Jump to content
IGNORERAD

Kvalitet på SFI undervisningen.


coach

Recommended Posts

Detta var tydligen en HET Potatis.

Som jag förstått så har Thai rätt till Bonus om dom klarar delar i kursen på viss tid??? Och om det bara är de andra med "Bidrag" som skulle ha rätt till bonus så skulle ju även dom tjäna mer på att studera fortare. Men visst.även min TGF som nyligen börjat på SFI kom hem idag och berättade hur VANSINNIG läraren blivit idag på folk som inte bryr sig alls om att dom är på en lektion och inte en parkeringsplats.

Vad belangar kvalitet i olika kommuner/skolor så har jag skräck exempel från VAGGERYDS KOMMUN. Tjejen börja på SFI förra året där då jag jobbade där ett tag och det förstod man direkt att hon inte kommer att bli undervisad ett skvatt i den skolan! Jag tvinga henne inte till skolan då jag insåg hur meningslös den var och att vi ändå detta år skulle flytta. Nu verkar det som hon äntligen har chansen att lära sig svenska. Bara de andra i klassen kunde vara tysta om dom inte vill läraren något och framför allt då dom inte kommenterar något på Svenska överhuvudtaget.

Skolorna skiljer sig nog tyvärr en hel del.

MVH

BC

Ändrades av Beer Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • Herr Chang

    10

  • coach

    10

  • pho

    9

Mest aktiva i denna tråd

Om vi -Falanger- inte stöttar våra thai i detta, så kan vi ju lika väl ge upp och skicka dom tillbaka med enkelbiljett.

Vi som vet hur det svenska systemet funkar, med upphandlingar, kravspec, kvalitetskrav och uppföljningar, kan mycket lätt sätta blåslampan under utbildningsanordnaren.

Själv ställde jag följande frågor till Gbg:s kommuns Vuxenutbildningen, som ett första steg:

  • Var kan jag hitta kravspecifikationen som ligger till grund för nuvarande SFI upphandling?
  • Hur följer ni upp att SFI-anordnarna följer de uppställda kraven?
  • Har ni statistik över antal Godkända SFI studenter/anordnare? Alltså vem är bäst?

Att läsa förfrågningsunderlaget som låg till grund för upphandlingen, var mycket givande.

Jag samlar på mig fakta och kunskap, för att senare kunna ställa rätt frågor till min flickväns SFI lärare/rektor.

Verksamheten I Göteborgs kommun inom detta upphandlingsområde omsluter i utförarledet cirka 200 miljoner kronor per år. Så tro mig ... ingen utförare vill förlora denna guldkalv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tråkigt att du känner att du måste bryta mot forumreglerna för att kunna svara på mitt inlägg.

När du skriver din utläggning där enda citatet är från mig, så utgår jag från att du indirekt försöker beskylla mig för att ha de åsikter du kritiserar. Jag gillar inte att ord läggs i munnen på mig.

Herr Chang har talat.

Ja varför citerar jag bara dig tror du? Ska jag citera någon annan när det är du som plockat bort möjligheten att ens diskutera själva kärnan i problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför citerar jag bara dig tror du? Ska jag citera någon annan när det är du som plockat bort möjligheten att ens diskutera själva kärnan i problemet?

Om du menar att det ej är tillåtet med svensk politik kunde du väl skrivit det direkt istället för att citera mitt inlägg?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Om du menar att det ej är tillåtet med svensk politik kunde du väl skrivit det direkt istället för att citera mitt inlägg?

Herr Chang har talat.

Varför det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar fortfarande inte varför man skall få en bonus.

Personligen tycker jag att bidraget skall sänkas om man inte klarar inom utsatt tid.

Enda gången en bonus skall utbetals är om man klarar det innan utsatt tid.

Det är väl så det fungerar i arbetslivet och för företag.

Är du sen med leveransen får du staff, är du snabbare får du en bonus.

Det är en god sporre som någon.

OBS jag röstar inte på ett visst högerextremist parti. Bara för att det inte skall bli några missförstånd.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne, nu skall vi inte vara sådana..

När min x-fru läste SFI i början på 90-talet så var det iranier och yugoslavier som var de stora syndabockarna, nu är det somalier och iraker som är det, jag tror att det alltid kommer att bli så när stora grupper av ett land kommer ihop så av naturliga orsaker så samlas de i grupper med varandra...

Som sagt, min x-fru är thai och läste SFI i början på 90-talet, min x-flickvän läste på SFI för ett par år sedan (hon kom från Indonesien) och i hennes klass satt det ett par thai damer som hade läst SFI i över 10 år...

