thailand By Nationality January - December 2010 Nationality 2010 2009 %∆ Number %Share Number %Share 2010

Europe 4 442 375 27,88 4 059 988 28,69 9,42 Austria 90 026 0,56 85 786 0,61 4,94 Belgium 80 000 0,50 80 420 0,57 -0,52 Denmark 152 398 0,96 144 834 1,02 5,22 Finland 146 946 0,92 156 000 1,10 -5,80 France 461 670 2,90 427 067 3,02 8,10 Germany 606 874 3,81 573 473 4,05 5,82 Ireland 57 515 0,36 65 530 0,46 -12,23 Italy 168 203 1,06 170 105 1,20 -1,12 Netherlands 196 994 1,24 205 412 1,45 -4,10 Norway 132 108 0,83 121 575 0,86 8,66 Russia 644 678 4,05 336 965 2,38 91,32 Spain 67 242 0,42 75 362 0,53 -10,77 Sweden 355 214 2,23 350 819 2,48 1,25 Switzerland 155 761 0,98 148 269 1,05 5,05 United Kingdom 810 727 5,09 841 425 5,95 -3,65 East Europe

http://tourism.go.th/2010/en/statistic/tourism.php

Ändrades av lellexp

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en olust över att Pattaya känns som rysk ägo numera. Förut kunde jag,med glädje,stanna där i en 2-veckors-period innan det kändes för mycket. Numera räcker det med 4-5 dagar innan jag har blivit less på ¨miniryssland¨. Jag har inte några särskildt goda erfarenheter av dom ryska turisterna. Jag har inte någon erfarenhet alls av någon trevlig ryss.

Föraktfullheten ifrån ryssarna gentemot den thailändska befolkningen stör mig väldigt mycket. Deras sätt att betrakta alla andra turister som utbölingar stör mig å det väldigaste. Deras egna grupperingar på stranden,med hunsandet emot strandförsäljarna gör att pattaiakänslan inte är densamme som förut. Jag har gått in på en restaurang,fått menýn och där enbart kunnat se de ryska krylliska bokstäverna....ingen thailändsk eller engelsk text. Jag lämnar dom restaurangerna eftersom dom endast vänder sig till ryska turister.

Jag är ju i Thailand! Vill känna det så också. Okay om det står på ett tredje språk,men thai först,därefter engelska och möjligen i tredje hand på svenska,ryska eller vad som helst. Det är anser jag respektlöst att ïnta¨ett land som dom gör. Det är mina erfarenheter numera i Pattis. Det kanske är bra,eftersom jag numera inte har samma rörelsefrihet som förut. Jag respekterar det thailändska folket och ser mig som en gäst där och jag skulle önska att den ödmjukheten fanns hos fler besökare i Los.

Förut kändes det som att vara i Sverige.

Svenska skyltar överallt.

Mammas Köttbullar, Svenska pannkakor, osv... :crazy:

http://www.youtube.com/watch?list=UUP74WlPNFJ_isWGLy8j3qIg&v=Lsq9PYAdjnA&feature=player_embedded

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Men maichai har rätt. Giriga thaiare som gör allt för att blåsa godtrogna svenskar gör att dom väljer andra resmål. Jag gissar på minst 20 % tapp denna vinter. Vad en svenska hatar är att bli generallurad. För en thaiare inga problem. Svenskar talar med varandra och när detta händer så blir dom mycket förgrymmade och väljer ett annat resmål. Phuket är ett riktigt typexempel som maichai skriver. Jag förstår att inte Thailand bryr sig för vi är en så liten grupp runt 300'. Thaiarna siktar på andra länder som alla skriver.

Synd att det sker. Men vi turister har väldigt mycket att skylla oss själva tyvärr.

ps en anekdot. Hade en kamrat som just kommit hem. På hotellet han bodde på undrade managern på slutet varför han inte satt på hotellet och drack chang. Min kamrat svarade. Hos dig kostar en chang 150bath. Utanför kostar samma 50 bath. Det förstod inte managern.

Håller helt med!! Är dom så dumma att dom tror att man sitter i deras bar och dricker 2-3 ggr dyrare öl/drinkar när man kan gå till baren mittemot och dricka..Och då pratar jag inte enbart om thai..tyvärr finns det flera giriga farang stollar som har barer och tar sverige priser på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en olust över att Pattaya känns som rysk ägo numera. Förut kunde jag,med glädje,stanna där i en 2-veckors-period innan det kändes för mycket. Numera räcker det med 4-5 dagar innan jag har blivit less på ¨miniryssland¨. Jag har inte några särskildt goda erfarenheter av dom ryska turisterna. Jag har inte någon erfarenhet alls av någon trevlig ryss.

