Jump to content
IGNORERAD

Ärligt eller dumt?


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

Jag och frugan var på banken igår för att ta ut 900.000 Baht. Lämnade fram bankboken samt uttagsblanketten.

Killen bakom disken kör bankboken i skrivaren,kvitterar blanketten.Lämnar tillbaka bankboken samt kvittensen. Här på lokala banken har dom kontanterna dagtid i en enkel byrå bakom sig.

Han räknar upp tio buntar med 100.000 i varje. Snygga med gummiband runt. Kör varje bunt i

sedelräknaren. jag börjar fundera på varför 10 buntar? Ska han ge mig 100.000 för mycket? Frugan märker inget.

Några skumma tankar dyker upp i mitt huvud...fin gratis-semester,ny motorcykel m.m

Mycket riktigt han lägger upp alltihop på disken. Jag tar en bunt och ger snällt tbx den till honom. Han fattar inget,ser ut som en

fågelholk. Tror kanske det är dricks från en dum falang. Frugan börjar förstå vad som har hänt. Hon förklarar varför jag lämnar tbx

100.000. När ljuset går upp för honom slår han nästan pannan i disken av tacksamhet.

Funderar på om jag nu är älskad av Buddha för min ärlighet :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är garanterad en plats i Buddahimlen eller vart dom nu tar vägen, dessutom tror jag att du mår fan så mycket bättre än om det blivit tvärtom!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste gjort. Han hade annars blivit ersättningsskyldig fått sparken.

Men jag har också funderat på deras kontanthantering. Speciellt på de små kontoren på tex Big C.

Stora buntar med sedlar som hanteras hur som helst. Noll säkerhet. Har sett firmor som lämnar in dagskassor tvärs över skrivbordet.

Kanske de aldrig har varit usatta för rån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att dom har en kamera som filmar allt. När dom upptäcker att det är svinn på ett så stort belopp den dagen. Så skulle det inte vara så svårt att spåra vem som fick med sig 100 000 för mycket.

Och dom skulle säkert kontaktat er för återbetalning.

Men det var i alla fall hedervärt att vara ärlig!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste gjort. Han hade annars blivit ersättningsskyldig fått sparken.

Men jag har också funderat på deras kontanthantering. Speciellt på de små kontoren på tex Big C.

Stora buntar med sedlar som hanteras hur som helst. Noll säkerhet. Har sett firmor som lämnar in dagskassor tvärs över skrivbordet.

Kanske de aldrig har varit usatta för rån.

Tjena!

Jag har funderat lite på det idag. Dom hade 4 kassor öppna och samtliga hämtade kontanter från samma ställe. Så hur ska dom i efterhand kunna

veta vem som har gjort fel. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste gjort. Han hade annars blivit ersättningsskyldig fått sparken.

Men jag har också funderat på deras kontanthantering. Speciellt på de små kontoren på tex Big C.

Stora buntar med sedlar som hanteras hur som helst. Noll säkerhet. Har sett firmor som lämnar in dagskassor tvärs över skrivbordet.

Kanske de aldrig har varit usatta för rån.

Dom enda bankrån jag hört talas om. Var några ryssar i Pattaya för några år sedan. Dom försökte sticka i en speed boat.

Kom inte så långt efter att flottan sköt båten i spillror. Sen var det bara att plocka upp ryssarna som låg och guppade i vattnet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp dom funderingarna och gläds åt att du räddat honom från att få sparken.Det var bra gjort.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bra gjort! 100 000 är ingen skitsumma, du räddade både hans och din dag där.

Dessutom tror jag nog att det hade gått att räkna ut var den hundringen hade tagit vägen.

Hur många tar ut 900 000 Baht i cash varje dag?

Eller det kanske är vanligt??? kom på att jag har ingen aning om det... :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bra gjort! 100 000 är ingen skitsumma, du räddade både hans och din dag där.

Dessutom tror jag nog att det hade gått att räkna ut var den hundringen hade tagit vägen.

Hur många tar ut 900 000 Baht i cash varje dag?

Eller det kanske är vanligt??? kom på att jag har ingen aning om det... :-)

Tjena!

Det är inget jag gör dagligen precis :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag och frugan var på banken igår för att ta ut 900.000 Baht. Lämnade fram bankboken samt uttagsblanketten.

Killen bakom disken kör bankboken i skrivaren,kvitterar blanketten.Lämnar tillbaka bankboken samt kvittensen. Här på lokala banken har dom kontanterna dagtid i en enkel byrå bakom sig.

Han räknar upp tio buntar med 100.000 i varje. Snygga med gummiband runt. Kör varje bunt i

sedelräknaren. jag börjar fundera på varför 10 buntar? Ska han ge mig 100.000 för mycket? Frugan märker inget.