Bägge två hade tyvärr samma erfarenhet som många av ni har med slöa, slappa och likgiltliga bidragstagare, så jag vill inte argumentera emot det, men ni skall veta att det sitter en och annan thaidam på SFI som inte går många knop heller... utan tycker det är rätt så gött att ha en gubbe som får slita dagarna i ända för att han har hört att det är så viktigt att frun lär sig svenska för att komma in i det svenska samhället, medans hon skiter högaktningsfullt om hon klarar SFI eller inte...

Min x-flickvän fick alltid frågan av de manliga deltagarna om hon var thai, så till slut så kunde hon inte låta bli och fråga varför de undrade det, då kom det fram att om hon var thai så fanns det alltid stora möjligheter att få lite rajtantajtan...

Kan mycket möjligt vara så att min hjärna är mindre än intelligentsians tex så skriver jag loser med två o och när man gör det så är man inte vidare intelligent...

Hur är det mer farbrors egen intelligents?

//bob

??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar fortfarande inte varför man skall få en bonus.

Personligen tycker jag att bidraget skall sänkas om man inte klarar inom utsatt tid.

Enda gången en bonus skall utbetals är om man klarar det innan utsatt tid.

Det är väl så det fungerar i arbetslivet och för företag.

Är du sen med leveransen får du staff, är du snabbare får du en bonus.

Det är en god sporre som någon.

OBS jag röstar inte på ett visst högerextremist parti. Bara för att det inte skall bli några missförstånd.

Bonus får du bara om du klarar av de etapper och prover som gäller

det är en sporre för att snabbt lära sig svenska och komma ut i arbetslivet

De som får bidrag får väl ingen bonus

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag fattar fortfarande inte varför man skall få en bonus. Personligen tycker jag att bidraget skall sänkas om man inte klarar inom utsatt tid. Enda gången en bonus skall utbetals är om man klarar det innan utsatt tid

Ok, nu läste jag bara igenom dina tre första rader ok drar en liten slutsats om det.

1. Du förstår inte varför man ska få en bonus...för att sedan tycka att bonus ska utbetalas om man fixar det innan utsatt tid... :av-109998:

Har du jobbat inom politiken?

2. Att bidraget ska sänkas. Ja, det håller jag med dig om och jag skrev någonting liknande själv tidigare.

Men eftersom socialbidrag är svåra att sänka så tycker jag att dom kan plocka skräp i tillägg till skolan alternativt så tvångsförflyttar man dom till Umgransele eller annan plats i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen -> Om du inte kan hålla dig till ämnet, så skapa en egen tråd :-) Dina problem med Herr Chang, kan du väl hantera med honom privat. Dom har varken med ämnet att göra eller har ett intresse för oss andra.

Herr Chang -> Du får gärna städa bort detta inlägg, efter att det har fått avsedd effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Faktaruta:

Alla som läser SFI har möjligheten att få bonus, om de uppfyller kriterierna:

se http://www.skolverke...idrag/sfi-bonus

Faktaruta2

Ja... Om man har rätt klassningskod på visat.

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.169156!/Menu/article/attachment/Skolverkets%20klassningskodslista%20120302.pdf

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången en bonus skall utbetals är om man klarar det innan utsatt tid.

Det är väl så det fungerar i arbetslivet och för företag.

Har du hört talas om bankbonusar eller vilka bonusar VD:ar får efter att ha kört stora företag i botten ?

Det du tänker på är bonusar för vanliga arbetande människor, inte de i toppen.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att det ej är tillåtet med svensk politik kunde du väl skrivit det direkt istället för att citera mitt inlägg?

Herr Chang har talat.

Jag har alltid uppfattat det som att svensk politik är tillåten när den har en direkt koppling till thailändare i Sverige. Politiken runt SFI borde väl falla under den kategorin och gör den inte det så kanske en ändring av reglerna vore på sin plats. Något som tydligen är väldigt ok är att ta några individer med ett speciellt ursprung och göra dessa till negativa representater för en hel grupp. Det tycker jag är tragiskt framförallt när man så genomskinligt inte använder samma princip när det gäller individer från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Knasen -> Om du inte kan hålla dig till ämnet, så skapa en egen tråd :-) Dina problem med Herr Chang, kan du väl hantera med honom privat. Dom har varken med ämnet att göra eller har ett intresse för oss andra.

Herr Chang -> Du får gärna städa bort detta inlägg, efter att det har fått avsedd effekt.

Hoppsan, ett nytt moderator ämne ser dagens ljus :) Tycker att jag i allra högsta grad har hållit mig till ämnet, åtminstone till en början :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu läste jag bara igenom dina tre första rader ok drar en liten slutsats om det.

1. Du förstår inte varför man ska få en bonus...för att sedan tycka att bonus ska utbetalas om man fixar det innan utsatt tid... :av-109998:

Har du jobbat inom politiken?

