Jump to content
IGNORERAD

Kvalitet på SFI undervisningen.


coach

Recommended Posts

Hej

Min flickvän har sedan en vecka tillbaka börjat SFI i Göteborg.

Hon har 15 timmar schemalagt/vecka, varav hälften är lärarledda lektion.

Är det någon som har engagerat sig i kvalitetsfrågan?

Vilka krav kommunerna ställer vid upphandlingen?

Exempelvis andel lärarledda lektioner kontra självstudier.

Studiemål och delmål? hastighet?

Hur sköter kommunerna uppföljningen?

Finns det statistik att tillgå? exempelvis andel som har betyget "godkänt" och vilka SFI anordnare som har bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • Herr Chang

    10

  • coach

    10

  • pho

    9

Mest aktiva i denna tråd

Det är mer än 5 år sedan sen frugan gick på SFI i Göteborg, så det kan ju ha ändrats en del.

Hon gick på Lindholmen (kommer inte ihåg vad arrangören hette) och det var inget vidare.

Mycket hucklen som störde lektionerna och när min fru några gånger var trött på lektionerna pga att hon samtidigt arbetade så var det en av lärarna som var mycket otrevlig. Jag var där och pratade med rektorn och när hon hört bådas versioner så märkte jag att hon höll med oss och förstod att läraren inte var psykiskt stabil och gärna ljög. Den läraren brukade slänga fram en bok och sa: "läs" sen gick hon ut och kom tillbaka när det var 5 minuter kvar av lektionen.

En annan lärare var däremot väldigt duktig och engagerad och fick med sig de flesta eleverna på sina lektioner.

Generellt på SFI så är det väl bara runt 10% som är kvalificerade lärare.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min flickvän har sedan en vecka tillbaka börjat SFI i Göteborg.

Hon har 15 timmar schemalagt/vecka, varav hälften är lärarledda lektion.

Är det någon som har engagerat sig i kvalitetsfrågan?

Vilka krav kommunerna ställer vid upphandlingen?

Exempelvis andel lärarledda lektioner kontra självstudier.

Studiemål och delmål? hastighet?

r Finns det statistik att tillgå? exempelvis andel som har betyget "godkänt" och vilka SFI anordnare som har bäst resultat.

Min fru gick endast två veckor på SFI innan hon började på Högskolan en kurs som hette svenska för utländska akademiker.

Men under de två veckor var hon mycket besviken då det inte hände mycket under lärarlektioner

och på de lärarfria lektioner var det bara facebok och somali som gällde ingen snack om att läsa något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru gick endast två veckor på SFI innan hon började på Högskolan en kurs som hette svenska för utländska akademiker.

Min FV har ingen akademisk utbildning (eller mål att skaffa sig en). Så det är tyvärr inte ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min FV har ingen akademisk utbildning (eller mål att skaffa sig en). Så det är tyvärr inte ett alternativ.

Vi klagade hos kommunens utbildnings nämnd för att rektor i skolan var inte intresserad att lyssna.

Enligt honom allt var frid och fröjd.

Det är bara så att min fru jobbar idag samtidig går hon till komvux någon timma i veckan för vidare läsning

av svenskan och på SFI i samma byggnad ser hon samma ansikte som förfarande pratar inte svenska.

Det är alltså gått två år.

Sedan är det upp till var och en att läsa så mycket det går.

Vi tycker faktisk synd om de som hamnar på dåliga SFI kurser med mängder av bara tex irakier eller somalier.

De pratar bara somail eller persiska på lärarfria lektioner, och många gånger på lektioner med lärare.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att nån startar SFT?

Det verkar som att många med thailändsk fru/flickvän har samma uppfattning, dvs att de invandrare som får bidrag för att plugga inte bryr sig om att lära sej så fort, de klarar ju sej ändå, ekonomiskt alltså.

I de liet större kommunerna borde det finnas underlag för en skola som riktar sig mot Thai, eller iaf alla de elever som inte har rätt till bidrag och bonusar, och som därför kan tänkas vilja studera lite intensivare.

Jag har också sett Irakier sitta och surfa fritt och spela på sina elevdatorer under lektionerna, nåt som lärarna på SFI i Partille tycks vara helt blinda för...

Frugan var rätt besviken på SFI i Partille, och ett par andra Thaikvinnor bytte till skolor i Göteborg (som tydligen är bättre).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan verkar nöjd. Jag tycker det går sakta. Men frugan hade väldigt dåliga förutsättningar. Så det tar tid. Det Tommy tar upp gällande bidrag och inte däremot . Tycker jag är klockrent. Sen måste antalet timmar på SFI ökas från 4 timmar per dag till 8. Vi måste få ut folket i arbetslivet mycket fortare. När folk säger att det inte går av någon anledning är det bara skitsnack. Handlar bara om vad man vill prioritera. Och till vilken kostnad

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer än 5 år sedan sen frugan gick på SFI i Göteborg, så det kan ju ha ändrats en del.

