Jump to content
IGNORERAD

Skulle inte trafiken kunna flyta mycket smidigare i rondellerna och alla trafikanter vara mycket gladare om bara de flesta kunde blinka höger när de s


Wangthong

Recommended Posts

Jag blinkar när jag skall här i Thailand,och det verkar respekeras.När jag kuskade runt med lastbilen i Göteborg då blinkade jag också där jag skulle,men litade aldrig på de andra för de kunde företa sig precis vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    17

  • ReKa

    6

  • Tallviking

    5

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Körde inne i Paris med stor Merca och husvagn en gång. Fick köra 2 varv runt Triumfbågen innan jag kom ut i ytterfil så jag kunde svänga ner på Champs Elysée

I Bangkok Ram Intra, Laksi finns det en liknande rondell i storlek.

Har man bara kört några gånger så är det inga problem. Men nu har dom peppar peppar byggt över den om man ska rakt fram så man slipper åka igenom den.

Då det blir lite köer för att komma in i den.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag provkörde jag en av de större rondellerna i Umeå medsols.

Kändes inte helt bra. Lite pirigt när man inte vet vad man ska ta sig till om man får möte! Jag avråder på det bestämmdaste alla andra att ge sig på att göra detta.

Nu körde jag ju inte varvet runt, utan skulle rakt fram så det blev bara ett halvt varv medsols. Trots att jag skulle rakt fram, medsols så blinkade jag när jag skulle lämna rondellen. Tyckte att jag såg en del förvånade miner. Det var förmodligen för att jag blinkade vänster när jag lämnade rondellen. Men vad ska man annars blinka när man åker medsols och ska lämna rondellen! Spelar det då någon roll att man ska rakt fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Låg bakom en polisbil genom ett par rondeller i Sundsvall veckan som gick. De använde inte blinkers, varken åt ena eller andra hållet.

Det är nog bara att inse att det där med att ge tecken är alldeles för avancerat för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Idag provkörde jag en av de större rondellerna i Umeå medsols.

Kändes inte helt bra. Lite pirigt när man inte vet vad man ska ta sig till om man får möte! Jag avråder på det bestämmdaste alla andra att ge sig på att göra detta.

Nu körde jag ju inte varvet runt, utan skulle rakt fram så det blev bara ett halvt varv medsols. Trots att jag skulle rakt fram, medsols så blinkade jag när jag skulle lämna rondellen. Tyckte att jag såg en del förvånade miner. Det var förmodligen för att jag blinkade vänster när jag lämnade rondellen. Men vad ska man annars blinka när man åker medsols och ska lämna rondellen! Spelar det då någon roll att man ska rakt fram?

Med tanke på vilken stad du körde i så lär väl ingen ha höjt på ögonbrynen.

Du var nog inte ensam att köra medsols. Om inte annat så kom det väl cyklister från alla håll och kanter eftersom dom har förkörsrätt oavsett situation i Sveriges trafikmekka

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag provkörde jag en av de större rondellerna i Umeå medsols.

Kändes inte helt bra. Lite pirigt när man inte vet vad man ska ta sig till om man får möte! Jag avråder på det bestämmdaste alla andra att ge sig på att göra detta.

Vågar man undra hur du hamnade i fel riktning?

Skulle förstå om det var en av Umeås mikrorondeller där rundeln i mitten mer ser ut som lite smuts som råkat hamna mitt i korsningen. Men detta var alltså en av de större. :wink:

Umeå drabbades av svårt rondelltvångssyndrom under slutet av '90 och början av '00. Minsta lilla korsning skulle ha en rondell och ibland var det knappt bussarna kunde ta sig igenom.

Antar att det fortfarande ser ut på det viset(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte varit i Uppsala rondellernas förlovade land + att alla som äger en grävmaskin har fått en egen grop att gräva i

för att inte tala om alla dessa cyklistjävlar som tror dom är odödliga :angry2::angry2::angry2:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det underlättar med blinkers. Fast en sak som retar mig ännu mer

är folk som inte gasar på när dom kör på en motorväg.

Finns ju en anledning att det heter accelerationspåfart.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag inte det är så svårt med rondellkörning oavsett om folk blinkar eller ej när de svänger av.

