Jump to content
IGNORERAD

Låt mig förklara för er hänsynslösa rökare


smilet

Recommended Posts

Lite oklart

Kanske en SLU på g här och dom växer inte på träd

Så stäng inte av honom för då kommer en tråd startas om att han ska släppas in igen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 241
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • smilet

    58

  • andrejsdenruskige

    18

  • måne

    13

  • Bibben

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Forden34

Jag är ledsen men du har redan fått svaret flera gånger i form av ett inlägg som jag länkar till.

Men för att förklara som du vore ett barn.

Ja han kallar mig för pundare när jag frågar vari månes påstående som inte stämmer.

Då skriver TS "En till pundare" som svar på min fråga och det tolkar jag som att han riktar mot mig.

Nu är jag ingen pundare utan bara en helgalkis så jag bryr mig inte :)

Smilet skrev:

En till pundare ?

Smilet

Mig veterligen är det en fråga å inte ett påstående

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu smilet har denna sjukdom som gör att han kommer att dö inom en timme om han vistas bland människor som röker en cigarett, då är jag helt övertygad om att det hade funnits ett läkarintyg på det.

Och finns det ett läkarintyg så skulle smilet aldrig behöva ljuga och skylla på ryggen.

Jag blev sjukskriven 5 maj 1987 i en månad (min uppsägningstid)

På 80-talet visste man inte så mycket om passivrökning och läkarna rökte vid sina skrivbord, tror du han skulle sjukskrivit mig för att jag inte klarar av ciggrök ?

Du är ju rolig eller är du också . ?

Smilet

http://tobaksfakta.se/fakta/om-passiv-rokning/

[size=3]1993 klassades tobaksrök av den amerikanska federala miljömyndigheten, EPA, som ett cancerframkallande ämne av kategori A, d v s i samma grupp som till exempel asbest. Resultaten från ett 30-tal epidemiologiska studier anses styrka EPAs klassificering.[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Smilet skrev:

En till pundare ?

Smilet

Mig veterligen är det en fråga å inte ett påstående

Dina tolkningar har jag inget till övers för när du inte klarar av att läsa en tråd utan måste få det serverat på ett fat.

Men jag tycker alla fall att en trådskapare inte är seriös när han kallar,eller frågar som din tolkning är,om dom är pundare.

Han kallar en moderator för pucko med det kanske är seriöst i dina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev sjukskriven 5 maj 1987 i en månad (min uppsägningstid)

På 80-talet visste man inte så mycket om passivrökning och läkarna rökte vid sina skrivbord, tror du han skulle sjukskrivit mig för att jag inte klarar av ciggrök ?

Du är ju rolig eller är du också . ?

Smilet

http://tobaksfakta.s...passiv-rokning/

[size=3]1993 klassades tobaksrök av den amerikanska federala miljömyndigheten, EPA, som ett cancerframkallande ämne av kategori A, d v s i samma grupp som till exempel asbest. Resultaten från ett 30-tal epidemiologiska studier anses styrka EPAs klassificering.[/size]

Det är väl en viss skillnad på att inte klara av ciggrök och att dö av det inom en timme som du skrev.

Hadde du en sjukdom som den du skriver om, nej just det du hadde inget svar på vilken substans

i röken som du skulle dö av inom en timme

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Smilet skrev:

En till pundare ?

Smilet

Mig veterligen är det en fråga å inte ett påstående

Bevisligen påverkar EJ nikotinet negativ på alla, du har alla hästar i stallet (inte jag m.fl.)

(inte jag pga passiv rök)

Skulle vara kul o träffa dig en vacker dag o se hur omtänksam du är mot mig

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag ska försöka förklara för er rökare (.), ni tycks INTE fatta att det finns många som INTE vill ha den vidriga/dödliga cigarettröken på sig.

För min del har jag en mycket ovanlig sjukdom som innebär att om jag andas in denna giftiga RÖK kommer jag att DÖ inom 1 timme pga att mina luftvägar svullnar igen.

Jag vet EJ om det finns någon medicin som skulle kunna hjälpa mig om det nu skulle finnas så är det inget alternativ för mig, skas jag äta medicin för att du ska få röka överallt

Det räcker att kläderna stinker rök eller andedräkten t.ex i kassa kön i mat affären, då är det bara för mig att dra till nästa kö och hoppas på bättre tur.

Hotell har jag slutat att fråga om de har rökfriarum, jag vill gå och nosa i rummet istället ofta räcker det att öppna dörrren så vänder jag på klacken till nästa rum eller nästa hotell.

