Jump to content
IGNORERAD

Kvalitet på SFI undervisningen.


coach

Recommended Posts

Jag skulle vilja höra Kims syn på detta,när hans fru läste så fick vi titta på hennes uppgifter och det var fanimej ett språk som varken Kim eller jag svänger oss med.Universitetsklass på frågor och ord som jag aldrig hört talas om.Och detta var kanske hennes 2;a eller 3:de år i skolan.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • Herr Chang

    10

  • coach

    10

  • Tack och Hej

    9

Mest aktiva i denna tråd

Min fru började också på SFI,men det var ju bara ett stort skämt med ointesserade elever och oengagerade lärare som hade det som extra-jobb mellan sina egna studier.Nya lärare varje vecka,så gruppen fick börja om på ruta ett varje gång.Katastrofslöseri med skattemedel till utnyttjande upphandlade företag som gav det lägsta budet,nu är detta visserligen 10 årsedan kanske bättre nu.

Frun satt själv hemma med olika lexicon,papper och penna,tittade på barnprogram.Detta gjorde hon under sin graviditet, och lärde sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att de flesta thai som kommer hit inte hör till intelligentsiaen, har varken studievana eller studiemotivation och då är det lättare att lägga skulden på irakier och somalier när det går dåligt för lilla Noi på SFI...

Nej usch hemska tanke, självklart är det irakiernas och somaliernas fel...

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att de flesta thai som kommer hit inte hör till intelligentsiaen, har varken studievana eller studiemotivation och då är det lättare att lägga skulden på irakier och somalier när det går dåligt för lilla Noi på SFI...

Nej usch hemska tanke, självklart är det irakiernas och somaliernas fel...

//bob

Du gillar inte thaitjejer va?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan det vara så enkelt att de flesta thai som kommer hit inte hör till intelligentsiaen, har varken studievana eller studiemotivation och då är det lättare att lägga skulden på irakier och somalier när det går dåligt för lilla Noi på SFI...

Nej usch hemska tanke, självklart är det irakiernas och somaliernas fel...

//bob

Du har inte sett verkligheten som många andra har upplevt, tydligen.

Kan du ge några bra eller dåliga omdömmen om SFI-kursen utan att blanda in Thai, Somalier eller Irakier?

Den är bedrövlig sett ur alla aspekter. Vissa grupper är bättre och vissa sämre och har man tur så hamnar man med ryssar eller bulgarer och så få Somalier och THAI som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att de flesta thai som kommer hit inte hör till intelligentsiaen, har varken studievana eller studiemotivation och då är det lättare att lägga skulden på irakier och somalier när det går dåligt för lilla Noi på SFI...

Nej usch hemska tanke, självklart är det irakiernas och somaliernas fel...

//bob

Har du någon egen erfarenhet av thaiflickvän/fru som gått på SFI ?

Min fru, hennes kompisar här i Göteborg, våra vänner i Stockholm + andra städer berättar exakt samma historia, de har klasskamrater från alla möjliga länder: Polen, Nicaragua, Portugal, Singapore, Vietnam, Chile, Slovakien, Rumänien.

Alla elever där blandas ihop med skiftande förkunskaper men ett gemensamt mål, att lära sig svenska.

MEN, en viss typ av personer förstör lektionerna hela tiden med tjatter på sitt eget språk, ingen respekt för lärare eller andra elever.

Nej, det är inte gotlänningar eller samer, det är .. bidragsparasiter.

Tror du att alla svenskar med thaifru/flickvän är "rasister" ?

Är alla svarthåriga från andra länder än mellanöstern också "rasister" ?

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vems fel är det att det ser som det gör då? Är det bidragstagarens fel, som väl inte är mer korkad än att mjölka ur så mkt som möjligt när systemet öppnat bidragskranarna? Nä just ja, vissa saker får ju inte diskuteras här, så då är det ju bättre att skuldbelägga individen och låta fördomar frodas, istället för att diskutera bakomliggande orsaker.

Bedrövligt och otroligt korkat måste jag säga att skriva ett sådant inlägg efter att du helt plockat bort möjligheterna att diskutera de bakomliggande orsakerna till att SFI ser ut som de gör. Det är bara politikerna som kan ändra och förhoppningsvis förbättra SFI och bidragsnormerna, men istället för att dom ska hamna i skottgluggen så är det bättre med fri eldgivning mot "hucklen" och andra bidragstagare..

Vänta lite nu...

Orsaken till bidrag kan ju alltid diskuteras, jag har dock lite svårt för att man skryter om att man får och hånar de som inte får.

