Jump to content
IGNORERAD

Vad va de som fick dig att välja just Thailand?


Guest Gawar

Recommended Posts

John Khonken

Åkte till patong med charter 96 med en polare. hade hört så mycket roligt. Sedan var man fast. spelade golf. Först i phuket när dom började hissa priserna flyttade jag till Hua hin. Sedan Pattis när tsunamin. Där var golf -kvinnor och sång. Rena paradiset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    5

  • Baa

    3

  • falukorven

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Det var min bror som tyckte att jag skulle åka dit. Jag hade just sålt ett hus som min exfru och mina barn hade fått bo kvar i efter våran skilsmässa. Så med fet plånbok och helt grön

när det gällde vad Thailand kunde bjuda på åkte dit.

Bästa resan jag gjort. Alla dessa vackra flickor och allt annat vackert och gott. Jag har kommit till paradiset , tänkte jag första kvällen när jag blev serverad massa goda skaldjur av

en mycket vacker servitris. Luktade gott gjorde hon också. :wub:

Sedan dess är jag fast. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Malaysia i början på -90 och tog en repa till Bangkok, blev inte så imponerad.

Så det gick nåt år före nästa resa och då var siktet inställd på golf. En orsak

till min något negativa inställning var nog min smak för det täcka könet, den inkluderade

inte asiater. Det skulle vara långbent, stora kupoler och snygg häck, på antingen

kolsvart eller vitt.

Sen blev det en månad varje år i Pattis med golf och allmänt slarvande :crazy:

Så när jag sedan sprang på en Thaifröken hemmavid så vart det som det vart.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ha åkt till NY när jag fyllde 30 men när jag och min kompis skulle gå på planet på Arlanda blev han stoppad eftersom en sida på hans pass var trasig (inget de hade kommenterat när vi checkade in på Landvetter...) Lyckades boka om biljetterna till dagen efter och åkte för att fixa ett provisoriskt pass, blev tvärstopp när tanten i luckan insåg att vi skulle till USA. Istället blev det X2000 hem igen...

Dagen efter berättade jag historien för en annan kompis, några timmar senare ringde han upp och berättade att han och hans far tyckte så synd om mig att de ville hjälpa mig att komma iväg någonstans.

- Vad säger du om att vi bjuder dig till Bangkok 10 dagar? Funderade inte många sekunder innan jag bestämde mig och de bokade flygbiljetterna, jag åkte till jobbet och förklarade vad som hänt och bad om lite mer ledighet.

2 dagar senare låg jag vid poolen på Four Seasons i Bangkok och drack Singha för första gången i mitt liv :) Sedan har det fortsatt med 1-2 resor per år, de senaste gångerna dock ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en Arbetskamrat Thomas W från Luleå.

Som jag jobba mycket med 1997 0 1998.

Han hade en tjej från Thailand och åkte ner varje vinter.

Så jag blev inspirerad och boka i Jan- Feb 1999.

Tyvärr omkom Thomas i en MC-olycka i närheten av Rayong Nov. 1998 Rip.

Jag flög ner via Singapore SK 973, SAS B767-300

Tog tåget till Bangkok via Penang.

TG 951 B747-300 hem.

Jag fick gula sjukan på den resan.

Den har sitter i sedan dess.

Hälsar pigge01

Hade han en bror som hette Stig ? ( Mousetrap Lamai beach Koh samui )

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha mönstrat av vid nyår -76 vart jag egentligen på väg till Mauritius för att träffa "gamla bekanta".- Dock vart resor till Thailand mycket billigare, och det var ju tur det :brunett::love: .. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte valt Thailand hade man ju inte fått vara med på MPR!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt med en också nyskild kompis (vi båda 50+) en fredagskväll mitten på 90-talet och tog ett par pilsner på rest. Han tog upp att vi borde resa till Thailand jag bromsade tänkte på all neg publ ang prostituion m.m ( och vad säger omgivningnen?). Något år senare ringde det på min dörr. Utanför stod en thailändska som gått fel, hon skulle till grannen. Det blev en dyr romans och äktenskap som slutade i kaos och skiljsmässa. Thaifruar kan vara mycket, mycket elaka. Strax efter vår delning 2005 ringde en kompis till mig som bor periodvis i Th. och som inte visste något. Han ville då förmedla en kontakt från sin frus bekantskapskrets. Jag tänkte, det var inte th det är fel på utan personen. Om inte kan jag dra vidare. Efter ca 6 mån tel.kontakt reste jag ned till LOS, går det så går det. Har aldrig någonsin ångrat detta steg. Är gift med en fantastisk kvinna och ser bara framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

