Jump to content
IGNORERAD

Kvalitet på SFI undervisningen.


coach

Recommended Posts

andrejsdenruskige

gå vidare till SAS grund

SAS grund är fanimej det mest korkade utbildning som existerar i Sverige.

Tyckte inte alls att den var vettig. I alla fall inte den som min fru gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • Herr Chang

    10

  • coach

    10

  • pho

    9

Mest aktiva i denna tråd

SAS grund är fanimej det mest korkade utbildning som existerar i Sverige.

Tyckte inte alls att den var vettig. I alla fall inte den som min fru gick.

Motivera... Vad är det som gör den dålig och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS grund är fanimej det mest korkade utbildning som existerar i Sverige.

Tyckte inte alls att den var vettig. I alla fall inte den som min fru gick.

Har väl inga direkta synpunkter på den egentligen. Hon verkade tycka den var helt ok. Högre tempo och fler lärarledda lektioner än SFI. Dessutom lite mer studiemotiverat folk vad det verkade. Vad är ovettigt tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu kommer jag inte ihåg några exakta grejer.

Men det var mycket grammatiktragglande och varken SFI eller SAS-G grammatiken är vanlig Svensk grammatik.

Det var en del läsande och läsförståelse som skulle redovisas. Men jag undrar om lärarnas kompetens var nå vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande att du valde att vara med i några dagar, hur tog lärarna det? och vad "såg" du?

och ändrades något efter ditt besök?

Ja, det blev något bättre under den närmast tiden efter det, men sista tiden under hennes SFI-tid var det inte roligt...

///T

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

För fru Joints gick det bra i början. Hamnade i en grupp där alla var motiverade och en lärare som var både intresserad och pedagogisk. Men på nästa nivå slogs de ihop med andra "elever" som hade harvat på samma nivå i evigheter och en lärare som tog det mesta med en klackspark. Fanns även en del grupperingar, bla en som bestod av thaitjejer, som saboterade för alla. Ofta var läraren sjuk med inställd undervisning som resultat. Känns inte som SFI har någon större prioritering i kommunen.

Efter ett tag började hon på någon akademikerutbildning för utlänningar (i en annan kommun) som var väldigt bra. Men så fick hon jobb och fick inte gå kvar, vilket var tråkigt eftersom hon hade kunnat kombinera både jobb och studier. Tyvärr fick det som konsekvens att vi sakta men säkert gick tillbaks till att prata engelska med varandra och fortsätter det på det här viset får jag nog själv börja på SFI snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen studerar på Lernia i Gbg. Det har varit bra och dåligt. När lärarna är bra och kör stark lärarledd undervisning så har det fungerat utmärkt men när hon haft usla lärare så tryter intresset. Kvaliten på lärarna är det största problemet på SFI även om en del av eleverna också sabbar för det stora flertalet när de inte sköter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som retar mig mest är vad en del bidragstagare gaggar om på rasterna. Till thailändare till exempel exfru Chang:

"Jaså får du inga pengar för att gå här? Är du dum eller? Haha!"

Kul att sen få jobb och veta vad en del av den skatt man betalar går till...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som retar mig mest är vad en del bidragstagare gaggar om på rasterna. Till thailändare till exempel exfru Chang:

"Jaså får du inga pengar för att gå här? Är du dum eller? Haha!"

Kul att sen få jobb och veta vad en del av den skatt man betalar går till...

Herr Chang har talat.

Hejsan

Jo, jag känner igen det här...

Det var också "en del" bidragstagere som ständigt nämnde detta för Chon.

Dessutom var det ur denna del av bidragstagare påtagligt vanligt att de inte fullföljde undervisningen för dagen för att de hade bråttom till bussen så att de skulle hinna med en buss så att de slapp vänta 15 minuter som de hade behövt gjort om de hade slutat i rätt tid...

Ja, ja...man kan inte säga det rakt ut.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan verkar nöjd. Jag tycker det går sakta. Men frugan hade väldigt dåliga förutsättningar. Så det tar tid. Det Tommy tar upp gällande bidrag och inte däremot . Tycker jag är klockrent. Sen måste antalet timmar på SFI ökas från 4 timmar per dag till 8. Vi måste få ut folket i arbetslivet mycket fortare. När folk säger att det inte går av någon anledning är det bara skitsnack. Handlar bara om vad man vill prioritera. Och till vilken kostnad

4 timmar är OK min fru sitter hemma och gör läxor vilket ingen annan gör i hennes skola

om man inte är driftig så spelar nog timmarna ingen roll.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte orkar göra hemläxan kan man ju alltid försöka kopiera någon annans hemläxa innan lektionen börjar. Och vid prov sätta sig bredvid den man tror kommer att göra bäst ifrån sig. Sedan oblygt bara snegla på vad dom skriver... något som retade exfru Chang oerhört. Men det gäller ju att få det se ut som att man åtminstone gör några framsteg!