Tycker du att det är ett rimligt beteende? Jag menar inte att man ska skämmas för att man får bidrag, men därifrån är steget långt till stolthet. Det är heller inte särskilt smart, inser man inte att man bara riskerar ökande förakt och motvilja från skattebetalare?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också erfarenhet av SFI.

I mitt gamla liv så var jag sambo med en spanjorska som flyttade till Sverige.

Det var på den tiden då även EU medborgare sökte uppehållstillstånd.

Hon började på SFI och fick en bra kompisar från olika länder. Men det var en hel del strul, bråk och konflikter på skolan mellan olika elevgrupper. Krav på toaletterna och krav på bönerum.

Lärarna var ständigt sjukskrivna. En del på lång...

Kändes som att vara lärare på SFI var en avstjälpningsplats för lärare med symton på utbrändhet.

Som tidigare nämnts i tråden är det en bra ide att gå dit och konfrontera lärare och rektor vid problem. Att vara lite som pappa.

Edit// Just nu går det en underbar serie på tv i Sverige om en maffiosi som flyttar till Lillehammer i Norge,,, och bla går på norska motsvarigheten av SFI.

För oss utlänningar kan den laddas ner från pb...

Link to comment
Dela på andra sajter

MIn gamla chef ombord var norrman och tog med sig sin thai fru och flyttade till Sverige.

Han hade bott där i 20 år förut tror jag och fick ett välkomstbrev där det stod, på svenska, hur man gick till väga för att få tillgång till SFI.

Resurs slöseri? Kanske, men det var ju kul att han fick ett välkommen hem brev.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI är i ett stort behov av att kvalitetsäkra sig och den utbildning dom levererar då dom idag inte ens uppfyller dom enklaste kraven.

Detta!

Till viss del tror jag att som en del av Bob's inlägg att man kanske saknar studievana, och SFI är ju en utbildning där själv är bästa dräng.

Och det är ju inte bara nytt för en del, men för en thailändare exakt motsatsen till hur den Thailändska skolan ofta fungerar, där man liksom blir matad.

Men förutom att jag sett en del tvivelaktiga läxor där felaktig svenska använts, så är det ju tyvärr också så att SFI är ju bara en fas som en del lärare måste ta sig igenom. Det är ju inte toppen på karriären direkt, att bli SFI-lärare.

Det verkar vara nya lärare på löpande band, en del omotiverade, och det saknas ibland en röd tråd i det de håller på med.

Mycket läxor som inte gås igenom och rättas av lärare. Och när det görs så kan det ske en vecka efter man gjorde hemarbetet.

Det känns inte bara lite tråkigt för egen del, men även när man ser/hör hur det går för andra i klassen. Klassrummen är ju fulla av potentiella skattebetalare som behöver komma ut på marknaden, men som idag sitter och käkar snorkråkor istället för att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

De försöker ju sporra eleverna till att "Ta examen" med nån form av bonussystem, men det gäller väl bara elever som inte flyttat hit till en svensk (Dvs utan asyl eller flykting/liknande skäl osv) ?

Så fattade jag det men det kanske har ändrats?

MVH Tommy

Hej tommy det gäller även våra fruar/flickvänner min har fått bonusen för a-b nu e det bara resten kvar okey bonusen blir dom ju inte rika på den e på max tolvtusen men det e bättre än inget o sporrar ju dom en del men va ja vet så e det ingen av flycktingarna eller asyl sökand som fått de på Hagalund fan vissa av dom e ju kvar i b efter två-tre år dom e bara intreserade av bidraget dom får för att vara närvarande

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej tommy det gäller även våra fruar/flickvänner min har fått bonusen för a-b nu e det bara resten kvar okey bonusen blir dom ju inte rika på den e på max tolvtusen men det e bättre än inget o sporrar ju dom en del men va ja vet så e det ingen av flycktingarna eller asyl sökand som fått de på Hagalund fan vissa av dom e ju kvar i b efter två-tre år dom e bara intreserade av bidraget dom får för att vara närvarande

Positivt att bonusen gäller alla. Tidigare var det snack om särbehandlig tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att jag varit på SFI och klagat i förra veckan så fick tjejen idag börja i ny klass. Hon är mycket nöjd med denna nya läraren och nu hoppas vi att hon skall fixa D-kursen snabbt som tusan.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Positivt att bonusen gäller alla. Tidigare var det snack om särbehandlig tydligen.

Det stämmer Bonusen skulle gälla bara flyktingar och inte anhörig invandring.