Är nog mest folk från landsorten som inte är vana vid dessa cirkulationsplatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man undra hur du hamnade i fel riktning?

Skulle förstå om det var en av Umeås mikrorondeller där rundeln i mitten mer ser ut som lite smuts som råkat hamna mitt i korsningen. Men detta var alltså en av de större. :wink:

Umeå drabbades av svårt rondelltvångssyndrom under slutet av '90 och början av '00. Minsta lilla korsning skulle ha en rondell och ibland var det knappt bussarna kunde ta sig igenom.

Antar att det fortfarande ser ut på det viset(?).

Inte är syndromet bättre nu. De bygger nya rondeller på löpande band.

Jag tror det var i den näst sista rondellen, eller möjligtvis den nästnäst sista de håller på och bygger. I varje fall den nordligaste vid norra utfarten av E4 vid fd korsningen in mot mejeriet. Det var inte konstigare än att de asfalterade och medans de gjorde det vände de på riktningen en kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte varit i Uppsala rondellernas förlovade land + att alla som äger en grävmaskin har fått en egen grop att gräva i

för att inte tala om alla dessa cyklistjävlar som tror dom är odödliga :angry2::angry2::angry2:

Undrar om inte Umeå är ikapp, möjligen förbi också! Helt vansinnigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl finnas en 9- eller 7-filig rondell i Paris. Det skulle vara intressant att köra i den i rusningstrafiken =)

Som bekant finns det ju tre sätt att göra saker och ting: rätt sätt, fel sätt och så det franska sättet.

I frankrike har de som skall in i rondellen företräde vilken vid rusningetid skapar fullständig kaos i rondellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som bekant finns det ju tre sätt att göra saker och ting: rätt sätt, fel sätt och så det franska sättet.

I frankrike har de som skall in i rondellen företräde vilken vid rusningetid skapar fullständig kaos i rondellerna.

Är det inte samma regel Danmark

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Störst går först - så har det väl alltid varit i en rondell.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte samma regel Danmark

Inte mer, det blev ändrat nogon gang i 70'erne.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

skönt förvirrat inlägg!

och "felfilare" är ett nytt ord jag ska ta till mej...kan man använda på flera ämnen tror jag... :-)

Tänker du på: "bättre att springa i fel fil än att fila i fel springa"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte varit i Uppsala rondellernas förlovade land + att alla som äger en grävmaskin har fått en egen grop att gräva i

för att inte tala om alla dessa cyklistjävlar som tror dom är odödliga :angry2::angry2::angry2:

Så sant, finns ju inte en gata som det inte grävs på, och cyklister, självmordskandidater hela högen.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte varit i Uppsala rondellernas förlovade land + att alla som äger en grävmaskin har fått en egen grop att gräva i

för att inte tala om alla dessa cyklistjävlar som tror dom är odödliga :angry2::angry2::angry2:

Nu är de så gott som klara med den del i Umeå som ska ta trafiken som kommer E4 söderifrån genom Umeå och norrut.

Endast 8 rondeller ska de igenom. Att åka förbi Uppsala är rena drömmen. Lastbilschaffisarna måsta älska E4 genomfarten i Umeå. Speciellt i den rondellen som är när de kört över bron söderifrån. Sedan ska de igenom rondellen och en brant backe börjar direkt när de åkt ut från rondellen.

Dessutom har de sett till att om någon kör fast i högerfilen så kan inte de riktigt tunga fordonen köra om i vänsterfilen uppför backen. Det kan väl inte direkt finnas några genomfartsleder som är så dåligt planerade efter Sveriges europavägar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Eu hittat på detta med att blinka i tid å otid:säljer mera lampor så klart+ gånger 200 miljoner bilister a 21.- per lampa,=mucho dinero!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är de så gott som klara med den del i Umeå som ska ta trafiken som kommer E4 söderifrån genom Umeå och norrut.

Endast 8 rondeller ska de igenom. Att åka förbi Uppsala är rena drömmen. Lastbilschaffisarna måsta älska E4 genomfarten i Umeå. Speciellt i den rondellen som är när de kört över bron söderifrån. Sedan ska de igenom rondellen och en brant backe börjar direkt när de åkt ut från rondellen.