I rättvisans ska väl sägas att det inte är alla som kan få hjälp med läxorna av en svensktalande. Läxorna kan dessutom ibland vara så kryptisk utformade att inte ens jag fattade vad som var meningen att man skulle skriva :wink:

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pho

Självklart pluggar vi tillsammans på kvällen. Allt för att öka fruns kunskaper. Jag tycker dock att timmarna är för få ändå. Plugga själv har frugan lite problem med. Som changen skriver enligt frugan gör många thaitejer precis vad han skriver om proven. Sätter sig och kollar någon kamrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte sätta upp ett mål. Bidrag efter hur flitig du är. Det måste vara kommunens ansvar att det sköts rätt.

Att dugliga lärare tillsätts. Man måste kunna anmäla en kommun som bara förvarar invandrare, Det måste

vara av godo för kommunen om de lär sig hyfsad svenska. Vad jag förstår så är det mycket dålig styrning

från både kommun och utbildare. Det måste till krav från allmänheten att vi vill inte ge bidrag till dem om

de inte ställer krav på studier. Det finns invandrare som går in för att lära sig. Ibland blir de nästan utmobbade.

Jag är defentivt inte rasist men anser att det måste sättas krav.

MVH

Vänder lite på steken istället.

Varför inte ge lärarna betalt efter hur många som klarar SFIn?

Det kanske ger mer motiverade lärare med?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om man inte orkar göra hemläxan kan man ju alltid försöka kopiera någon annans hemläxa innan lektionen börjar. Och vid prov sätta sig bredvid den man tror kommer att göra bäst ifrån sig. Sedan oblygt bara snegla på vad dom skriver... något som retade exfru Chang oerhört. Men det gäller ju att få det se ut som att man åtminstone gör några framsteg!

I rättvisans ska väl sägas att det inte är alla som kan få hjälp med läxorna av en svensktalande. Läxorna kan dessutom ibland vara så kryptisk utformade att inte ens jag fattade vad som var meningen att man skulle skriva :wink:

Herr Chang har talat.

Dessa verb som delas in i grupp-1,2,3. Vad i helvete är det?

Det var en massa experiment med den svenska grammatiken både på SFI och SAS-G

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vänder lite på steken istället.

Varför inte ge lärarna betalt efter hur många som klarar SFIn?

Det kanske ger mer motiverade lärare med?

Ojoj, eftersom dessa lärare verkar sakna yrkesstolthet så lär de flesta klara av SFI inom 3 veckor...utan att ha snappat upp någon kunnskap i det svenska språket.

Det är väl eleverna som bör få sig en bonus och då ALLA elever som fixar SFI inom en viss tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, eftersom dessa lärare verkar sakna yrkesstolthet så lär de flesta klara av SFI inom 3 veckor...utan att ha snappat upp någon kunnskap i det svenska språket.

Det är väl eleverna som bör få sig en bonus och då ALLA elever som fixar SFI inom en viss tid.

Varför skall man premiera dem för?

Eller menar du om alla i den aktuella klassen klarar det inom utsatt tid?

Dem får ju en gratis utbildning redan.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför skall man premiera dem för?

Eller menar du om alla i den aktuella klassen klarar det inom utsatt tid?

Dem får ju en gratis utbildning redan.

De elever som presterar bra bör premieras. Det betyder att dom fortare kan vidareutbilda sig och kanske t.o.m bli en bidragsgivare i stället för bidragstagare efter en kortare tid.

Vem är det som ska kvalitetssäkra elevens kunnskap om läraren ska få bonus/ alternativt högre lön?

Ja, kanske ett nationellt test skulle vara på sin plats.

Sedan borde SFI övergå till städning av dikeskanter, både vinter som sommar, efter allt för många år utan att klara SFI eller vid allt för hög frånvaro utan giltigt skäl.

Jag tycker att det är eleverna man borde sporra och ge dom något för prestationen.

Alternativt så kan man ta bort förmånerna om man underpresterar.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

De försöker ju sporra eleverna till att "Ta examen" med nån form av bonussystem, men det gäller väl bara elever som inte flyttat hit till en svensk (Dvs utan asyl eller flykting/liknande skäl osv) ?

