Jump to content
IGNORERAD

"I Thailand ligger skojarna på lur"


acarls

Recommended Posts

broder tuk tuk

Av alla Thailands lurendrejare är skräddarna och guldförsäljarna de mest plågsamma.

Överhuvudtaget inställningen att en falang badar i pengar och att dra honom vid näsan drabbar ingen fattig är så oändligt trist.

På något sätt så genomsyras ju hela det thailändska samhället av lura varandra på pengar syndromet.

Från folkvalda politiker ner till den fattigaste frilanserskan på beach road i Pattaya.

Jag vet inte vad den gode herr Buddha säger om penningkärlek, men ifall han ser sina lärjungar i action lär han väl vända sig i sin grav.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir man inte lite trött på den här typen av frågor. Det blir jag  :sleep: Detta gäller väl inte bara Thailand utan alla platser där det finns Turister. Eller har ni aldrig varit i Turkiet, Bulgarien eller Köpcenter på Kanarieöarna. Kärrer till och med igen mig från ett tidigt Mallis.

Alla vill vi ju tjäna pengar och det gäller att få våra varor att framstå som det bästa. Kolla typ Elgiganten som annonserar en sak men som aldrig finns utan vill sälja en annan.

Så var i ligger skillnaden. Egentligen ??

Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Blir man inte lite trött på den här typen av frågor. Det blir jag  :sleep: Detta gäller väl inte bara Thailand utan alla platser där det finns Turister. Eller har ni aldrig varit i Turkiet, Bulgarien eller Köpcenter på Kanarieöarna. Kärrer till och med igen mig från ett tidigt Mallis.

Alla vill vi ju tjäna pengar och det gäller att få våra varor att framstå som det bästa. Kolla typ Elgiganten som annonserar en sak men som aldrig finns utan vill sälja en annan.

Så var i ligger skillnaden. Egentligen ??

Baan

Det är väl ingen som sagt att det bara gäller Thailand. Eftersom folk fortfarande blir blåsta av dessa lurendrejare så är det väl inte fel att varna för dem. Folk har nog tillräckligt vett för att förstå att det inte gäller alla thailändare.

Lite kul att journalisten avslöjar sin syn på turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mig komma ihåg att det finns en sajt tillägnat detta pack. Kommer ej ihåg namnet men det var en del roliga bilder på lurendrejarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Blir man inte lite trött på den här typen av frågor. Det blir jag  :sleep: Detta gäller väl inte bara Thailand utan alla platser där det finns Turister. Eller har ni aldrig varit i Turkiet, Bulgarien eller Köpcenter på Kanarieöarna. Kärrer till och med igen mig från ett tidigt Mallis.

Alla vill vi ju tjäna pengar och det gäller att få våra varor att framstå som det bästa. Kolla typ Elgiganten som annonserar en sak men som aldrig finns utan vill sälja en annan.

Så var i ligger skillnaden. Egentligen ??

Baan

Det här forumet handlar ju om Thailand . Så kanske därför just den artikleln togs upp här och inte en om Turkiet . :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ban-Kog- Wat!

Skillanden mellan ex Thailand och Sverige är ju att den moraliska mallen som ofta formas uppifrån i ett samhälle är ganska väsenskild.

Det är klart att man som medborgare formas efter de förebilder man från tidig ålder påverkas av.

Om regeringsmedlemmar och poliser fifflar och ljuger så givetvis formas det en slags acceptans hos pöbeln att detta beteende är acceptabelt och tom kan få en gängse norm prägel.

Ungefär som ett barn tar efter sina föräldrar beteende.

Jag är inte överraskad att det finns så många penningkära och fifflande människor i det thailändska samhället.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur många är det inte som lurar turister i Sverige? ???

Och jag tycker att frågan är relevant eftersom väldigt många åker till Thailand och väldigt många blir lurade i Thailand på olika sätt. En del utanför templet, andra i baren, andra poker, andra på andra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo , det kan väl hända att turister blir lurade i Sverige . Men det är ju inte svenskar som luras här . :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det så att man låter sig bli lurad, stannar pengarna i fickan vid onödiga påhopp på stranden eller gatan så klarar man sig ganska bra. Eller hur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Detta "lurendrejeri" finns beskrivet i reselitteratur sedan 20 år tillbaka och är välkänt.