Några skumma tankar dyker upp i mitt huvud...fin gratis-semester,ny motorcykel m.m

Mycket riktigt han lägger upp alltihop på disken. Jag tar en bunt och ger snällt tbx den till honom. Han fattar inget,ser ut som en

fågelholk. Tror kanske det är dricks från en dum falang. Frugan börjar förstå vad som har hänt. Hon förklarar varför jag lämnar tbx

100.000. När ljuset går upp för honom slår han nästan pannan i disken av tacksamhet.

Funderar på om jag nu är älskad av Buddha för min ärlighet :thumbsup:

Heder och karma till dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepps, thomas001 är inte bara en hederlig man, han är en dessutom en jäkel på att baka bröd. Jag fick ett par nybakade goa limpor av honom i lördags så jag vet ! :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han testade dig nog, eller så hade Samhall skickat dit en praktikant! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, han körde det gamla sedeltricket.

10 buntar med vad som ser ut som 100 000 i varje (fast det är bara 90 000 i varje och sedelräknaren är manipulerad)

Den snälla farangen lämnar själv över en bunt och det ser på övervakningsfilmen ut som en gåva till den hårt arbetande Thailändaren.

När farangen sedan upptäcker fadäsen hotar banken med polisinblandning eftersom det var en gåva.

...

..

...

...Nääää, så är det nog inte.

Det var varmhjärtat av dig att ställa allt till rätta. Well done!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och bra , jovisst , men för mig är det ett naturligt beteende att lämna tillbaka pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda bankrån jag hört talas om. Var några ryssar i Pattaya för några år sedan. Dom försökte sticka i en speed boat.

Kom inte så långt efter att flottan sköt båten i spillror. Sen var det bara att plocka upp ryssarna som låg och guppade i vattnet.

Mvh Janne

Detta har jag med hört talas om... Och vad jag hörde så tog dom foto på dom och la på framsidan av tidningen med rubrik i stil med "Detta händer om man jävlas med Thailand"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och bra , jovisst , men för mig är det ett naturligt beteende att lämna tillbaka pengarna

Tjena!

Om du läser mitt inlägg.vem lämnade tbx 100.000 Baht?Innan någon fattade vad som har hänt! Men man kan väl ha vissa fantasier,när man ser alla kulor...hoppas det är ok även för dig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag tror att dom tagit dig illa kvickt och med tanke på det var du väldigt smart.Men jag hade nog gjort desamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på en sak. Skulle man ha ut motsvarande summa på banken i sverige så hade det nog varit mer än problem.

I sverige vågar dom ju inte ens ha pengar i valvet.

Ibland undrar man om banken ens har ett valv?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på en sak. Skulle man ha ut motsvarande summa på banken i sverige så hade det nog varit mer än problem.

I sverige vågar dom ju inte ens ha pengar i valvet.

Ibland undrar man om banken ens har ett valv?

Mvh Janne

Valvet har dom säkert i nått skatteparadis!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Bra gjort och schysst mot thaikillen som garrat fått sparken efter ett sånt stort misstag. Men 10% kanske du kan kräva så här i efterhand :wink:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort och schysst mot thaikillen som garrat fått sparken efter ett sånt stort misstag. Men 10% kanske du kan kräva så här i efterhand :wink:

???

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Om du läser mitt inlägg.vem lämnade tbx 100.000 Baht?Innan någon fattade vad som har hänt! Men man kan väl ha vissa fantasier,när man ser alla kulor...hoppas det är ok även för dig :thumbsup:

Jo Tjena på dig själv ,jo jag läste ditt inlägg ,klart man får ha fantasier helt ok och du gjorde ju det ända rätta ,bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det var bra thomas,att du inte frestades att låta det gå o se vart det bar iväg! Jag hade en frestelse i Pattis för några år sedan. Jag var in på ¨min¨bank, Kasikorn,för att sätta in ca.50.000 Skr. Banktjänstekvinnan räknade och gick iväg,kom tillbaka med mitt kvitto/insättningsbevis som sa att jag just hade satt in ca 2 miljoner Bath. Hon hade räknat i Euro.

Hon kritiserade min dåvarande flickvän med att undra hur hon kunde tillåta mig att gå omkring med så mycket pengar på mig.

Ärligt talat så blev jag tveksam över att förklara att hon gjort en felräkning. Jag tror det tog ungefär 23 sekunder innan jag sa att...-Something is wrong here!

Jag förklarade valutan för henne och hon blev MYCKET tacksam över min ärlighet. Än i dag så tänker jag ibland.¨undrar vad som skett om jag inte¨...?

Buddha gillar mig också,tror jag!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...