Jump to content
IGNORERAD

Svensk gripen för mord i Pattaya


Tallviking

Recommended Posts

  • Svar 308
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    35

  • broder tuk tuk

    10

  • Tommy

    10

  • kitungmakmak

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

nape

Typ skinnet på nacken.

Använder man verkligen nape?

Back of the neck borde kanske passa bättre.

Men nu är jag ingen hejare på språk...heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ skinnet på nacken.

Använder man verkligen nape?

Back of the neck borde kanske passa bättre.

Men nu är jag ingen hejare på språk...heller.

Kanske, men det används som "He had blue eyes, quite a rounded chin bone and a strawberry-type birthmark on the nape of his neck." enligt google i alla fall. Jag hade använt neck för både hals och nacke.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu handlar det om en gottlänning, så frågan är väl vad pannben heter på utrikiska...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu handlar det om en gottlänning, så frågan är väl vad pannben heter på utrikiska...

Forehead kanske

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Forehead kanske

Det finns en expert...

 

 

Jag tror att frågan bäst ställs till SC. ;)

 

Av erfarenhet så antar jag att han kan uttala sig som  auktoritet inom detta område. ;)

 

Men, jag antar att SC nog är en ganska timid man egentligen, det är bara språkbruket som är färgat av umgänget.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns en expert...

Jag tror att frågan bäst ställs till SC. ;)

Av erfarenhet så antar jag att han kan uttala sig som auktoritet inom detta område. ;)

Men, jag antar att SC nog är en ganska timid man egentligen, det är bara språkbruket som är färgat av umgänget.

Eh, färgat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Under fredagen dömde hovrätten en 43-årig svensk till tio års fängelse för ett mord på den thailändska turistorten Pattaya sommaren 2012.

– Det är en mycket välskriven dom och jag kan inte vara annat än nöjd med den, säger kammaråklagare Bengt Frithiof vid Internationella åklagarkammaren, men får mothugg av mannens advokat.

– Jag brukar ha den djupaste respekt för åklagare och domstolars arbete. Jag är inte den som ropar högt när domar gå mig emot. Men den här gången handlar det om en djup, juridisk kollaps, säger Thomas Bodström.

Under ett urartat slagsmål med en man från Nya Zeeland drog svensken kniv – vilket slutade med att offret segnade ned på gatan med dödliga knivskador.

På bilder från förundersökningen ser man hur den blodiga, livlösa kroppen är omringad av thailändska poliser och ambulanssjukvårdare som tar pulsen på mannen - och därefter ger upp hoppet om att rädda hans liv.

Handfänglsades med sin fru

Andra bilder visar hur svensken, med blodiga fingrar, sitter handfängslad till sin upprörda fru.

Mannen satt sedan häktad under flera månader i Thailand.

– Han häktades av en militärdomstol efter att de thailändska vittnena krävt årslöner för att ställa upp. Det har inte funnits möjlighet att ställa direkta frågor till de här vittnena, utan det skulle gå genom den thailändska åklagaren, säger Thomas Bodström.

Men enligt Bengt Frithiof häktades svensken vid en allmän domstol på turistorten.

– Han (Bodström) kanske menar att det är en domstol i en militärdiktatur och att man därför inte kan lita på den. Men där är både tingsrätten och hovrätten av en annan uppfattning. Även om ett brott har skett i en diktatur så måste vi göra vad vi kan för att utreda det, säger åklagaren.

Efter att mannen betalat en dyr borgenssumma och släppts ur häkte flydde han hem till Sverige - men två år senare tog svenska myndigheter över mordutredningen och han häktades i juli förra året.

I mars i år dömde Nacka tingsrätt 43-åringen, för grov misshandel och vållande till annans död, till ett och ett halvt års fängelse.

Men 43-åringen hävdar att knivvåldet var i självförsvar, han ville bli frikänd och överklagade domen.

– Han hade och har fortfarande tilltro till att det är skillnad på thailändskt och svenskt rättsväsende, säger Thomas Boström.

Även Björn Frithiof överklagade domen och yrkade på att 43-åringen skulle dömas för mord.

Nu har hovrätten alltså rivit upp tingsdomen – och går på åklagarens linje.

Thomas Bodström är rasande.

– Åklagaren har undanhållit uppgifter om att ett vitte haft olika namn och att han själv, i ett mejl som jag har läst, tvivlar på att det är rätt person. Sedan har han påstått att en handling från Thailand är ett obduktionsprotokoll då det i själva verket handlar om anteckningar från en polis, säger advokaten.

Men åklagaren tillbakavisar anklagelserna.

– När thailändska namn översätts och transkriberas från deras tecken till västerländskt språk så blir det olika stavning på namnen nästan varje gång. Jag har i ett mejl frågat om vi kan vara säkra på att det är samma person, och det är utrett så långt det går. Hade det funnits tveksamhet så hade vi inte gått vidare, säger åklagaren, som menar att även obduktionsprotokollet är korrekt:

– Obduktionsprotokollet och flera av de thailändska handlingarna har varit undertecknade av en polis. Men vi har varit i Thailand vid två tillfällen och vid ett av dessa träffade vi rättsläkaren, som bekräftade att det rör sig om en obduktionsrapport.

