Jump to content
IGNORERAD

Arbetsplats Sverige.....Liv i Thailand!


grakullf

Recommended Posts

Nu börjar det dra ihop sig för ett permanet boende i Thailand. Jag jobbar 6-7 dagar/vecka i Sverige från Mars till slutet av September. Mitt liv i Sverige består i stort sett endast av att arbeta in pengar från mitt företag för att kunna leva i Thailand dessa nästkommande 6 månaderna. Min plan var att göra detta tills jag är 60 år. Jag är 56 nu och bävar inför det faktum att behöva köra detta race i 4 år till. Huga! :nono:

Numera när jag är i Sverige så känner jag mig jävligt ensam. Jag har inga barn inom ¨räckhåll¨ längre,vänner och släktingar i övrigt har ju sitt. Man glöms bort för att man är singel och har valt ett ¨annorlunda¨liv. Jag känner att hela min bekantskap här har enbart blivit ansikten man känner igen. Visst,jag känner hela detta lilla samhälle i stort sett,men, något umgänge har vi inte. Det är inte bara deras fel, för själv så kan jag vara så j-a trött på människor efter en hel dag i min butik. Så när kvällen kommer så vill jag vara ifred. Det är tur att det finns whisky och öl. Synd bara att den är så j-a dyr!

Helgerna,efter jag stängt på Lördag klockan 13.00 så slår tomheten,tystnaden till och jag bara längtar till arbetsdag(Måndag) igen. Jag är enormt fiskeintresserad och bor vid ett fiskeeldorado,så det är ju ¨bara¨att fara ut på fiske,tänker man. Jovisst är det så.MEN,det fungerar inte så. Inspirationen är puts väck när man är singel. Förut när jag hade mitt svensk-svenska förhållande så var det inbjudningar hit o dit. Kräftmiddagar,surströmming och det ena med det andra. Vi for och fiskade,plockade bär, svamp.jagade o.s.v. Numera ¨glöms¨man bort,hela tiden. Man är dessutom för stolt för att påtala det hela. (Förutom här på Mpr) :thumbsup: .

När jag är hemma i Thailand så bryr sig medmänniskorna om mig hela tiden,falanger eller thai,spelar ingen roll,där har jag så många vänner,inte enbart bekanta. En flickvän som är underbar mot mig och som engagerar sig i mig och vårt. Tro fan att man längtar hem! Sverige har enbart blivit min arbetsplats numera. Jag har noll inspiration för något annat här i Sverige nu.

Det känns inte som om jag fixar 4 år till. Jag tror på ett eller två år till. Det är ju sorgligt att det ekonomiska skall styra ens liv som det gör. Jag tror att jag säljer min rörelse om ett par år till och lever av det kapitalet till min pension. Man vill ju leva medans man kan och inte ¨härda¨ut,enbart. Världen är ju inte så stor längre. Med tanke på snabba och hyfsat billiga flygförbindelser och med Skype och internet i övrigt så kan ju kommunikationen fungera med barnen och dom få vänner man har kvar i Sverige,

Min flickvän var och hälsade på mig i våras i ett par månader och fick se en nordsvensk vårvinter med isfiske på röding och harr,plus en oerhört vacker natur runtomkring oss. Fan vad den blir trist när man inte kan dela den med någon. Vänner bjöd in oss på diverse middagar. Svensk/thai-par umgicks vi med rätt ofta. Dom existerar icke för mig längre,dom hör inte av sig alls nu när jag är själv. Tro fan att jag längtar hem till Thailand.

Jag ser fram emot 23:e September då jag lämnar Sverige för nästan 6 månader. Då skall vi titta på en markplätt som vi ämnar bebygga om ett år. Vi kommer att gifta oss i November. Första gången i mitt liv,med flera samboliv på mitt samvete, men aldrig varit gift förr,..Spännande!

