Jump to content
IGNORERAD

Varför så många katoyer i Thailand?


leadbelly

Recommended Posts

Tycker mig ha sett att det verkar finnas många Katoyer i Thailand och undrar varför.Det närmaste jag kan tänka mig i Sverige är en transvestit men dom verkar ju inte gå in så totalt som katoyer i Thailand.Min sambo kan inte förklara heller vad eller hur det fungerar.Hon kan se en svensk homo på TV och kalla för katoy, jag säger att han är b.g men hon verkar inte förstå och flator finns heller inte för henne.

Känner ingen och vet bara om en enda person i mitt liv som skulle byta kön.

KKanske mer tabu i Sverige men för mig verkar dom vara många i just Thailand.

Dom jag har sett verkar seriösa i sitt byte och lägger säkert mycket tid och pengar på sitt val ,men varför? Har inte sett eller hört om så många tjejer som vill bli män .Men är det så enkelt att det föds fler i fel kropp i Thailand eller finns det andra orsaker?

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tack och Hej

    6

  • chiangmai

    5

  • ragson

    3

  • leadbelly

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle det finnas samma tolerans i sverige, dvs, chefen kommer som maskulina Hans ena veckan och kommer tillbaka som

feminina Henrietta veckan efter så skulle det nog finnas sånt i sverige oxå

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Kanske för att Thailand är mer tolerant mot olikheter och att katoyer tjänar gott med pengar i nöjesbranchen.

Bara en tanke mitt i natten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, men vad jag vet är helt, eller i alla fall delvis OT!

På öarna i Samoa har man en tradition som förklarar deras mångfald av "katoyer".

Får en familj bara söner fostras den yngste till flicka, kläs som en flicka och behandlas som en flicka.

Detta för att hen ska hjälpa sin åldrande mor med hushållssysslorna som eljest är förbehållet döttrar!

Men nu var det ju Thailand och här har jag inte märkt någon påverkan så...nä, jag vet inte men håller med, mer öppet syns mer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till och med i byn så har jag sett grabbar uppklädda till flickor.

Inte lika snyggt som en katoy men företeelsen finns överallt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Har frågat ett par stycken katöjer, fick samma svar ungefär:

Att Thailand är ett fritt land i det avseendet att dom får leva ut sin önskan att göra om sej till tjej. Det är bara att gasa på.

Har också hört - ej bekräftat - att mer killar än genomsnittet har så mycket feminina drag i sej, att dom dras till att vilja vara tjej.

Genomsnitt jämfört med i Sverige eller Europa då, svårt att säga...

Alltså att dom föds med och växer upp med den känslan från start utan att veta om det. Svårt att analysera sånt när man är liten pilt.

Tycker att jag ser det ofta på killar faktiskt, att dom är lite mer "bög" i stilen, i sina naturliga rörelser.

Kombinerar man dom där två svaren kan det ju vara en bra förklaring.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reflektion...

Ladyboys eller manliga transvestiter ser man dagligen i Chiang Mai. En del jobbar som butisbiträde i någon modeshop...eller som ett fall, hovmästare på vår favoritrestaurang. De är alltid sminkade, men bär aldrig traditionella kvinnokläder. Vi har några som kunder. Ingen i Thailand reagerar på detta.

Har sällan sett någon i Sverige, om man räknar bort After Dark jippot

Lesbiska par är jättevanligt att se på shoppingcentra och marknader.De vanliga rollerna är att en uppträder som man med och en som kvinna.

Ingen reaktion på detta heller.

Det som jag aldrig ser är ett gay par. Vanligt i Sverige, men aldrig sett i Thailand.

Kanske att homusexuella män inte ses med blida ögon. Har försökt fråga hustrun om detta, men det verkar om ämnet aldrig diskuteras

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fler dojor än vad man kan tro, tex här på wichan finns ju massor, var av många aldrig varit söder i turisttrakterna, eller har tankar på det.

Jag tror att en orsak till att det finns så många är att modern önskat ett flickebarn, och sen från de varit små klätt dem i flickkläder, låtit håret växa ut till flickfrisyr etc.

Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag aldrig ser är ett gay par. Vanligt i Sverige, men aldrig sett i Thailand.

Kanske att homusexuella män inte ses med blida ögon. Har försökt fråga hustrun om detta, men det verkar om ämnet aldrig diskuteras

Min närmaste granne har "boyfriend", han har dessutom den egenheten att han byter då o då!

Hans moster som bor ett par hundra meter härifrån går dit ett par tre dagar i veckan och vattnar i trädgården, städar och håller allmän ordning, hon har dessutom sin barnbarn med sig, (jo de flesta i deras familj är straigta)och ingen bryr sig. Ibland kommer morsan och brorsan på besök och bor över, inget konslat alls så "gaykulturen" verkar anammad även den!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om min hustru är speciell,,,eller om det är ett allmänt thaibeteende...Men hon lever efter låt var och en sköta sig själv. Det är jag som är skvallerkärring och skall kommentera allt och alla.

Men thai tv cencurerar knivar, pistoler och bög/lesbian pussar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reflektion...