Jag har inte jobbat (på byggen) på 25år pga av att det röktes där, men och bli sjukskriven det hade säkert varit omöjligt pga ciggrök, så jag skyllde på min rygg.

Nu har jag provjobbat några månader (8) i Norge eftersom det finns en lag som förbjuder rökning inomhus, men vem bryr sig om dessa lagar, inte rökarna iallafall.

Högsta bossen på bygget pratade jag med angående rökning och min sjukdom och idi*ten klämmer ur sig du kommer ju ändå att dö förr eller senare.

Jag frågade vad han menade, då sa han att det var bara ett skämt.

Nästa minut sa jag upp mig, men fick inte sluta på engång, för jag hade en veckas uppsägninstid. Efter mina 40timmar försökte jag gå ifrån arbetsplatsen men fick inte, jag hade ju tidigare lovat och jobba helgen.

Jag var tvungen att tala om att min cansersjuka mamma är döende, då fick jag åka hem omgående.

Hade en tjejkompis, hon rökte, jag kunde aldrig besöka deras hem p.g.a. de röktes inne, men när hon för c:a 20år sedan strax före julafton fick domen av sin doktor att hon hade canser, blev det helt plöstligt rökstopp för henne och för alla I HELA HUSET, hon pinades i 5år och blev ej ens 40år.

Olika skyltar (rökförbud) säger att det är förbjudet att röka, men rökarna kan inte läsa (de är blinda ), de lyssnar inte (de är döva) på vad jag säger, om de lyssnar, så har de glömt det nästa minut (dåligt minne).

Jag vill resa och kommer alltid att resa i denna värld

Jag har varit på MPR träffar, men suttit långt bort från er rökare och bara pratat med en

Hoppas ni inte blandar in andra saker (fislukt, avgaser, svettlukt m.m.) i denna tråd.

Ni kan öppna en egen tråd istället.

Tack för att ni tänker i fortsättningen.

Smilet

Välj den bra kön, istället för den kassa?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Smilet, det är ingen som tvivlar på att cigarettrök är farligt och att det kan vara otrevligt att få i sig om man inte vill ha det.

Men kan du säga vad det är för en åkomma du har som gör att du kanske skulle dö en timma efter att du fått i dej Cigarettrök?

Och gällde det nikotinet eller är det nåt annat i röken som du inte tål?

Eller tramsar du bara?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Om du ska in och kommentera en tråd så vore det önskvärt att du läser vad som skrivits.

Men två personer har blivit kallad pundare och en moderator för pucko.

DET är vad jag menar med en icke seriös tråd

Att kalla två medlemmar för pundare kanske är oseriöst, men att kalla en moderator för pucko väger ju upp det. Så jag tycker det råder status quo angående TS seriösitet :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mahalia Jackson---We Shall Overcome

"We shall live in peace, we shall live in peace,

We shall live in peace someday;

Oh, deep in my heart, I do believe,

We shall live in peace someday."...

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla två medlemmar för pundare kanske är oseriöst, men att kalla en moderator för pucko väger ju upp det. Så jag tycker det råder status quo angående TS seriösitet :crazy:

Gör det verkligen det om du väger in alla andra trådar? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Dina tolkningar har jag inget till övers för när du inte klarar av att läsa en tråd utan måste få det serverat på ett fat.

Men jag tycker alla fall att en trådskapare inte är seriös när han kallar,eller frågar som din tolkning är,om dom är pundare.

Han kallar en moderator för pucko med det kanske är seriöst i dina ögon.

Vad är det du inte kan läsa för nått???????

Han frågade dig om du var en pundare å då kunde du ha svarat han

Nu lappen börjar du bete dig som ett pucko,OBS KALLAR DIG INTE PUCKO (ÄN)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mycket oroväckande när så många (tom moderatorer) ska hacka sönder denna tråd som faktiskt är en (för omväxlings skull??) seriös tråd startad av Smilet.

Jag har själv vuxit upp med passiv rökning till frukost, lunch o middag, då mina båda föräldrar var rökare. Båda är idag döda pga cancer. Jag har aldrig varit till någon läkare o fått någon sjukdom diagnostiserad, men känner till viss del igen Smilets beskrivning. Mina luftvägar dras ihop och jag får svårt att andas när det blir för mycket cigarettrök, men bara ibland.

Allergisk? Vet inte.