Min flickvän lyckades övertala mig till det,fast med ett löfte om att det var helt okay för henne att jag ensam kan resa iväg emellanåt till vänner på Koh Samui,Phukett och i Pattis och Bangkok! Livet kan gestalta sig vackert,så småningom! :14:

Puss på Er!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • grakullf

    9

  • Snucke

    4

  • Neil

    2

  • chockdii

    1

Mest aktiva i denna tråd

Tack för att du delar med dig av ditt liv och levende,jag tror att många känner igen sig i din beskrivning.Jag själv är en av dem som har få eller inga vänner kvar från mitt svenssonliv,alla nuvarande har thaianknytning på något sätt och i vissa fall har jag valt själv.

Kämpa på och titta inte bakåt, som jag tror att du inte gör,får inte den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen beskrivningen. Lever man singelliv i Sverige blir man snabbt utanför. Ok en öl då och då.

Men de som lever familjeliv har sin fredagsmys att tänka på,,,,,,,,

Angående det ekonomiska spörsmålet.

Kanske bättre att kapa resorna till Thailand de sista åren innan pension ,och bunkra upp med pengar för den framtida flytten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter himla träligt, only work work and no play.

Det där med fisket, finns det ingen klubb eller förening att gå med i?

Så du kan möta andra likasinnade på helgerna tex?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klubb o förening, njae, Det är inte min grej. Jag konstaterar bara hur läget är och accepterar det. Jag får ju leva sedan.

Jag sparar inte något med att kapa mina resor,därför att då har jag lågsäsong och stänger ned min butik. Att stanna kvar i Sverige då,under vintern skulle kosta mig mer än att bo i Thailand motsvarande tid.

Vi bor i en liten stad som heter Kranuan. Den ligger mellan Khon kaen och Udon Thani

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt nu att du kan/har möjlighet att skapa dig ett liv i Thailand.Känns som jag är på väg åt samma håll!

Lycka till!! ^_^

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser din intressanta text grakullf så slås jag direkt av tanken på varför människor så ofta väljer att fokusera på nackdelarna. Hur många 56 åringar här på Mpr har egentligen möjligheten att tillbringa 6 vintermånader per år i Thailand? Många har ju kanske problem att ens vara där tre veckor varannat år eller så.

Så varför inte fokusera på hur gynnsam din situation faktiskt är och känna glädje över det.

Vad gäller det sociala livet så är nog mycket upp till en själv, social inaktivitet brukar bara leda till än mer inaktivitet och då har det ingen betydelse om man lever som singel eller i en parrelation. Tar man istället egna initiativ så brukar den goda spiralen vara igång. Varför t ex inte bjuda in vännerna på surströmming hos dig? .eller be någon åka med på fisketur eller liknande. Tror det mesta hänger på en själv.

Hur som helst så är ju snart din tid här igen, så jag önskar dig trevlig vintervistelse i Thailand. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fint skrivet, tack för att du delar med dig av funderingarna.

Det var väl inte så mycket frågeställningar där, men jag tror jag förstår vad det är du känner och hur dina tankar går.

Det är ju inget fel i att du trivs bra i Thailand och med det Thailändska sociala nätverket, tvärtom.

Jag tror säkert du kommer få en fin framtid i Thailand så småningom.

Men om du nu känner att det är fel med att vara så isolerad i Sverige så kanske du skall svälja stoltheten lite grann och ligga på någon av de tidigare vännerna som du hade mest gemensamma intressen med, och återta lite kontakt. Eller kanske gå med i ett jaktlag eller liknande.

Men, så länge man trivs med sin ensamhet så ser jag inget fel i att vara som man vill.

"Bara döda fiskar flyter med strömmen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Grakullf

Jag känner till viss del igen mig själv i din beskrivning, själv jobbar jag väl också lite för mycket när jag är i Sverige även om jag har gått ned till 80% på mitt huvudsakliga arbete, men med all övertid och lite resor i tjänsten blir det nog minst 100% ändå, och sedan har jag ju några extraknäck som också tar tid, men extraknäcken utför jag ju hemma eller på sjön så då kan man ju träffa familjen samtidigt t.ex genom att ta med pojken, jag umgås ju mycket med grannar, släkt och arbetskamrater i Sverige också, men tiden räcker ju inte till för allt man vill göra och visst har vissa vänner försvunnit med tiden, men livet i Sverige är ändå ok för mig, jag trivs med både jobbet och fritiden där, men det som får mig att stå ut med detta hektiska liv är vinterns tre månader i Thailand där jag njuter ändå mer av livet än i Sverige, och det är nog både människorna, kulturen och klimatet som medverkar till det.

