Jump to content
IGNORERAD

Bästa flyget till Thailand?


halgun

Recommended Posts

Hej Hej!

Kom tillbaka från Thailand för drygt en vecka sedan, och kom till insikt med en sak:

  • Jag åkte till Thailand med Thaiair för första gången augusti 1996, betalade då drygt 7000 kr (jävligt dyrt om man ser med "dagens ögon")

  • När jag nu åkte denna gång åkte jag med Thaiair "som vanligt", betalade 5600 kr, samma plan i stort sett. Det enda som man egentligen gjort det är väl att man bytt ut överdraget på sätena sedan är allt som det var sedan 1996, ganska otroligt.

I ärlighetens namn så har jag endast åkt med thai de gånger som jag flugit till Thailand och det enbart för att det är direktflyg men det känns som att man kanske får ut lite mer av flygresan om man skulle ta ett annat bolag.

Vad tycke ni är viktigast:

  • Flyga för att få ut ett mervärde eller flyga för att komma fram så fort som möjligt?

Vad säger ni mer lutrade flygrävar?

Ha det,

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    20

  • civona

    14

  • pigge01

    8

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Jag letar oftast efter bäst pris och kortast t, förra turen blev med swiss air och hem med austrian air, nya fräscha flygplan med media skärm för varje stol samt enbart 45 minuters mellanlandning helt ok vi var borta i två månader och betalade 5200:- per biljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hej!

Kom tillbaka från Thailand för drygt en vecka sedan, och kom till insikt med en sak:

  • Jag åkte till Thailand med Thaiair för första gången augusti 1996, betalade då drygt 7000 kr (jävligt dyrt om man ser med "dagens ögon")

  • När jag nu åkte denna gång åkte jag med Thaiair "som vanligt", betalade 5600 kr, samma plan i stort sett. Det enda som man egentligen gjort det är väl att man bytt ut överdraget på sätena sedan är allt som det var sedan 1996, ganska otroligt.

I ärlighetens namn så har jag endast åkt med thai de gånger som jag flugit till Thailand och det enbart för att det är direktflyg men det känns som att man kanske får ut lite mer av flygresan om man skulle ta ett annat bolag.

Vad tycke ni är viktigast:

  • Flyga för att få ut ett mervärde eller flyga för att komma fram så fort som möjligt?

Vad säger ni mer lutrade flygrävar?

Ha det,

Gunnar

Nja 747:orna som trafikerar ARN-BKK är väl från 2001och senare har jag för mig, så jag tror inte det var samma plan som du åkte med 96.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris och flygtid är viktigast för mig. Sover alltid på planet så jag bryr mig inte om mat service mm.

Bokat med Finnair denna resan. 12.5 timmar från Gbg till Bangkok med en mellanlandning är helt OK.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju skönt och smidigt att åka direkt, utan att behöva byta plan. Skulle priset vara ointressant så skulle jag åka Thai varje gång.

Även om planen är slitna och nedgångna...

Men priset styr mycket och kan man tjäna några tusenlappar så står jag ut med att vänta några timmar.

Men allt har ju en gräns.

Har väntat över 8 timmar på Budapest flygplats och det kommer jag aldrig göra igen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja 747:orna som trafikerar ARN-BKK är väl från 2001och senare har jag för mig, så jag tror inte det var samma plan som du åkte med 96.

Om du har rätt så är det bra, men lite olyckligt att man inte sattsade på en "make over" av flygplans layouten, idag är ju projektorn till filmvisningen helt okänbar, ser inte ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom.jag bor i sthlm blir det raka spåret med thai och dom har bäst utrymme också så är valet lätt + att man får med mkt kilo och bra bonusprogram ,många gratis uppgraderingar har det blivit genom åren

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har rätt så är det bra, men lite olyckligt att man inte sattsade på en "make over" av flygplans layouten, idag är ju projektorn till filmvisningen helt okänbar, ser inte ett skit.

Är visst på gång med skärmar och plaststolar usch he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte en så van resenär...men åkte med Thai Air från Stockholm för några år sedan.

Fick en trevlig granne i bänken bredvid. Vi hade kul och beställde dricka regelbundet.

Då natten kom, och vi fortsatte barrundan, kom en söt värdinna fram och viskade, "era beställningar stör medpassagerarna"..

"Vill ni ha dricka kan ni hämta själva i detta båset",,,,,, hon pekade med hela handen,,,,

Det kallar jag kundanpassning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha ett års biljett så är Finair det bästa alternativet

Hur kom du fram till det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha ett års biljett så är Finair det bästa alternativet

nä du det skitbolaget har jag flygit med gång och det räcker för mig och har flera bekanta som säger samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

nä du det skitbolaget har jag flygit med gång och det räcker för mig och har flera bekanta som säger samma sak

jag har letat och hittat finnairs 6 mån biljett som var bra pris och bra tider och hade tänkt ta det.vad är det som är dåligt där?

air china som jag brukar åka med var dyrare detta år.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Eftersom.jag bor i sthlm blir det raka spåret med thai och dom har bäst utrymme också så är valet lätt + att man får med mkt kilo och bra bonusprogram ,många gratis uppgraderingar har det blivit genom åren

Verkar som det är svårare att få bonuspoäng med Thai nuförtiden.

