Jump to content
IGNORERAD

Skulle inte trafiken kunna flyta mycket smidigare i rondellerna och alla trafikanter vara mycket gladare om bara de flesta kunde blinka höger när de s


Wangthong

Recommended Posts

Rondell är väl i egentligen området i mitten och där skall man inte köra.

Källa Borås tidning.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    17

  • ReKa

    6

  • Tallviking

    5

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Västerbottningarna är bedrövliga. Ytterfil verkar vara det enda som existerar här.

Dom är livrädda för att använda innerfilen.

Men till deras försvar så finns det inga pilar eller skyltar som säger att man ska hålla innerfil om man ska till vänster.

Det finns det däremot i övriga Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det ju en del som inte använder innerfilen när än de ska ut för att de tycker att det är hemskt att köra i innerfilen eller att de låg i fel fil när de kom till rondellen och inte kunde byta fil i tid. Hände oss idag i Birsta, när vi skulle ut ur rondellen skulle samma bil som vi kom in i rondellen med (i filen bredvid) också ut, vi låg i innerfilen. Han körde alltså ut på den tredje utfarten.

Åh fan, en sundsvallsbo... Ja Birsta måste vara alla försäkringsbolag mardröm. Skräckexempel på osäkra bilförare är när blixtlåsprincipen försöks praktiseras vid stora rondellen vid avfart färdriktning härnösand.

Känns som hela vägnätet i Birsta skulle behöva luckras upp och byggas om från början.

Inte Sundsvallsbo, men inte så långt ifrån!

Det intressanta i det exemplet vi tog upp är att båda bilarna körde helt enligt instruktionsboken. Vi skulle ut i vänsterfilen när vi lämnade rondellen och den andra bilen skulle ut i högerfilen när den lämnade rondellen. Eftersom båda bilar åkte in i rondellen i samma fil som vi lämnade behövde vi inte byta fil i rondellen, utan bara blinka innan vi lämnade rondellen.

Om den andra bilen inte hade blinkat hade vi ju trott att den skulle fortsätta i rondellen och vi hade inte kunnat svänga ut ur rondellen på ett smidigt sätt. Om bilarna inte blinkar är det svårt att köra i vänsterfilen när man ska lämna rondellen.

Flashing is the shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Västerbottningarna är bedrövliga. Ytterfil verkar vara det enda som existerar här.

Dom är livrädda för att använda innerfilen.

Men till deras försvar så finns det inga pilar eller skyltar som säger att man ska hålla innerfil om man ska till vänster.

Det finns det däremot i övriga Sverige.

Bra för mig är det. Jag får vänsterfilen för mig själv, och alla köerna är i högerfilen! Dom kan gått stå där och vänta medan jag glider förbi i vänsterfilen.

Dåligt med vitfärg på vägen har de också, eftersom de i Umeå har vägarbeten så gott som överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bra för mig är det. Jag får vänsterfilen för mig själv, och alla köerna är i högerfilen! Dom kan gått stå där och vänta medan jag glider förbi i vänsterfilen.

Dåligt med vitfärg på vägen har de också, eftersom de i Umeå har vägarbeten så gott som överallt.

Jag gör likadant. Vänsterfilen är tom, så där passerar man trafikstockningen i högerfilen när man ska rakt fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör likadant. Vänsterfilen är tom, så där passerar man trafikstockningen i högerfilen när man ska rakt fram.

Aha, då är det dig jag sett dom få ggr man sett någon använda vänsterfilen i Umeå!

Ska vinka nästa gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Några enkla tips för att ta sig igenom en rondell på ett effektivt sätt:

  • Se till att däcken är ordentligt uppvärmda så att risken för toksläpp minimeras

  • Kör helst ett fordon med diffbroms, annars riskerar man att det bara ryker pinsamt om innerhjulet och inte driver på som det ska

  • Sikta och fyra av

  • Klart

Allvarligt, håller med om att många av en eller annan anledning inte använder blinkers, de tycker kanske att det är omanligt eller vad det beror på. Alla tjänar på att man hjälps åt i trafiken, det blir mycket trevligare och säkrare då.

Ändrades av Inaktiv Medlem
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur nytt är det då?

Jag tycks minnas att det har jag lärt mig 39år sedan då jag tog körkortet.

Förr om åren blinkade man inte om man åkte rakt fram t.ex. Man fick då lära sig att lägga sig i höger eller vänster fil beroende på var man skulle i rondellen?

Idag är man hårdare på att använda blinkers när man ska ur rondellen alltid även om man åker rakt fram. Så regler för att köra i rondell har förändrats.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag diskuterar med mig själv nu fast kör man rakt igenom en rondell ser man ju ändå på bilens placering att föraren lämnar (vid 2-filig rondell) och därmed känns blinkers som kaka på kaka.

Jo men sen finns det faktiskt dom som liksom min far för några år sedan körde vilse i en rondell.Han parkera i rondellen och visste inte vart han skulle.

Han hade sån tur att det kom en lokalbuss med en kvinnlig chaufför som han kände och hon styrde ut bilen i rätt köriktning åt farsan.