1979 var vi ett gäng grabbar i New York, det var bland de första charterresorna till the Big Apple. Vi träffade en svensk reseledare som undrade varför vi valt detta resmål. Han berättade om Thailand så det var hem och spara till en ny resa. Till jul 1979 bar det av och en ny värld öppnade sig och en på den vägen är det. Nästa resa avgår 9 december och stannar 2,5 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade min fru här i Sverige

Sedan åkte jag för att hälsa på henne medan hon väntade på att få sitt Svenska UT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade min på soi 6 i Pattaya. Jag var där med en polare och festa lite. Först gick han upp en våning med en riktig gobit. Jag satt kvar å drack bira. Efter ett tag kom de ner igen. Då frågade hon om inte jag oxå ville. Polaren sa att hon var duktig så va fan vi gick upp. Jo hon var bra som polarn sa och på den vägen är det. Nu är vi ett lyckligt par sedan länge och äger riskokare med alla tillbehör..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi ett lyckligt par sedan länge och äger riskokare med alla tillbehör..
Jag förmodar att thaiskjorta är ett tillbehör, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade han en bror som hette Stig ? ( Mousetrap Lamai beach Koh samui )

Kanske.

Han blev fader till en son efter sin hastiga bortgång.

Hans bror hade/har en thaitjej.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att thaiskjorta är ett tillbehör, typ...

Det vet du! Den och buddaamuletterna åker på då det är dax för thaifest!

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Min story, varför det blev Thailand.

Mitt liv under ungdomsåren i brukssamhället Tidaholm kändes ganska tomt och meningslöst,

och om kvällarna satt jag därför ofta som klistrad vid min pappas nyinköpta Harman Kardon stereo där jag

lyssnade på Kjell Alinge i programmet Eldorado. Programmets motto var alltid ”Nattens nöjen och stjärnornas musik”,

och Kjell Alinge var en mästare på att välja spännande skivor och han snackade så där mystiskt förförande så att man själv

drömde sig bort till en ännu okänd och overklig tillvaro där det nalkades starka kalla drycker och mjuka varma kvinnor.

Ju mer tiden gick så grubblade jag allt mer på hur jag själv skulle kunna hitta min egen nisch i tillvaron.

Jag ville ju också få känna av att det kunde vara både spännande och att få vakna upp på morgonen

med ett finurligt leende på läpparna istället för att leva i tristess och idissla en känsla av att Tidaholm var mitt eget ”Fucking Åmål”.

Det löste sig dock tack vare att det kliade så pass mycket i resnerven att jag beslöt mig för att studera det tredje gymnasieåret på en annan ort.

- Skit samma vart det bar av, tänkte jag. Huvudsaken att det hände något nytt i mitt liv och att jag fick fly bort från korvkiosksvängens monotona tristess,

och att jag skulle få slippa alla patetiskt tjuvrökande fjortisar som spelade ”hard to get” mot de killar som saknade rejäla däck under arslet eller i alla fall hade så pass mycket charm och muskler att han kunde veva ner rutan på sin egen Opel Kapitän och på skaraborgska vråla:

”- Sa ru va mä å supa äller?", vilket var synonymt med "Ska vi k**lla"?

På en framtida ny adress för "högre studier" hoppades jag även få slippa alla urinluktande och tjatiga original

som hette Lång-Olle, Sket-Olle, Minken och Jonbacka-Erik m.fl. som på det lokala hamburgerfiket vid

Nya Torget i Tidaholm alltid skulle fram och tjöta och tigga pengar till diverse saker.

