Jump to content
IGNORERAD

Egen företag .. :p Det är bara Thaivagn :p


wAnjAi

Recommended Posts

Hejsan,

Jag är här med flera frågor   :intello:

Hur mycket kostar det att starta "take away", (something like Thaivagn)

Hur mycket kostar att köpa en Thaivagn och

Hur mycket kommer att kosta varje månad för inköp mat och lokalhyran

Jag har diskuterat med min kille men allting är "Impossible" för honom.

Först,... tänkte jag öppna "en lite restaurang", some take away.

Man hyra ett litet rum (ca 30-40 kvm) som finns kök och några bord för kundarna.

Men han sa att det kommer att kosta några miljoner.   ( ??? ? Behöver man det ??? ?)

Då sa jag till honom att vi kan köpa Thaivagn och börja med det.

Så sa han att det är FÖR mycket jobb.

Varje gång jag kommer med nånting så sa han att jag leva i en dröm.

mmm.han väntar på vinst från Keno varje kväll och han sa att jag leva i en dröm.

Kanske jag leva i en dröm. HUH!

Jag har skrivit upp budget, hur kommer att kosta om jag lånar 200000 kr från banken.

Om man har 50000 kr i startkapital.

Om vagnen kostar 150000 kr.

Jag handlar mat varje vecka

(har lagat mat till en fest för ca 50 personer innan och det kostar 2000 kr. med dricka)

Jag jobbar själv och har en person som hjälpa till ca 2 tim per dag.

Jag säljer 55 kr / box

Intäkter

(vet man inte ännu)

Kostnader (i en månad)

Inköp mat (ca 1000 kr x 22 dagar)             22000

Lön                                                        4000

(Jag tar ut min lön)    ca                       16000

Amotering för vagnen (dela i 8 år)               1570  

Ränta 12 %                                             1500  

Lokalhyran (stora torg, typ) ca                   4500? ???

Diverse kostnader                                    4000

Summa                                           53570

Är det nåt mer kostnader jag har gjömt?

Om jag önskar vinst på 20000 kr per månad för att företag ska gå ihop, då blir Kostnader 73570

Då måste jag sälja för 73570 kr per månad. Och det blir 73570/55 = 1338 box per månad.

1338/22 dagar = ca 60 box per dag.

Låter dumt?

Jag vet inte, jag har inte driva en affär innan.

Men kanske nån av er vet lite mer?

Går det så går det, går det inte så fortsätter jag leva i min dröm   ;)

MVH

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    8

  • Jojje

    6

  • wAnjAi

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest jing jing

Hej

Du verkar ju vara på hugget och ha viljan att starta eget.  :great:   Mitt råd till dig är att kontakta närmaste "Nyföretagar Centrum" vid din ort. Där kan du få bra hjälp med att utveckla din affärsidé, och det är kostnadsfritt.

Du får ordentlig hjälp med att utveckla en affärsplan där du mer eller mindre tvingas tänka igenom hela din affärsidé. När du väl upprättat affärsplanen med alla tillhörande kalkyler och budgetar så är det bara att köra på. Om du vill så kan du också få en erfaren mentor som stöttar dig om du behöver ett "bollplank"

Finns det inget Nyföretagar Centrum inom rimmligt avstånd från dig så messa mig privat, så får du en CD av mej, med en ganska utförlig instruktion hur du bör gå tillväga med affärsplanen.

När väl affärsplanen är upprättad så har du den som underlag när du skall gå till banken och fixa startkapital. Jag tror du dessutom du har möjlighet att få något lån från Almi också, om de bedömmer din affärs idé rimlig och genomtänkt.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Några kommentarer i all hastighet:

Det verkar som om du har alla intäkter/kostnader netto. Det innebär att du behöver ta ut 55 * 1,25 = 68,75 kronor per portion. Kan du fortfarande sälja 60 portioner/dag till det priset?

Någon vinst behöver du inte räkna med. "Vinsten" blir i princip din lön och innan staten är färdig med dig så behöver du ha in c:a 16 000 * 1,45 = 23 200. Då kan du få ut drygt 17 000 i bruttolön - sedan får du leverera in ytterligare 30% i skatt. Du har alltså kanske 12 000 ut varje månad.

Lycka till!   :great:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter som framåt tjej  :great: det är bra då ökar dina möjligheter att lyckas som företagare.

Köp begagnad mat vagn det finns massor på http://www.blocket.se/.

Kolla upp konkurrensen på din affärs ide.

Lycka till ! 

Från hårt jobbade egen företagare.

