Jump to content
IGNORERAD

Egen företag .. :p Det är bara Thaivagn :p


wAnjAi

Recommended Posts

Möjligt att de bara är slappa i UK men hygienkontroller utför de givetvis. Någon kassaapparat behöver man inte utan det går bra att bara lägga pengarna i en liten låda eller vad man nu vill. Många thairestauranger kör samma stil i UK som de gör i Thailand. På gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    8

  • Jojje

    6

  • wAnjAi

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Måne och Joints

Jo Eu reglerna från 1 jan. 2006 skall gälla i hela EU men det är bara Sverige som följer dom och håller på att döda rest. näringen.

Alla dom andra ländernas myndigheter vet vad det kostar att följa reglerna så dom ser mellen fingrarna, men inte i Sverige där har vi matnazister.

Bara för att dom har kommit upp sig kanske dom var lite mbbade i skolan så ska dom ge igen nu detsamma gäller en fabriksarbetare som lyckas komma upp sig inom facket han kan sabba för företaget så att dom lägger ner.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eftersom vi har egen Thaivagn så vet jag att det blivit mycket tuffare med alla regler. När vi öppnade förra året och började pappercirkusen så trodde jag inte det var sant.

God hygien och produktionspraxis (GHP)

Faroanalys och kritiska styrpunkter (HACCP). Samma krav som att driva en jätte restaurang.

Man måste ha avtal med sophantering, oljedestruktion mm. Och för att inte tala om själva hanteringen av frysta,färska varor allt skall beskrivas med dokumentation.

    * Hur stora risker det är med livsmedlen och hanteringen.

    * Hur stor omfattning verksamheten har.

    * Hur företagaren sköter verksamheten. Avgifter för för godkännande, registrering samt för extra kontroller tas också ut. Grovkökshantering, särskilt hantering av rotfrukter mm. Massor av frysar och kylar har det blivit. Och för att inte tala alla bakterieprover man skall lämna regelbundet. Och kontrollavgifter som inte är påverkbara utan det är bara att pröjsa. Och visst är arbetstiderna långa 8.00-22.00. Men det är kul att driva Takeaway ändå :)

www.pimshotandspicy.se

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Quote

Måne och Joints

Jo Eu reglerna från 1 jan. 2006 skall gälla i hela EU men det är bara Sverige som följer dom och håller på att döda rest. näringen.

Alla dom andra ländernas myndigheter vet vad det kostar att följa reglerna så dom ser mellen fingrarna, men inte i Sverige där har vi matnazister.

Bara för att dom har kommit upp sig kanske dom var lite mbbade i skolan så ska dom ge igen nu detsamma gäller en fabriksarbetare som lyckas komma upp sig inom facket han kan sabba för företaget så att dom lägger ner.

Mvh

Nerike

Låter ju som det typiskt svenska bror duktig-syndromet  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Ja eftersom vi har egen Thaivagn så vet jag att det blivit mycket tuffare med alla regler. När vi öppnade förra året och började pappercirkusen så trodde jag inte det var sant.

God hygien och produktionspraxis (GHP)

Faroanalys och kritiska styrpunkter (HACCP). Samma krav som att driva en jätte restaurang.

Man måste ha avtal med sophantering, oljedestruktion mm. Och för att inte tala om själva hanteringen av frysta,färska varor allt skall beskrivas med dokumentation.

    * Hur stora risker det är med livsmedlen och hanteringen.

    * Hur stor omfattning verksamheten har.

    * Hur företagaren sköter verksamheten. Avgifter för för godkännande, registrering samt för extra kontroller tas också ut. Grovkökshantering, särskilt hantering av rotfrukter mm. Massor av frysar och kylar har det blivit. Och för att inte tala alla bakterieprover man skall lämna regelbundet. Och kontrollavgifter som inte är påverkbara utan det är bara att pröjsa. Och visst är arbetstiderna långa 8.00-22.00. Men det är kul att driva Takeaway ändå :)

www.pimshotandspicy.se

En nian tack och en kall bira!

mvh :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackat,tackar. :great:

Men den skall fixas till när jag får tid under hösten. :wai:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng: Maten är färdig. Hämtar du den på en gång? :drinks:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

mamma bäng fan pappa käng: Maten är färdig. Hämtar du den på en gång? :drinks:

Kan du mejla den?

mvh :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan du mejla den?

mvh :)

Har ingen dator i vagnen. Hmm hu gör vi nu? :ele:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder att du skall lägga ner nu?

Skall du det? Om jag förstår ditt inlägg rätt så är det helt meningslöst att fortsätta så jag undrar..skall du lägga ner??

Finns många näringsidkare som bara gnäller...men inte lägger de ner utan de fortsätter ändå.

Märkligt...

MVH Nonki

Hejsan!

Öh Nonki, ska bara säga att jag tänker inte lägger mig ner å dör. I samråd med de andra rest.ägarna så vi vänta och ser hur de nya kassasystemet funkera. så jag kör på som vanligt. Med ca 12 år erfarenhet av rest.branchen så vet jag hur saker och ting fugerar.