Så fattade jag det men det kanske har ändrats?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De försöker ju sporra eleverna till att "Ta examen" med nån form av bonussystem, men det gäller väl bara elever som inte flyttat hit till en svensk (Dvs utan asyl eller flykting/liknande skäl osv) ?

Så fattade jag det men det kanske har ändrats?

MVH Tommy

Ja, vissa får skylla sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

De elever som presterar bra bör premieras. Det betyder att dom fortare kan vidareutbilda sig och kanske t.o.m bli en bidragsgivare i stället för bidragstagare efter en kortare tid.

Vem är det som ska kvalitetssäkra elevens kunnskap om läraren ska få bonus/ alternativt högre lön?

Ja, kanske ett nationellt test skulle vara på sin plats.

Sedan borde SFI övergå till städning av dikeskanter, både vinter som sommar, efter allt för många år utan att klara SFI eller vid allt för hög frånvaro utan giltigt skäl.

Jag tycker att det är eleverna man borde sporra och ge dom något för prestationen.

Alternativt så kan man ta bort förmånerna om man underpresterar.

Det finns bonus redan. den är på 12000 sek om man klarar alla prov inom 1 år.

Men det verkar inte vara intressant för bidragstagare. De förlorar mer pengar om de fixar SFI snabb.

http://www.skolverket.se/fortbildning-och-bidrag/statsbidrag/sfi-bonus

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

SFI är i ett stort behov av att kvalitetsäkra sig och den utbildning dom levererar då dom idag inte ens uppfyller dom enklaste kraven.

Har en Sambo som går på SFI för högutbildade, som skall vara snabbare och effektivare.

Dom har fått gå på museeum i deras ekonomiklass?? vart ute och lyssna på stan? och massa annat tjafs, det enda dom inte har fått vara på i deras ekonomiklass är ett studiebesök på en bank

när jag föreslog att jag kunde fixa ett studiebesök kom läraren och sa att hon hade kontakter och det inte behövs, har dom fått gå?? näää

SFI verkar vara en undangömd historia som ingen vill ta i utan tycker att bara ta er igenom så fixar vi det sen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hake med bonusen. Den gäller 1 år från den dag man har fått personnummer.

Om en bidragstagare har väntat på tillstånd i tex 3 år och under tiden läste SFI så har han på sig 4 år sammanlagt.

Däremot våra fruar har bara ett år på sig att fixa det.

Många thai trots allt fixar det och får bonus.

Många bidragstagare klarar inte det.

Det pågår en undersökning om SFIs effektivitet vi får se vad den kommer att visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns bonus redan. den är på 12000 sek om man klarar alla prov inom 1 år.

Men det verkar inte vara intressant för bidragstagare. De förlorar mer pengar om de fixar SFI snabb.

http://www.skolverke...idrag/sfi-bonus

Man bör ju förslagsvis då, debitera kostnaden för utbildningen om man överskrider en viss tid på SFI.

Annars kan man ju lika gärna montera upp ett cirkustält och ha clowner som lärare till åsnorna som sitter på lektionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ju förslagsvis då, debitera kostnaden för utbildningen om man överskrider en viss tid på SFI.

Annars kan man ju lika gärna montera upp ett cirkustält och ha clowner som lärare till åsnorna som sitter på lektionerna.

Åsnor och getter är inte lämpliga att ha i visa kretsar :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad som retar mig mest är vad en del bidragstagare gaggar om på rasterna. Till thailändare till exempel exfru Chang:

"Jaså får du inga pengar för att gå här? Är du dum eller? Haha!"

Kul att sen få jobb och veta vad en del av den skatt man betalar går till...

Herr Chang har talat.

Och vems fel är det att det ser som det gör då? Är det bidragstagarens fel, som väl inte är mer korkad än att mjölka ur så mkt som möjligt när systemet öppnat bidragskranarna? Nä just ja, vissa saker får ju inte diskuteras här, så då är det ju bättre att skuldbelägga individen och låta fördomar frodas, istället för att diskutera bakomliggande orsaker.

Bedrövligt och otroligt korkat måste jag säga att skriva ett sådant inlägg efter att du helt plockat bort möjligheterna att diskutera de bakomliggande orsakerna till att SFI ser ut som de gör. Det är bara politikerna som kan ändra och förhoppningsvis förbättra SFI och bidragsnormerna, men istället för att dom ska hamna i skottgluggen så är det bättre med fri eldgivning mot "hucklen" och andra bidragstagare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...