Jump to content
IGNORERAD

Jag har blivit erbjuden ett jobb i Th. Vad att tänka på?


grakullf

Recommended Posts

Jag har blivit förfrågad om att ta på mig jobbet som skeppare på en ¨big game fishing-boat¨ i Hoa-Hin. Mycket intressant,men vad gäller arbetstillstånd och vad gäller ev. skepparexamen/motsv. Någon som har ett humm/aning?

Om jag förstått allt rätt så skall jag vara den som tar emot kunderna,mestadels falanger,antar jag och hjälper dom med fisket. Jag kan en hel del,även med thailändska mått mätt. Jag har jobbat med det stundtals i Sverige också.

Jag skall träffa ägaren till båten i Oktober. Är dock lite osäker om vad jag skall ta reda på? Ägaren har hotell,restauranger och en del båtar för turister, bl.a denna fiskebåt som han vill ha en ny skeppare på. Den gamla var visst inte riktigt okay..? Thaiare skall jobba under mig på båten. Det låter så bra,jag får dock lite funderingar. Ägaren kommer från Tyskland... Möte i Oktober,vad att tänka på?

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du åtminstone ska kräva att din potentielle arbetsgivare ordnar arbetsvisum åt dig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägaren kommer från Tyskland... Möte i Oktober,vad att tänka på?

Oktoberfest, på med läderbrallorna så har du ett jobb.

Sorry, väldigt OT men kunde inte låta bli med den öppningen du gav där, ren straffspark.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror(99,9% säker) inte du får vara befälhavare på en Thaiflaggad båt/fartyg i kommersiell trafik, och om du nu skulle få vara det så bör du ha koll på vad som gäller i Thailand ang författning och regler, annars kan det nog gå riktigt illa.

Skulle mer tro på en lösning där du verkar som rådgivare och guide för fiskeresorna, utan det formella ansvaret över fartyget och passagerarna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört om dessa fishingtrips är att det är 7 dagarsvecka med oreglerade arbetstider i högsäsong, svårt att få ledigt när du själv vill, beroende på kundunderlagest storlek!

Rent personlig tanke, att vara arbetsledare över thailändsk besättning ställer nog oerhört stort prov på tålamodet hos den som gillar ordning o reda!

Har varit ute på ett par sådana trips men då var det enbart Thailändsk besättning!

Låter i o för sig spännande så varför inte prova, du blir ju knappast livegen eller avrättad om du slutar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vara chef för en Thailändsk besättning och ha ansvar för en massa människors säkerhet torde kräva goda kunskaper i thailändska. Har du det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter spännande men är det så spännande i verklighet att arbeta i Thailand,hur är det med deras arbetstider kontra våra i sverige löner det är mycket att tänka på innan en anställning.Det kan lovas guld och gröna skogar självklart men jag väljer att utföra min tjänstgöring i svedala varje dag i veckan kontra Thailand the land of :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla att ägaren har nödvändiga tillstånd, försäkringar (även ansvarsförsäkring för 3e man) för båten. Att du själv har giltig examen för att framföra fartyget med passagerare bedriva fiske osv. arbetstillstånd till sist dina lönevillkor. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Försäkringar åt alla håll och kanter.

Får du olycksfall, arbetskadeförsäkring och sjukförsäkring? om inte så kolla minst att din egen försäkring gäller när man arbetar.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig förklara.

Det kommer inte att gå att vara befälhavare på ett Thalandsflaggat fartyg som utlänning på laglig väg.

Men däremot som reseledare/guide/arrangör, det bör det inte vara något hinder för.

Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker på filmen 2 veckor i Phuket. En av karaktärerna sk värd på en dykbåt...

Kanske TS kan var fiskevärd på båten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du åtminstone ska kräva att din potentielle arbetsgivare ordnar arbetsvisum åt dig.

Herr Chang har talat.

Innan du ens funderar på jobbet mer så kolla detta som herr Chang säger.

Måste du fixa arbetstillstånd själv så glöm det, men fixar han detta så är det ju upp till lön, arbetstider etc, alltså upp till vad du vill ha.

Fixade arbetstillstånd på egen hand för många år sedan, fullständigt hopplöst, med visaruns för att byta typ av visum och en massa advokathjälp/kostnader tog det ca 6 månader och då gick det ändå ändå fort enligt andra som gjort samma sak.

Har i.o.f. aldrig försökt muta mig till ett arbetstillstånd, men skall man göra detta så gäller det ha kontakter, rätt kontakter samt gott om pengar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok han är fanatisk sportfiskare,,,, varje dag.pratar lite med farang ,var, när och hur man fiskar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla åsikter och tankar. Det verkar bli väldigt besvärligt det här. Kanske varianten som värd på båten är det enklaste,med arbetstillstånd då antar jag.? Nåja,frågetecknena får väl rätas ut när vi har mötet i Oktober. Tack igen för alla svar!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla åsikter och tankar. Det verkar bli väldigt besvärligt det här. Kanske varianten som värd på båten är det enklaste,med arbetstillstånd då antar jag.? Nåja,frågetecknena får väl rätas ut när vi har mötet i Oktober. Tack igen för alla svar!

Jag repeterar vad många redan skrivit, fixa arbetstillstånd. Tar du jobb utan det så lär du snabbt ligga illa till.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...