PS: du skriver bra svenska din kille ska vara stolt över dig.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wAnjAi,

"Några miljoner" för en liten butik låter i mesta laget... jag har för mig att du skrev i annan tråd att ni bor i Halmstad? Vet inget om lokalmarknaden där, men skulle gissa att du får betala cirka upp mot 30000 för en sådan lokal om det är attraktivt läge och kanske 3000-4000 i månadshyra. Eller kanske ingenting i övertag om du nöjer dig med något inte så centralt. I varje fall med tanke på vad jag sett i Göteborg. Sen tillkommer förstås kostnader för kök och annat som antagligen inte finns i lokalen. Beror förstås på hur mycket man kan och är beredd att göra själv jämfört med att anlita hantverkare.

Men jag inte tänka mig att kostnaden skulle gå upp mot miljonen. Jag tycker du ska göra som jing jing föreslår, ta hjälp av all rådgivning som finns att få från myndigheterna. Din kille kanske är lite motvillig av andra skäl, jag var själv inte så pigg på att fru Chang skulle öppna thaimassageinrättning. Mest av lathet ;-) Men nu har hon en, och visst var det en hel del jobb med detta. Fast när jag nu ser hur glad fru Chang är över sin verksamhet så var det värt det!

Önskar dig lycka till med egenföretagandet!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Lyssna på din kille!

Att köra eget kan verka lockande, men innebär stora kostnader och massor av jobb.

Min thaifru var själv inne på samma tankar, men jag avrådde henne eftersom jag själv

haft Fast food försäljning i flera år tidigare och vet vad det innebär.

Jag tror att du med ett vanligt jobb får in mer kosing än om du skulle genomföra dina

planer på eget.

Skulle du ändå vilja pröva på. Gör det inte med lånade pengar och framförallt

sätt dig ner och budgetera ordentligt, gärna med ett "proffs" revisor e dyl

Hoppas jag inte gjort dig besviken och hur du än bestämmer dig för att göra,

önskar jag dig all framgång

MVH

Janneludenfot :rules:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wanjai

Tänk över saken noga, det är stora investeringar du pratar om.

Har du gått starta eget kurs?

Går det att bygga om en arbetsbod eller husvagn till ett billigare pris?

Finns det fler Thai resturanger i området?

Bor ni i villa?  Skulle det gå att sälja hemifrån och prova, innan du satsar på vagnen?

Det ofta helt avgörande för egna rörelser är läget och hyran, har man en låg hyra så förbättras chanserna betydligt.

Lycka till, och hoppas din man kan hjälpa till att fatta rätt beslut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara, lyssna inte på din kille. Det är bara bakåtsträvande personer som säger att det inte går.

Givetvis ska du räkna noga på din budget. Tror du på det här, ska du testa.

Jag håller tummarna för dig.  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wAnjAi,

Du verkar vara kreativ och en framåtsträvande tjej.  :great:

Varför är din kille så negativ?

Du har fått några goda råd tidigare, testa dom.

Ta även kontakt med din bank och testa iden, kanske även en revisor.

Önskar dig lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wanja!

Jag jobbar som företagsmäklare, för att köpa en Thaivagn ska du tänka på att dom har idag samma krav som en restaurang.

Tänk också på om du skall starta eget med en thaivagn, ska du kolla upp marknader och sånt.

Jag känner ett antal personer som jobbar med marknader och dom gör pengar men tänka på att dom jobbar mycket, om du ska starta eget med Thaivagn ska du tänka på att jobba mycket.

Här har du en länk till olika markander, mässor, festivaler

http://www.svenskaevenemang.com/

Dom jag känner som jobbar på markander dom jobbar mycket i ca 8 månader, för att sedan kunna vara 4 månader i Thailand det är en så kallad dödperiod under vintern.

Jag känner även folk som håller på med mat och dom tjänar grymt med pengar, men du ska ha bra grejor så räkan med att en vagn kostar mindre.

Men ska du ha proffsgrejor då räcker inte 200 000:-, jag vet vad dom kostar att bygga.

Denna vagn som jag har till salu kosta 650 000:- + moms att bygga (finns kvitton från byggfirman), den har allt men som sagt tänk till innan du startar eget kan vara svårt att bara stå still med en vagn du måste nog ut på marknader och festivaler det är då du gör pengar men mycket jobb under ca 8 månader under året.

Som sagt tänk en gång till, om du verkligen vill ha eget samt räkna på mer pengar det kostar alltid mer att starta en firma man.

Men vill du ha en firma så lyckar jag dig till, men försök att få med din kille också då du kommer att se det blir mer jobb än man tror.

Mvh

Nerike

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Så här står det om den på vår sida.

IMG_0605.JPG

IMG_0611.JPG

IMG_0610.JPG

IMG_0608.JPG

IMG_0612.JPG

IMG_0605.JPG

IMG_0611.JPG

IMG_0610.JPG

IMG_0608.JPG

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

wanja

Som du ser så ligger nåt i vad din kille säger, det finns billigare vagnar men då måste du ha en dragbil också.