- Ja Tidaholm var för mig synonymt med både allvarlig retardation, men även mängder av glada blöta fester i en konservativ bruksanda

där alla visste allt om alla. Mycket beroende på att invånarna var sjukligt ”förvetna” (dvs otroligt nyfikna på allt vad grannar och andra sysslade med)

I och med att jag ansökte om en ny utbildningsort, så hade jag också påbörjat sökandet efter detta märkligt lockande Eldorado som Kjell Alinge snackade om i radion. Jag kände inom mig att stället måste finnas och jag ville att det skulle vara sant, och i och med min flytt från brukshålan Tidaholm till det något större samhället Enköping så uppgraderade jag i alla fall min egen livsmiljö några snäpp, även om det inte blev något omedelbart Eldorado.

Ny skola och en egen lägenhet var ett fantastiskt lyft för mig som bidrog till att jag mentalt levde upp och fick tillbaka gnistan.

Utbildningen i sig var väl inte mycket att hurra för, men på fritiden hade jag och mina nya klasspolare riktigt kul tillsammans.

Vi praktiserade på olika företag och vi tjänade också egna fickpengar att spendera på kvällar och helger.

I Enköping fanns det en hel del snygga, tillmötesgående och busiga tjejer för en pigg Skaraborgare,

och jag föll till slut för en sprallig tjej som hette Ylva utanför Bålsta. Det förhållandet höll i nästan ett helt år,

men känslorna rann sedan ut i sanden eftersom jag tvingades flytta tillbaka till Tidaholm för att börja jobba

på ett mekaniskt företag som hette Arenco Parts.

Företaget hade erbjudit mig ett jobb under min utbildning, och jag ville verkligen börja tjäna egna pengar för att

så snabbt som möjligt kunna resa vidare i sökandet efter mitt saknade Eldorado.

Så det var med blandade känslor som jag fick bita i det sura äpplet och återvända till samhället som jag året innan hade vänt ryggen.

Efter tre år av gymnasieutbildning satt jag alltså där på en pall på verkstadsgolvet och äntligen hade jag börjat tjäna

mitt eget leverbröd med lite plus på kontot varje månad. Bredvid mig tornade det upp sig en jättestor

rysk fleroperationsmaskin som blinkande, skramlade och frustande likt en arg cyborg när den borrade, fräste och svarvade olika detaljer till lastbilsmotorer.

Det dånade, rasslade och gnisslade högt i den stora smutsiga lokalen som hyste mängder av olika traverser, truckar och industrimaskiner,

och vi var nog ett par hundra anställda där i fabriken.

Min uppgift var att sköta den där stora ryska maskinen och alla dess olika verktyg som snurrade runt i en karusell ovanför mitt huvud och

som med jämna mellanrum måste kontrolleras ifall skärverktygen började bli slöa eller trasiga.

Om jag hade tur, och om maskinen tuffade på utan onödiga stopp fick man ibland några minuter över för sig själv,

och man kunde då slå sig ner på en pall och vila sig lite under tiden som arbetsstycket var där inne i maskinen för att bearbetas.

Arbete på fabriken var förstås inget toppenjobb, men jag var trots allt glad att jag var sysselsatt och att jag hade ett arbete,

och inte brydde man sig så mycket över att det var taskigt belyst, hemskt varmt och att det luktade bränt och lite unket

av gammal ruttnande kylvätska i lokalen, och inte gnällde man över att att det ibland stänkte iväg glödheta svarvspån

som brände spiralformade märken på armar, händer eller på huvudet när man blev träffad.

- Nej, inte fan var man bortskämd i den där arbetsmiljön som innebar sköna kulor på sparkontot.

Det var oftast alldeles för bullrigt för att kunna lyssna på radion vid den stora maskinen,

och därför kan man ju fråga sig vad en ung industriarbetare kunde sysselsätta sig med när han fick några minuter över vid sin arbetsplats?

- Jo det var så att alldeles intill min stora bullriga maskin fanns det ett bastant arbetsbord, och under det jättestora skruvstädet som satt fastbultat i bordet fanns det även en utdragbar ”latjo lajban låda” i plåt. Där i lådan ovanpå den vältummade maskinmanualen förvarade de andra verkstadsgubbarna sina privata exemplar av Piff och Paff, och det fanns även andra vältummade utvikningsblaskor som Lektyr och Fib Aktuellt, samt tidningen Se och Aktuell Rapport.