Dessutom har de sett till att om någon kör fast i högerfilen så kan inte de riktigt tunga fordonen köra om i vänsterfilen uppför backen. Det kan väl inte direkt finnas några genomfartsleder som är så dåligt planerade efter Sveriges europavägar?

Nu är det riktigt dåligt när jag börjar argumentera med mig själv.

Idag såg jag tre rondell olyckor i Umeå. I två av dom var lastbilar inblandade.

Den första såg jag på morgonen vid södra infarten. En gul lastbil hade åkt av just vid utgången av södra rondellen.

På eftermidagen åkte jag förbi en krock i Biltemarondellen. Tycker det såg ut som om en bil åkt in i en minibuss.

Sedan hade en flisbil åkt ur rondelen ovanför den branta backe. Halva rondellen var full med bärgningsbilar och bumprar och blinkljus. Avåkningen hade visst skett vid ett-tiden och jag åkte förbi vid sju-tiden. Men det såg inte ut som om de var klara snart.

Härliga tider med saltad is som är frusen.

Undrar om det finns något bra sätt att få det halare utan att spola och polera?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu är det riktigt dåligt när jag börjar argumentera med mig själv.

Idag såg jag tre rondell olyckor i Umeå. I två av dom var lastbilar inblandade.

Den första såg jag på morgonen vid södra infarten. En gul lastbil hade åkt av just vid utgången av södra rondellen.

På eftermidagen åkte jag förbi en krock i Biltemarondellen. Tycker det såg ut som om en bil åkt in i en minibuss.

Sedan hade en flisbil åkt ur rondelen ovanför den branta backe. Halva rondellen var full med bärgningsbilar och bumprar och blinkljus. Avåkningen hade visst skett vid ett-tiden och jag åkte förbi vid sju-tiden. Men det såg inte ut som om de var klara snart.

Härliga tider med saltad is som är frusen.

Undrar om det finns något bra sätt att få det halare utan att spola och polera?

Såg något annat stendumt.

Först kommer det en sandbil och sprider sand över vägen. Helt ok i min mening. MEN...

Bakom kurvan kommer plogbilen och drar all sand upp i snödrivorna.

Teamwork när det är som bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg något annat stendumt.

Först kommer det en sandbil och sprider sand över vägen. Helt ok i min mening. MEN...

Bakom kurvan kommer plogbilen och drar all sand upp i snödrivorna.

Teamwork när det är som bäst.

Sånt är det väl som kallas vinstoptimering, efter det kan saltbilen komma och lägga på salt. Tre individuellt perfekta insatser till verkan av en, men man kan ta betalt tre gånger och hålla tre bilar med jobb.

Trafikverket kliar sig i huvudet och förstår inte varför pengarna till väghållning inte räcker som dom tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawade

Angående om man ska blinka eller inte i rondeller.

För en månad sen gick jag med tanten när hon hade teorilektion på bilskolan. Där fick jag lära mej att man behöver inte blinka i rondeller, varken

när man kör in i eller när man kör ut ur rondellen. Men dom poängterade att man kunde blinka om man ville.

Nu håller jag på att ta taxikörkort så jag passade på att fråga om det verkligen stämmer att man inte behöver blinka. Jag fick exakt samma information

som på första bilskolan. Att blinka i rondeller är helt frivilligt.

Så ni som skäller på folk som inte blinkar ska veta att dom har blivit lärda på bilskolan att man kan hoppa över blinkningen om man vill.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawade

Angående om man ska blinka eller inte i rondeller.

För en månad sen gick jag med tanten när hon hade teorilektion på bilskolan. Där fick jag lära mej att man behöver inte blinka i rondeller, varken

när man kör in i eller när man kör ut ur rondellen. Men dom poängterade att man kunde blinka om man ville.

Nu håller jag på att ta taxikörkort så jag passade på att fråga om det verkligen stämmer att man inte behöver blinka. Jag fick exakt samma information

som på första bilskolan. Att blinka i rondeller är helt frivilligt.

Så ni som skäller på folk som inte blinkar ska veta att dom har blivit lärda på bilskolan att man kan hoppa över blinkningen om man vill.

MVH

Nutteman

Låter som det var på bilskolan i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...