Jump to content
IGNORERAD

Vilken Svensk bank är bäst för min fru?

Tommy

Recommended Posts

Det är hög tid för frugan att skaffa Bankkonto i Sverige, men vilken bank skall man välja?

Hon vill ha bra internetbank, bra ränta, möjlighet till personlig service, för lån och penningplacering.

Hon skall starta firma, så jag är osäker på om de små nisch-bankerna är lämpliga (jag gillar ICAbanken), så vilken bank tror ni är bäst?

Har hört bra saker om den Danske bank, tillexempel.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

• Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tommy

5

• Nemo

4

• pigge01

3

• THAISWEDE

2

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Gumman har privatkonto på ICA-banken och sen har dom företagskonto på SEB.

Så man behöver ju inte ha samma.

Om man behöver personlig service för sitt privatkonto så ska hon inte välja ICA-banken för där är det internet som gäller.

ICA har annars hög ränta, dock inte högst. 2,5 %? Bonus på inköp på kreditkortet, tex. köp biljetter för 20.000 få 500 i ICA-checkar. Billiga uttag i utlandet.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Handelsbanken har varit bra för oss. Lätt och billigt att skicka pengar hem också skulle så önskas. Skulle tro att det inte skilja sig våldsamt mycket mellan de stora aktörerna och den bank du själv har brukar smörja vägen fram.

Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag har bra support av min bank i alla lägen så jag kan bara tala för mig själv

Swedbank i 47 år

Dela på andra sajter

Länsförsäkringar Bank kanske, är mycket nöjd med dom. Dom hanterar inte pengar, så kanske Handelsbanken är ett bra komliment, tanten och jag har dessa 2, plus att jag även har ICA Banken :)

Inga av dessa tar nån avgift för Internet Banking

Mvh Akha

Ändrades av Akha
Dela på andra sajter

Swedbank i 47 år

Jag tror att det hade ett helt annat namn för 47 år sedan. Men jag kan hålla med dig, jag använder mig av Swedbank för att överföra min lilla pension till Thailand. Fungerar bra 3 dagar, 50Skr i avgift.

Dela på andra sajter

Skandiabanken är bra för privata kunder. Bra support men bara på internet/telefon. Finns bara ett kontor och då I Stockholm om jag inte minns fel.

Dela på andra sajter

Det är hög tid för frugan att skaffa Bankkonto i Sverige, men vilken bank skall man välja?

Hon vill ha bra internetbank, bra ränta, möjlighet till personlig service, för lån och penningplacering.

Hon skall starta firma, så jag är osäker på om de små nisch-bankerna är lämpliga (jag gillar ICAbanken), så vilken bank tror ni är bäst?

Har hört bra saker om den Danske bank, tillexempel.

MVH Tommy

Jag säger ICA-Banken.

Har Nordea och ICA-Banken.

ICA-Banken vid inköp och i utlandet mm.

Har ett ICA-Konto till Rochelle så hon lär sig hur detta funkar.

Och kan ta ut pengar i Filippinerna när hon är hemma.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Handelsbanken har varit bra för oss. Lätt och billigt att skicka pengar hem också skulle så önskas. Skulle tro att det inte skilja sig våldsamt mycket mellan de stora aktörerna och den bank du själv har brukar smörja vägen fram.

Sneglar också på Handelsbanken, min bank e Nordea och dem gillar jag inte...

Swedbank i 47 år

Tänkte undvika de värsta storbankerna.

Länsförsäkringar Bank kanske, är mycket nöjd med dom. Dom hanterar inte pengar, så kanske Handelsbanken är ett bra komliment, tanten och jag har dessa 2, plus att jag även har ICA Banken :)

Inga av dessa tar nån avgift för Internet Banking

Mvh Akha

Ja, ICA är bra, där hanterar de kontanter också, så Handelsbanken och ICA kanske.

Ser att ingen rekomenderat "Min Bank" NORDEA, skall byta.

Nån som kör den Danske?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Sneglar också på Handelsbanken, min bank e Nordea och dem gillar jag inte...

Tänkte undvika de värsta storbankerna.

Ja, ICA är bra, där hanterar de kontanter också, så Handelsbanken och ICA kanske.

Ser att ingen rekkomenderat "Min Bank" NORDEA, skall byta.

Nån som kör den Danske?

MVH Tommy

Danske Bank har bra räntekonton som dom erbjuder, samma som aktie och fondbanken, Avanza Bank.

Handelsbanken är lite sämre på detta tyvärr, visst, dom har ett antal fasträntekonton som är ok, men deras Sparkonto sämre än övrigas banker, då tycker jag att Länsförsäkringar är bättre där.

Lycka till med valet

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Angående Swedbank så kanske man ska räta ut begreppet storbank lite. Jag har Swedbank som min bank och har alltid haft det, men det beror inte på något som har med storbanken Swedbank att göra utan att där jag är uppväxt så är det en fristående sparbank som visserligen ingår i Swedbank men där personlig service är helt outstanding. Har behållit den banken trots att jag bott på annan ort många år och kommer nog aldrig säga upp mitt konto där. Kanske ska tillägga att kontoret jag vänder mig till ligger på mindre ort.

