Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt turistvisum


Mr.Sing

Recommended Posts

Hej på er, jag blir arbetsfri framåt vintern :yahoo: och tänker åka ner ett halvår, ska söka dubblet turistvisum, men har lite frågor.

På ambassadens hemsida står det att man måste ha biljett för samtliga in/utresor, stämmer det verkligen? och i så fall, kan man ha en biljett med uttrersedatum senare än 60 dagar efter ankomsten? (tänker förlänga visumet 30 dagar på imigration)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr.Sing

    10

  • 2much

    7

  • Luke the Drifter

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Ja man måste visa upp kopior på flygbiljetterna/bokningarna numer.

Och man måste åka ut ur landet för att förnya sitt visa.

Ibland kan man prata sig ur detta genom att förklara att man ska åka till Laos med buss eller att man ska boka i Thailand. Detta är dock inte garanterat att funka..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man måste visa upp kopior på flygbiljetterna/bokningarna numer.

Och man måste åka ut ur landet för att förnya sitt visa.

Ibland kan man prata sig ur detta genom att förklara att man ska åka till Laos med buss eller att man ska boka i Thailand. Detta är dock inte garanterat att funka..

Med vänlig hälsning,

Måste man visa biljetten man ska ha när man åker ut och förnyar visa efter 90 dagar? Jag ska skicka in ansökan om visa nu i helgen.. Skicka in pass, kopia på flygbiljett och ansökningspapper jag skrivit ut från nätet som jag ska fylla i.. Så efter 90 dagar (sista januari) måste jag på visarun å fixa 90 nya dagar.. Men den biljetten köper jag ju på plats.. Är det alltså inte 100% att det går pga de?

Link to comment
Dela på andra sajter

På konsulatet i GBG gick det fint utan att visa papper för in och utresor, bara ut och hemresan.

2x30 dagar. Har dock haft ettårs visum förut så vet inte om det spelar roll.

En jobbar kompis söker alltid tre turistvium, dvs tre in och utresor sen förlänger han med 30 dagar om han behöver och mig veterligen visar han aldrig några in och utrese biljetter.

Kanske lite olika i Stockholm mot Göteborg?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Hej Mr Sing

Du ska få alldeles dagsfärsk information, eller i alla fall gårdagsfärsk information. Jag var på ambassaden igår och skulle ansöka om triple entry turistvisum. Jag hade kopia på min flygbiljett in i Thailand och returresa ungefär ett halvår senare, dvs nästa vår.

Det står på hemsidan att Du ska kunna visa upp flygbiljetter eller bussbiljetter ut ur Thailand inom 60 dagar efter din inresa men den regeln är inte ristad i sten. Jag hade skrivit en reseplan på engelska där jag hade angett hur jag hade tänkt att resa runt i Asien med buss och flyg.

Den trevliga damen bakom disken tittade på reseplanen och tyckte att det såg bra ut och bad mig kortfattat berätta hur jag hade tänkt resa.

Jag redogjorde för mina reseplaner och hon upplyste mig då om att min sista inresa in i Thailand skulle jag inte kunna göra i början på Mars som jag hade tänkt, detta eftersom man måste göra sin sista inresa inom sex månader från och med datum för ansökan.

Hon hade ett färdigtryckt papper där jag skulle fylla i till vilka länder jag skulle åka och hur jag skulle åka ( buss,flyg,båt eller bil )

Jag fyllde i papperet och lämnade in hela kalaset till henne och skall hämta ut passet på måndag, förhoppnongsvis med visummärke fastklistrat :)

För två år sedan så gjorde jag precis så som Du hade tänkt att göra nu.

Jag skulle vara nere sex månader och sökte en triple entry men då ville de se flygbiljetter ut och in i Thailand och det hade jag naturligtvis inte.

Jag sa att jag skulle bo i Buriram och skulle åka till Kambodia med kompisens bil och kunde därför inte visa upp några biljetter. Det gick inte, det var biljetter som skulle visas upp för att jag skulle få ett triple entry.

Men ett double entry fick jag utan att behöva visa upp biljetter :good: Jag fick ett double entry och väl i Thailand så förlängde jag mina första 60 dagar med 30 till på immigration och när 90 dagar hade gått så åkte jag till Vietnam.

När jag kom tillbaka till Thailand så fick jag 60 nya dagar som jag sedan förlängde igen med 30.

Så jag tror att Du kan få ett double entry utan att visa upp en biljett ut ur Thailand inom 60 dagar efter inresa. Jag kan skriva igen i början på nästa vecka för då vet jag hur det gick med min ansökan.

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Måste man visa biljetten man ska ha när man åker ut och förnyar visa efter 90 dagar? Jag ska skicka in ansökan om visa nu i helgen.. Skicka in pass, kopia på flygbiljett och ansökningspapper jag skrivit ut från nätet som jag ska fylla i.. Så efter 90 dagar (sista januari) måste jag på visarun å fixa 90 nya dagar.. Men den biljetten köper jag ju på plats.. Är det alltså inte 100% att det går pga de?