Men du borde nog försöka njuta lite av livet i Sverige också, att bara se tiden där som en transportsträcka håller nog kanske inte i längden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser din intressanta text grakullf så slås jag direkt av tanken på varför människor så ofta väljer att fokusera på nackdelarna. Hur många 56 åringar här på Mpr har egentligen möjligheten att tillbringa 6 vintermånader per år i Thailand? Många har ju kanske problem att ens vara där tre veckor varannat år eller så.

Så varför inte fokusera på hur gynnsam din situation faktiskt är och känna glädje över det.

Vad gäller det sociala livet så är nog mycket upp till en själv, social inaktivitet brukar bara leda till än mer inaktivitet och då har det ingen betydelse om man lever som singel eller i en parrelation. Tar man istället egna initiativ så brukar den goda spiralen vara igång. Varför t ex inte bjuda in vännerna på surströmming hos dig? .eller be någon åka med på fisketur eller liknande. Tror det mesta hänger på en själv.

Hur som helst så är ju snart din tid här igen, så jag önskar dig trevlig vintervistelse i Thailand. :)

Helt rätt där Kim. Det är väl egentligen inte min mening att klaga över tillvaron. Det är mer en fråga om ett konstaterande. Jag har det ju väldigt beviljat som kan leva på detta vis.

Om jag skulle vara tvungen att tillbringa en vinter här i Sverige så tog det nog bara någon månad innan jag skulle börja klättra efter väggarna. Jag menar nu när man har börjat leva på det här viset.

Visst skulle jag kunna kontakta mina bekanta här,men som jag skrev i början så har jag ingen riktig ork för det när arbetsdagen är över. Det liv jag lever är ju självvalt. Jag har ju bara 5 veckor kvar tills mitt ¨andra¨liv börjar. Tack för din lyckönskan,förresten!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Borde det inte undelätta att ta med flickvännen till Sverige under sommarmånaderna och hjälpas åt i butiken.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tycker det är kul att du lever efter hur du vill ha det, och är i grund och botten "avundsjuk" på att du kan tillbringa din tillvara som du gör i Thailand, hoppas att allt faller bra ut när du kan leva detta liv fullt ut som pensionär.

En grund måste ju ändå vara att leva sitt liv som man vill, vare sig detta innebär att man lever själv eller har en bred umgängeskrets, så länge man känner sig nöjd och inte känner ångest eller depresion så har man gjort rätt. Trots allt så är nog din berskrivning på det "svenska samhället" ganska slående och tyvär en bra bild hur det ser ut på många håll, allt för många.

Tyvärr så tror jag mig nästan veta att ofrivillig ensamhet är en mer eller mindre folksjukdom här i Svedala, varför? Ja, säg det!

Våran gamla julvärd på julafton Arna Weise sade ju att han fick många telefonsamtal där budskapet just var att han var den enda vännen på julafton, det tycker jag säger ganska mycket.

Hur som helst Lycka till!

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Borde det inte undelätta att ta med flickvännen till Sverige under sommarmånaderna och hjälpas åt i butiken.

mvh

Absolut,men hon är lärare och har bara sitt sommarlov och då kommer hon ju hit till Sverige,naturligtvis.

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

sawadee kap på dej, hoppas businessen gått bra i sommar, vi har ännu inte bestämmt när vi ska åka, här hemma håller jag på att bygga lägenhet i lagården, sovrum litet kontor å kombinerat vardagsrum-kök, så vi kan hyra ut huset och på så sätt få in lite pengar och göra som du dvs bo i värmen 1/2 året, (lite onödigt med 7 rum å kök nu när alla ungdommar flyttat), längtar åka ner å bygga garage/verkstad, hälsa madame å dom andra

//ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar leva en drömtillvaro som är få förunnat. Att slippa vintern och att ha ett eget företag som medger att du klappar ihop under vintern och drar till Thailand.