Finns det någon fristående sparbank på orten så kanske ett besök där kan vara värt, det torde ju framgå under första besöket hur servicen är :)

Dela på andra sajter

Jag tror att det hade ett helt annat namn för 47 år sedan. Men jag kan hålla med dig, jag använder mig av Swedbank för att överföra min lilla pension till Thailand. Fungerar bra 3 dagar, 50Skr i avgift.

Varför låter du inte pensions myndigheten skicka direkt ingen avgift, två dagar. Sparar över 2000 bht om året.
Dela på andra sajter

Varför låter du inte pensions myndigheten skicka direkt ingen avgift, två dagar. Sparar över 2000 bht om året.

Det blir svårt att kontrollera kursen om man gör så. Bättre att vänta tills kursen är något så när, och man sparar/vinner garanterat mer än 2000 Baht per år. :wink:

Dela på andra sajter

Det blir svårt att kontrollera kursen om man gör så. Bättre att vänta tills kursen är något så när, och man sparar/vinner garanterat mer än 2000 Baht per år. :wink:

Gjorde så under fyra år förlorade i stort sett varje gång.

Men vinner inte på lotter heller.

Dela på andra sajter

Gjorde så under fyra år förlorade i stort sett varje gång.

Men vinner inte på lotter heller.

Valde uppenbarligen fel dag/vecka när du gjorde överföringen. sad.gif

Dela på andra sajter

Tror inte att Handelsbanken har kontanthantering. De har i alla fall inte det här där jag bor.

Ej heller Nordea. Det är ett helvete, man måste åka in till, i mitt fall Nordea, inne i stan

för att sätta in lite sedlar/ få lite växel. På Forex kan man sätta in på sitt person/PG-konto

men hur kul är det å stå på centralen och bläddra med pengar.

Det går utför ... vart ska det sluta?

Phuket18.5

Dela på andra sajter

Tror inte att Handelsbanken har kontanthantering. De har i alla fall inte det här där jag bor.

Ej heller Nordea. Det är ett helvete, man måste åka in till, i mitt fall Nordea, inne i stan

för att sätta in lite sedlar/ få lite växel. På Forex kan man sätta in på sitt person/PG-konto

men hur kul är det å stå på centralen och bläddra med pengar.

Det går utför ... vart ska det sluta?

Phuket18.5

Ingen av de stora bankerna i Partille (där vi bor) hanterar kontanter längre, det är irriterande att få svaret "Åk in till stan om ni måste ha kontanter" de blir till att gå in till Forex eller ICA, Nordea har nyss försämrat sin "service" genom att ta bort sin bankomat...

Så Handelsbanken + ICA banken då? Forex har också bra ränta men bara på speciella sparkonto tror jag.

MVH Tommy

Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har Skandiabanken, främst för deras bra web-bank (och även app för både ajfån och Android.

SBAB ger 3% ränta med valfritt antal fria uttag utan avgift.

Handelsbanken för affärsverksamheten. Jag överväger att säga upp Skandiabanken för nu har Handelsbanken spottat upp sig med ok web-bank (dock inte BankId) och appar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Den bästa är den som hanterar kontanter

Svamppengar

Tyvärr så verkar det som banker inte vill hantera pengar numera :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Hejsan

Jag rekommenderar bankfacket i första hand.

I andra hand huvudkudden.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Dela på andra sajter

Den bästa är den som hanterar kontanter

Svamppengar

Tyvärr så verkar det som banker inte vill hantera pengar numera :crazy:

Jo Ica banken går bra ,öppet alla dagar i veckan

Dela på andra sajter

Det kanske är smart att ha samma bank inom familjen, även om man har olika konton? Smidigast vid överföringar, "samla affärer på ett ställe" för att pressa banken, ha en personlig kontakt etc.

Sedan anser jag att om man kan skall ha välja en av de små bankerna på denna oligopolmarknad för att gynna konkurrensen!

Dela på andra sajter

Det kanske är smart att ha samma bank inom familjen, även om man har olika konton? Smidigast vid överföringar, "samla affärer på ett ställe" för att pressa banken, ha en personlig kontakt etc.

Sedan anser jag att om man kan skall ha välja en av de små bankerna på denna oligopolmarknad för att gynna konkurrensen!

Jag har Nordea, det beror på att jag hade postsparbanken sen PKbanken och sen blev det Nordea med mitt personkonto, enda fördelen numera är att jag har lätt att komma ihåg mitt kontonummer, hur många tusen kronor det har kostat mej vill jag inte veta, så frugan skall inte ha Nordea...

Har ICAbanken också, det lindrar, men det känns inte som en "komplett" bank.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

Dela på andra sajter

Kan hålla med om att ICA inte känns som komplett, och har inte riktigt läst på om de mindre bankerna då jag inte kan byta just nu. Använder själv en fristående bank inom Swedbank det är ok, men mest pga firman. Är det Danske bank som driver ex Bohus banken och andra lokala nischade bankkontor? Tror de gjorde reklam att det var provinsbanker förrut?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...