Jump to content
IGNORERAD

Behöver en ny riktigt vass kompaktkamera. Vad köpa?


PlayTheGame

Recommended Posts

Hej!

Behöver lite hjälp med tips och exempel på riktigt bra kompaktkameror.

Jag är ute efter en liten men ändå riktigt bra kompaktkamera som jag lätt

kan bära med mig allt som oftast.

Har tittat på ett flertal olika märken och modeller men ännu inte bestämt mig.

Idag tar jag enormt många bilder, och det beror med all säkerhet på att jag nästan alltid

har med mig en kompaktkamera. Min nuvarande är bra, men börjar bli lite sliten..

Jag vill att den nya kameran skall prestera bra landskapsbilder, porträttbilder och

nattbilder.

Jag vet att det finns ett flertal trådar på ungefär samma ämne, men eftersom

marknaden ändrar sig fort, så har det säkert dykt upp ett antal vassa modeller

den senaste tiden !?

Vad tror Ni om följande kameror? :

Canon Powershot G1 X http://www.canon.se/...PowerShot_G1_X/

Sony DSC-RX100 http://www.sony.se/p...ctNewSeriesHome

Canon Powershot S100 http://www.canon.se/...PowerShot_S100/

Om Någon av Er använder ovan nämda kameror, kom gärna med kommentarer och test bilder.

Givetvis är jag öppen för andra förslag.

Mvh / PTG

Ändrades av PlayTheGame

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    3

  • MaiChai

    3

  • nitramj77

    2

  • Nicholas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vad jag har skummat runt om på olika siter så verkar Sonyn vara den vassaste kameran just nu.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har av eget intresse kollat med lite fotografer och de säger samma som Enis om du inte vill lägga ut dryga 10 lök på den här som är i gränslandet mellan system och kompakt. http://www.ljudochbi...era-utan-spegel verkar helt fantastisk men ett prisras är väl att vänta det närmaste året?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också Sonyn är vassast :)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror både Sony och Canonkamerorna är vassa. En klar skillnad är större sensor på Sonyn och vidvinkel på Canon. Personligen tycker jag "behovet" av stor sensor är marginellt. Så länge man inte skall kopiera upp A2 foton på väggen så spelar inte ett par extra miljoner pixlar så stor roll. Vidvinkel däremot är ibland extremt praktiskt och läckert. Men, bara en personlig reflektion.

En smidig jämförelse - http://snapsort.com/...DSC-RX100/specs

edit: Jag ser inte hur prisskillnaden är motiverad riktigt.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror både Sony och Canonkamerorna är vassa. En klar skillnad är större sensor på Sonyn och vidvinkel på Canon. Personligen tycker jag "behovet" av stor sensor är marginellt. Så länge man inte skall kopiera upp A2 foton på väggen så spelar inte ett par extra miljoner pixlar så stor roll. Vidvinkel däremot är ibland extremt praktiskt och läckert. Men, bara en personlig reflektion.

HeHe . och jag har Sony systemkamera och Wille har Canon systemkamera...

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHe . och jag har Sony systemkamera och Wille har Canon systemkamera...

/ENis

Men jag har även en sony videokamera och en Nikon pocket - så jag är en riktigt brand cheater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder sedan i våras Canon Powershot s100. Anledningen då som nu var det kompakta formatet, man kan ha den i byxfickan utan att det ser ut som man är "lycklig" hela tiden, ljusstyrkan, GPS och kvaliten.

Bilderna i min Polentråd är till största delen tagna med den kameran i auto mode

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt såg jag Canon S95 för 1995:- hos någon av elektronikkedjorna, Elgiganten? den är ju nästan lika bra som S100 men saknar GPS, HD film och lite vidvinkel

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig funderat på en super zoom kamera? Sony har en riktigt bra plus panasonic har en bra också båda är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en ritkig fin kompaktkamera som skulle vara snabb för ett par år sedan men Ibland tänker den till, och den avancerade kameran jag köpte i vintras tänker till mycket ibland också mycket men det beror nog på att jag inte kan använda den :y15:

Kör på auto

En jobbarkompis använder en kort fast lins bara för att det skall gå snabbt och fota men som sagt.

Har sony och samsung

Kunskapen saknas ofta och en expert hade nog berömt mina kameror men.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

sensorsizes.jpg

Det är klart sensorns storlek spelar roll, sedan är frågan hur tydligt vi ser skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa med S100 är att det funkar så bra att bara skjuta av en bild, vare sig det är på natten eller dagen så blir resultatet lyckat. Jag har ju en systemkamerautrustning också men det är inget man släpar med sig om man inte planerat att fota något. Inte jag iallafall. En bra kompakt är framförallt så liten att du alltid kan ha med den utan att den känns som något extra du måste bära med dig.

Har tidigare använt en Casio Exilm S600 (Har den fortfarande kvar men bara för att jag har UV hus till den) en Casio Exilim S10 (Glömde jag på ett hotell i Borneo) och en Nikon Coolpix S570 (dög inte att bada med) och de har alla det gemensamt att de går ner i vilken byxficka som helst.

För de bästa motiven dyker ju upp när man minst anar det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer och synpunkter.

Skall ta en tripp till ngn större elektronikhandel och känna lite på prylarna.

Mvh / PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en mellanting rätt nyligen. En Nikon J1. Men den kanske faller på att den inte får plats i byxfickan ifall man har ett objektiv på. Men jag är nöjd med den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är ungefär i samma situation själv, den gamla börjar ta slut.

Nu finns det ett alternativ som jag är sugen på, nämligen mobiltelefonen Nokia 808.

http://www.nokia.com...er/telefon/808/

Har sett den och kan konstatera att den tar otroligt bra bilder. Visst ingen optisk zoom men man utgår ifrån 41 Mpixel så det är lätt zooma i efterhand.

Med denna lösning räcker det med att släpa runt på EN apparat.

lycka till, återkom gärna med hur du valde. /Oldthaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en mellanting rätt nyligen. En Nikon J1. Men den kanske faller på att den inte får plats i byxfickan ifall man har ett objektiv på. Men jag är nöjd med den..

Om du döper om dig till prinskorven får den plats :crazy:

/P. Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du döper om dig till prinskorven får den plats :crazy:

/P. Enis

Verkligheten är inte mycket större än en prinskörv. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är ungefär i samma situation själv, den gamla börjar ta slut.

Nu finns det ett alternativ som jag är sugen på, nämligen mobiltelefonen Nokia 808.

http://www.nokia.com...er/telefon/808/

Har sett den och kan konstatera att den tar otroligt bra bilder. Visst ingen optisk zoom men man utgår ifrån 41 Mpixel så det är lätt zooma i efterhand.

Med denna lösning räcker det med att släpa runt på EN apparat.

lycka till, återkom gärna med hur du valde. /Oldthaimer

Fy fan vilken skit. Den har symbian och ingen android.

Omodernt. Det ska vara android i fall du vill anpasa den till din personlighet.

Elle om du vill roota den som man bara kan göra med en android. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...