Jump to content
IGNORERAD

Thailand är lagom korrumperat


svarten

Recommended Posts

Hej!

Det skrivs ofta om alla korrumperade tjänstemän, poliser, osv. i Thailand. Enligt Transparency International stämmer det bra. Enligt deras corruptions perception index (som har stor respekt inom affärsvärlden) delar Thailand plats 80 med 4 andra länder år 2008. Det finns alltså 79 länder som är mindre korrupt än Thailand. Men det finns å andra sidan 100 länder som är ännu mer korrupt än Thailand. Det betyder väl att Thailand är landet lagom när det gäller korruption. I nedanstående ger jag ett sammandrag av några länder från tabellen:

Rank Country 2008 CPI score

1 Denmark 9,3

1 Sweden 9,3

1 New Zealand 9,3

4 Singapore 9,2

5 Finland 9,5

6 Switzerland 9,0

72 Bulgaria 3,6

72 China 3,6

72 Macedonia (Former Yugoslav Republic of) 3,6

72 Mexico 3,6

72 Peru 3,6

72 Suriname 3,6

72 Swaziland 3,6

72 Trinidad and Tobago 3,6

80 Brazil 3,5

80 Morocco 3,5

80 Saudi Arabia 3,5

80 Thailand 3,5

85 Albania 3,4

85 India 3,4

85 Madagascar 3,4

85 Montenegro 3,4

85 Panama 3,4

85 Serbia 3,4

173 Sudan 1,6

176 Afghanistan 1,5

177 Haiti 1,4

178 Iraq 1,3

178 Myanmar 1,3

180 Somalia 1

http://www.transpare.../cpi_2008_table

Det är intressant att notera i den fullständiga listan att många europeiska länder är mer korrupt än Thailand (om indexet talar sanningen). Ett av dessa ligger bara några mil från Sverige.

När det gäller Sveriges ranking som delade plats ett måste jag erkänna att jag har bytt plats på Sverige och Somalia. Detta för att skoja med Jing Jing. Jag vet att han blir uppretade när världssamfundet ger Sverige bra betyg i någonting och jag kunde inte låta bli. Ursäkta!  :D

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Även om Thailand inte ligger sämst till så var ju betyget väldigt dåligt. Samma poäng som Saudiarabien!

Lite ot så man man faktiskt diskutera om det inte finns fler korrupta poliser och tjänstemän i Sverige än i Somalia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej!

Det skrivs ofta om alla korrumperade tjänstemän, poliser, osv. i Thailand. Enligt Transparency International stämmer det bra. Enligt deras corruptions perception index (som har stor respekt inom affärsvärlden) delar Thailand plats 80 med 4 andra länder år 2008. Det finns alltså 79 länder som är mindre korrupt än Thailand. Men det finns å andra sidan 100 länder som är ännu mer korrupt än Thailand. Det betyder väl att Thailand är landet lagom när det gäller korruption. I nedanstående ger jag ett sammandrag av några länder från tabellen:

Rank Country 2008 CPI score

1 Denmark 9,3

1 Sweden 9,3

1 New Zealand 9,3

4 Singapore 9,2

5 Finland 9,5

6 Switzerland 9,0

72 Bulgaria 3,6

72 China 3,6

72 Macedonia (Former Yugoslav Republic of) 3,6

72 Mexico 3,6

72 Peru 3,6

72 Suriname 3,6

72 Swaziland 3,6

72 Trinidad and Tobago 3,6

80 Brazil 3,5

80 Morocco 3,5

80 Saudi Arabia 3,5

80 Thailand 3,5

85 Albania 3,4

85 India 3,4

85 Madagascar 3,4

85 Montenegro 3,4

85 Panama 3,4

85 Serbia 3,4

173 Sudan 1,6

176 Afghanistan 1,5

177 Haiti 1,4

178 Iraq 1,3

178 Myanmar 1,3

180 Somalia 1

http://www.transpare.../cpi_2008_table

Det är intressant att notera i den fullständiga listan att många europeiska länder är mer korrupt än Thailand (om indexet talar sanningen). Ett av dessa ligger bara några mil från Sverige.