Har 2 resor med dom i år utan att fgå bonuspoäng (för låg bokniingsklass).

Har en resa med Swizz/Austrian i år också, den fick jag Thai Air bonuspoäng för.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat och hittat finnairs 6 mån biljett som var bra pris och bra tider och hade tänkt ta det.vad är det som är dåligt där?

air china som jag brukar åka med var dyrare detta år.

ner var ok men trångt som fan och otrevlig personal ,men du är ju liten och finne så åk du he he

Ps hitta du den idag Ds

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa flyget..ja det är en fråga i stil med "hur långt är ett snöre"

Det bästa flyget är givetvis en ekvation sammansatt av resenärens ekonomi/restid/geografisk utgångspunkt.

Bor man tex i Sthlm, så vinner nog oftast Thai där, men bor man i Gbg så kan man ju ej åka direkt, och tvingas då välja bästa alternativet med hänsyn till pris/restid.

Pris/restid styrs ju också av hur många man är som åker, tex om man är 5 i en familj och kan spara 2-4K på varje biljett så är ju 3-6h väntetid acceptabelt och motiverat, men åker man själv så är det ju tveksamt om det är det!.

Så frågan är hur djup är en grop egentligen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så frågan är hur djup är en grop egentligen?

Ja, på den kan jag svaret.

Oftast är den för djup.

Link to comment
Dela på andra sajter

ner var ok men trångt som fan och otrevlig personal ,men du är ju liten och finne så åk du he he

Ps hitta du den idag Ds

liten o liten vet jag väl inte.får väl slå krokben på dom som e otrevliga om jag beställer biljetten...är maten bra?alkohol brukar det ändå inte bli så mycket av

då man e trött nog av resandet utan bakfylla...

finns på finnairs hemsida och bla.momondo.com där jag brukar leta resor.

Ändrades av somsak

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä du det skitbolaget har jag flygit med gång och det räcker för mig och har flera bekanta som säger samma sak

Har fått enormt bra hjälp från dom när jag kom för sent till Suvan och tjablade bort flyget hem. Kan inte tänka mig något annat bolag som skulle fixa och dona så. I övrigt har vi heller inget att anmärka på när det gäller dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte med Finnair sist och det gick snabbt.

Provar kanske turkiska nästa gång för de lär vara bättre på servige och mat för samma pris.

En sak jag inte vill göra är att sitta flera timmar på en en flygplats.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nja 747:orna som trafikerar ARN-BKK är väl från 2001och senare har jag för mig, så jag tror inte det var samma plan som du åkte med 96.

Han flög inte ens 747 då, eftersom det var MD 11:or som flög ARN-BKK på den tiden :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, på den kan jag svaret.

Oftast är den för djup.

Inte fick du lära dig det i lumpen i varje fall! :crazy:

Jag håller med dig, men befälen sa bara djupare ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte med Finnair sist och det gick snabbt.

Provar kanske turkiska nästa gång för de lär vara bättre på servige och mat för samma pris.

En sak jag inte vill göra är att sitta flera timmar på en en flygplats.

jo turkish är bra om man slipper lång mellanlandning för det finns ingenstans att sitta och allt är dyrt så för min del är det max 2timmar i istanbul annars får det vara.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi brukar välja utifrån en rad referenspunkter där pris och flygtid är viktigast.

Är det lågsäsong så brukar Thai nästan alltid vinna.

Kommer alltid någon kampanj i dessa tider.

Fördelarna med Thai är ju direktflyget, god service i kabinen även i Economy, inte så mycket trassel med att väga bagaget.

I högsäsong eller mellansäsong kan det bli ngt annat.

Swiz och Austrian brukar ha bra priser i mellansäsong och bara 45-60 minuters mellanlandningar.

Båda dom är enl. mej snäppet bättre kvalitesmässigt än thai även.

Finnair är och Quatar är ju också intressant här men har aldrig slagit Swiz austrian prismässigt när vi har åkt.

I högsäsong får man ibland ta till radfikala grepp för att få lite ekonomi på biljetter för en hel familj.

2-3 vintrar sen blev det Aerosvit för 14.000 för 2 vuxna och ett barn medans näst billigaste var Swizz för 25.000!

iofs åkte vi tre veckor över jul,nyår,trettondagen och utresa på lördag och hemresa på söndag. dvs väldigt attraktiva högsäsongsbiljetter.

I vinter blir det Turkish för första gången.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inte fick du lära dig det i lumpen i varje fall! :crazy:

Jag håller med dig, men befälen sa bara djupare ska det vara.

Lumpen?

Äh, frisedel för sådana som mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...