Jump to content
IGNORERAD

Elpatron 2 kw?


Fredrik T

Recommended Posts

Hej!

Jag och min reskamrat ska åka till Thailand 2 månader i vinter. December+Januari. Jag bor i lägenhet, så för mej är det inga problem, men min kompis bor i hus. Enplans med källare cirka 120 km2. Uppvärmning med pellets.

Ingen kan sköta huset medans han är borta, så han har installerat en 2 kw elpatron som ska gå hela tiden + cirkulationspumpen. För att hålla plusgrader i huset. Pelletsvärmningen ska vara avstängd.

Vi bor i Dalarna ska också tilläggas.

Vad tror ni? Kommer detta att funka eller är hela vattenburna systemet sönderfruset när vi kommer hem?

2 kw låter lite tycker jag, men det räcker förstås om det är mellan 5+ och 10+grader i huset medans vi är borta.

Hälsningar Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

2Kw. Låter lite, frågar du mej så minst 6Kw. Fansen kan ju ligga på-20 i veckor... Jäkligt dumt att chansa

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och min reskamrat ska åka till Thailand 2 månader i vinter. December+Januari. Jag bor i lägenhet, så för mej är det inga problem, men min kompis bor i hus. Enplans med källare cirka 120 km2. Uppvärmning med pellets.

Ingen kan sköta huset medans han är borta, så han har installerat en 2 kw elpatron som ska gå hela tiden + cirkulationspumpen. För att hålla plusgrader i huset. Pelletsvärmningen ska vara avstängd.

Vi bor i Dalarna ska också tilläggas.

Vad tror ni? Kommer detta att funka eller är hela vattenburna systemet sönderfruset när vi kommer hem?

2 kw låter lite tycker jag, men det räcker förstås om det är mellan 5+ och 10+grader i huset medans vi är borta.

Hälsningar Fredrik

För att kunna hålla 21 grader ihuset bör han ha ca 7200 w minst. på 120 kvadrat uppvärmd yta

Så som Odin skriver bör han ha i alla fall en minst 6 Kw patron.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att man behöver ha 21 grader när man är bortrest. Själv så sänker jag till ca 15-16 garder den månaden jag är borta (om det är vinter). Skulle kunna sänka mer men det tar ju lite tid innan kåken är ordentligt uppvärmd om jag sänker mer, men 16 klarar jag av första tiden. Bara att klä sig lite varmt första dagen hemma.

Har dock ingen aning om kW. Hade 4 kW själv före jag kopplade in fjärrvärme men mitt hus är bara på 85kvm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Hej!

Jag och min reskamrat ska åka till Thailand 2 månader i vinter. December+Januari. Jag bor i lägenhet, så för mej är det inga problem, men min kompis bor i hus. Enplans med källare cirka 120 km2. Uppvärmning med pellets.

Ingen kan sköta huset medans han är borta, så han har installerat en 2 kw elpatron som ska gå hela tiden + cirkulationspumpen. För att hålla plusgrader i huset. Pelletsvärmningen ska vara avstängd.

Vi bor i Dalarna ska också tilläggas.

Vad tror ni? Kommer detta att funka eller är hela vattenburna systemet sönderfruset när vi kommer hem?

2 kw låter lite tycker jag, men det räcker förstås om det är mellan 5+ och 10+grader i huset medans vi är borta.

Hälsningar Fredrik

För att enbart kunna hålla plusgrader bör det räcka bra med 2 kW i sydsverige men jag hade nog lagt på 1 kW till för att klara ihållande kyla. Bor han i Norrland krävs mer men 4 kW räcker nog där för att ligga över nollan om huset är skapligt tätt. Han måste förstås ha en termostat för att inte mosa på 4 kW dygnet runt och få en astronomisk räkning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte våga chansa med vilken effekt som helst under två månader, ett elfel som slår ut anläggningen eller ett blixtnedslag så är man rökt.

Utan någon som kunde kolla kåken skulle inte jag vilja vara borta i två månader utan att tappa ur hela systemet.

Finns det verkligen ingen som kan titta till huset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med försäkringsbolaget , Nästan säkert att du måste upp till 15 grader för att den ska gälla vid eventuellt skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Skulle inte våga chansa med vilken effekt som helst under två månader, ett elfel som slår ut anläggningen eller ett blixtnedslag så är man rökt.

Utan någon som kunde kolla kåken skulle inte jag vilja vara borta i två månader utan att tappa ur hela systemet.

Finns det verkligen ingen som kan titta till huset?

Bra synpunkt. Ett GSM-larm som skickar SMS när temperaturen faller under ett visst väde kan vara en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och min reskamrat ska åka till Thailand 2 månader i vinter. December+Januari. Jag bor i lägenhet, så för mej är det inga problem, men min kompis bor i hus. Enplans med källare cirka 120 km2. Uppvärmning med pellets.