2. Att bidraget ska sänkas. Ja, det håller jag med dig om och jag skrev någonting liknande själv tidigare.

Men eftersom socialbidrag är svåra att sänka så tycker jag att dom kan plocka skräp i tillägg till skolan alternativt så tvångsförflyttar man dom till Umgransele eller annan plats i Sverige.

Hehe

blev lite fel på retoriken där... :)

1. är inte politiker, nej

2. Det finns krav tex från sociala att man skall ställa upp på vissa aktiviteter för att få ut sitt försörjnings bidrag.

TROR det är lite olika på i vilken komun man bor i. Lokala förordnigar kanske finns, jag vet inte, håller mig borta från myndigheter så mycket jag kan.

Förstår att det kan vara svårt att genomföra och kanske strider mot socialtjänst lagen och någon annan lag, men om man utnyttjar en rättighet, som SFI är, kan man villkora den med skyldigheter med.

(om ändå kunde stava rätt med en gång)

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, ett nytt moderator ämne ser dagens ljus :) Tycker att jag i allra högsta grad har hållit mig till ämnet, åtminstone till en början :)

Tycker det är lite roligt med låtsasmods eftersom ingen brukar bry sig om dem ändå. Att en tråd på Mpr kan gå åt alla möjliga håll anser jag vara en av tjusningarna med det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bonus får du bara om du klarar av de etapper och prover som gäller

det är en sporre för att snabbt lära sig svenska och komma ut i arbetslivet

De som får bidrag får väl ingen bonus

Mvh Pho

Vet faktiskt inte om dem får bonus eller inte, någon annan som vet?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hört talas om bankbonusar eller vilka bonusar VD:ar får efter att ha kört stora företag i botten ?

Det du tänker på är bonusar för vanliga arbetande människor, inte de i toppen.

Tror det stod nånting om bankernas bonusar i Aftonbladet för nått år sedan,

nä skämt åsido, javisst menar jag knegar bonusar, tex om man upp når målet på Volvo att höja kvaliteten på bilarna med si och så mycket så får ju gubbsen en extra bonus.

Borde funka här med...

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte om dem får bonus eller inte, någon annan som vet?

Ja thai kan få bonus. Det fick min fru då hon fixade alla prov inom 12 månader från den dag hon kom till Sverige.

12000 rak in på bank konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är dåliga lärare i huvudsak.

Jag tycker att det är riktigt bedrövligt att ha lärare som inte ens själva kan uttala svenska ord på rätt sätt.

Sedan är utbildningsmaterialet (kopierade papper), rent kryptiskt ibland.

Många läxor som min fru kommer hem med förstår jag inte ens, det känns som om det saknas en fråga för att kunna ge rätt svar.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid uppfattat det som att svensk politik är tillåten när den har en direkt koppling till thailändare i Sverige. Politiken runt SFI borde väl falla under den kategorin och gör den inte det så kanske en ändring av reglerna vore på sin plats. Något som tydligen är väldigt ok är att ta några individer med ett speciellt ursprung och göra dessa till negativa representater för en hel grupp. Det tycker jag är tragiskt framförallt när man så genomskinligt inte använder samma princip när det gäller individer från Thailand.

Visst är det tillåtet med svensk politik om det finns tydlig och konkret koppling till Thailand. Nu går det ju förstås att hävda att allt man skriver om svensk politik har en koppling till Thailand. Vad man än skriver går det att pliktskyldigast jämföra med hur det är i Thailand. Inte riktigt så det var tänkt...

Tillåt mig ge ett fiktivt exempel på hur jag ser på det. Först tänker vi oss en nyhet:

"X-partiet har meddelat i pressrelease att man kommer jobba för att det tillsätts en utredning om hur invandrade thailändare har det i Sverige."

Det är väl OK. Dock inte detta svar:

"Ja, precis vad kunde vänta sig av det där jämrans X-partiet! Ska vi bli misstänkliggjorda nu igen? Jag kommer då aldrig att rösta på detta skitparti!"

Detta leder ofelbart till en längre och infekterad diskussion om bra och dåligt med övriga svenska partiet. Visst man kan hävda att det är likadant i Thailand, men...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är dåliga lärare i huvudsak.

Jag tycker att det är riktigt bedrövligt att ha lärare som inte ens själva kan uttala svenska ord på rätt sätt.

Sedan är utbildningsmaterialet (kopierade papper), rent kryptiskt ibland.

Många läxor som min fru kommer hem med förstår jag inte ens, det känns som om det saknas en fråga för att kunna ge rätt svar.

Exakt. Man får väl hoppas att de åtminstone förklarat för eleverna hur det är tänkt att läxan ska göras. Men om man gärna ser att eleven får lite hjälp hemma vore det ju bra med noggranna instruktioner på dessa stenciler.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...