Jump to content
IGNORERAD

Underhållsstöd vs Försäkringskassan


Knapen

Recommended Posts

Skickade för sex veckor sedan in ansökan om underhållsstöd.  I blanketten frågades om faderskapet är fastställt.  Eftersom barnet inte kommit till genom jungfrufödsel, (den biologiske fadern är en Thailändsk man), så markerade jag rutan ja på denna fråga.

Tio dagar senare kom ett genmäle från försäkringskassan där det står att:

Enligt våra anteckningar finns det inget som styrker faderskapet för personen xxx.  Ni måste skicka in faderskapsbevis som styrker faderskapet för personen xxx. 

Då jag inte hade något faderskapsbevis, så skickade jag i stället in födelsebeviset(engelsk översättning), där det anges vem som är den biologiske fadern. 

Nu kom nästa genmäle från försäkringskassan där det står:

Födelseattesten är inte ett bevis på att personen xxx är far till ditt barn. För att vi ska kunna ta hänsyn till handlingarna krävs det ett vigselbevis eller ett faderskapserkännande från xxx som han själv anmält till distriktskontoret eller ett domstolsbeslut.

Du måste nu kontakta Familjerätten i din kommun och medverka till att faderskapet blir fastställt.  Avslutas med att om jag inte varit i kontakt med familjerätten inom 14 dagar, kommer ansökan avslås.

Har jag gort något fel här, eller angivit felaktiga uppgifter?  Vad är familjerätten för sorts instans.  Hur kan de medverka till att faderskapet blir fastställt, när fadern bor i  Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu i precis samma sits.

Ärendet är numera i händerna på nån advokat.

Det som hänt tidigare är att:

1. Vi var på familjerätten och pratade med nån kvinna om att min frus dotter är här utan sin biologiske far. Men hon ansåg att allt såg OK ut med alla papper osv. De skulle bara försöka få tag på fadern och få hans "medgivande" till faderskapet. Om detta inte kunde göras skulle de återkomma senare. Hon ställer även frågor som t.ex. "Hade du (min fru alltså) sex med andra under tiden du var tillsammans med er dotters far... ??? ", "Är du säker på att han är fadern?" osv... Lite halv-skojiga frågor alltså.

Hon nämner nu också att vi kan ansöka om underhållsbidrag eftersom vi pratat med henne.

2. Ansöker vi om underhållsbidrag. Som jag inte visste om före hon nämnde detta.

3. Papper kommer ifrån en advokat i Stockholm om att att faderskapet skall prövas.

4. Frun och jag åket och träffar advokaten som har frågor, liknande som kvinnan på familjerätten. Bara för att få allt klart för sig.

5. Nu väntar vi på att frugan ska gå och lova på heder och samvete att vår dotters biologiske far än den hon säger att han är. Och det ska tydligen räcka för att allt ska bli som vanligt igen. Under tiden så får vi fortfarande underhållsstöd.

Jag förstår att rätt ska vara rätt, men om man funderar på hur mycket det kostar att föra ett sånt här mål framåt, när det inte finns några konstigheter egentligen, så bli man ju lite ledsen som "nybliven" skattebetalare (igen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du nämner är samma problematik i stort.  Dock är det några saker du nämner som gör mig lite förvirrad.  Är inte själv 100% påläst om reglerna mm, men hade för mig att underhållsbidrag inte var aktuellt i vårat fall.  Därför ansökte jag direkt om fullt underhållsstöd. 

Du säger att ni får redan sedan förut underhållsstöd. "Under tiden så får vi fortfarande underhållsstöd"  Och att ni på hennes inrådan därefter ansöker om underhållsbidrag.  Hursomhelst, det du säger om turerna i familjerätten och advokat mm låter krångligt och tidsödande.  Det här verkar bli mycket mer tungrott än vad jag hade trott från början. Måste sätta mig in mer i reglerna kring det här och försöka få hjälp också. 

Hoppas att det ordnar sig för dig och din familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, är stödet inte samma som bidrag?

Menar i allafall samma sak med bidrag och stöd... Ursäkta att jag använt olika ord för samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är ute efter, är om det är den lilla skitdetaljen med frågan om faderskapet är fastställt, där jag angav ja(faderskapet är fastställt) i stället för nej(faderskapet ej fastställt), som gorde att min ansökan slog stopp.

Alltså om jag hade svarat nej i stället för ja på frågan: Är faderskapet fastställt?

Hade ansökan gått igenom utan protester eller krav om utredning i familjerätten mm då?

Är det några av er som har erfarenhet av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

ni kommer att slå pannan blodig mot byrokratin men ge er inte det är alla barns rätt att få barnbidrag

barn som har sin pappa i Thailand har rätt att få underhåll av svenska staten . hade samma problem

men det tog mer än ett år .även om staten inte god känner fadern i Thailand så betalas det ut

retroaktivt

Link to comment
Dela på andra sajter

Knapen stå på er,ni har rätt,det är bara byråkratin som måste rulla,ni har rätt till både underhållsbidrag(1273)och barnbidrag(1050)Mvh Måne  :yes:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag inser nu att det är vist bara att kavla upp och göra sig redo för en match mot överheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!  Vi har väntat i 6 månader på svar om underhållsstöd, men idag pratade jag med en handläggare på FK och det skulle bli klart i nästa månad. Hoppas nu inte dem börjar bråka om nått  :whistle:

Men är det inte så att ett faderskapsbevis skall lämnas med ansökan om UT för din sambo/frus barn? Det gjorde vi iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringskassan är ej Migrationsverket. Att ett nödvändigt papper redan lämnats till annan myndighet är ointressant. Man önskar ju att dessa myndigheter kunde samarbeta lite mer...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Försäkringskassan är ej Migrationsverket. Att ett nödvändigt papper redan lämnats till annan myndighet är ointressant. Man önskar ju att dessa myndigheter kunde samarbeta lite mer...

Herr Chang har talat.

Inte så jag menade, har hon lämnat ett faderskapsbevis så kanske hon har orginalet/kopian kvar i nån vrå!

Link to comment
Dela på andra sajter

dom där faderskapsbevisen som är skrivna i Thailand i efterhand till en ogift tgf

är inte värda papperet de är skrivna på  fadern kan tillskrivas att han kan vara inoffisiell fader

enligt skatteverket vad  nu det betyder

Link to comment
Dela på andra sajter

Något faderskapsbevis i samband med ansökningen av UT:et för barnet, verkar det som inte krävdes i vårat fall. Det finns inte med i högen av alla intygen och bevisen vi har hemma.

Min sambo var aldrig gift med mannen som är far till barnet.  Dock så har vi ett intyg(letter of certification) med stämplar vittnen och allt, som intygar att min sambo och fadern levde tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande och fick barnet under den tiden de var ihop.

Då min sambo och fadern separerat utan att ha haft registrerat äktenskap, så styrks även att vårdnadsrätten för barnet tillfallit min sambo. Hon är alltså när ansökan om UT för barnet lämnades in ensam vårdnadshavare.

Det här intyget är ju också så klart irrellevant i fallet för FK:s bedömning av ärendet. Tack i allafall för synpunkter och råd. Har nu lite bättre pejl på hur veven ska dras, tror jag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...