Din lyckans ost! :thumbsup:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir oftast vad man gör det till. Har sedan jag fick gula febern i princip satsat mina pengar på att vara i Thailand samt de senaste åren på mitt förrhållande. Umgänget har i princip helt begränsats till folk med thaianknytning (vilket i och för sig inkluderar en utav mina bästa kompisar från förr). Inget märkligt då mina intressen och mitt liv idag skiljer sig mycket från många gamla vänners intressen och liv.

Det enda som jag ibland kan tycka är lite tråkigt är att det har varit och är svårt som thai/svenskt par att umgås på ett givande vis med ett helsvenskt par. Jag upplever det som att tjejerna tycker det är obekvämt. Men ju mer integrerad en thaitjej blir så skall det väl gå bättre. Dock märkbart att det är mycket sällan jag stöter på att en thaitjej har en mycket bra svensk vännina.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

sawadee kap på dej, hoppas businessen gått bra i sommar, vi har ännu inte bestämmt när vi ska åka, här hemma håller jag på att bygga lägenhet i lagården, sovrum litet kontor å kombinerat vardagsrum-kök, så vi kan hyra ut huset och på så sätt få in lite pengar och göra som du dvs bo i värmen 1/2 året, (lite onödigt med 7 rum å kök nu när alla ungdommar flyttat), längtar åka ner å bygga garage/verkstad, hälsa madame å dom andra

//ingvar

Hej Ingvar!

Kul att höra från dig. Jodå,mina business har rullat på i nästan normala gänger. Lite sänkning p.gr.a kall sommar,men helt okay! Vi syns i Kranuan! Hälsa din madame också!

Ha det!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir oftast vad man gör det till. Har sedan jag fick gula febern i princip satsat mina pengar på att vara i Thailand samt de senaste åren på mitt förrhållande. Umgänget har i princip helt begränsats till folk med thaianknytning (vilket i och för sig inkluderar en utav mina bästa kompisar från förr). Inget märkligt då mina intressen och mitt liv idag skiljer sig mycket från många gamla vänners intressen och liv.

Det enda som jag ibland kan tycka är lite tråkigt är att det har varit och är svårt som thai/svenskt par att umgås på ett givande vis med ett helsvenskt par. Jag upplever det som att tjejerna tycker det är obekvämt. Men ju mer integrerad en thaitjej blir så skall det väl gå bättre. Dock märkbart att det är mycket sällan jag stöter på att en thaitjej har en mycket bra svensk vännina.

Neil

kan väl bara hålla med att mitt umgänge har utvecklats åt samma håll. har kommit mer och mer ifrån mina gamla vänner som lever i helsvenska förhållanden, synd tycker jag. har verkligen gjort mycket för att behålla kontakten men av nån anledning hör dom imte av sig lika mycket. eller inte alls. Men det kanske även beror på att man blir äldre och då växer ifrån varandra , vad vet jag? Idag har jag nästan enbart kontakt med dom som har thaianknytning av något slag. man blir liksom lite isolerad från övriga sociala sammanhang. Ska väl inte klaga för vi mår och trivs endock mycket bra. men visst funderar man ibland.

Kan dra ett speciellt exempel en person som var min bästa vän i ca 20 år och umgicks med nästan dagligen eller åtminstone verje vecka. Vi gled ifrån varandra pga att han blev ihop med en Fillippinska och jag med en Thai vet inte varför men jag tror det är anledningen, kan inte komma på nån annat.

Och vet inte riktigt hur man ska lösa problemet

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen Grakullf hoppas verkligen du fattar villket previligerat liv du lever halvår i Thailand och halvår i Sverige. och gnäller att du lever så ensamt och tråkigt här. Men säger du ändå att det är mer eller mindre självalt. dessutom kommer din dam på besök när hon har sommarlov(hur långt är hennes besök?) Sen så förmodar jag även att du träffar en del människor genom ditt arbete. så det kan väl inte va så lång tid per år som e så hemsk för dig?!

Inte många har det så bra som dig kan jag med stor säkerhet säga!

Men är det så att du andå mår dåligt så får jag önska dig all lycka med dina planer

snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ha lite tristess för att uppskatta det roliga. Annars blir allt slentrian.

Kanske därför många som bott på heltid i Thailand flyttar hem.