Hon gick på Lindholmen (kommer inte ihåg vad arrangören hette) och det var inget vidare.

Mycket hucklen som störde lektionerna och när min fru några gånger var trött på lektionerna pga att hon samtidigt arbetade så var det en av lärarna som var mycket otrevlig. Jag var där och pratade med rektorn och när hon hört bådas versioner så märkte jag att hon höll med oss och förstod att läraren inte var psykiskt stabil och gärna ljög. Den läraren brukade slänga fram en bok och sa: "läs" sen gick hon ut och kom tillbaka när det var 5 minuter kvar av lektionen.

En annan lärare var däremot väldigt duktig och engagerad och fick med sig de flesta eleverna på sina lektioner.

Generellt på SFI så är det väl bara runt 10% som är kvalificerade lärare.

Kan tyvärr bara hålla med dig, min sambo gick även hon på Lindholmen för ca 4 år sedan, och hennes beskrivning stämmer väl med den du skrev.

Påslagna mobiltelefoner som ständigt ringde, elever som ignorerade lärarens tillsägelser osv..flertalet kom endast och satt av tiden för att få bidrag. Vill inte vidareutveckla, då blir man väl kallad rasist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr bara hålla med dig, min sambo gick även hon på Lindholmen för ca 4 år sedan, och hennes beskrivning stämmer väl med den du skrev.

Påslagna mobiltelefoner som ständigt ringde, elever som ignorerade lärarens tillsägelser osv..flertalet kom endast och satt av tiden för att få bidrag. Vill inte vidareutveckla, då blir man väl kallad rasist.

Det är inget fel i att påpeka på fel i systemet och man behöver inte vara rasist för det.

Däremot om du håller tyst om fel så måste du acceptera att bli kallad PK-are.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Folkeuniversitetet, bra lärare, studiemotiverade elever, mycket pluggande krävs av eleven, men ack så dyrt...men det gör också att de som läser där kämpar mer för att lära sig svenska, det är ju deras "egna" pengar de har lagt ner på studierna...

Tyvärr så finns nog bara Folkeuniversitetet på de större orterna runt om i landet...

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr får nog konstateras att "SFI" och "Kvalitet" i samma mening rimmar ganska illa.

Tidigare kommentarer stämmer mycket väl in på hur jag och min fru uppfattar förvaringssystemet SFI.

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru gick på SFI undrade hon varför många inte kunde svenska så bra på lektioner och prov men på rasterna var dom mycket bättre. Kunde de ha något med bidrag att göra :-). Men det var för 10 år sen så det kanske har ändrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gömt 6 inlägg som är svensk politik.

Diskutera gärna SFI i sig, men kommentarer om diverse svenska partier undanbedes.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

SFT som någon nämnde tror jag inte alls på, då blir det bara thaisnack på raster etc.

Det finns helt klart fördelar med skall vi kallade mixade klasser, om nu det är studiemotiverade elever.

Min flicka läser på nivå C, vilket kanske borgar för aningen högre studiemotivation bland eleverna. Vi får väl se, det är som sagt andra veckan nu.

Men... noterar att få har fördjupat sig i de frågeställningar som jag började med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Å vilka hemska inlägg som helt plötsligt inte fick vara kvar.. Speciellt med tanke på vad som släppts igenom senaste tiden.. Jaja, det är väl sånt här som gör att man helt tappar lusten att skriva emellanåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru går i Hagalund /solna o det e samma sak där hon lär sig fan mer hemma än i skolan men nu har hon o några kompisar vart o kollat in ett annat ställe här i solna så kanske dom kommer att byta sen bonus det får även thai om dom pluggar på

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att thailänskor glömmer sitt modermål så fort de landar på svensk mark.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min flickvän har sedan en vecka tillbaka börjat SFI i Göteborg.

Hon har 15 timmar schemalagt/vecka, varav hälften är lärarledda lektion.

Är det någon som har engagerat sig i kvalitetsfrågan?

Vilka krav kommunerna ställer vid upphandlingen?

Exempelvis andel lärarledda lektioner kontra självstudier.

Studiemål och delmål? hastighet?

Hur sköter kommunerna uppföljningen?

Finns det statistik att tillgå? exempelvis andel som har betyget "godkänt" och vilka SFI anordnare som har bäst resultat.

Det funkar dåligt.

Klass A och B bör delas.

Invandrare och bidragstagare i separata klasser.

När dom kommer till klass C så kvittar det.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo började läsa SFI på Competens i Gamlestan, Göteborg för ca 3,5 år sedan. Till en början funkade det ok.