Jag kan tillägga att han körde inte så länge till.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kör rakt fram i en rondell - då behöver man inte blinka va? Själv blinkar jag när jag tycker att det behövs =)

Finns det raka rondeler?? Då är det väl inte rondel utan vanligt korsning :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara ?

post-3404-0-48989600-1344783172.jpg

Det är väl snarare dom här som kan vara lite svåra för vissa

post-3404-0-92908900-1344783171.jpg

post-3404-0-92908900-1344783171.jpg

post-3404-0-48989600-1344783172.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda blinkers är det enda thailändarna är ganska "bra" på i trafiken.

Även om de står vid rödljus och i filen längst till höger (av 4-5 filer) så skall det blinkas höger.

När de slår på varningsblinkers före en vägkorsning, vilket de ofta gör, så betyder det på thailändska att de skall köra rakt fram.

Ja dom är bra på att blinka. Don slutar inte före det är dags för nästa sväng

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara ?

post-3404-0-48989600-1344783172.jpg

Här är lite mer info om cirkulationsplatsen i Swindon, har haft den stora äran att passera den många gånger!

http://www.swindonweb.com/index.asp?m=8&s=115&ss=289

Många svenska bilister verkar tro att de alltid är ensamma ute på vägen och kör, därför används inte blinkers.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite mer info om cirkulationsplatsen i Swindon, har haft den stora äran att passera den många gånger!

http://www.swindonwe...=8&s=115&ss=289

Många svenska bilister verkar tro att de alltid är ensamma ute på vägen och kör, därför används inte blinkers.

Är vi inte det? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag blinkar Vänster vid infart i R om jag skall åka ut i 2 eller 3 När jag skall ut blinkar jag höger De som skall in vet då var jag ska åka

Gnäll om V-bottningar Säker kommer det från 08´or De som inte kan köra på fler en 2filiga M-vägar Jag kör oftast i yterfilen vi för mpt Stockholm norrifrån ( Upplandsväsby södeut ) Alla kör i mittfilen Passerar då många felfilare Visserligen olagligt men det är oxå att ligga kvar i mittfilen

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag blinkar Vänster vid infart i R om jag skall åka ut i 2 eller 3 När jag skall ut blinkar jag höger De som skall in vet då var jag ska åka

Gnäll om V-bottningar Säker kommer det från 08´or De som inte kan köra på fler en 2filiga M-vägar Jag kör oftast i yterfilen vi för mpt Stockholm norrifrån ( Upplandsväsby södeut ) Alla kör i mittfilen Passerar då många felfilare Visserligen olagligt men det är oxå att ligga kvar i mittfilen

Offe

skönt förvirrat inlägg!

och "felfilare" är ett nytt ord jag ska ta till mej...kan man använda på flera ämnen tror jag... :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några enkla tips för att ta sig igenom en rondell på ett effektivt sätt:
  • Se till att däcken är ordentligt uppvärmda så att risken för toksläpp minimeras

  • Kör helst ett fordon med diffbroms, annars riskerar man att det bara ryker pinsamt om innerhjulet och inte driver på som det ska

  • Sikta och fyra av

  • Klart

Allvarligt, håller med om att många av en eller annan anledning inte använder blinkers, de tycker kanske att det är omanligt eller vad det beror på. Alla tjänar på att man hjälps åt i trafiken, det blir mycket trevligare och säkrare då.

Glöm inte 8 kg tryck i däcken underlättar rondellekörning

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr om åren blinkade man inte om man åkte rakt fram t.ex. Man fick då lära sig att lägga sig i höger eller vänster fil beroende på var man skulle i rondellen?

Idag är man hårdare på att använda blinkers när man ska ur rondellen alltid även om man åker rakt fram. Så regler för att köra i rondell har förändrats.

Mvh Janne

Jag har alltid blinkat när jag ska ut från rondellen. Det har aldrig varit otillåtet, det är bra information till medtrafikanterna. Sedan att Trafiksäkerhetsverket verkar vara en samling svammelkusar är ju synd. Men den nya regeln har gällt bra många år och det har aldrig varit otillåtet att blinka när man åker ut ur rondellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl finnas en 9- eller 7-filig rondell i Paris. Det skulle vara intressant att köra i den i rusningstrafiken =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl finnas en 9- eller 7-filig rondell i Paris. Det skulle vara intressant att köra i den i rusningstrafiken =)

Körde inne i Paris med stor Merca och husvagn en gång. Fick köra 2 varv runt Triumfbågen innan jag kom ut i ytterfil så jag kunde svänga ner på Champs Elysée

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara ?

post-3404-0-48989600-1344783172.jpg

Det är väl snarare dom här som kan vara lite svåra för vissa

post-3404-0-92908900-1344783171.jpg

Finns ett fel på bilden om det nu inte var/är vänstertrafik där bilden togs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett fel på bilden om det nu inte var/är vänstertrafik där bilden togs.

Båda bilderna är tagna i England

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...