Till slut gäller det alla men med den skillnad som jag skrev om tidigare 1 års regel från den dag man fick personnummer.

Som sagt visa väntar på UT i 2-3 år går på SFI och samlar poäng. :crazy:

Våra fruar har bara 1 år på sig att få bonus..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vänta lite nu...

Orsaken till bidrag kan ju alltid diskuteras, jag har dock lite svårt för att man skryter om att man får och hånar de som inte får.

Tycker du att det är ett rimligt beteende? Jag menar inte att man ska skämmas för att man får bidrag, men därifrån är steget långt till stolthet. Det är heller inte särskilt smart, inser man inte att man bara riskerar ökande förakt och motvilja från skattebetalare?

Herr Chang har talat.

Kan tyvärr inte svara dig utan att få mina inlägg bortplockade så jag avstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pho

Självklart pluggar vi tillsammans på kvällen. Allt för att öka fruns kunskaper. Jag tycker dock att timmarna är för få ändå. Plugga själv har frugan lite problem med. Som changen skriver enligt frugan gör många thaitejer precis vad han skriver om proven. Sätter sig och kollar någon kamrat.

Alla i min frus skola brukade gå till henne och kolla mm. till slut tröttnade hon när inte ens lärarna sa till.

Men hon brukar plugga själv med google translate sen skriver hon upp vid sidan om vad det

betyder på thailändska och hur det uttalas på svenska i thai.

Det hon sedan inte förstår tar vi sedan då är redan hälften gjort.

Men kan vara annorlunda då hon varit i sverige ett tag innan SFI

Det finns ju mycket på nätet eller rosetta stone mm.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

De elever som presterar bra bör premieras. Det betyder att dom fortare kan vidareutbilda sig och kanske t.o.m bli en bidragsgivare i stället för bidragstagare efter en kortare tid.

Vem är det som ska kvalitetssäkra elevens kunnskap om läraren ska få bonus/ alternativt högre lön?

Ja, kanske ett nationellt test skulle vara på sin plats.

Sedan borde SFI övergå till städning av dikeskanter, både vinter som sommar, efter allt för många år utan att klara SFI eller vid allt för hög frånvaro utan giltigt skäl.

Jag tycker att det är eleverna man borde sporra och ge dom något för prestationen.

Alternativt så kan man ta bort förmånerna om man underpresterar.

De elever som presterar bra premieras idag i 3 steg om du klarar de olika proven kommer inte ihåg hur mycket

SFI-A 6000:- SFI-B 4000:- SFI-C 2000:- men då måste du börja plugga på en gång.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

De försöker ju sporra eleverna till att "Ta examen" med nån form av bonussystem, men det gäller väl bara elever som inte flyttat hit till en svensk (Dvs utan asyl eller flykting/liknande skäl osv) ?

Så fattade jag det men det kanske har ändrats?

MVH Tommy

Flyktingar får bidrag

Dom som kommer hit av egen vilja får bonussystemet

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att de flesta thai som kommer hit inte hör till intelligentsiaen, har varken studievana eller studiemotivation och då är det lättare att lägga skulden på irakier och somalier när det går dåligt för lilla Noi på SFI...

Nej usch hemska tanke, självklart är det irakiernas och somaliernas fel...

//bob

Eller kan det vara så att din hjärna är mindre än intelligentsiaen

Då jag tror nog på att thai är mer motiverad.

Men den stora skillnaden är att lära sig svenska från ett tonalt språk tar nog dubbelt

så mycket tid icke tonalt språk.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

De elever som presterar bra premieras idag i 3 steg om du klarar de olika proven kommer inte ihåg hur mycket

SFI-A 6000:- SFI-B 4000:- SFI-C 2000:- men då måste du börja plugga på en gång.

Mvh Pho

Så här står det:

Sfi-bonus innebär att vissa nyanlända invandrare (folkbokförda från 1 juli 2010) som slutfört kurs 1B, 2C eller 3D inom sfi kan bli beviljade en bonus. Beroende på vilken kurs den studerande har slutfört kan hon eller han beviljas 6000, 8000 eller 12 000 kronor.

Källa:

http://www.skolverket.se/fortbildning-och-bidrag/statsbidrag/sfi-bonus

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det:

Sfi-bonus innebär att vissa nyanlända invandrare (folkbokförda från 1 juli 2010) som slutfört kurs 1B, 2C eller 3D inom sfi kan bli beviljade en bonus. Beroende på vilken kurs den studerande har slutfört kan hon eller han beviljas 6000, 8000 eller 12 000 kronor.