Jag anade att gubbarna inte fick läsa den där typen av tidningar i hemmet för sina fruar, så de passade nog på att förvara de inköpta alstren på jobbet istället, och när det var dags att släppa en kabel eller på annat vis lätta på trycket, så släntrade gubbarna bort till bordet där jag var verksam. Snabbt fiskade de upp ett lämpligt magasin ur lådan och med van hand slank sedan det tryckta magasinet in under overallen, och den studieintresserade herren gick sedan bort till toaletten vid omklädningsrummet för att unna sig en högtidsstund på arbetstid.

Visst hade jag även själv bläddrat igenom en och annan porrblaska under skolåren på Centralskolan i Tidaholm och därefter även på gymnasiet vill jag minnas. Dessa nakna alster var liksom mer eller mindre allmän egendom, och de fanns alltid lätt tillgängliga eftersom de oftast satt inkörda bakom spegeln på skoltoaletten. Många av tidningarna gick fort att bläddra igenom eftersom vissa av de mer illustrerande sidorna märkligt nog tycktes vara hopklistrade (av censur eller kanske av något annat).

Men allt var ju inte avklätt och moraliskt förkastligt i dessa herrtidningar som även gick att läsa hos de flesta herrfrisörer när det begav sig.

Så en vacker dag när jag under en pause botaniserade bland innehållet i den berömda plåtlådan hos Arenco Parts

så hittade jag en ny typ av artikel som inte var så där pang på rödbetan.

Artikeln var skriven i en av de lättare utvikningsblaskorna, vilken som tidning skilde sig ganska väsentligt från de andra publikationerna

som istället visade noggrant uppfläkta gynekologfotografier eller kopulerande par i avancerade fortplantningsställningar,

och denna nya typ kulturartikel som jag hittade visade sig påverka mig oerhört starkt, och det blev lite av en Heureka-effekt för min del.

Både bilderna och artikeltexten som var ifrån 1980 tedde sig otroligt lockande, och det jag såg i tidningen fick mig snabbt

intresserad av ett land som låg långt mycket längre bort än jag någonsin hade fantiserat om.

- Det var ett exotiskt resereportage från landet Thailand som handlade om en badort som hette Pattaya.

Där i tidningen kunde jag läsa om vad som kunde erbjudas en glad manlig turist som gillade sol, värme, drinkar och

ett hejdlöst partajande med trevliga damer. Jag plöjde snabbt igenom några nedpräntade intervjuer av ett par svenska herrar

som uttalade sig vid poolkanten. De log brett och såg så där nyfrälst lyckliga ut på bilden, och de höll nästan på att spricka av

amorös glädje då de omslöts av ett helt gäng unga, vackra och leende thailändskor i bikinibaddräkter.

Nästa omedelbart tänkte jag den förlösande tanken – Jojo, min bäste Kjell Alinge, nu jäklar fattar jag!

– Jag hade äntligen funnit mitt eget Eldorado, och frågan var nu bara hur jag skulle kunna ta mig dit?

Tiden gick, jag arbetade och pengarna samlades sakta men säkert på mitt sparkonto, och då och då återvände jag till

den förföriska plåtlådan för att ännu en gång bläddra igenom reportaget från Thailand.

Vid en av dessa litterära besök så låg där även en lockande resebroschyr från en firma i Skåne som hette ”Klubb Thai”.

På en av sidorna i broschyren kunde man se palmer vid en sandstrand och en stor trälåda där det på sidan stod skrivet ”Dynamite Package”.

I detta dynamitpaketet var allt inräknat, dvs ”all inclusive”, och då syftar jag inte på att det var helpension på hotellet och

att sötsliskiga välkomstdrinkar serverades med ett pappersparasoll i glaset.

- Nej, i dynamiterbjudandet utlovades ett guidat och hejdundrande festande med eget VIP-bord på Marine Bar.