Vet dock att tex astma kan ge igensvullna luftvägar och att den astmatiske kan dö inom en timme pga detta. Jag har själv sett hur en vän till mig, med svår astma, fått akuta andningsproblem och har hjälpt honom till sjukhus några gånger pga hans astma. I detta fall inte pga rökning utan pga pälsdjur. Men astma kan utlösas av olika orsaker. Läkarna varnade honom om det allvarliga i att ej ha med sig den inhalator som han var så beroende av, och de sa att han mycket väl kunde dö snabbt utan den.

Så det hela har urartat till en tråd i pajkastning igen pga att Smilet valde att ta upp ett seriöst och allvarligt ämne som är mycket irriterande ämne för en del personer, speciellt rökare som ej vill inse att deras begär kan ställa till problem för andra människor. Heder dock till de rökare som törs stå upp för att deras begär är deras last och inte omgivningens, och därmed tex går ut för att röka.

Med detta sagt vill jag inte försvara Smilets oförmåga att besvara motinlägg seriöst eller de trådar som Smilet startat som inte är seriösa på samma sätt som denna.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte kan läsa för nått???????

Han frågade dig om du var en pundare å då kunde du ha svarat han

Nu lappen börjar du bete dig som ett pucko,OBS KALLAR DIG INTE PUCKO (ÄN)

Haha.jag ger upp :)

Det går inte förklara för en som inte begriper.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]I inlägg 19 skriver jag detta[/size]

[size=3]Inlagd Idag, 19:08[/size]

Ska bara tillägga jag är EJ i Thailand för att sitta i rökiga barer och jag är INTE alkolist

Smilet

I inlägg 30 tolv minuter senare

Skriver/svarar Nicholas till mig ? Men i min startade tråd angående min sjukdom.

[size=3]Inlagd Idag, 19:20[/size]

Verkar inte rökas nåt på thai-barer iallfall så där hade du tur.

Jag vet inte riktigt vad han menar om han är allvarlig lr ?

Han är moderator iallafall och en ursäkt tar jag gärna emot !

Smilet

Ändrades av smilet
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Gör det verkligen det om du väger in alla andra trådar? :)

Vad är seriöst och vem avgör vad som är seriöst? Själv skriver jag inte många seriösa inlägg utan det är mest svammel som kommer från mitt tangentbord, inget jag sticker under stolen med. Frågan blir då, hur seriös tycker du själv att du är, eftersom du anser dig vara förmer än TS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är seriöst och vem avgör vad som är seriöst? Själv skriver jag inte många seriösa inlägg utan det är mest svammel som kommer från mitt tangentbord, inget jag sticker under stolen med. Frågan blir då, hur seriös tycker du själv att du är, eftersom du anser dig vara förmer än TS?

Vad som är seriöst är upp till var och en att avgöra eller du vill väl inte påstå att det finns en universell regel för vad som är vad.

Det är du som drar slutsatsen att jag tror det inte jag eller menar du att man inte får tycka att en tråd är oseriös utan att bli stämplad som överlägsen.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mycket oroväckande när så många (tom moderatorer) ska hacka sönder denna tråd som faktiskt är en (för omväxlings skull??) seriös tråd startad av Smilet.

Jag har själv vuxit upp med passiv rökning till frukost, lunch o middag, då mina båda föräldrar var rökare. Båda är idag döda pga cancer. Jag har aldrig varit till någon läkare o fått någon sjukdom diagnostiserad, men känner till viss del igen Smilets beskrivning. Mina luftvägar dras ihop och jag får svårt att andas när det blir för mycket cigarettrök, men bara ibland.

Allergisk? Vet inte.

Vet dock att tex astma kan ge igensvullna luftvägar och att den astmatiske kan dö inom en timme pga detta. Jag har själv sett hur en vän till mig, med svår astma, fått akuta andningsproblem och har hjälpt honom till sjukhus några gånger pga hans astma. I detta fall inte pga rökning utan pga pälsdjur. Men astma kan utlösas av olika orsaker. Läkarna varnade honom om det allvarliga i att ej ha med sig den inhalator som han var så beroende av, och de sa att han mycket väl kunde dö snabbt utan den.

Så det hela har urartat till en tråd i pajkastning igen pga att Smilet valde att ta upp ett seriöst och allvarligt ämne som är mycket irriterande ämne för en del personer, speciellt rökare som ej vill inse att deras begär kan ställa till problem för andra människor. Heder dock till de rökare som törs stå upp för att deras begär är deras last och inte omgivningens, och därmed tex går ut för att röka.