När det gäller Sveriges ranking som delade plats ett måste jag erkänna att jag har bytt plats på Sverige och Somalia. Detta för att skoja med Jing Jing. Jag vet att han blir uppretade när världssamfundet ger Sverige bra betyg i någonting och jag kunde inte låta bli. Ursäkta!  :D

Hälsning

Svarten

haha... jag kan klara detta utan att bli uppretad.  :lol:   men som du vet svarten. den där statistiken kan lätt justeras till beställarens önskemål bara genom kontrollen av frågekriterierna.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant notering är att en av de mest välstående staterna inom ASEAN ligger på i princip samma nivå som Sverige.

Thailand skulle kanske kolla upp med Mr Lee i Singapore hur fasen de har burit sig åt för att komma åt korruptionen som enligt många härinne är ett naturligt och vardagligt inslag i kulturen i sydostasiatiska länder.

Fast frågan är om man verkligen vill bli av med korruptionen i Thailand...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va f-n ar lagom?

Korropta lander kommer att sakta men sakert fordumma sig sjalva med pengarnas makt over fornuftet. Har nu varit har i 3 veckor och redan retat upp mig, helt i onodan, pa det forbannade skolsytemet. Den stackar risbonden som lyckats fa ett begavat barn och den rika dumdryga statstjanstemannen som har en halvidi*t till telning. Med pengaens makt rankade den koruppta skolledningen idi*ten som nr 1 bondsonen som nr 31, av 44. Bondgrabben snackar hyfsad engelska, kan lasa och skriva detsamma, idi*ten skitunge kan inte ett jota mer an "hallo".

Sa aterigen, va f-n ar lagom?

Joda, varan kille klarade sig hyggligt, nr 19, utan mutor. kommer kanske att ta en funderare nasta ar pa om pluskan ska upp eller inte.

Hade

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Inte nog med det, finns det stipendium från utlandet så är alltid skolchefens barn aktuella av någon anledning.

Nu kan vi snart ses, den 4 november kommer vi till Udon Thani.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

haha... jag kan klara detta utan att bli uppretad.  :lol:   men som du vet svarten. den där statistiken kan lätt justeras till beställarens önskemål bara genom kontrollen av frågekriterierna.  :yes:

Hej Jing Jing!

Bra att du inte blir upprörd. I sådant fall kan jag erkänna att jag inte ändrade på Sveriges ställning. Somalia är faktiskt sämst och inte bäst!

Visst stämmer det att statistik kan manipuleras. Särskilt när det gäller korruption. Själv är jag inte insatt i hur måttet erhålls. Men jag förstår av äffarsnyheterna att detta index har stor respekt inom affärsvärlden. Ländernas placering är ganska avgörande för den framtida utländska investeringen särskilt i verksamheterna som inte är våldsamt lönsamma. Att jag litar något så när på detta index beror på att Transparency Internationell är en mycket respekterad internationell oberoende organisation utan större kritik. Vad skulle de vinna genom att manipulera uppgifterna? Med den massiva granskningen och kontrollen av offficiell statistik som sker skulle ev. avsiktlig manipulering avslöjas. All trovärdighet för organisationen skulle försvinna.

Hälsning

Svarten

P.S. Såg du dagens bild (sidan 7, svar 655) som jag lade in för några veckor sedan för att göra dig glad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En intressant notering är att en av de mest välstående staterna inom ASEAN ligger på i princip samma nivå som Sverige.

Thailand skulle kanske kolla upp med Mr Lee i Singapore hur fasen de har burit sig åt för att komma åt korruptionen som enligt många härinne är ett naturligt och vardagligt inslag i kulturen i sydostasiatiska länder.

Fast frågan är om man verkligen vill bli av med korruptionen i Thailand...

Hej MaiChai!