Jag har ingen som helst proplem med skatt. eller miljö o hälsa, men jag vill bara förvarna folk som vill leka. Jag har sätt kines,vienames till och med thailändare som inte kunde ett piss leka som rest.ägare till sist gick det bara åt hel-te. Myndigheterna är inte att leka med. Till och med svenskarna är just nu inte dumma. Du vet hur bra thaimat smakar. Så har bra erfarenhet och ger bra förtroende till gäster samt har lite tid att snacka skit med gäster om Thailand kan det räcka lång med äffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte alls det låter orimligt med tanke på att thaimat är nyttig å hälsosam å väldigt omtyckt av dom flesta.

å 60 lådor mat per dag kan jag personligen säga att jag tycker låter lite dom jag känner som gör mat å säljer ligger nog snarare det dubla å det är ändå i lilla härnösand det har öppnat takeaway som åtminstone det jag kunnat fatta säljer för närmare 100 lådor takeaway./per dag

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

och föresten om du vill kan jag ge dig telenumret till dom tjejerna så kan du kanske tala med dom å höra själv vad dom anser?

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

60 lådor säger han bara .Tänk om kronolle läser MPR,då blir dom svarta kulorna dyra ;) för att inte tala om skatteverket,fy.Mvh Måne  :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

swedenf Du e fortfarande lik D Beckham. Ta av dej brillorna så kanske det hjälper ha.ha

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Att hyra en lokal och köra take away funkar inte. Du måste ha 5 utrymmen och skall du ha bord inne blir det värre, handikapp anpassning osv. Som sagts tidigare så kostar ventilationen massor och lite till, sedan måste du gå kurser HACCP och upprätta en pärm ang. allt i versamheten.

Vagn är ett billigare alternativ men du måste ha samma kurser mm. 22 000 i mat inköp är alldeles för högt, där kan du dra ner massor. Men försäkringar är inte billigt, men många försäkringsbolag har försäkringsstopp på just mobila kök.

Vi kör thai catering till fester och till en restaurang samt thai matlagnings kurser och en thai livsmedels butik. Det är som ett fängelse, man jobbar jämt. När man är ledig så sitter man fast i pappers arbete, så tänk efter noga innan du startar.

För när du väl är igång så kan man inte sluta efter 3 månader för att det är för jobbigt och man har inte tid att träffa sina vänner längre som förr.

Mvh

Mixilou

Mvh

Mixilou

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att hyra en lokal och köra take away funkar inte. Du måste ha 5 utrymmen och skall du ha bord inne blir det värre, handikapp anpassning osv. Som sagts tidigare så kostar ventilationen massor och lite till, sedan måste du gå kurser HACCP och upprätta en pärm ang. allt i versamheten.

Vagn är ett billigare alternativ men du måste ha samma kurser mm. 22 000 i mat inköp är alldeles för högt, där kan du dra ner massor. Men försäkringar är inte billigt, men många försäkringsbolag har försäkringsstopp på just mobila kök.

Vi kör thai catering till fester och till en restaurang samt thai matlagnings kurser och en thai livsmedels butik. Det är som ett fängelse, man jobbar jämt. När man är ledig så sitter man fast i pappers arbete, så tänk efter noga innan du startar.

För när du väl är igång så kan man inte sluta efter 3 månader för att det är för jobbigt och man har inte tid att träffa sina vänner längre som förr.

Mvh

Mixilou

Erfarenheten verkar jobbig har haft shop 12 yars!

I dont know?

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenheten verkar jobbig har haft shop 12 yars!

I dont know?

MVH Svampen

Tja Svampen, kanske det.

Men har du kollat nya regler vad gäller kassaregister från och med nyår? Verkar bli ganska mycket jobbigare än tidigare...

Ett litet utdrag om vad som kommer att gälla:

Picture74.jpg

Picture73.jpg

Man slipper om kontanthanteringen understiger fyra basbelopp per år, dvs 171200 kronor. Det duger dock inte att endast ha SEK 50000 under bara tre månader på sommaren, det räknas om till 200000 på årsbasis...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Var kan man köpa dessa kassaregister till nyöppnad verksamhet.

Ngn som har referens till ngn bra/billig säljare?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

hogia har reklam nu att de har nått för 2500. ingen aning om det är nått men...

Tack Anders, ska kolla det / mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. kassaregister från 1 jan. alla har dispans på att inskaffa den till senast sista juli, dock måste det finnas en bestäld innan 1 april.

Alla behöver inta ha det sytemet, undantag är.

verksamheter som har obetydlig omfattning

verksamheter som är befriade från skattskyldighet enligt inkomstskattelagen för inkomster från försäljning av varor eller tjänster

distans- och hemförsäljning

försäljning av varor eller tjänster mot betalning i automat eller automatiserad försäljningautomatspel enligt lotterilagen

torg- och marknadshandel

obemannad försäljning enligt Skatteverkets föreskrifter

här kommer lite länkar till olika kassaregister.

http://www.affarsit.CFVtB3godAXyBMw

http://www.butik-sys.../Produkter.aspx

http://www.kassaregister.se/

http://www.plsgruppen.se/

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tackar Nerike/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en trevlig bekant i Uppsala som pratar med bred Göteborgsdialekt fast han har ett Grekiskt namn som säljer div kassaregister mm

http://www.kortmix.se/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...