Varken bra eller dåligt. Men en dag kom hon hem helt förstörd.

-Jag förstår inte lärare!!!

-Men det har ju gått bra innan.

-Vi har ny lärare.

Det visade sig att dom fått en ny lärarinna mitt i terminen.

En lärare som inte behärskade det svenska språket till fullo och som dessutom pratade med en kraftig brytning.

Perfekt när man ska lära ut ett språk.

Så fort jag fick reda på detta begav vi oss till de ansvariga för komvux på kommunen.

När dom fick omständigheterna klarlagda för sig bad dom så hemskt mycket om ursäkt och ursäktade sig med "så här ska det inte vara".

Vi fick fritt välja en annan skola i Göteborg. Sedan den dagen har hon gått på Studium i Majorna.

Där läste hon färdigt SFI samt SAS G, A och B så nu behärskar hon svenskan till fullo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte sätta upp ett mål. Bidrag efter hur flitig du är. Det måste vara kommunens ansvar att det sköts rätt.

Att dugliga lärare tillsätts. Man måste kunna anmäla en kommun som bara förvarar invandrare, Det måste

vara av godo för kommunen om de lär sig hyfsad svenska. Vad jag förstår så är det mycket dålig styrning

från både kommun och utbildare. Det måste till krav från allmänheten att vi vill inte ge bidrag till dem om

de inte ställer krav på studier. Det finns invandrare som går in för att lära sig. Ibland blir de nästan utmobbade.

Jag är defentivt inte rasist men anser att det måste sättas krav.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har erfarenheter av SFI från både storstaden och landet.

Hon gick några veckor i Tibro 2009 och några månader i Tumba/Slagsta strand 2010.

Som många andra redan skrivet så är det många som inte direkt har så stor studiemotivation bland eleverna.

Ann lärde sig mera av att prata med mina föräldrar och syskon än hon gjorde i skolan, tyvärr.

Tycker också att de skall dela upp SFI i mindre grupper, de som vill studera och en för de som bara är där för att få pengar...

Hon jobbar nu heltid men skulle hon vilja läsa i framtiden så blir det nog folkuniversitetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... mycket gråt och tandagnisslan har det varit för min fru också.

Ingen struktur på undervisningen, inga "riktiga" läroböcker, endast kopierade lösa papper från läroboken.

Elever från södra europa fick komma och gå som de ville, Thai blev tillsagda att inte prata med varandra, andra elever tjatrade på utan tillsägelse.

Efter att frugan kommit hem helt utom sig över det svenska lärosystemet var jag med i klassrummet under tre dagar.

Någon nämnde tidigare att läraren inte talade ren svenska, så var det här också, helt oacceptabelt.

Jag kan inte förstå hur en del kommuner kan slå sig för bröstet och säga att: Vi är en invandrarvänlig kommun. Vi har SFI och ser till att eleverna lär sig Svenska.

Jag har information från en storstads kommun,(helt ok) och en landsorts kommun. Landsortkommunen var skit...

Min fru bröt undervisningen efter tredje terminen då hon fick jobb. Nu har hon en helt annan möjlighet att tala och lära sig språket av sina svenska kollegor.

Så... jag sällar mig till de som tycker att SFI undervisningen behöver en rejäl kvalitetshöjning.

///T

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att Alisa verkar helnöjd med sin tid på SFI. Hon hoppade in på C-kursen och hamnade i ett rejält mixat gäng. Visst kom det en del kommentarer om ouppfostrade herrar som var oförskämda mot läraren, kom sent, etc men samtidigt placerades hon i en mindre studiegrupp med en tjej från Lituaen, en tjej från England, en fransyska och 2 amerikanare. De fick rejält med hjälp och höll ett högt tempo där de peppade varandra för att snabbt bli klara med SFI för att kunna gå vidare till SAS grund. Visst satt hon hemma över böckerna 24/7 men å andra sidan gick det undan. Idag läser hon SAS A-kursen samt kompletterar Natur- och Samhällskunskap på Komvux. Överlag är jag riktigt imponerad över kvaliten som erbjuds utifrån givna förutsättningar - kunde vara bra mkt värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att frugan kommit hem helt utom sig över det svenska lärosystemet var jag med i klassrummet under tre dagar.

///T

Spännande att du valde att vara med i några dagar, hur tog lärarna det? och vad "såg" du?

och ändrades något efter ditt besök?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru går på SFI i Malmö, och hun virker väldig nöjd med undervisningen. Hver dag när jag kommer hem från jobbet öppner hun dören och säger nogot nyt som hun har lärt den dagen. tyver pratta jag som dansk inte särskild bra svenska, så jag kan inte hjälpa henne. En dag jag kom hem öpnade hun dören och sagde; "tack från idag" Det tycke jag var roligt :)

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...