Ingen kan sköta huset medans han är borta, så han har installerat en 2 kw elpatron som ska gå hela tiden + cirkulationspumpen. För att hålla plusgrader i huset. Pelletsvärmningen ska vara avstängd.

Vi bor i Dalarna ska också tilläggas.

Vad tror ni? Kommer detta att funka eller är hela vattenburna systemet sönderfruset när vi kommer hem?

2 kw låter lite tycker jag, men det räcker förstås om det är mellan 5+ och 10+grader i huset medans vi är borta.

Hälsningar Fredrik

Han kan gardera med c:a 40% Propylenglykol (ej giftig alltså) i systemet, så klarar det längre elavbrott och nedåt -20 grader utan att frysa i systemet. Tappvattenledningar ska då dräneras till frostfritt djup.

Vattenlåsen i avlopp, brunnar och toaletter bör också tömmas och tätas..

Länk propylenglykol: http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/Propylenglykol%20inhib.pdf

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

För att försäkringen ska gälla vid ett ev haveri, eller inbrott eller vilken skada det än är, så måste huset ha tillsyn några ggr i veckan för att försäkringen ska gälla...

fan va tjatig jag är

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att man behöver ha 21 grader när man är bortrest. Själv så sänker jag till ca 15-16 garder den månaden jag är borta (om det är vinter). Skulle kunna sänka mer men det tar ju lite tid innan kåken är ordentligt uppvärmd om jag sänker mer, men 16 klarar jag av första tiden. Bara att klä sig lite varmt första dagen hemma.

Har dock ingen aning om kW. Hade 4 kW själv före jag kopplade in fjärrvärme men mitt hus är bara på 85kvm.

Som jag skrev så är det ca 7200 watt som är satt till normalbehovet. Därav borde han i alla fall köra 6kw minst.

Man beräknar 55 - 65 w per kvadrat när man ska beräkna värmebehovet i en fastighet. Och det är hur bra isolerad ålder o.s.v som avgör. har man stora fönster i söderläge påverkar även det.

Naturligtvis speglar dessa beräkningar så¨man ska kunna köra utan att frysa även om ytertemperaturen går ner till - 40.

Men 2 kw motsvarar ju endast 16 w per kvadrat vilket är en ganska för stor skillnad för värmebehovet.

Och en annan aspekt på det hela är, at om han kör värmen för lågt och det blir strömavbrott i något dygn. Så hinner huset kylas ut totalt innan värmen hinner igång igen. Vilket man klarar om man kör på en högre värme.

Så att snåla på värmen medans man är borta kan i värsta fall bli en riktigt dyr historia. Då jag varit flera gånger i hus som stått obebodda längre tid. Och värmen slutat fungera vintertid. Sönderfrusna vattenledningar och element trasiga sönderfrusna wc stolar samt duktig vattenskada som följd.

Ibland kan det vara så grova skador så att det nästan är billigare att riva huset än att fixa til det.

Så att snåla på värmen när han är borta skulle jag beteckna som dumsnålt!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan gardera med c:a 40% Propylenglykol (ej giftig alltså) i systemet, så klarar det längre elavbrott och nedåt -20 grader utan att frysa i systemet. Tappvattenledningar ska då dräneras till frostfritt djup.

Vattenlåsen i avlopp, brunnar och toaletter bör också tömmas och tätas..

Länk propylenglykol: http://www.byggplast...lykol inhib.pdf

Fungerar nog när man har fritidshus som är byggda för att kunna göra så. Men ettt vanligt hus med kommunalt vatten är det nog svårt att tappa ur före mätaren.

Så det effektivaste är nog regelbunden tillsyn av vän samt köra värmen någorlunda normalt.

Sen är det naturligtvis ett hästjobb som inte vem som helst klarar att blanda ut värmesystemet. Vilket då förmodligen skulle kosta mer att göra än den extrakostnad som värmebesparingen skulle bli.

Men att stänga huvudkranen är ju i alla fall ett bra tips för att skademinimera.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte våga chansa med vilken effekt som helst under två månader, ett elfel som slår ut anläggningen eller ett blixtnedslag så är man rökt.

Utan någon som kunde kolla kåken skulle inte jag vilja vara borta i två månader utan att tappa ur hela systemet.

Finns det verkligen ingen som kan titta till huset?

Jo min son ska vattna blommarna och kolla temperaturen, men han är bara 17 år och kan inget om värmesystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo min son ska vattna blommarna och kolla temperaturen, men han är bara 17 år och kan inget om värmesystem.

Det går ju att visa honom vad han ska observera om det blir fel. samt ge honom telefonnummer till någon lokal firma eller händig person som kan ta tag i det om nånting slutar fungera.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller om det händer nåt så kan han ställa sin fråga här i tråden och laga vad än gått sönder.

Bifoga gärna bilder till framtida hjälpguider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...