Källa:

http://www.skolverke...idrag/sfi-bonus

Jag skrev att jag inte kommer ihåg beloppet men om referar till

folkbokföringen så är det därifrån den bonusen gäller men du

måste inom ett visst tidsinterval när du kommer till sverige annars

gäller det inte dom skriver luddigt.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kan det vara så att din hjärna är mindre än intelligentsiaen

Då jag tror nog på att thai är mer motiverad.

Men den stora skillnaden är att lära sig svenska från ett tonalt språk tar nog dubbelt

så mycket tid icke tonalt språk.

Mvh Pho

Ja. Och vice versa vad gäller typ av språk. Mycket lättare för någon med svenska som modersmål att lära sig till exempel franska eller tyska jämfört med thailändska.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte svara dig utan att få mina inlägg bortplockade så jag avstår.

Tråkigt att du känner att du måste bryta mot forumreglerna för att kunna svara på mitt inlägg.

När du skriver din utläggning där enda citatet är från mig, så utgår jag från att du indirekt försöker beskylla mig för att ha de åsikter du kritiserar. Jag gillar inte att ord läggs i munnen på mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gillar inte thaitjejer va?

Måne, nu skall vi inte vara sådana..

Du har inte sett verkligheten som många andra har upplevt, tydligen.

Kan du ge några bra eller dåliga omdömmen om SFI-kursen utan att blanda in Thai, Somalier eller Irakier?

Den är bedrövlig sett ur alla aspekter. Vissa grupper är bättre och vissa sämre och har man tur så hamnar man med ryssar eller bulgarer och så få Somalier och THAI som möjligt.

När min x-fru läste SFI i början på 90-talet så var det iranier och yugoslavier som var de stora syndabockarna, nu är det somalier och iraker som är det, jag tror att det alltid kommer att bli så när stora grupper av ett land kommer ihop så av naturliga orsaker så samlas de i grupper med varandra...

Har du någon egen erfarenhet av thaiflickvän/fru som gått på SFI ?

Min fru, hennes kompisar här i Göteborg, våra vänner i Stockholm + andra städer berättar exakt samma historia, de har klasskamrater från alla möjliga länder: Polen, Nicaragua, Portugal, Singapore, Vietnam, Chile, Slovakien, Rumänien.

Alla elever där blandas ihop med skiftande förkunskaper men ett gemensamt mål, att lära sig svenska.

MEN, en viss typ av personer förstör lektionerna hela tiden med tjatter på sitt eget språk, ingen respekt för lärare eller andra elever.

Nej, det är inte gotlänningar eller samer, det är .. bidragsparasiter.

Tror du att alla svenskar med thaifru/flickvän är "rasister" ?

Är alla svarthåriga från andra länder än mellanöstern också "rasister" ?

Som sagt, min x-fru är thai och läste SFI i början på 90-talet, min x-flickvän läste på SFI för ett par år sedan (hon kom från Indonesien) och i hennes klass satt det ett par thai damer som hade läst SFI i över 10 år...

Bägge två hade tyvärr samma erfarenhet som många av ni har med slöa, slappa och likgiltliga bidragstagare, så jag vill inte argumentera emot det, men ni skall veta att det sitter en och annan thaidam på SFI som inte går många knop heller... utan tycker det är rätt så gött att ha en gubbe som får slita dagarna i ända för att han har hört att det är så viktigt att frun lär sig svenska för att komma in i det svenska samhället, medans hon skiter högaktningsfullt om hon klarar SFI eller inte...

Min x-flickvän fick alltid frågan av de manliga deltagarna om hon var thai, så till slut så kunde hon inte låta bli och fråga varför de undrade det, då kom det fram att om hon var thai så fanns det alltid stora möjligheter att få lite rajtantajtan...

Eller kan det vara så att din hjärna är mindre än intelligentsiaen

Då jag tror nog på att thai är mer motiverad.

Men den stora skillnaden är att lära sig svenska från ett tonalt språk tar nog dubbelt

så mycket tid icke tonalt språk.

Mvh Pho

Kan mycket möjligt vara så att min hjärna är mindre än intelligentsians tex så skriver jag loser med två o och när man gör det så är man inte vidare intelligent...

Hur är det mer farbrors egen intelligents?

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

jag tror att det alltid kommer att bli så när stora grupper av ett land kommer ihop så av naturliga orsaker så samlas de i grupper med varandra

Det var därför jag nämnde Thai med versaler. För det finns som bekant även rötägg i det lägret också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...