Jump to content
IGNORERAD

Skulle inte trafiken kunna flyta mycket smidigare i rondellerna och alla trafikanter vara mycket gladare om bara de flesta kunde blinka höger när de s


Wangthong

Recommended Posts

Skulle inte trafiken kunna flyta mycket smidigare i rondellerna och alla trafikanter vara mycket gladare om bara de flesta kunde blinka höger när de ska köra ut från rondellerna.

Eftersom det är så ynkligt lite utrymme för text i rubriken får jag skriva den i sin helhet här nere. Hoppas nån blir glad!

Dottern övningskör och hon är värre än mig på att ösa galla över de som inte sköter sig i trafiken. Det som gör henne som mest upprörd just nu är när bilarna som ska ut ur rondellerna inte blinkar höger. Det är ganska många gånger som hon fått stanna för att hon inte vet var bilen i rondellen ska ta vägen.

Att trafiken skulle flyta smidigare i rondellerna om man blinkar är väl inget som man behöver fundera över eller hur?

Vad säger ni när ni fått stanna i onödan för att folk är för lata för att blinka?

Själv så blir jag inte lika förbannad som dottern men man reflekterar i stort sett varje gång vad onödigt. Om jag körde långtradare och hade full last skulle jag nog dra en riktig ramsa när jag blir lurad att stanna ekipaget för att folk är för lata att stanna. Eller är ni yrkestrafikanter lugnare och bara struntar i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    17

  • ReKa

    6

  • Tallviking

    5

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Just det här med att blinka, oavsett om det är i en rondell eller inte, verkar vara nåt som glöms bort mer och mer. Men ska man ha telefon i ena handen och ratten i andra räcker väl inte lemmarna till riktigt.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kör rakt fram i en rondell - då behöver man inte blinka va? Själv blinkar jag när jag tycker att det behövs =)

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kör rakt fram i en rondell - då behöver man inte blinka va? Själv blinkar jag när jag tycker att det behövs =)

Hett tips: Skriv in dig på en körskola !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda blinkers är det enda thailändarna är ganska "bra" på i trafiken.

Även om de står vid rödljus och i filen längst till höger (av 4-5 filer) så skall det blinkas höger.

När de slår på varningsblinkers före en vägkorsning, vilket de ofta gör, så betyder det på thailändska att de skall köra rakt fram.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kör rakt fram i en rondell - då behöver man inte blinka va? Själv blinkar jag när jag tycker att det behövs =)

Efter en sekunds googling... Ja, man ska signalera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag diskuterar med mig själv nu fast kör man rakt igenom en rondell ser man ju ändå på bilens placering att föraren lämnar (vid 2-filig rondell) och därmed känns blinkers som kaka på kaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en sekunds googling... Ja, man ska signalera...

Ganska logiskt eller hur. Hur ska de andra förarna kunna hålla reda på var du kom in i rondellen någonstans. Lika ologiskt med de som blinkar vänster och kör ut när de kommer till den utgången där de har gjort sitt trekvartsvarv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag diskuterar med mig själv nu fast kör man rakt igenom en rondell ser man ju ändå på bilens placering att föraren lämnar (vid 2-filig rondell) och därmed känns blinkers som kaka på kaka.

Enfilig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska logiskt eller hur. Hur ska de andra förarna kunna hålla reda på var du kom in i rondellen någonstans. Lika ologiskt med de som blinkar vänster och kör ut när de kommer till den utgången där de har gjort sitt trekvartsvarv.

Vid tvåfilig måste de andra hålla reda på om du redan har kört förbi en utfart ur rondellen, hur ska det gå till i vissa rondeller.

Det är nog många som skulle behöva träna rondellkörning tror jag!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska logiskt eller hur. Hur ska de andra förarna kunna hålla reda på var du kom in i rondellen någonstans. Lika ologiskt med de som blinkar vänster och kör ut när de kommer till den utgången där de har gjort sitt trekvartsvarv.

Det jag menar är att om jag som bilförare vid 3:e in/utfart ser en bil komma i yttre filen vet jag att han ska rakt & passera mig, så till vida han inte svängde av redan vid 2:a in/utfart. Den teorin har jag kört efter i 20 år och än har jag inte krockat.

Ligger bilen i inre filen så vet jag ju att han ska ut på 4:e eller kanske t.o.m. tillbaka till 1 pga felkörning.

4

1- -3

2

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att om jag som bilförare vid 3:e in/utfart ser en bil komma i yttre filen vet jag att han ska rakt & passera mig, så till vida han inte svängde av redan vid 2:a in/utfart. Den teorin har jag kört efter i 20 år och än har jag inte krockat.

Ligger bilen i inre filen så vet jag ju att han ska ut på 4:e eller kanske t.o.m. tillbaka till 1 pga felkörning.