Och det är väl mer att betrakta som en typisk turistfälla, ingen tvingas till något men lockas att köpa för dyrt.

Det finns nog liknande och värre "lurendrejeri" i dom flesta länder, det enda förvånande är att det fortfarande kan anses vara en så stor nyhet att det får 2 helsidor i tidningen.

Men visst det kanske fortfarande finns folk som inte känner till sånt här, vad vet jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fan kan man fortfarande gå på nitar.

Mina föräldrar besökte mig i Thailand för ett par veckor sedan, det var deras första resa hit. Min mer världsvane bror var också med. Efter en 1 vecka i Hua Hin så kom vi tillbaka till Bangkok. Jag var tvungen att jobba lite under förmiddagen en dag men de skulle åka till MBK för lite shopping. Vi hade varit där allihopa dagen innan.

Nåväl efter en tre timmar var jag klar med mina ärenden och ringer upp brorsan på mobilen, för att kolla var de är på MBK.

De var då hos en skräddare, varför det undrade jag eftersom vi dagen innan beslutat att brorsan skulle komma i lite form först innan han köpte skräddarsydd kostym. Hur hamnade ni där frågade jag? Jo taxin hittade inte till MBK och när vi bytte bil så sade han att MBK var stängt idag.

Vilket givetvis var båg, jag frågade om de betalt hos skräddaren? De hade de ju, då var det inte så mycket att göra. Jag fick följa med till butiken "Bironi suits" tror jag den hette och dessa pakistanier försökte ju givetvis sälja på mig kostymer, skjortor, bälten, jackor och skor. You name it. Men jag höll god min, brorsan insåg ju att han blivit blåst men eftersom han redan dragit kortet fanns det inte mycket att göra.

Sedan hemma i Sverige så skulle min mor visa mig ett par örhängen de köpt under samma taxiresa, detta visste jag inte om, och döm hennes förvåning när hon öppnar asken och ser att det är fel örhängen...

Hon hade tittat på dessa men valt ett par fyrkantiga istället. Kunde ju iofs blivit ett missförstånd. Men jag tog med mig örhängena, kvittot och äkthetsbeviset tillbaka till Bangkok ock åkte till "Chin Jewellery" där jag snabbt fick tag på den som sålt örhängena, hon undrade givetvis om jag ville köpa mer ädelstenar?

Nej det ville jag inte...jag förklarade hur det låg till och de kom ihåg att hon tittat på ett par fyrkantiga också och med lite övertalning gick de faktiskt med på att byta, visserligen blev det lägre karathalt på stenen men nu har hon rätt örhängen iallafall.

Så går det när man släpper rookies på fri hand i Bangkok...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Egentligen är det så att man låter sig bli lurad, stannar pengarna i fickan vid onödiga påhopp på stranden eller gatan så klarar man sig ganska bra. Eller hur...

Exakt min uppfattning. Anvand sunt fornuft och ta alla varningsord pa allvar sa kirrar det sig,

Korruptionen har en historisk bakgrung som tar alldeles for mycket utrymme for att ga in pa, men kort sagt sa gav man tidigare del av skord eller slakt till overheten for att ligga bra till, nu ar det kalla dollar som galler.

Att lura till sig stalar i barerna kan vi till stor del tacka oss sjalva, farangerna alltsa for, det ar den vite mannen som kreerat den draken med overflod av av extra ej begarda ersattningar for div tjanster. Las gjana Vietnamkonflikten som en stor bidragande orsak. Sen ar det ju ett valkannt faktum att det skarvas alldeles forfarligt nar man ska beratta hur mycket stalar man fatt an farangenj for tjanst eller i sinsod och da maste ju nasta medborgare hoja budet, rattan pa repet e.t.c..

Visst har man blivit lite lurad ibland men rena dumheter klarar man som sagt med lite sunt fornuft och en inte alltfor kraftig berusning.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst f-n har man blivit lurad,det blir man hela tiden,men som sagt det kostar att ligga på topp.Förresten det är så jäkla billigt därnere iaf så det kan man ta,eller hur Erkki,det är väl skammen att ha blivit skjortad som svider inte stålarna Mvh Superlurade Måne  :surprised:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...