Dom oficiella reglerna är att man ska ha en till biljett som visar en utresa inom 60 dagar men det går att tråckla sig dunt.

Kolla Luke the Drifters inlägg. Jag har också klarat mig med förklaringen att vi ska köpa biljetter till Laos på plats.

Så de officiella reglerna är töjbara om man har en lämplig förklaring.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom oficiella reglerna är att man ska ha en till biljett som visar en utresa inom 60 dagar men det går att tråckla sig dunt.

Kolla Luke the Drifters inlägg. Jag har också klarat mig med förklaringen att vi ska köpa biljetter till Laos på plats.

Så de officiella reglerna är töjbara om man har en lämplig förklaring.

mvh

Och hur förklarar man detta lämpligast? Skickar med en lapp i kuvertet eller ringer man ang de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Måste man visa biljetten man ska ha när man åker ut och förnyar visa efter 90 dagar? Jag ska skicka in ansökan om visa nu i helgen.. Skicka in pass, kopia på flygbiljett och ansökningspapper jag skrivit ut från nätet som jag ska fylla i.. Så efter 90 dagar (sista januari) måste jag på visarun å fixa 90 nya dagar.. Men den biljetten köper jag ju på plats.. Är det alltså inte 100% att det går pga de?

Hej Gawar !

Glöm inte att skicka med en kopia på ditt pass :police:

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gawar !

Glöm inte att skicka med en kopia på ditt pass :police:

Mvh Luke the Drifter

Skickar man inte hela passet? Eller vill dom ha passet OCH en kopia på passet?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Skickar man inte hela passet? Eller vill dom ha passet OCH en kopia på passet?

Mvh

Ja, glöm inte att skicka med passet för helsefyr :rtfm: Det är i passet som de klistrar in ditt visummärke.

De vill alltså ha passet och en kopia på förstasidan i passet.

Urklipp från ambassadens hemsida

http://www.thaiembassy.se/en

[size=5]2. DOCUMENTS REQUIRED[/size]

[size=3][size=4] 1. An original Passport [/size]or Travel Document (validity of not less than 6 months on the arrival date in Thailand and contain at least ONE [/size][size=3]completely empty visa page) and MUST not be damage.[/size]

[size=3][size=3][size=4] 2. A copy of Passport [/size](The page that shows your photo, name, date and place of birth and the expiration date of passport) The Embassy does not provide coping service please bring your own copies.[/size][/size]

[size=3][size=3] [size=4]3.[/size] [size=4]A copy of Uppehållstillstånd card[/size] or Permitted resident to stay in Sweden in case you areNon-Swedish citizen (except EU member countries)[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 4. A completed and signed visa application form [/size]Click here to download(Completed and signed by the applicant) Children must have their own visa application and the parent(s) or legal guardian(s) must sign the form on the child's behalf[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 5. Two (2) color photographs[/size][/size][size=3][size=4] [/size][/size][size=3]size (3.5 x 4.5 cm) and front view[/size][size=3] MUST be taken within the last 6 months and MUST NOT be your homemade photographs.[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 6. Evidence of travel to Thailand [/size]such as [size=4]a copy of e-ticket showing arrival and departure dates for Thailand[/size]. If you wish to apply 2 or 3 entries, please note that you must show all flight tickets/e-ticket/or confirmed travel arrangement entering Thailand for every entry. We do not accept airlines staff card or stand by ticket.[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 7. Each applicants must have his/hers own set of document above[/size] (if you are a family with all name in one ticket, each applications must attached his/hers own copy)[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 8. The Embassy does not provide photocopy or printing service[/size]. Please always bring your own copies. The Embassy reserves the right to keep all your document as reference after processing your visa application and will not returnning.[/size][/size]

[size=3][size=3][size=4] 9[size=3]. [/size]Consular Officer reserve the rights to request for additional document as deemed necessary[/size] and also reserve the right to reject any application without having to provide reason.[/size][/size]

[size=3][size=4]***The Embassy will [size=5]REJECT[/size] your visa application if your documents above is not completed. (Effective from 12 January 2012)***[/size][/size]

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och hur förklarar man detta lämpligast? Skickar med en lapp i kuvertet eller ringer man ang de?

Jag vet inte riktigt. Vi var på plats och sökte i Stockholm då var det lättare att bara bladdra på. Jag sa bara att vi villle köpa biljetter på plats då vi var osäkra om vi skulle åka vecka x eller y pga av att syster p bla bla bla ..

