Jump to content
IGNORERAD

Egen företag .. :p Det är bara Thaivagn :p


wAnjAi

Recommended Posts

Hej! Jag är en nyregistrerad medlem som tänkte lägga mig i debatten och skriva mitt första inlägg. Såg priser på 450+moms eller låna 300 tusen. Så här har jag gjort. Köpte en äldre vagn, inte en husvagn den blev byggd av en optimist från början, den innehåller kyla, fys, 1.5 meter kåpa med fettfilter mm. Den hade aldrig varit i drift. 65000:- var priset. Har kompletterat vagnen för mitt behov (gaswok kallas även chinaspis) det går att hitta begagnat. Du behöver även en bakgrundslokal som förråd och eventuellt för disk om inte miljökontoret tillåter att du diskar i vagnen. Köp inte på dig ett jättestort lager från början utan försök håll dig till minimalt av vad du behöver. Det går även jättebra att göra dagliga inköp om man vill/kan. Så mitt tips är, låna inte för mycket deg.

Med Vänlig Hälsning

Mikeus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    8

  • Jojje

    6

  • wAnjAi

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Lägg ett bud på den här... och sen inreder du den i lite Thailandstil så den inte ser ut som en gammal pizzeria. Det ska kännas mysigt osv. när man går in och ska äta lite... ser man på bilderna nu så blir man ju livrädd, kallt och tråkigt!

Som sagt, lägg ett bud, piffa upp den, gör den unik... skaffa egna Thailanska godsaker som kanske inte finns i närområdet...

http://www.blocket.s...887.htm?ca=20_s

:surprised: Där, har jag varit och ätit med min kille ka. Fin restuarang men ligger i fel område. :-s

:wai: alla ka.

Jag har fått mycket information och hjälp mig mycket.

Jag har lov nästa vecka, då ska jag gå till arbetsförmedlingen för att prata med dem.

Det är inte säkert att jag kommer att få plats på storatorg, men det får vi se sen.

:wai: Tack :wai:

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Haj Wanjai!

Kolla om ni har ett företag i Halmstad som heter Almi,dom hjälper småföretagare.

Jag tycker att räntorna du fått är för höga8-12%.Kolla med flera banker.Samma

med lådpriset alla råvaror har gått upp så ta 65:-.Kolla också noga med var du skall

köpa varorna.Jag är själv egen företagare som bor 1 timma från halmstad.Tänk på

att dom små utgifterna är väldigt viktiga.Kolla också upp att du får tag i en revisor till rätt pris,det varierar väldigt mycket.Vill du ha mer råd maila mig.Ett råd till är att

man kan få tillfälliga tillstånd.Jag menar tex om gessle spelar i halmstad,då kan du

sälja hur mycket som helst.Börja inte med en anställd arbetsgivaravgiften+skatten

är väldigt hög.Här är min mejladress.peterfisk7@hotmail.com

Håll fast vid din dröm

Hälsningar

peterfisk7

Jag ska kolla ka.

Tänk om jag kan få plats på Örjan varje gång HBK spelar  :lol:

mmmm...min dröm  :yipi:

Tack så mycket  :mdr:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

wadde krup Wanjai!

Jag o min tjej driver matvagn i ett kommun som pågår nu under 1 år. Vi båda är ifrån Thailand, själv har jag bott här i detta kalla Sverige i 17 år nu o tjejen inne på 2 år. Ang om att skaffa matvagn o börja sälja thaimat är inte alls dumt. Men det kräver mycket jobb, men det säger inte att skaffa matvagn är omöjligt. Det finns hur mycket som helst att skriva info ang nystarta företag, men nu sitter jag på jobbet o råka ser ditt inlägg. Kan ej låta bli o skicka ett mezz. Hur som helst jag o min tjej kan hjälper dig med att skaffa info vilka som är är nackdel o fördel med detta verksamhet.

http://www.blocket.s...m?ca=2_s&last=1

känner personen som har detta matvagn.

Ta gärna kontakta oss om du är intresserad':

"msn"  jsantipop@hotmail.com

/Jack :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, vad glad jag är.

Jag är så glad att min kompis gav mig denna länk.

Ni är så hjälpsama och snälla.

Efter jag har pratat med arbetsförmedlingen eller nyföretagarcentrum ska jag berätta hur det går.

Tacka för alla email adress ka  :wai:

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till, Wanjai.  :wai:

Du ska aldrig vara rädd för att försöka.

Du verkar ha en stark beslutsamhet och den rätta driften att lyckas med detta, så jag tycker att du ska försöka.

Jag tror det kommer gå bra för dig!

Och om du skulle misslyckas?

Det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls och då aldrig veta vad du kunde ha fått.

