Jump to content
IGNORERAD

Kvalitet på SFI undervisningen.

coach

Recommended Posts

Jag lämnar tråden. (vilket säkert gläder flera :-) som hellre tramsar omkring i sandlådan)

Pinsamt att deltagarna inte kan hålla sig till ämnet, när det gäller seriösa allvarliga ämnen.

Jag vill tacka de som har bidragit med sina erfarenhet när det gäller SFI och ett tack till Herr Chang (och övriga mod) som försökte hålla rent i tråden.

Dela på andra sajter

• Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

11

• Herr Chang

10

• coach

10

• Tack och Hej

9

Mest aktiva i denna tråd

Först och främst, att använda orden kvalité och

sfi på samma rad borde vara i lag förbjudet. Sfi är inte något annat än kvalificerat dravel och en urusel utbildningsform.

Efter att ha läst genom tråden så finner jag åtskilligt som stämmer även med Nässjö kommun där vi bodde under de sista 9 åren i sve.

En då, vetgirig och studiesugen Sutjay placerades i en nybörjar klass, där det bla fanns tre fatimor som var inne på fjärde året som " nybörjare " utan någon som helst motivation att lära något. Kan man svenska så kan man ju, ve o fasa, bli utplacerad på ett arbete.

Dessa tre var placerade i vart sitt hörn av lektionslokalen, ringer under lektion med mobilen till varandra och tjattrar högt och troligen medvetet störande. Ingen åtgärd från " läraren "

Lektionerna bestod huvudsakligen i att fylla i stenciler. Utdrag från läroboken, där man har utlämnat vissa ord som eleverna skulle fylla i.

Innan hon hade någon som helst ordförståelse på svenska börjar man att " undervisa " i vansinnes grammatik. Troligen något som inte " läraren " heller hade någon kunskap i, när hon ville ha hjälp fick hon svaret " Du får fråga hemma " som jag aldrig har pluggat något som ens liknar denna grammatik kunde jag ju tyvärr inte ge någon större hjälp.

Efter en ungefär halv termin med fatima 1 - 2 - 3 :s eviga störande och en " lärare " som inte är intresserad hade hennes studie motivation dalat betydligt. Då beslutas det att byta " läraren ". Ut går en usel " lärare " och in kommer en,,, ännu värre. En iranska vars kunskaper i svenska var tom sämre än elevernas. De gånger hon kom till lektionerna satt hon bara och pratade med någon av de tre fatimorna och struntade totalt i övriga. Resultatet var att en tysk en engelskman och två thailänskor hoppade av skolan innan terminen var slut.

Jag har vid en tidigare disskution om sfi beskrivit hur denna iranska ringde mej en morgon på jobbet och ville att jag skulle " Tu prutta Sutjay inte skolat komma dagen, suk miket jak " När jag efter frågan fick veta vem hon var, så hade jag en utläggning om henne, som inte passar i skrift. Att jag senare under dagen ser henne på stan, helt frisk, tillsammans med de tre störande elementen gjorde inte mitt förtroende för sfi Nässjö större.

Någon vecka innan termins avslut skulle de ha en skriftligt prov. Jai var färdig med sin skrivning och skulle lämna in den, då kommer den ena fatiman och med en armbåge mot Jai:s kind trycker till så hon tvingas luta sig åt sidan, samtidigt så tar fatima hennes skrivning och sätter sig och skriver av densamma. Ingen åtgärd naturligtvis.

Det var hennes sista dag på sfi i Nässjö, hon bara helt enkelt lämnade allting och gick hem.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Min uppfattning är dåliga lärare i huvudsak.

Jag tycker att det är riktigt bedrövligt att ha lärare som inte ens själva kan uttala svenska ord på rätt sätt.

Sedan är utbildningsmaterialet (kopierade papper), rent kryptiskt ibland.

Många läxor som min fru kommer hem med förstår jag inte ens, det känns som om det saknas en fråga för att kunna ge rätt svar.

Kan inte säga det bättre själv.

Precis vad jag också uppfattat.

Mvh Pho

Dela på andra sajter

Att skriva SFI och kvalitet i samma mening blir lite fel

enligt min (min fru's) erfarenhet

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...