Föraktfullheten ifrån ryssarna gentemot den thailändska befolkningen stör mig väldigt mycket. Deras sätt att betrakta alla andra turister som utbölingar stör mig å det väldigaste. Deras egna grupperingar på stranden,med hunsandet emot strandförsäljarna gör att pattaiakänslan inte är densamme som förut. Jag har gått in på en restaurang,fått menýn och där enbart kunnat se de ryska krylliska bokstäverna....ingen thailändsk eller engelsk text. Jag lämnar dom restaurangerna eftersom dom endast vänder sig till ryska turister.

Jag är ju i Thailand! Vill känna det så också. Okay om det står på ett tredje språk,men thai först,därefter engelska och möjligen i tredje hand på svenska,ryska eller vad som helst. Det är anser jag respektlöst att ïnta¨ett land som dom gör. Det är mina erfarenheter numera i Pattis. Det kanske är bra,eftersom jag numera inte har samma rörelsefrihet som förut. Jag respekterar det thailändska folket och ser mig som en gäst där och jag skulle önska att den ödmjukheten fanns hos fler besökare i Los.

bra skrivet!!
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ryssar så har jag stött på en del i Thailand-de flesta faktiskt trevliga. Det brukar finnas en språkbarriär också som göt att man inte lär känna ryssarna riktigt då många ryssar är usla på engelska.

Att ryssarna har så negativ klang i just Pattaya är ju för att just Pattaya är low-class ryssarna favorit destination. De ryssar med stil, klass och pengar söker sig till andra ställen i Thailand

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ryssar så har jag stött på en del i Thailand-de flesta faktiskt trevliga. Det brukar finnas en språkbarriär också som göt att man inte lär känna ryssarna riktigt då många ryssar är usla på engelska.

Att ryssarna har så negativ klang i just Pattaya är ju för att just Pattaya är low-class ryssarna favorit destination. De ryssar med stil, klass och pengar söker sig till andra ställen i Thailand

Kan nog så vara ,men då är low-class täta som har råd att bo på hotell i Pattaya för 4300 bath och uppåt natten här var det nästan bara ryssar som bodde allt stod på ryska och ett 10 tal ryssbussar utanför

y3a7y7y8.jpgjygytujy.jpg

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara sett 2 st ryskor i Nana, och den ena var dyngrak. Annars inte många alls mest folk som klär sig i heltäckande tygstycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara sett 2 st ryskor i Nana, och den ena var dyngrak. Annars inte många alls mest folk som klär sig i heltäckande tygstycket

Hehe. Ja, runt Nana e det gött om pingviner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog så vara ,men då är low-class täta som har råd att bo på hotell i Pattaya för 4300 bath och uppåt natten här var det nästan bara ryssar som bodde allt stod på ryska och ett 10 tal ryssbussar utanför

y3a7y7y8.jpgjygytujy.jpg

De flesta ryssar åker på charterresor med flyg och hotell, precis som svenskarna till Phuket och Samui. Då brukar det bli ett helt annat pris på hotellrummen jämfört med bokningssiter. Sä småningom så kommer det nog att svänga över till med independet travellers men man bör ju komma ihåg att chartern fortfarande står för 7+-75% av svenskarna som kommer till Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog så vara ,men då är low-class täta som har råd att bo på hotell i Pattaya för 4300 bath och uppåt natten här var det nästan bara ryssar som bodde allt stod på ryska och ett 10 tal ryssbussar utanför

y3a7y7y8.jpgjygytujy.jpg

Inga priser för oss hytt drängar de ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Frågan är om det inte är bra för Thailand och Thailändarna om turismen tappar lite fart, enligt mig har ju gränsen för en sund nivå på turismen överskridits för länge sedan.

Jag undviker vissa platser just p.g.a att dom inte längre liknar Thailand och det landet står för p.g.a att människorna upplevs som oärliga, kriminella och giriga där tack vare turismen som drar till sig människor som är ute efter lätta pengar och oerfarna offer, den miljön tilltalar mig inte alls.

Jag upplever en helt annan kultur, ärlighet, generositet och mindre kriminalitet utanför turistorterna bland vanligt folk och där verksamheten inte är speciellt inriktad på turism, och det är den som tilltalar mig.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frågan är om det inte är bra för Thailand och Thailändarna om turismen tappar lite fart, enligt mig har ju gränsen för en sund nivå på turismen överskridits för länge sedan.

Jag undviker vissa platser just p.g.a att dom inte längre liknar Thailand och det landet står för p.g.a att människorna upplevs som oärliga, kriminella och giriga där tack vare turismen som drar till sig människor som är ute efter lätta pengar och oerfarna offer, den miljön tilltalar mig inte alls.

Jag upplever en helt annan kultur, ärlighet, generositet och mindre kriminalitet utanför turistorterna bland vanligt folk och där verksamheten inte är speciellt inriktad på turism, och det är den som tilltalar mig.

Mvh isan Lover

Thailand skulle klara sig bra utan turister. BNP från turismen i Thailand är bara under 5 % procent av den totala summan.

Det är ungefär liknande Sverige med sina drygta 3 %

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...