Det är bara att komma tillbaka.

Lycka till!  :wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls och då aldrig veta vad du kunde ha fått.

Det är bara att komma tillbaka.

Jag får kopiera Kharess text eftersom det är precis så jag tror på. :-)

Jag var i Göteborg och såg en sådan vagn. Wowwwwwwww

De sålde snabbmat typ nudelsoppa och allt sånt.

Maten förbereddes hemifrån och de värmde mest upp det.

Jag blev förstås intresserad av idén, men förstod mina begränsningar. Att starta en sån verksamhet är inte riktigt min grej.

Men om du verkligen brinner för det - då ska du göra som du har gjort ta reda på det.

Om du vet hur det är och ungefär vad det innebär kan du fatta beslut.

När du har fattat beslut är det bara att köra på och tro på ditt beslut.

Om du har intresse för det ökar chansen att lyckas na ka.

Jag önskar dig lycka till na ka.

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får kopiera Kharess text eftersom det är precis så jag tror på. :-)

Jag var i Göteborg och såg en sådan vagn. Wowwwwwwww

De sålde snabbmat typ nudelsoppa och allt sånt.

Maten förbereddes hemifrån och de värmde mest upp det.

Inte vara negativ, nog vet de att man inte få laga mat hemma o sedan värma upp i matvagn, det står klart o tydlig i egenkontroll. Men när miljö inte vet nånting eller ser, skada inte heller nåt. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Hur gick det med matvagns tankarna?

Har ju en egen vagn så det vore kul att se om verksamheten kom igång eller om det bara blev en dröm.

www.pimshotandspicy.se

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du kan få köpa vagnen plus drag bilen bakom För 100.000 sen kan jag ev ordna marknadsplatser

14650_59e98c54116705683e0eca5999cdfd6063

14650_59e98c54116705683e0eca5999cdfd6063

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Hej. Jag vill inte vara pessimist men du måste göra en marknadsundersökning först.

Då menar jag att du lagar upp mat och bjuder vänner och bekanta och kanske även allmänhet så att du ser

att maten verkligen håller måttet.

Jag har smakat maten på ett antal sådana här vagnar och i flera fall duger den helt enkelt inte.

Om maten är vattnig och smaklös kommer inte kunderna tillbaka och konkursen är ett faktum.

Det är av största vikt att maten håller riktig toppklass, då kan du gräva guld när kunderna är nöjda

och återkommer för att handla.

Stort lycka till!  Och om killen din inte är med dig när han nu har en så framåt tjej så är det bara att beklaga.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vadå???jag å svågern betalade 150000 och det har vi nästan tjänat in nu kan vi inte fortsätta pga

av joel och att svågern har köpt en thaitakoway 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Hej Clion, var är bilden tagen nånstans, tycker det ser ut som en stad vid norra vättern.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Askersund

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

E de hembygden??

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

ThaiKocken

Hejsan!

Ska man nu öppnar en thairestaurang, takeaway eller thaivagn ska man helst tänka ett lite tag till. Jag driver själv en thaitakeaway ställe och det är hårt jobb varge dag. Från 10-22. Har drivit det i 3 års tid och man måste vara på topp hela tiden. Stammisarna kräver samma mat till samma pris(mindre marginal när råvaran och fasta kostnad går upp). Nya gäster skall ha mycket mat till bästa rårvaror(annars kommer de inte tillbaka). Svårare med svarta personal(krav på liggare). Sten hårt livsmedelinspektör med krav om att ett litet takeaway stället skall ha kök och egenkontroll som en 5 sjärnig restaurang(separat kyl till alla slag livsmedel t.ex.) Hårt konkuren med dumpad pris(special de kines eller vietnames som öppnad ny ställe med en thaibuffé på 50 spän första veckan och 65 kr resten av året! Jag säljer 3små rätter för 65kr man blir förbannad!) Till sist ...krav på celtifiserad kassa register år 2010. Man behöver inte förklara. Där rökt alla sv. (vinster!) Ska man då köra allt på riktiga marginaler då har man ca. 10-15 kr kvar för en maträtt som kostar 75kr. Det summa ska man också betala egna avgifter. Det är inte konstig att i göteborg och kran kommun finns ca. 60-70 café, pizzeria, gatukök och restauranger till salu.

Tänk lite till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan!