Ladyboys eller manliga transvestiter ser man dagligen i Chiang Mai. En del jobbar som butisbiträde i någon modeshop...eller som ett fall, hovmästare på vår favoritrestaurang. De är alltid sminkade, men bär aldrig traditionella kvinnokläder. Vi har några som kunder. Ingen i Thailand reagerar på detta.

Har sällan sett någon i Sverige, om man räknar bort After Dark jippot

Lesbiska par är jättevanligt att se på shoppingcentra och marknader.De vanliga rollerna är att en uppträder som man med och en som kvinna.

Ingen reaktion på detta heller.

Det som jag aldrig ser är ett gay par. Vanligt i Sverige, men aldrig sett i Thailand.

Kanske att homusexuella män inte ses med blida ögon. Har försökt fråga hustrun om detta, men det verkar om ämnet aldrig diskuteras

Frugan och hennes familj har i varje fall inga höga tankar om bögar. De få ggr som ämnet "toot" kommer upp, dvs. beteendet bög och inte kroppsdelen, då hör man föraktet i uttal och meningsbyggnad. Katoyer pratas det om mera ofta och på ett nästa respektfullt sätt. En katoyshow på TV, drar till sig intresset omedelbart. Lebbar har jag aldrig hört någon i familjen reagera över eller prata om på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en teori angående katoyer. Bland thailändare accepteras detta. Jag undrar om inte det här med att thaikillar har klen skäggväxt påverkar beteendet. Jag vet inte om x- och y-kromosonerna ser annorlunda ut på asiater och att förklaringen ligger där. Helt och hållet min egen teori, inget vetenskapligt stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katoyer är andra sortens kvinnor.

Att de inte är riktiga kvinnor beror på guds straff för dåliga saker de gjorde i sina tidigare liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katoyer är andra sortens kvinnor.

Att de inte är riktiga kvinnor beror på guds straff för dåliga saker de gjorde i sina tidigare liv.

.visste inte att du var religös? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

.visste inte att du var religös? :-)

Vad har min svar med min religiositet att göra.

Måste man vara religiös för att läsa om olika religioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

I kväll skall vi gå på lokal. Chiang Mais bästa thaibuffe.

Vi har varit där 1ggr /månad nu i fyra år .Managern är ladyboy och numera en god vän..

Tycker lite synd om henne.. Sliten och lite till åren... har ett extra gott öga till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

I kväll skall vi gå på lokal. Chiang Mais bästa thaibuffe.

Vi har varit där 1ggr /månad nu i fyra år .Managern är ladyboy och numera en god vän..

Tycker lite synd om henne.. Sliten och lite till åren... har ett extra gott öga till mig.

Ja se där aldrig fel med lite gott öga.Du kanske kan få lite special efterrätt?

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har hört och läst om katoy så har det till viss del med religion att göra. Innan buddhismen kom till Thailand var många animister ( osäker om det är korrekt böjning av animism) dvs de trodde på andeväsen, varje träd o sten hade en ande inom sig inte bara människor. När en människa dog så flyttade anden vidare till en ny kropp för att fortsätta leva. Ibland kunde döden komma plötsligt tex vid en olycka och då kunde en kvinnlig ande komma att flytta in i en nyfödd pojke. Detta skulle förklara varför vissa pojkar från en tidig ålder är väldigt feminina i sitt sätt att uppträda. Thailändare är ju även skrockfulla ( titta bara på alla de andehus som finns överallt) så acceptansen för katoy är högre än för tex maskulina bögar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Nu kommer katoy experterna fram!

Själv tror jag att dom är lata bögar hela flocken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har hört och läst om katoy så har det till viss del med religion att göra. Innan buddhismen kom till Thailand var många animister ( osäker om det är korrekt böjning av animism) dvs de trodde på andeväsen, varje träd o sten hade en ande inom sig inte bara människor. När en människa dog så flyttade anden vidare till en ny kropp för att fortsätta leva. Ibland kunde döden komma plötsligt tex vid en olycka och då kunde en kvinnlig ande komma att flytta in i en nyfödd pojke. Detta skulle förklara varför vissa pojkar från en tidig ålder är väldigt feminina i sitt sätt att uppträda. Thailändare är ju även skrockfulla ( titta bara på alla de andehus som finns överallt) så acceptansen för katoy är högre än för tex maskulina bögar.

Låter ju som en bra förklaring tycker jag men var är isåfall alla flickpojkar borde ju finnas lika många av dem?

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju som en bra förklaring tycker jag men var är isåfall alla flickpojkar borde ju finnas lika många av dem?

Mvh Leadbelly

Kolla på alla Tomboy, finns många. Ser ut som killar men man märker inte av de då man inte är intresserad av killar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft flera lesbiska studenter från Thailand där den ena kör kortklippt och "manliga" kläder och den andra typsikt "tjejig". När det gäller killar är det bara en som varit öppet gay och han var väl lite kåt katoy-hållet med långt hår och målade naglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har min svar med min religiositet att göra.

Måste man vara religiös för att läsa om olika religioner?

eftersom du pratar om "guds straff". När man uttrycker sej på det viset brukar man också predika kristendom och dylikt, därför antog jag det.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...