Att köpa en lokal för att inreda en restaurang, kostar mycket som din kille säger jag vet då jag har jobbat som företagsmäklare i 8-9 år med att sälja restauranger, nattklubbar, café, hotell med mera som du ser så förmedlar vi bara sånt ej privatbostäde.

Om du skall öppna en restaurang samt inreda den så skall du tänka på att fläktsystemet kostar nånstans mellan 500-700 tusen, fettavskiljare kostar ca 40 tusen sedan kommer stekbord med mera se länk

http://www.kogi.se/

Det bästa är att köpa en färdig restaurang eller thaivagn, jag vet om en massa restauranger till salu som passar för ditt ändamål.

Det beror på vart i Sverige du/ni bor, det är det som bestämmer priset på en restaurang.

Kolla in vår hemsida så kan du se, men obs. alla objekt ligger inte på vår hemsida.

http://www.hrfformedling.se/

Så här har du ett urval på olika objekt samt priser, där kan du börja räkna men din idé om en thaivagn är bra men du/ni måste åka på marknader som jag skrev i förra med..

För att ha en vagn som står på ett torg det blir inga pengar utan bara en massa jobb, prata med din kille om marknader med mera där finns det pengar.

Men tänk på att det kostar mer att stå markander (mat kostar mer) samt festivaler kostar mycket men du gör mycket pengar.

Jag känner en som har stort öltält med mat han betalar ca 100 000:- för en festival typ Storsjöyran, men så mycket kostar inte en vagn men säkert 10 000:- men det tar du in med råge på en dag.

Som sagt i dom olika med.. så har jag lagt olika länkar som du kan titta på för att sedan räkna på olika alternativ, kolla dom prata med din kille så kanske han kan bli intresserad.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på blocket, som Lars säger . Där finns vagnar till överkomligt pris . såg en för 120 000 kr . Så att inte drömmen

dör på en gång. :great: Om du hittar en plats som du kan ha den på så behöver du inte någon dragbil heller.Mer än

att forsla dit den. Saker och ting behöver inte vara så förbannat svårt. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

paw

Det som är dyrt är fläktsystemet, ska man ha en permanent plats då kräver miljö och hälsa samma fläktsystem som en restaurang.

Det samma kommer att gälla marknadsvagnar, Eu lagar och vi i Sverige följer dom till punkt jag vet då jag jobbar med sånt hela dagarna.

Därför skall man kolla vagnen så att det inte kommer en extra kostnad, miljö och hälsa besiktar vagnar varje gång du kommer till ett ställe och kan neka dig pga. dåligt fläktsystem med mera.

kolla länk

http://www.slv.se/De...?epslanguage=SV

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wAnjAi. En annan id'e kan vara en smörgåsbutik, inte så stora investeringar.

Skall helst ligga nära industriområde eller på väg till ett. Lite enklare att starta,

Har själv haft iden men den föll på att jag ej hittade rätt lokal. Men borde fungera med en

vagn med rätt utrustning.

MVH stugan5

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Varför inte en pölsevagn.De smaskiga danska röda korvarna är väldigt populära.Åtminstone i Skåne.

Behövs ju inte heller några starkare kryddor heller.

Räcker med gammal hederlig ketchup och rostad lök.

Troligen en bättre investering än en massa konstiga thairätter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska öppna någon restaurant eller liknande så är det nog bäst att sakta men säkert ta en sak i taget när det

gäller lagar och regler. Annars är det nog lätt att man tröttnar och ger upp efter 2 rader som Jfk brukar göra. :52:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför inte en pölsevagn.De smaskiga danska röda korvarna är väldigt populära.Åtminstone i Skåne.

Behövs ju inte heller några starkare kryddor heller.

Räcker med gammal hederlig ketchup och rostad lök.

Troligen en bättre investering än en massa konstiga thairätter.

BTT

BTT, Halmstad ligger i Halland och inte i Skåne.

För övrigt finns det Pölsemannen i centralaHalmstad.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tacksam för alla svar.

Jag har pratat lite mer med min kille och ser ut som han börjar förstå att allt är möjligt om man kämpar för det.  

Och det kostar ingenting att skaffa information.

Kanske vi är inte redo just nu men det är inte dåligt att ta reda på hur det kommer att fungera.

Jag ska ta kontakt med arbetsförmedlingen och näringslivssekreterare eller nyföretagarcentrum, jag vet inte vilken som finns i Halmsad.

De ger tips och olika typer av stöd och hjälp. Och det kostar ingenting.

Svara till

UT006

Alla intäkter och kostnader som jag har skrivit är netto, och skatt till all som man kan äta är 12% i moms.