Med detta sagt vill jag inte försvara Smilets oförmåga att besvara motinlägg seriöst eller de trådar som Smilet startat som inte är seriösa på samma sätt som denna.

Mvh

BBJ

:wai:

Tack BBJ äntligen en vettig människa som svarar i denna tråd

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om passiv rökning

[size=3][size=3]2011-02-24, 12:03[/size]

[size=3][size=3]FAKTA[/size][/size]

Den som röker en cigarett andas själv in högst en fjärdedel av röken. Resten går ut i omgivningen. De personer som finns där och själva kanske aldrig rökt eller slutat röka blir passiva rökare. De drabbas av nikotinet och alla övriga kemikalier som den brinnande cigaretten producerar. Upprepad passiv rökning under en längre period utsätter de drabbade för samma typ av hälsorisker som rökaren, även om riskökningen är lägre.

Det finns ett användbart biologiskt mått på passiv rökning. Det heter kotinin och är en nedbrytningsprodukt av nikotinet. Kotinin kan spåras i kroppen upp till en vecka efter det att en icke rökare senast utsattes för tobaksrök.[/size]

  • När en cigarett brinner sprider den cirka 4 500 kemiska ämnen. Ett 50-tal av dem är cancerframkallande eller misstänks framkalla cancer. Ett par av dem är totalförbjudna i svenska arbetsmiljöer av arbetarskyddsstyrelsen – utom när de produceras av cigarettrökare. Ämnena heter betanaftylamin och 4-aminodifenyl.

Den rök som går ut i omgivningen kallas sidorök. Den innehåller fler partiklar än den s k huvudrök som rökaren drar in. Mängden partiklar och nikotin är dubbelt så stor per volymenhet än den rökaren drar i sig. Det beror på att cigaretten brinner sämre mellan puffarna. Då sjunker temperaturen och förbränningen minskar. När rökaren suger in rök ökar draget, temperaturen stiger och förbränningen blir effektivare. Dessutom passerar röken ett filter.

Den passive rökaren får ändå i sig mindre kemikalier än rökaren tack vare att röken hinner spädas ut innan den når lungorna.

Ofrivilliga rökare kan snabbt själva konstatera att ögon och luftvägar irriteras av cigarettröken. Det är kroppens sätt att varna. Astmatiker får ofta andningssvårigheter. Under de senaste 10-15 åren har det kommit en rad forskningsrapporter som visar att passiv rökning orsakar ännu allvarligare hälsoeffekter.

  • Risken för lungcancer ökar enligt ett flertal rapporter med cirka 30 procent för den icke rökare som lever länge tillsammans med en rökare. Man har nyligen också konstaterat ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar. Enligt Miljöhälsorapport 2001 från Socialstyrelsen orsakar passiv rökning drygt 1 000 hjärtinfarkter i Sverige varje år. Minst 500 av de drabbade dör. Senare uppskattningar refererade av Statens folkhälsoinstitut (2010), menar att antalet döda minskat till ca 200 per år. Orsaken skulle bl a vara införandet av rökfria serveringar och rökfrihet på arbetsplatser.

Barn med rökande föräldrar skadas ofta. Det starkaste sambandet – särskilt med mammans rökning – finns hos barn under två år. Astma och öroninflammationer är vanligare hos barn som tvingas leva med tobaksrök. Utvecklingen av barnens lungfunktion kan också hämmas. Svenska undersökningar visar att många astmasjuka barn har betydande mängder kotinin i kroppen. Att barn får i sig mer nikotin och andra gifter i röken än vuxna kan bero på att de rör sig mer och andas snabbare.

Sambandet upptäcktes 1950

Första gången som passiv rökning sattes i samband med astma hos barn var i USA 1950. En läkare behandlade ett astmasjukt barn en längre tid utan framgång. Plötsligt försvann astman. Längre fram återkom den lika plötsligt. När läkaren frågade ut mamman visade det sig att hon var storrökare, men att hon försökt sluta en tid. Det var under uppehållsperioden som barnet slapp sjukdomen. Nu vet man att 20-30 procent av barnastman orsakas av passiv rökning.

I början av 1980-talet kom flera studier om riskerna med passiv rökning. Den japanske forskaren Takesi Hirayama hade undersökt antalet dödsfall i lungcancer hos icke rökande kvinnor gifta med rökare och jämfört resultatet från en motsvarande undersökning bland rökfria par. Den studien visade att risken att dö i lungcancer var 40 procent högre hos kvinnorna som var gifta med rökande män.