Sedan ingick det spännande turer till syndens alla boningar där det för den talträngde turisten även skulle erbjudas

förbetalda damer som visste hur blyga svenska resenärerna eskorteras för att bli lyckliga.

- Nja, detta var lite för uppstyrt och inte riktigt vad jag ville ha, tänkte jag, så jag nöjde mig istället med att boka

en ”vanlig” resa med Klubb Thai där jag själv fick hitta och välja eventuellt sällskap.

Det tog några veckor av detektivarbete på arbetsplatsen, men till slut hade jag identifierat herrarna i 35-årsåldern

som hade bokat en resa till Thailand med Klubb Thai. Efter lite tjat, lirkande och en del bönande så gav de till slut med sig,

och som vibrerande ungtupp fick jag till slut följa med ”gubbarna” på min första resa till Thailand.

Väl framme i badorten så omslöt den leende och förförande verkligheten mig,

och jag tycktes befinna mig i ett lallande fantasiland som var utrustat med en amorös booster i varje gathörn,

och Kjell Alinges omhuldade Eldorado tedde sig plötsligt som en blek och trist söndagsskola i jämförelse.

Vi stannade i 21 dagar, och gissa om jag energiskt, fördomsfritt och muntert utforskade mitt funna "paradis"?

SN (som numera har reviderat tanken gällande paradiset)

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en bra story SN. Intressant o bra berättad. Själv så for jag till Los p.gr a min kompis som hade en fru som bedrog honom och ville ha ett slut på äktenskapet,som hade varat i 25 år.,varvid han,naturligtvis blev besviken och tappade gnistan. Jag som levt i nästan 20 år tillsammans med min partner,tyckte då att -För fan kompis,vi drar till Thailand,som ni har pratat så mycket om! Själv hade jag aldrig varit i Asien överhuvudtaget.

Vi for dit på hösten i November,han träffade en del tjejer som skingrade hans ¨sorg¨,särskildt en. Vi återvände hem till Sverige efter en månad. Planerade en ny resa till året därpå. Jag hade fått en del förändrade tankar till livet och mitt dåvarande förhållande. Vi for dit alltså året efter igen. Dom säkrade sin relation. Jag avslutade min med min svenska tjej,träffade en tjej i Thailand som jag var tillsammans med i nästan 3 år.

Nu bor min kompis med sin thaitjej i Sverige och jag har träffat en annan tjej, från Isan, som det snart skall bli att flytta till permanent,med bröllopp och hus. Min kompis o jag har inte längre sådär vidare tät kontakt,men hans hjärtesorg blev till ett annat liv för mig,på gott och ont!. Så, blev det Thailand för mig!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja efter några fylle slag med Gotland & andra sjö polare 87, så tänkte jag va fan det här var ju trevligt sedan vart man där i 13 år.

Som nu starkt reviderar att flytta till baka till paradiset den gång som mindre entreprenör & inte som ung & kåt sjöman.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur komner de sig att du hamna i Thailand från första början?

För min del va de när jag fyllde 25... Vi var 5 grabbar som drog ner 2 veckor för å fira mig. Sen va jag fast.

För min del var det kulturen och alla tempel.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

För min del var det kulturen och alla tempel.

Har vart i Thailand 3 gånger men har aldrig sett ett tempel... Se om det blir i vinter när jag ändå e nerr 6 mån...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en Thailands resa i present av mina vänner. Dom var åtta pers som skulle ner så dom hade köpt en biljett till mig med.

Hade innan detta aldrig haft en tanke på att dra till Thailand. Så det blev tre veckor i Patong, jag och åtta av mina bästa vänner.

Redan första dagen på thailändsk mark drabbades jag av gula febern. Sedan var man frälst och fast...

Har dessa vänner att tacka för att jag träffade min sambo som nu bott med mig i Sverige i snart fem år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart i Thailand 3 gånger men har aldrig sett ett tempel... Se om det blir i vinter när jag ändå e nerr 6 mån...

Nej, de är ju sällsynta runtomkring Patpong, Soi Coboy, Patong, Pattaya och liknande ställen. Men om du vidgar dina vyer lite mer nästa gång, så kanske du kan upptäcka ett coh annat tempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...