Om man ska göra det skriftligt kanske det är en bra ide som Luke the Drifter att göra ngn sorts reseplan

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyget där mitt i dubbel turistvisumet behöver inte vara inom 60 dagar, utan inom 90 dagar, med förklaringen att man skall söka förlängning hos immigration (blev faktiskt inte ens tillfrågad om detta förra vintern). Så i trådskaparens fall är det bara att börja söka billiga biljetter hos Air Asia, JetStar Asia osv. Om man sen verkligen använder biljetten är upp till var och en. Borde gå att hitta biljetter för under 1500 baht så här långt i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, tänker nog ta en sväng till Flappeland efter ca 80-90 dagar, så jag får väl börja söka prisvärd biljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, tänker nog ta en sväng till Flappeland efter ca 80-90 dagar, så jag får väl börja söka prisvärd biljett.

Sök på konsulatet i Gbg!

I Stockholm är dom inte kloka.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på konsulatet i Gbg!

I Stockholm är dom inte kloka.

Mvh

Amja

Bor i Stockholm, så jag försöker nog där ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Den trevliga damen bakom disken tittade på reseplanen och tyckte att det såg bra ut och bad mig kortfattat berätta hur jag hade tänkt resa.

Nästa gång räcker det nog om du ger en länk till din eminenta tråd på MPR!

Tror du kan få ett permanent uppehållstillstånd eller varför inte ett hedersmedborgarskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Hahaha :D Hedersmedborgarskap i Thailand, det vore något det för en lösdrivare som mig.

Tack i alla fall, andrejsdenruskige, för kvällens garv

Men det kanske ligger lite allvar bakom ditt inlägg ??? Jag skall ha ditt tips i åtanke när jag besöker ambassaden nästa gång :wink:

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Suttit å försökt fylla i papper idag om ansökan... Fattar NADA. Vet inte ens vad visumet heter... Men kryssade i tourist visa och 2 st entry... E de rätt tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står att man ska skicka med 2 st foton... Räcker de att skriva ut 2 foton (färglaser) eller måste man ta typ liknande passfoton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står att man ska skicka med 2 st foton... Räcker de att skriva ut 2 foton (färglaser) eller måste man ta typ liknande passfoton?

Passfoton

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, försöker hitta en billig t/r biljett ut ur Thailand i slutet på Feb, men det billigaste jag hittar är strax under 4000 Baht till Rangoon.

Har kollat på tiger, air asia, cebu pacific, får väl vänta lite och se om något bolag kommer med någon drive somm passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att bli smått knäpp här.. Men om man går in på denna sidan: http://www.thaiconsulate.se/ och trycker visa och turist visa kommer denna bilden upp:

visum.jpg

Är detta alltså allt som krävs?? Vissa säger de kostar typ 700 spänn å här står det 260:-? (plus en hundring till returen) då..

För är detta allt som krävs för ett "tourist visa dubble entry" så behöver jag alltså bara skaffa en kopia på passet nu då. resten har jag...

Någon som sökt nyligen och kan svara på detta??

Och vart skickar man ansökan? sthlm eller gbg?

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, försöker hitta en billig t/r biljett ut ur Thailand i slutet på Feb, men det billigaste jag hittar är strax under 4000 Baht till Rangoon.

Har kollat på tiger, air asia, cebu pacific, får väl vänta lite och se om något bolag kommer med någon drive somm passar.

Hej!

4000 Bath är väl billigt? Jag ska själv göra visarun i Janari. Kompisen vill åka till Laos, så det blir nog dit.

MVH Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att bli smått knäpp här.. Men om man går in på denna sidan: http://www.thaiconsulate.se/ och trycker visa och turist visa kommer denna bilden upp:

visum.jpg

Är detta alltså allt som krävs?? Vissa säger de kostar typ 700 spänn å här står det 260:-? (plus en hundring till returen) då..

För är detta allt som krävs för ett "tourist visa dubble entry" så behöver jag alltså bara skaffa en kopia på passet nu då. resten har jag...

Någon som sökt nyligen och kan svara på detta??

Och vart skickar man ansökan? sthlm eller gbg?

Jimmy

Det kostar 260 kr per inresa till Thailand!

Alltså det dubbla för "Double Entry" dvs 520 kr

och för "Triple Entry" 780 kr.

Jag skickar alltid ansökan till Thailändska Konsulatet i Gbg det går snabbast (oftast under en vecka) och smidigast!

Ambassaden i Stockholm måste du besöka personligen dom tar inte emot ansökningar per post längre!

PS Glöm inte att skicka in ditt riktiga pass också, då det är i detta som Visumet klistras in!

Kolla sen när du får det så att det verkligen är "Double entry" och rätt datum osv på visumet!

Det har hänt mej ett par ggr att dom varit lite för snabba och slarvat med detta i Gbg!

Lovelos

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kostar 260 kr per inresa till Thailand!

Alltså det dubbla för "Double Entry" dvs 520 kr

och för "Triple Entry" 780 kr.

Jag skickar alltid ansökan till Gbg det går snabbt (oftast under en vecka) och smidigast!

Ambassaden i Stockholm måste du besöka personligen dom tar inte emot ansökningar per post längre!

Lovelos

Ok TACK!!

Och pengarna e bara stoppa i kuvertet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...