Kanske 60 kr för en portion är för mycket, jag ska ta reda på med detta . :)

Jerker

Jag har kollat på blocket.se Det fanns inte begagnad mat vagn just nu.

Jag ringde till en affär i Ystad. En hel ny Thaivagn kostar runt 165K - 189K

Man kan del betala i 6 år, med 8% i räntan.

Jag vill gärna hyra en sån vagn i början för att testa hur det går med affär

men det finns inte nånstan man kan hyra. Synd!

Jannelundenfot

Min kille kanske ha rätt men ja vill kolla upp det själv först innan jag tro på honom.

Jag lyssnar på honom men jag vill veta lite mer OM det inte fungera och VARFÖR ska det inte fungera.   :neutral:

Därför jag är här, och fråga er om detta, samtiden ska jag ta kontakt med arbetsförmedlingen

Men tack för din råd ka :-)

Isan Lover

Jag har inte gått i nån kurs ännu men tänker göra det så småningom.

Det finns 1 pastavagn, 1 pölsvagn och 3 asiatisk restaurang i centrum Halmstad.

Visst, det är svårt med konkurrensen. Därför man ska kolla noga och skaffa hjälp när det finns.

Smaka maten bättre än andra och priset är lägre, kanske det går att tävla med dem.

Nerike

Tack så mycket för all information.

Men matvagn kostar ca 165K-189K.

Som nybörjare, behöver jag inte så stor matvagn eller stor plats, tror jag.

Det blir större risk och man vet inte om man klara.

Men tack ka, för all information.   :mdr:

Tack så mycket alla. Om det finns inte möjlighet för mig så ska jag fortsätter koncentrera med skolan   ;)

Jag hoppas att ni förstår vad jag har skrivit här   :mdr:

Det skulle vara lättare för mig att skriva på thailändska hihi

Efter 4 år i svenska skolan, tycker jag fortfarande att svenska är j***a svårt .. oops   :rofl::lol:

Det kommer att ta hela mitt liv för att läsa detta språket.   :neutral:

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du skriver riktigt bra för att ha läst svenska i 4 år.  :great: Lycka till med dina drömmar att starta eget, själv så lever jag i samma dröm som din kille  :intello:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Mycket bra information från Nerike så slapp jag skriva så mycket...

Men just det här med myndigheternas krav...det är enormt mycket strul.

Du kan alltså inte bara ha en enkel vagn och sen laga maten hemma i köket för att ta den till vagnen och sälja den.

Många tror ju att det är sååå enkelt, men tyvärr... This is Sweden...

En anledning att din kille varit tveksam är kanske även att han känner att han måste engagera sig mer än han orkar och hinner med för att ni ska få det att fungera... som chaufför och för att sköta myndighetskontakter och annat kanske.

Önskar dig dock lycka till wAnjAi och tycker du är en driftig tjej som skriver mycket bra svenska så bara kämpa på.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Haj Wanjai!

Kolla om ni har ett företag i Halmstad som heter Almi,dom hjälper småföretagare.

Jag tycker att räntorna du fått är för höga8-12%.Kolla med flera banker.Samma

med lådpriset alla råvaror har gått upp så ta 65:-.Kolla också noga med var du skall

köpa varorna.Jag är själv egen företagare som bor 1 timma från halmstad.Tänk på

att dom små utgifterna är väldigt viktiga.Kolla också upp att du får tag i en revisor till rätt pris,det varierar väldigt mycket.Vill du ha mer råd maila mig.Ett råd till är att

man kan få tillfälliga tillstånd.Jag menar tex om gessle spelar i halmstad,då kan du

sälja hur mycket som helst.Börja inte med en anställd arbetsgivaravgiften+skatten

är väldigt hög.Här är min mejladress.peterfisk7@hotmail.com

Håll fast vid din dröm

Hälsningar

peterfisk7

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt så hjälper Almi till men finansering, dom ger dig ca 30 % av lånet det vill säga skall du låna 300 tusen så hjälper Almi till med 100 tusen om banken lånar ut 200 tusen.

Jag har mycket kontakt med dom, då det är en del av mitt jobb som företagsmäklare.

http://www.Almi.se/

Men du som invandrare kan även kolla Ifs som är en del av Almi

http://www.almi.se/i...drarradgivning/

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ett bud på den här... och sen inreder du den i lite Thailandstil så den inte ser ut som en gammal pizzeria. Det ska kännas mysigt osv. när man går in och ska äta lite... ser man på bilderna nu så blir man ju livrädd, kallt och tråkigt!

Som sagt, lägg ett bud, piffa upp den, gör den unik... skaffa egna Thailanska godsaker som kanske inte finns i närområdet...

http://www.blocket.s...887.htm?ca=20_s

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...