Singapore har faktiskt tidigare haft en bättre ställning än Sverige i korruptionslistan men Sverige har gått om. Det kanske var Thaksins skumma telekomaffärer i landet som gjorde att landet "forlorade" mot Sverige  :D

Annars är det ganska hårda tag i Singapore. Avrättningsfrekvensen i land var högst i världen mellan 1994-1999. Piskstraff uträtts för ett stort antal brott. Människor straffas rättsligt för att till och med spotta ut tuggummi på trottoaren. De internationella människorättsorganisationerna bli tokiga på landet!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Va f-n ar lagom?

Korropta lander kommer att sakta men sakert fordumma sig sjalva med pengarnas makt over fornuftet. Har nu varit har i 3 veckor och redan retat upp mig, helt i onodan, pa det forbannade skolsytemet. Den stackar risbonden som lyckats fa ett begavat barn och den rika dumdryga statstjanstemannen som har en halvidi*t till telning. Med pengaens makt rankade den koruppta skolledningen idi*ten som nr 1 bondsonen som nr 31, av 44. Bondgrabben snackar hyfsad engelska, kan lasa och skriva detsamma, idi*ten skitunge kan inte ett jota mer an "hallo".

Sa aterigen, va f-n ar lagom?

Joda, varan kille klarade sig hyggligt, nr 19, utan mutor. kommer kanske att ta en funderare nasta ar pa om pluskan ska upp eller inte.

Hade

BAA

Hej Baa och Lars!

Min beskrivning av Thailand som "lagom" korrupt land var inte så allvarligt menad. Det är klart att även om Thailand inte är värst är den korruption som finns inte acceptabel. Jag känner till flera fall där åtgärder till "fattiga" utnyttjas av de rika i stället!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai!

Singapore har faktiskt tidigare haft en bättre ställning än Sverige i korruptionslistan men Sverige har gått om. Det kanske var Thaksins skumma telekomaffärer i landet som gjorde att landet "forlorade" mot Sverige  :D

Annars är det ganska hårda tag i Singapore. Avrättningsfrekvensen i land var högst i världen mellan 1994-1999. Piskstraff uträtts för ett stort antal brott. Människor straffas rättsligt för att till och med spotta ut tuggummi på trottoaren. De internationella människorättsorganisationerna bli tokiga på landet!

Hälsning

Svarten

Jo men jag tror inte varken döds eller piskstraff utdöms för korruptionsmål i Singapore, det är ju vanligtvis ett "white collar crime" men de har ändå lyckats hålla styr på det.

Säger en som åker till Singapore imorgon...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten!  Tog det inte sa allvarligt, bara en spontan reaktion p.g.av att det s.k. betyget anlande samma dag(i gar)

IL Ska bli skoj att ses i LOS. lagger mitt tel.nr i ett PM

Korruptionen ar bra..sa en valbesutten brittisk medborgare i gar kvall pa ett party vi var pa, han tycker det ar OK att slippa krangliga byrakratiska omvagar om man istallet kan kopa sig fortur, inte undra pa att skiten bestar nar "vi" faranger bidrar till det.

I alla fall tur med vadret, just nu +26 kl 7 pa morgonen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gor inga affarer i Thailand och har ingen kontakt med den typen av myndigheter men om Thailand verkligen ar mer korrumperat an Kina

da ar det illa. Det gar inte en dag har i Kina utan att det ar nagon kund eller myndighetsperson som vill ha en liten bit av kakan, fruktansvart frustrerande. Men anda ar det givetvis inte foretagare som drabbas varst utan konsumenterna och framforallt de som har minst att rora sig

med. Alla mutor och extra byrakrati laggs pa ett eller annat vis in i produkternas pris. Till Kinas fordel maste sagas att polisen verkar mindre

korrumperad an i Thailand. Sitter man i en taxi och forarn blir stoppad for att han kor for fort sa far han boter men ocksa ett kvitto. Har han

inte kort for fort sa blir det inga boter. I Thailand ar det helt ointressant om man kort for fort eller inte, det blir 200 Baht i konstapelns ficka

i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Det skrivs ofta om alla korrumperade tjänstemän, poliser, osv. i Thailand. Enligt Transparency International stämmer det bra. Enligt deras corruptions perception index (som har stor respekt inom affärsvärlden) delar Thailand plats 80 med 4 andra länder år 2008. Det finns alltså 79 länder som är mindre korrupt än Thailand. Men det finns å andra sidan 100 länder som är ännu mer korrupt än Thailand. Det betyder väl att Thailand är landet lagom när det gäller korruption. I nedanstående ger jag ett sammandrag av några länder från tabellen:

Rank Country 2008 CPI score

1 Denmark 9,3

1 Sweden 9,3

1 New Zealand 9,3

4 Singapore 9,2

5 Finland 9,5

6 Switzerland 9,0

72 Bulgaria 3,6

72 China 3,6

72 Macedonia (Former Yugoslav Republic of) 3,6

72 Mexico 3,6

72 Peru 3,6

72 Suriname 3,6

72 Swaziland 3,6

72 Trinidad and Tobago 3,6

80 Brazil 3,5

80 Morocco 3,5

80 Saudi Arabia 3,5

80 Thailand 3,5

85 Albania 3,4

85 India 3,4

85 Madagascar 3,4

85 Montenegro 3,4

85 Panama 3,4

85 Serbia 3,4

173 Sudan 1,6

176 Afghanistan 1,5

177 Haiti 1,4

178 Iraq 1,3

178 Myanmar 1,3

180 Somalia 1

http://www.transpare.../cpi_2008_table

Det är intressant att notera i den fullständiga listan att många europeiska länder är mer korrupt än Thailand (om indexet talar sanningen). Ett av dessa ligger bara några mil från Sverige.

När det gäller Sveriges ranking som delade plats ett måste jag erkänna att jag har bytt plats på Sverige och Somalia. Detta för att skoja med Jing Jing. Jag vet att han blir uppretade när världssamfundet ger Sverige bra betyg i någonting och jag kunde inte låta bli. Ursäkta!   :D

Hälsning

Svarten

Såg att Finland hade 9,5 poäng. borde de då inte ligga etta? ???

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Finland hade 9,5 poäng. borde de då inte ligga etta?

Dom hade väl inte mutat redaktören! :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagom korrupion är ingen korruption...

Att ha Marocko, Bulgarien och Albanien som korruptionsgrannar är inte något att skryta med.

Såg senast idag i en stor engelskspråkig tidning (kommer tyvärr inte ihåg vilken) en rubrik på förstasida som löd ung: Andra länder har maffia, i Bulgarien har maffian landet.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Såg att Finland hade 9,5 poäng. borde de då inte ligga etta? ???

Hej Galten!

Vad observant du är! Jag gjorde faktiskt ett misstag när jag försökte förenkla tabellen för att lägga in i tråden. Finlands värde är 9,0. Finland delar plats 5 med Schweiz.

Men det är inte konstig att Finland inte är minst korrumperat. Det går faktiskt att få lite bättre behandling i Finland med hjälp av en flaska Koskinkorva eller vad tycker Skibi Kimmo?  :D

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lagom korrupion är ingen korruption...

Att ha Marocko, Bulgarien och Albanien som korruptionsgrannar är inte något att skryta med.

Såg senast idag i en stor engelskspråkig tidning (kommer tyvärr inte ihåg vilken) en rubrik på förstasida som löd ung: Andra länder har maffia, i Bulgarien har maffian landet.

"I Bulgarien har maffian landet"

Det var bra det!

Och sedan får vi inte glömma Ryssland med en lejondel av världens naturresurser som ligger bara ett stenkast från Blekinge. Ryssland har placering 141 av de 180 länder som ingår i korruptionsredovisningen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men det är inte konstig att Finland inte är minst korrumperat. Det går faktiskt att få lite bättre behandling i Finland med hjälp av en flaska Koskinkorva eller vad tycker Skibi Kimmo?  :D

Hälsning

Svarten

Jajamen svarten! :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...