Tobaksindustrin satsade väldiga belopp när den gick till motangrepp mot Hirayama i annonser över hela världen. Långsiktigt fick kampanjen den effekten att fler forskare började undersöka sambanden mellan passiv rökning och lungcancer – och även andra sjukdomar.

1986 publicerades två viktiga rapporter om dessa samband. En kom från the Surgeon General i USA (vice hälsominister och officiell talesman i hälsofrågor) och den andra från en expertkommitté inom Världshälsoorganisationen som utrett riskerna med passiv rökning. Båda slog fast att passiv rökning kan orsaka lungcancer och att barn till rökare har mer besvär och sjukdomar i andningsvägarna än barn till icke rökare.

I samma klass som asbest

1993 klassades tobaksrök av den amerikanska federala miljömyndigheten, EPA, som ett cancerframkallande ämne av kategori A, d v s i samma grupp som till exempel asbest. Resultaten från ett 30-tal epidemiologiska studier anses styrka EPAs klassificering.

4 000 passiva rökare beräknas dö i lungcancer i USA varje år medan 37 000 dör i hjärt-och kärlsjukdomar. I Sverige beräknas upp till 60 lungcancerfall om året bero på passiv rökning. En australisk studie visar hur blodkärlen påverkas negativt av passiv rök. Studien omfattade 78 friska icke rökande män i åldern 15 till 30 år och visade att artärernas elasticitet hade minskat hos dem som utsatts för passiv rök regelbundet i mer än tre år. Artärerna hos de rökfria kunde vidgas åtta procent jämfört med 3,2 procent hos de mest utsatta passiva rökarna.

Den minskade elasticiteten anges som ett tidigt tecken på kärlsjukdom. The New England Journal of Medicine rapporterade om studien i april 1996.

I augusti 1999 publicerade specialtidningen Tobacco Control, som ges ut av the British Medical Journal, en rapport om en studie som baseras på forskning i Nya Zeeland och som visar att riskerna för slaganfall (stroke) ökar hos passiva rökare med 88 procent bland män och 66 procent bland kvinnor. För rökarna själva ökar risken fyrfalt. Skillnaden i risk mellan rökare och icke-rökare blir tydligast när man jämför rökarna med icke-rökare som inte utsätts för passiv rökning. Studien pekar på att riskerna för skador på blodkärlen är större än cancerrisken vid passiv rökning.

Helene Wallskär

Granskat och uppdaterat 2010-05-11 av professor Hans Gilljam, Karolinska Institutet, Stockholm

[size=3][size=3][size=3]TAGGAR: [/size]passiv rökning[/size][/size]

Tja, jag är uppväxt på 50/60 talet och farsan rökte 2 paket Marlboro om dagen. Han rökte var han befann sig, dvs i alla rummen hemma, inklusive hans och morsans sovrum. Han drog minst en cigg när det gått och lagt sig. Troligen flera.

När jag själv blev tonåring började röka så var det fortfarande helt naturligt att man bara tände ciggen och bad om ett askfat, var man än befann sig. Just så enkelt var det och inga konstigheter.

För att återgå till citerandet av detta inlägg vill jag bara påtala att min mamma fortfarande lever, hon är 88 år gammal nu men klarar sig själv i egen lägenhet galant. Detta trots att hon utsatts för passiv rökning i en farlig massa år.

Farsan då..???

Tja, han dog för ett år sedan av ålderdomssvaghet. Sista gången jag besökte honom på boendet var han så trött att han inte orkade hålla upp huvudet. 5 dagar senare somnade han in till den eviga vilan, under natten, troligen under sin sömn.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad som är seriöst är upp till var och en att avgöra eller du vill väl inte påstå att det finns en universell regel för vad dom är vad.

Det är du som drar slutsatsen att jag tror det inte jag eller menar du att man inte får tycka att en tråd är oseriös utan att bli stämplad som överlägsen.

Ändå så ifrågasätter du hur seriösa TS övriga trådar är i mina ögon? :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett ämne, är det omöjligt att argumentera med en fanatiker!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

ett seriöst och allvarligt ämne som är mycket irriterande ämne för en del personer, speciellt rökare som ej vill inse att deras begär kan ställa till problem för andra människor. Heder dock till de rökare som törs stå upp för att deras begär är deras last och inte omgivningens, och därmed tex går ut för att röka.

Mvh

BBJ

:wai:

Problemet är väl lika mycket att det inte hjälper att gå ut och röka många gånger. då blir ju rökarna påhoppade av personerna som är ute, och beskyllda för att inte visa hänsyn.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...