Ska man nu öppnar en thairestaurang, takeaway eller thaivagn ska man helst tänka ett lite tag till. Jag driver själv en thaitakeaway ställe och det är hårt jobb varge dag. Från 10-22. Har drivit det i 3 års tid och man måste vara på topp hela tiden. Stammisarna kräver samma mat till samma pris(mindre marginal när råvaran och fasta kostnad går upp). Nya gäster skall ha mycket mat till bästa rårvaror(annars kommer de inte tillbaka). Svårare med svarta personal(krav på liggare). Sten hårt livsmedelinspektör med krav om att ett litet takeaway stället skall ha kök och egenkontroll som en 5 sjärnig restaurang(separat kyl till alla slag livsmedel t.ex.) Hårt konkuren med dumpad pris(special de kines eller vietnames som öppnad ny ställe med en thaibuffé på 50 spän första veckan och 65 kr resten av året! Jag säljer 3små rätter för 65kr man blir förbannad!) Till sist ...krav på celtifiserad kassa register år 2010. Man behöver inte förklara. Där rökt alla sv. (vinster!) Ska man då köra allt på riktiga marginaler då har man ca. 10-15 kr kvar för en maträtt som kostar 75kr. Det summa ska man också betala egna avgifter. Det är inte konstig att i göteborg och kran kommun finns ca. 60-70 café, pizzeria, gatukök och restauranger till salu.

Tänk lite till.

Det betyder att du skall lägga ner nu?

Skall du det? Om jag förstår ditt inlägg rätt så är det helt meningslöst att fortsätta så jag undrar..skall du lägga ner??

Finns många näringsidkare som bara gnäller...men inte lägger de ner utan de fortsätter ändå.

Märkligt...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det betyder att du skall lägga ner nu?

Skall du det? Om jag förstår ditt inlägg rätt så är det helt meningslöst att fortsätta så jag undrar..skall du lägga ner??

Finns många näringsidkare som bara gnäller...men inte lägger de ner utan de fortsätter ändå.

Märkligt...

MVH Nonki

Något märklig inställning du har där Nonki...

Varför skulle man inte kunna klaga på de omständigheter man måste leva med? Det må vara acceptabelt nog för att fortsätta driva verksamhet, men ska man vara nöjd med det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Quote

thaitakoway 

Hahaha... :):)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikocken med mera.

det stämmer med det nya kassaregistret som skatteverket har tillgång till skulle införas 20010-01-01

Men då dom nu har sett att är omöjligt att alla ska kunna skaffa till det datum så har dom skjutit fram det till 2001-07-01 och skulle tro att dom för skjuta fram lite till för det finns inte tillräckligt med kassaappareter för att alla som hanterar kontanthantering ska kunna få fram en godkänd kassaapparat.

Sedan stämmer det vad han skriver om egenkontroll med mera eftersom EU har tagit fram att alla inom EU skall ha sådan för att folk inte skall bli sjuka på grund av dålig mat.

Men det är bara Sverige som följer den till punkt och pricka dom är så kallade matnaziterna (miljö och hälsa) gör så att många är tvugna att stänga för det finns ingen vinning längre att servera lunch.

Visst är det bra att det finns regler men i Sverige har dom ta mig fan gått för långt, sitter en liten outbildad kille/tjej som lyckas kommit in på miljö och hälsa och följer reglerna till sin spets.

Då jag jobbar som företagsmäklare så har jag mycket med dom att göra, kan berätta om en lunchrest. som jag sålde för ca 1 år sedan.

Tanten har haft stället i  ca 30 år har aldrig fått en anmärkning av miljö och hälsa men då vi sålde stället måste dom komma och inspektera stället då kom dom nya reglerna fram, hon sålde stället för 375 tusen men det kosta ca 300 tusen att fixa alla nya regler som fettavskiljare med mera.

Och med dom nya reglerna så är det säljaren som måste fixa till dom innan köpet går igenom.

Hon skulle gå i pension och kvar av dom 375 tusen skulle det bli ca 75 tusen, men som tur vad så stog köparen för hälften fast hon inte behövde men stället var mycket bra jobb och många köpare fanns det så hon ville bara ha stället.

Så många ställen kommer att gå i graven pga. dom nya EU reglerna som skall gälla i hela EU men bara Sverige går efter dom.

Tänk  alla trevliga frukostcafe´n samt gamla härliga lunchrest. som många tanter/gubbar har det går inte att sälja dom pga. Eu

Men det är Sverige i ett nötskal är det regler så är det regler, har EU tagit fram dom så är det dom som gäller fast det bara är Sverige som tillämpar dom.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike,

Nu är jag ingen expert på svenska regler men i en snabb jämförelse med UK så känns det som om de svenska myndigheterna har något emot restaurangbranschen. Vad du beskriver bekräftar bara mina fördomar. UK är ju också med i EU men där finns inte hälften så många krångliga regler och byråkrater som hatar restauranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller inte samma regler inom EU,och vilka har skyldigheten att kolla att de efterföljs?Mvh Måne PS Svenska myndigheter håller på att mörda restaurangnäringen DS  :suicide:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...