Känner du dig trygg med att det här är en rättssäker dom enligt svensk standard?

– Ja, absolut, säger Bengt Frithiof.

43-åringen kommer med största sannolikhet att överklaga domen till Högsta domstolen.

 

http://www.expressen.se/nyheter/svensk-domd-for-mord-i-Pattaya/

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete fan vad Bodström yrar om, sommaren 2012 var det en civil regering och jag är helt säker på att Ringvall häktades av en civil domstol. Ringvall var ju också de facto på platsen enligt bildbevis och hade skador på sig själv så att köra försvaret att det var någon annan - med identiskt utseende - som utfört dådet verkar lite långsökt.

Är Bodström den nye Silbersky i Sverige, ni vet advokaten man anlitar när man vet att man är skyldig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han borde frikännas och få en medalj 

Har inte satt mig in i fallet, men varför skulle man få medalj för att ha tagit ett liv ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte satt mig in i fallet, men varför skulle man få medalj för att ha tagit ett liv ???

Det var ett riktigt svin

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett riktigt svin

 

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

 

 

Då borde väl thailändskt fängelse i sisådär 20-30 år vara ett bättre straff än att dö snabbt. Men jag tänker kanske lite märkligt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett riktigt svin

 

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

 

 

Jag antar du träffat honom? Kan du berätta lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett riktigt svin

 

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

 

 

Läste lite på internet efter mordet och flera hade samma uppfattning som 33an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite på internet efter mordet och flera hade samma uppfattning som 33an.

Jo, men nu hade jag hoppats på mer substans, när man kallar en avliden (mördad) person för svin. Och inte vad man läst på nätet vad någon tyckt om någon. Lite mer direktrapport alltså, skulle att kännas lite mer seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men nu hade jag hoppats på mer substans, när man kallar en avliden (mördad) person för svin. Och inte vad man läst på nätet vad någon tyckt om någon. Lite mer direktrapport alltså, skulle att kännas lite mer seriöst.

Skrev bara att 33an inte var ensam om sin åsikt. Sen vad du hade hoppats på lägger jag inga värderingar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev bara att 33an inte var ensam om sin åsikt. Sen vad du hade hoppats på lägger jag inga värderingar i.

Tycker som flera här Sam gubben borde förklara varför den mördade är ett svin, han har svårt att försvara sej mot skit snack

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som flera här Sam gubben borde förklara varför den mördade är ett svin, han har svårt att försvara sej mot skit snack

Å andra sidan är han ju inte medveten om något skitsnack heller .....

 

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan är han ju inte medveten om något skitsnack heller .....

 

 

Mvh Hobbe 

Det har du rätt i men att kalla en död, mördad man för ett riktigt svin utan att förklara vad man menar, inte just. Mannen har säkert barn, släktingar vad vet jag. Man gör bara inte så, finns bara en som kan skriva nåt sånt skit utan att förklara mera

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i men att kalla en död, mördad man för ett riktigt svin utan att förklara vad man menar, inte just. Mannen har säkert barn, släktingar vad vet jag. Man gör bara inte så, finns bara en som kan skriva nåt sånt skit utan att förklara mera

Har man en åsikt underbyggd av internet eller nåt annat trovärdigt, så tycker iaf. jag att man är i sin fulla rätt att yppa den på internet...

Jag kör en liknelse (som det så fint heter)... Hitler var ett svin (ojojoj han är ju inte här och kan försvara sej) (jamen då blir han ju en hyvens kille)

Och ja jag erkänner, jag gillar inte den dynga och personförföljelse du håller på med -Troll.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en åsikt underbyggd av internet eller nåt annat trovärdigt, så tycker iaf. jag att man är i sin fulla rätt att yppa den på internet...

Jag kör en liknelse (som det så fint heter)... Hitler var ett svin (ojojoj han är ju inte här och kan försvara sej) (jamen då blir han ju en hyvens kille)

Och ja jag erkänner, jag gillar inte den dynga och personförföljelse du håller på med -Troll.

Att Hitler var ett svin vet väl alla men när bara en säger att mannen var ett svin och någon läste på nätet vad någon tyckte. Som Sakhon skrev, lite mera skulle göra det mera seriöst. Om din så kallade personförföljese så är väl inte Sam sip sam den som erkänner nåt om han har fel. Jag skriver sorry om jag har läst fel eller skrivit nåt stendumt det tycker jag är normalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Hitler var ett svin vet väl alla men när bara en säger att mannen var ett svin och någon läste på nätet vad någon tyckte. Som Sakhon skrev, lite mera skulle göra det mera seriöst. Om din så kallade personförföljese så är väl inte Sam sip sam den som erkänner nåt om han har fel. Jag skriver sorry om jag har läst fel eller skrivit nåt stendumt det tycker jag är normalt

Ok. så den första som kallade Hitler för svin hade fel?? Ungefär var i historien av personer som kallade honom för svin blev det korrekt??

Nja han är en grumpy ol'man ja, men jävligt rättskaffens. (gammalsvenska som jag hoppas ni förstår meningen av). En jäkligt ödmjuk herre irl.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...