4

1- -3

2

Sedan finns det ju en del som inte använder innerfilen när än de ska ut för att de tycker att det är hemskt att köra i innerfilen eller att de låg i fel fil när de kom till rondellen och inte kunde byta fil i tid. Hände oss idag i Birsta, när vi skulle ut ur rondellen skulle samma bil som vi kom in i rondellen med (i filen bredvid) också ut, vi låg i innerfilen. Han körde alltså ut på den tredje utfarten.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid tvåfilig måste de andra hålla reda på om du redan har kört förbi en utfart ur rondellen, hur ska det gå till i vissa rondeller.

Det är nog många som skulle behöva träna rondellkörning tror jag!

Att blinka när man ska ut i rondellen är ju ett nytt påfund.Många skiter nog i detta.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En rondell skall beaktas som en rak väg och därtill skall det blinkas vid filbyte och avsvängning.

Att köra in i en rondell är svårare för man skall ju rakt fram men ändo rekomderas för säkerhets skull till och blinka.

Jag blinkar bara vid filbyte och avkörning personligen.

Tallvikings genväg tog jag fram förra året efter bråk på jobbet hur skall det vara och visade.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kör rakt fram i en rondell - då behöver man inte blinka va? Själv blinkar jag när jag tycker att det behövs =)

Hur gör man om man kör rakt fram i en rondell? Sover? Visst... Jag har sett bilspår rakt över stenar, ner i vatten, mejat ner skyltar etc. Kör man så rakt fram, tja då blinkar man säkert inte heller.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr verkar det som att blinkers är ett extra tillbehör numera som många väljer bort.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Att blinka när man ska ut i rondellen är ju ett nytt påfund.Många skiter nog i detta.

Mvh Janne

Hur nytt är det då?

Jag tycks minnas att det har jag lärt mig 39år sedan då jag tog körkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva blinkandet betyder ingenting före eller i rondellen, man blinkar för att visa att här är det en rondell och att jag befinner mig i rondellen.då vet alla att här är en rondell iakttag försiktighet.

Hälsningar

post-9795-0-65246900-1344708038.jpg

post-9795-0-65246900-1344708038.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Rondeller är lite luriga eftersom man i början svänger höger fast man skall till vänster, därför bör man använda varningsblinkers när man kör in i en rondell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att en del har inga blinkers på sina mycket dyra bilar.

Jag trodde att det var tillval, Man köpte mycket dyr bil och så sparade man på blinkersen.

Sen tror jag också att många sparar på ström för den är dyrt nu för tiden och lampor är inte billiga heller.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

En rondell skall beaktas som en rak väg och därtill skall det blinkas vid filbyte och avsvängning.

Att köra in i en rondell är svårare för man skall ju rakt fram men ändo rekomderas för säkerhets skull till och blinka.

psis...jag tog busskort 2005 och då var den regeln ny.

När man är inne i en rondell så ska den ses som en egen dubbelfilig väg.

Man kan åka hur många varv man vill i vilken fil som helst utan att blinka.

Ska man in i en rondell så har alla som kör i rondellen företräde, bara att vänta på en lucka. pisslätt ju.

Ska man ut ur en rondell så lägger man sej i högra filen och blinkar höger när avtagsvägen kommer .

Sen vetefan om svensk rondellkörning går att applicera i Thailand.

Jag litar inte på nån thailändsk trafikant punkt slut!

Senast ikväll - jag åkte in till Krabi stad - så står en pickup mitt i den dubbelfiliga motorleden och ska svänga höger, alltså tvärsöver vägen.

Han hade helljusen på , bländade mej och allt annat...och även sin egen blinkers. Den såg jag psis när jag passerade med kisande ögon.

Inte lätt att veta vad som ska hända.

Vet inte hur ofta jag har haft heljus i backspeglarna och bilen är just bakom, irrriterande!

Menmen...som jag sa i en annan tråd... har man inget körkort så fattar man ju inte vad som händer heller.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det ju en del som inte använder innerfilen när än de ska ut för att de tycker att det är hemskt att köra i innerfilen eller att de låg i fel fil när de kom till rondellen och inte kunde byta fil i tid. Hände oss idag i Birsta, när vi skulle ut ur rondellen skulle samma bil som vi kom in i rondellen med (i filen bredvid) också ut, vi låg i innerfilen. Han körde alltså ut på den tredje utfarten.

Åh fan, en sundsvallsbo... Ja Birsta måste vara alla försäkringsbolag mardröm. Skräckexempel på osäkra bilförare är när blixtlåsprincipen försöks praktiseras vid stora rondellen vid avfart färdriktning härnösand.

Känns som hela vägnätet i Birsta skulle behöva luckras upp och byggas om från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...