Inget direkt menat till dig grakullf utan bara rent allmänt.

Går det inte att söka UT för tjejen och försöka hitta ett jobb i Sverige under de sex månaderna ni är här.

De pengarna är säkert bättre än den årslön hon tjänar i Thailand och ni får vara tillsammans.

Var i Kranuan i vintras, en gång på resorten med den stora swimmingpoolen och papegojorna och en gång i byn hos Festers tjej, trevligt där.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ser lite väl negativt på tillvaron. Som någon skrev så är det bättre att se det positiva istället för det negativa.

Själv jobbar jag i Norge nu och är sällan hemma i Sverige och hälsar på vänner och bekanta - men man får se det ljusa i det hela - att man träffar nytt folk och knyter nya kontakter.

Bara för att endel "låser fast sig" betyder inte det att jag måste göra samma sak...

Ju mer jag tänker på det så tror jag att jag spenderat min sista vinter här i norr(har iof bara varit hemma en vinter senaste 10åren men den fick räcka) - vardagslivet i Sverige/Norge vintertid jämfört med livet i Thailand under samma tid..livskvaliteten är ju inte ens jämförbar.

Även om jag hade en betald paradvåning på östermalm, en Benz i garaget och en fet lön så skulle livskvaliteten vara lägre än den jag har i Thailand för 10000sek/mån.deprimerande ju mer man tänker på det :/

Sen så stämmer det att man behöver lite "tristess" för att kunna uppskatta det goda.lite upp och ner i livet skadar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen Grakullf hoppas verkligen du fattar villket previligerat liv du lever halvår i Thailand och halvår i Sverige. och gnäller att du lever så ensamt och tråkigt här. Men säger du ändå att det är mer eller mindre självalt. dessutom kommer din dam på besök när hon har sommarlov(hur långt är hennes besök?) Sen så förmodar jag även att du träffar en del människor genom ditt arbete. så det kan väl inte va så lång tid per år som e så hemsk för dig?!

Inte många har det så bra som dig kan jag med stor säkerhet säga!

Men är det så att du andå mår dåligt så får jag önska dig all lycka med dina planer

snucke

Alltså Snucke,jag gnäller inte över tillvaron.Den är inte alls hemsk. Jag känner mig verkligen priviligierad som kan leva mitt liv så här. Jag är snarare lite förundrad över vart alla vänner här i Sverige tog vägen och det kontrasterande livet mot Thailand,hur j-a trist tillvaron är i S.jämfört med livet och ledigheten i T,after work,så att säga!

Om du läst min trådstart så framkommer ju det. Där framkommer också att jag träffar så många människor under dagen så jag känner mig ¨socialt trött¨när kvällen kommer.

I trådstarten står det också att min flickvän är och besöker mig i 2 månader på vårkanten när hon har ledigt.

Man får ta det goda med det onda! Det hör till. Jag mår INTE dåligt, det har jag aldrig skrivit..Märkligt!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

He-he! Jag läste igenom min text igen...jo,lite gnäll var det nog! Sorry,var väl lite nedstämd. :thumbsup:

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ok. Och kan väl hålla med dig vart tar alla gamla vänner vägen. Jag har verkligen försökt hålla liv i mitt gamla liv. Men det verkar som att som att så fort dom får tag i nån kärring här hemma så vill dom inte eller får dom inte träffas mera? Eller om det beror på att man har thaitjej? Men du säger ju att du själv inte tar kontakt och då blir det ju än svårare! jag har iof också tröttnat på att bara jag tar kontakt.

Har just nu bara möjlighet att åka ca en månad till Thailand varje år och resten av tiden arbeta jag och är med fru och barn och umgås i stort sett enbart med frugans vänner och respektive när tillfälle ges.

Även jobbet jag har gör väl att jag kan känna en mättnad på sociallt umgänge, är inte ensam direkt jobbar som lastare på Arlanda med ca 500 andra och vi har jäkligt skoj ihop. en hel del är dessutom ihop med thai pga att många där far regelbundet dit.

jag bor nu i Stockholm och där umgås man inte likadant som man gör i en liten stad som jag får uppfattningen att du bor i. Men här i storstan finns en jäkla massa Thaifolk!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...