Jump to content
IGNORERAD

Är det många som bor 50-50


acdc

Recommended Posts

Jag undrar är det många som bor halva tiden i Sverige på sommaren och resten av året i Thailand

Vad ser ni för fördelar med det om det finns några,

får väl se hur det blir i framtiden här i Thailand

Vad jag läste innan så var ett par medlemmar som hade tänkt om och skulle bo halva året i Sverige och halva i Thailand om jag förtog det rätt. Hur fungerar det rent skattemässigt ska man betala skatt i bägge länderna?

eller räcker det att man pyntar i Thailand.

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bor och har för avsikt att bo 45/55 i länderna. I vart fall tv då mina föräldrar är 92 resp 93 år, min hustrus Thaiföräldrar är bägge döda . Vi har båda barn och barnbarn i resp land som vi vill måna om.

En stor fördel är att vi inte behöver vinterkläder som kan vara ganska dyra. Elförbrukningen (i Sverge) blir låg. Min hustru som vill jobba under tiden hon är i Svergie kan göra det och bidra till ekonomin. Vad som sen händer framöver får vi se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du jobbar fortfarande i Sverige?

Hälsningar

Tog chansen och slutade vid 61. Inge problem utom att Thaifamiljen har ställt till det lite. Men OK. snart, min hustru tar ansvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag kan väl också betrakta mig som en hasip-hasip i detta avseende.

Vill man ha det bästa av olika världar så får man pendla mellan dessa när det känns bra för ett ombyte.

Som invandrare i Sverige sedan 1970 och som långvarig boende i andra länder har jag lärt mig att alla miljöer och kulturer har även en grå vardag efter en viss tid. Eller enklare uttryckt att gräset verkar alltid grönare på andra sidan floden. Det är bara en tidsfråga tills man känner lusten att byta miljö, var än man befinner sig. Kan man skapa förutsättningar för att pendla mellan dessa så tror jag att man också skapar optimala förutsättningar för att trivas med tillvaron. Friheten att helt enkelt kunna fly från en tråkig och trist vardag när det pockar på är närmast ovärderligt.

Javisst, det kostar en slant i form av flygbiljetter, dubbla boenden, outnyttjade försäkringar etc. men det tycker jag att det är värt många gånger om. Så länge man inte binds upp av arbete och andra förpliktelser finns väl inga hinder att att leva efter mottot i en Beatles tidigare låtarna: "I'll follow the sun", hehe.

http://www.youtube.com/watch?v=eq7DGPYzAvg

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...